اوزون تراپی چیست: درمان بیماری‌های اسکلتی عضلانی با گاز ازن

اوزون تراپی یا اوزون درمانی روشی برای تزریق اوزون یا اکسیژن است. این روش برای انواع دردهای اسکلتی – عضلانی و دردهای مفصلی بسیار مفید است، ازجمله می‌توان به مواردی همچون گردن درد و کمر درد مزمن، آسیب‌دیدگی عضلات شانه، تخریب و آرتروز مفاصل لگن و زانو، فرسایش مهره‌های کمر و شانه‌ها و درد آرنج، اشاره نمود. نکته مثبتی که در مورد ازن تراپی وجود دارد این است که درواقع این روش منشأ آسیب بیماری‌ها را هدف قرار می‌دهد و به همین دلیل 75 درصد احتمال دارد، دردهای مزمن و طولانی، به‌طور دائم برطرف شوند.

اوزون تراپی چیست؟


 

ازون فعال‌ترین شکل اکسیژن در جهان است. “اوزون تراپی” از خواص اکسیژن استفاده می‌کند تا بافت‌ها، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌های آسیب‌دیده، خود را بازسازی کنند. معمولاً این روش درمانی باعث بهبودی کامل و رهایی دائمی از درد می‌شود.

در حال حاضر پزشکان متخصص در کلینیک دکتر یزدانی آماده‌اند تا با استفاده از ازون درمانی به درمان بیماران بپردازند. در این مرکز برای مواردی همچون دردهای مزمن گردن و کمر، آسیب‌دیدگی عضلات شانه، تخریب و آرتروز مفاصل لگن و زانو، فرسایش مهره‌های کمر و شانه‌ها و آسیب دیدگی آرنج، از اوزون درمانی استفاده می‌شود.

چگونه ازون برای کاربردهای پزشکی تولید می‌شود؟


 

گاز اکسیژن خالص از یک لوله کریستال عبور داده می‌شود، درون این لوله وسیله‌ای وجود دارد که جرقه تولید می‌کند. انرژی الکتریکی اتم‌های اکسیژن را از هم جدا کرده و به مولکول‌های اکسیژن متصل می‌کند، در نتیجه مخلوطی از گاز اکسیژن و ازن به دست می‌آید.

ازون درمانی در چه مواردی کاربرد دارد؟


 

اوزون تراپی می‌تواند به برطرف شدن هرگونه دردی کمک کند، از جمله:

درد گردن، کشیدگی گردن، تحلیل یا فتق دیسک، کمر درد، التهاب کف و پاشنه پا، سندرم تونل مچ دست، کشیدگی تاندون‌ها، سندرم مفصل گیجگاهی، عصب سیاتیک ، خار پاشنه، تومورهای بافت عصبی، آرنج تنیس بازان، آسیب عضلات روتاتور کاف، صدمات زانو و تقریباً هر آسیب‌های ورزشی دیگر. اوزون درمانی آرتروز زانو نیز روش مفیدی برای تسکین عوارض آرتروز زانو میباشد.

از آنجا که ازون درمانی به بازسازی غضروف‌ها کمک می‌کند، این روش تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر درمان موارد شدید آرتروز، مثل آرتروز مفصل لگن و زانو، خواهد گذاشت. نکته خوب ازن تراپی این است که فقط درد را تسکین نمی‌دهد بلکه یکی از مزایای ازن تراپی این است که یک بهبودی دائمی برای بیمار فراهم می‌کند.

روش تزریق برای اوزون تراپی


پس از معاینه کامل بیمار و امضای آگاهانه رضایت‌نامه جهت تزریق اکسیژن/ ازون، گاز مخلوط اکسیژن و ازن تزریق خواهد شد. دست، پوست بیمار، سرنگ و سوزن‌ها ضد عفونی و استریل خواهند شد. افزایش استفاده از تزریق اکسیژن/ اوزون در درمان بیماری‌های التهابی و تحلیل برنده مفاصل، باعث شده تا دستورالعمل‌های دقیقی در خصوص چگالی گاز، دوز مواد مصرفی و تکنیک‌های تزریق تعریف شود. برخی از متخصصین تمایل دارند تزریق را با ابزارهای خاص به صورت مستقیم در داخل مفصل انجام دهند. برخی دیگر تزریق را در بعضی از نقاط دردناک اطراف مفصل انجام می‌دهند.

تزریق ازون چگونه به بیمار کمک می‌کند؟

دلیل این که بعضی از صدمات به طور کامل درمان می‌شوند و برخی دیگر درمان نمی‌شوند، به گردش جریان خون مربوط می‌شود. برای آن که یک ناحیه آسیب دیده از بدن التیام یابد و بتواند خود را بازسازی کند، سیستم گردش خون باید یک سری مواد برای آن ناحیه فراهم نماید، از جمله: ویتامین‌ها، مواد معدنی و اکسیژن.

از میان آن‌ها اکسیژن مهم‌ترین نقش را بازی می‌کند. سطوح پایین اکسیژن در محل موجب تجمع اسید لاکتیک می‌شود، این امر باعث ایجاد درد می‌شود.

اکسیژن درمانی از سه طریق ناحیه آسیب دیده را مورد هدف قرار می‌دهد:

اول، داروهای ضدالتهاب برای کاهش التهاب و تورم در ناحیه آسیب دیده تزریق می‌شوند. این امر منجر به افزایش گردش خون در ناحیه آسیب دیده می‌شود. در مرحله بعد، این ناحیه در معرض ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای درمان، قرار می‌گیرد. و در نهایت در اکسیژن درمانی ، اکسیژن در قالب ازن تزریق می‌شود.

نتیجه این فرایندها فراهم کرد محیطی است که مواد مورد نیاز برای بازسازی بافت‌ها فراهم می‌شود. هم زمان با بهبودی ناحیه آسیب دیده، گردش خون دران منطقه پایدار می‌شود و درمان کامل می‌شود. پاسخ به درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما اکثر افراد فقط به 3 الی 5 جلسه درمانی نیاز خواهند داشت.

 

پس از ازون درمانی


 

ممکن است به طور معمول تا 24 الی 48 ساعت بیماران در نقاط تزریق کمی احساس درد یا سوزش کنند. معمولاً اوج درمان طی 24 الی 48 ساعت پس از تزریق رخ می‌دهد. از لحاظ نظری درمان بافت همبند دائمی خواهد بود.

درمان در هر بیمار متفاوت است و به چگونگی پاسخ بدن او به تزریق و تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان، بستگی دارد.  همگام با اوزون درمانی، سم زدایی بدن نیز آغاز می‌گردد. ممکن است در هنگام فرایند سم‌زدایی فرد حالتی را تجربه کند که به آن “بحران درمان” می‌گویند. ممکن است فرد دچار مواردی همچون سردرد، تهوع، افت انرژی، آبریزش بینی و غیره گردد. پس از این دوره کوتاه، انرژی شما برمی‌گردد و احساس سرزندگی خواهید کرد. کافی است جلسات درمانی خود را ادامه دهید تا سلامتی و تندرستی شما ارتقا یابد.

 

عوارض جانبی اوزون تراپی


 

عوارض جانبی معمول اکسیژن یا اوزون درمانی می‌تواند شامل افزایش فشار خون و افزایش فشار گوش باشد، مانند حالتی که در هنگام پرواز تجربه می‌کنید. همچنین ممکن است عوارضی مانند سردرد، بی‌حسی در انگشتان، تغییرات موقتی در عدسی چشم و تشنج نیز رخ دهد.


اوزون تراپی یک روش درمانی مؤثر است که به افزایش اکسیژن، سم زدایی و تحریک سیستم ایمنی کمک می کند. اوزون یک شکل آبی رنگ از اکسیژن است. و بر خلاف اکسیژن منظم، از سه اتم اکسیژن به جای دو اتم تشکیل شده است. وجود سومین اتم اکسیژن باعث می شود که اوزون دارای اکسیژن وافری باشد. و تمام خواص قابل توجه پزشکی اوزون به همین علت است.

  • شما ممکن است از وجود اوزون به عنوان یک جزء طبیعی در محیط اطرافمان مطلع باشید. آنچه که بیشتر افراد نمی دانند این است که اوزون یک اکسید کننده قوی و تقویت کننده فیزیولوژی انسانی است که همه نوع فعالیت فیزیولوژیکی بدن را تحریک می کند. اوزون تراپی از طریق افزایش مصرف اکسیژن عمل می کند که به نوبه خود با عملکرد ارگان ها، تنظیمات هورمونی، خواص ضد پیری، گوارش، دفع، تولید مثل، حافظه و بسیاری از عملکردهای دیگر کمک می کند.
  • استفاده اوزون برای درمان بیماری های مختلف در ابتدا در آلمان در اوایل دهه 1950 توسعه یافت. استفاده اوزون در پزشکی از یک درک جامع بر اساس این واقعیت است که سموم و پاتوژن های بدن به طور معمول توسط فرایند اکسیداسیون سوزانده می شوند. اکسیداسیون سموم را به دی اکسید کربن و آب تجزیه می کند و آنها را از بدن دفع می نماید. با این حال، اگر بدن ضعیف بوده یا کمبود اکسیژن وجود داشته باشد، نمی تواند سموم را به طور کامل از بین ببرد و یک واکنش سمی رخ دهد. در موارد جزئی ایجاد سم می تواند منجر به احساس خستگی شود و طیف گسترده ای از بیماری ها می تواند به علت اکسیداسیون ضعیف مزمن ایجاد شوند.
  • اوزون تراپی به طور تاریخی برای درمان موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می گرفته است. اخیرا اوزون به عنوان ابزاری با خواص ضد پیری نیز استفاده می شود. اوزون با افزایش سطح اکسیژن در خون، بافت ها را در کل بدن اکسیژنه می کند. اوزون نه تنها می تواند تاثیر ظاهری مثبتی بر روی پوست داشته باشد، بلکه همچنین به روند بهبود بدن نیز کمک می کند. اوزون از سم زدایی خون و کبد پشتیبانی می کند، ضد پیری است و قدرت سیستم ایمنی را افزایش می دهد. اوزون تراپی می تواند به صورت داخل وریدی، رکتال یا سونای مخصوصی که سر فرد خارج از منطقه درمان قرار می گیرد، نیز اعمال شود.

امروزه، درمان با اوزون پزشکی در کلینیک های پزشکی سراسر دنیا رایج است. این درمان بیولوژیک اغلب برای همه بیماری های عفونی و همچنین شرایط مزمن مانند سندرم خستگی مزمن، آرتریت، بیماری آلزایمر، مولتیپل اسکلروز، دمنتیا، فیبرومیالژیا، بیماری های قلبی و بسیاری موارد دیگر تجویز می شود.

در هر سال ما به شدت به آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های مختلف تکیه می کنیم. اگر چه آنتی بیوتیک ها به درمان برخی از عفونت ها کمک می کنند، اما بر روی عفونت های ویروسی را که شایع ترین علت آنفولانزا هستند، تاثیری ندارند. در واقع آنتی بیوتیک نه تنها فلور بد بدن بلکه فلور خوب بدن را نیز می کشد.  این عامل سیستم ایمنی بدن ما را تا حد زیادی تضعیف می کند.

اوزون عامل ضد باکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی است و اوزون تراپی جایگزینی بدون عوارض جانبی سمی برای آنتی بیوتیک ها را ارائه می دهد. اوزون تراپی هنگامی که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند ما را در برابر بیماری هایی که در نهایت نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارند محافظت کند.

در حالت عادی هیچ عارضه ی جانبی جدی و تداخل درمانی برای اوزون تراپی در مطالعات انجام شده وجود نداشته است.

از اوزون تراپی در چه مواردی استفاده می شود؟

  • سیستم ایمنی را تقویت می کند.
  • به پاکسازی کبد کمک می کند.
  • درمانی حمایتی و جانبی برای بیماران سرطانی است.
  • مشکلات گردش خون را بهبود می بخشد.
  • به مبارزه با عفونت و جلوگیری از بروز عفونت کمک می کند.
  • دارای خواص ضد پیری است؛ در روند پیری تاخیر ایجاد می کند.
  • به درمان سندرم خستگی مزمن و استرس کمک می کند.
  • درمانی حمایتی برای بیماریهای قلبی عروقی ارائه می دهد.
  • در درمان بیماری های ویروسی مانند هپاتیت B و C، زونا، تبخال و آنفولانزا استفاده می شود.
  • درمانی برای زخم، آکنه، پسوریازیس است.
  • درمانی برای بیماری های روماتیسمی است.
  • از درمان های دیابت حمایت می کند.
  • برای درمان آلرژی ها کاربرد دارد.
  • سفتی مفاصل را درمان می کند.
  • تسکین و درمان فلج مغزی

آیا اوزون تراپی ایمن است؟

یکی بررسی گزارش می دهد که اثرات اوزون تراپی سازگار و ایمن هستند. با این حال، خود اوزون دارای اثرات خطرناکی است.

قرار گرفتن در معرض گاز اوزون به طور مستقیم با افزایش قابل توجه خطر مرگ ناشی از بیماری تنفسی همراه است، و اوزون به خاطر اثرات سمی آن که بر روی ریه ها تاثیر می گذارند شناخته شده است.

حتی مقادیر کمی از اوزون می تواند ریه ها و گلو را تحریک کند و موجب سرفه، ضعف تنفسی و آسیب به بافت های ریه شده و ریه را آسیب پذیر تر نماید.

مواردی وجود دارد که اوزون تراپی اثرات نامطلوب داشته و برخی از آنها شدید بوده است. این عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از:

  • تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی
  • غیر فعال شدن آنزیم
  • تورم رگ های خونی
  • گردش خون ضعیف
  • مشکلات قلبی
  • افزایش خطر سکته مغزی
  • آسیب به گوشه از طریق انسداد گوش
  • پارگی روده به علت انسداد مجاری رکتوم
  • باعث ایجاد آمبولی ریوی و مرگ در هنگام تزریق داخل وریدی می شود
  • این عوارض جانبی بسیار نادر هستند و در شرایط عادی، درمان با اوزون کاملا امن است.

100 مزیت اوزون درمانی

از مزایا و فواید اوزون تراپی به اختصار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بهبود گردش خون
2. انرژی دهنده سلول
3. تقویت کننده نشاط
4. تقویت کننده سیستم ایمنی
5. تصفیه کننده پوست
6. اکسیژن ها هموگلوبین
7. اسید لاکتیک را خنثی می کند
8. پاک کننده کبد
9. انگل ها را می کشد
10. سندرم خستگی مزمن را کنترل می کند
11. گیجی
12. خون را اصلاح می کند تصفیه کننده
13. تسکین می دهد دردهای عضلانی
14. ایجاد عضلانی
15. مقابله افسردگی
16. خنثی کردن اسید معده
17. کاهش می دهد ضعف جسمانی
18. بهبود حافظه
19. افزایش سیستم ایمنی بدن
20. نبرد مشکلات برونش
21. جلوگیری از تومورهای
22. تجزیه طاعون
23. افزایش سلولی نشاط
24. انرژی را تقویت می کند
25. با آنفلوآنزا مبارزه می کند
26. تنش را آزاد می کند
27. چربی را می سوزاند
28. از سکته مغزی محافظت می کند
29. ویروس ها را می کشد
30. تعداد گلبول های سفید خون را افزایش می دهد
31. سرعت شفا
32. بهبود هضم
33. پاک کردن مه مغز
34. پاک مخاط
35. جان کاندیدا
36. بهبود عملکرد قلب
37. نبرد عفونت
38. شکسته شدن پلاک های شریانی
39. باکتری
40. کمک می کند از بین بردن آنژین
41. افزایش هوشیاری
42. ویروس سرماخوردگی را از بین می برد
43. سلولهای سرطانی را از بین می برد
44. پشتیبانی از وزوز گوش
45. اعصاب را آرام می کند
46. ​​بهبودی سرعت
47. سموم را اکسید می کند
48. کلسترول را از
بین می برد 49. اسید لاکتیک را از بین می برد
50. بهبودی ورزشی را تسریع می کند

51. هوشیاری ذهنی را بهبود می بخشد
52. سیستم ایمنی را تقویت می کند
53. جذب ویتامین را بهبود می بخشد
54. خاصیت ارتجاعی سلول های قرمز خون را افزایش می دهد
55. جذب مواد معدنی را بهبود می بخشد
56. میکروارگانیسم های مضر را از بین می برد
57. مواد
اکسید کننده را اکسید می کند 58. اسید / قلیایی را متعادل می کند
59. استرس را کاهش می دهد
60 استفاده از اسیدهای آمینه را بهبود می بخشد
61. عملکرد مغز را بهبود می بخشد
62. اکسیژناسیون لوزالمعده
63. از بین بردن باکتری های روده بزرگ
64. سوزاندن کربوهیدرات ها
65. به مکمل ها کمک می کند تا بهتر کار کنند
66. قند اضافی را می سوزاند
67. خلق و خو را افزایش می دهد
68. کبد را تصفیه می کند
69. اکسیژن طحال
70 ثبات ذهنی را بهبود می بخشد
71. سرعت متابولیسم را تسریع می کند
72. عفونت های سینوسی را پاک می کند
73. سم زدایی از سیستم لنفاوی
74- آیا یک میکروب کش قوی است
75. کیفیت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد
76. از ضربان قلب منظم پشتیبانی می کند
77. باعث از بین رفتن گانگرن می شود
78. بیماری عروق محیطی را کاهش می دهد
79. با تبخال مبارزه می کند
80. آیا ما ذکر کردیم … انگلها را می کشد
81. با آمفیزم مبارزه می کند
82. درد آنژین را کاهش می دهد
83. درد زونا را تسکین می دهد
84. تاول تب را از بین می برد
85. علائم آسم را کاهش می دهد
86. باکتری های لنفاوی را می کشد
87. بازسازی بافت را تحریک می کند
88. مبارزه با فیبرومیالژیا
89. اپشتین بار را
تسکین می دهد 90. سردردهای خوشه ای را کاهش می دهد
91. قارچ پا را از بین می برد
92. فلزات سنگین را دفع می کند
93. آلرژی را کاهش می دهد
94. مسمومیت محیط را خنثی می کند
95. علائم آلزایمر را
کاهش می دهد 96. علائم پارکینسون را کاهش می دهد  
97. کیفیت خواب را بهبود می بخشد
98. علائم IBS را کاهش می دهد
99. سم زدایی از هر سلول در بدن
100. افزایش می یابد فاگوسیت ها

source: thelifeco.com, innovativemedicine.com, medicalnewstoday.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: