خالي كردن زانو نشانه چيست

خالي كردن زانو نشانه چيست

خالی کردن زانو

خالي كردن زانو نشانه چيست؟ زانوي شما ممکن است از بيرون به شکل يک ساختار بسيار ساده به نظر برسد، اما از درون به صورت يک مفصل بسيار پيچيده است که از تعداد زيادي اجزاي مختلف تشکيل شده است. به دليل همين پيچيدگي بسيار زياد است که زانو در برابر عوامل مختلف به شدت آسيب‌پذير مي‌باشد و اگر براي هر يک از اجزاء ريز داخل آن مشکلي ايجاد شود، تمامي ساز و کار عملکرد زانو دچار اختلال و ناهماهنگي مي‌شود. در اين صورت ممکن است هنگامي که در حال انجام فعاليت‌هاي عادي خود مانند خم کردن و کشيدن زانو هستيد، زانوي شما خالي شود و نیاز به روش‌های درمان خالی کردن زانو باشد. پس ابتدا علت خالی شدن پا هنگام راه رفتن تشخیص داده شود سپس رویکرد درمانی اتخاذ می گردد.

خالي كردن زانو نشانه چيست


خالي کردن زانو هنگامی است که پا از قسمت زانو به طور ناگهانی دچار لغزش مي‌شود و باعث می‌شود که شما اتکای خود بر روی زانو را از دست بدهید و به زمین بیفتید. دو نوع اصلی از خالی کردن زانو وجود دارد:

  1. خالی کردن متناوب زانو که با تير کشيدن و زانو درد ناگهاني همراه است و باعث احساس لغزندگي و ناپايداري در مفصل زانو و خالي کردن مرتب آن مي‌شود.
  2. خالي کردن متناوب و درد زانو، به ويژه هنگامي که با قفل کردن دردناک مفصل زانو همراه باشد. اين نوع از خالي کردن زانو اغلب به خاطر پارگي غضروف مينيسک زانو اتفاق مي‌افتد، زيرا تکه‌هاي بريده شده و پاره شده غضروف مينيسک در بين استخوان‌هاي زانو گير مي‌کند.

این عارضه مي‌تواند به خاطر آسيب‌ديدگي رباط‌ها (مانند رباط صليبي قدامي زانو)، آرتروز، جابه‌جايي کشکک زانو و يا پارگي مينيسک باشد.

آسیب دیدگی و پارگی رباط صلیبی قدامی و خلفی، رایج‌ترین دلیل بی‌ثباتی زانو در بین افراد است. با وجودی که کشیدگی‌های خفیف رباط‌های صلیبی را می‌توان به تعداد زیاد در بین افراد مشاهده کرد، اما مواردی از آسیب دیدگی‌های رباط‌های صلیبی قدامی و خلفی باعث پارگی کامل یا جزئی این رباط‌ها شده و می‌تواند ناتوانی زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد.

علت خالي كردن زانو چيست


علت خالي كردن زانو چيست؟ رگ به رگ شدن شامل کشیدگی یا پارگی یک رباط می‌باشد. معمولاً رگ به رگ‌شدگی زانو باعث آسیب‌دیدگی رباط جانبی میانی یا رباط صلیبی قدامی زانو می‌گردد. اگر یکی از رباط‌های زانو آسیب ببیند، ممکن است شما در زمان آسیب دیدن آن، صدای تپ تپ یا صدای شکستگی یک جسم (شبیه صدای چلیق) را از قسمت زانوی خود بشنوید. همچنین ممکن است مشاهده کنید که هرگاه وزنه سبکی را بر روی پای مصدوم می‌گذارید، دیگر نمی‌توانید پا را بالا بیاورید و خم کردن زانو با درد شدید همراه است. علاوه بر آن، زانوی شما ورم می‌کند و در زمان راه رفتن یا هنگامی که وزن خود را روی آن می‌اندازید، خالی می‌کند یا می‌پیچد.

علت خالی شدن پا هنگام راه رفتن چیست

 

ممکن است علت خالی کردن زانو  ناشی از پارگی یا کشیدگی رباط شده نباشد، ولی شما به طور مرتب احساس کنید که زانویتان خالی می‌کند و باعث می‌شود حس کنید که زانو پایداری کافی ندارد و قادر به خم کردن زانو یا کار کردن عادی با آن نیستید. عارضه اختلال پاتلوفمورال زانو که گاهی اصطلاحاً تحت عنوان زانوی دونده نیز نامیده می‌شود، می‌تواند علت خالی شدن پا هنگام راه رفتن و پیچش آن در زمان خم کردن زانو شود. زانوی دونده هنگامی اتفاق می‌افتد که وقتی شما زانوی خود را خم یا راست می‌کنید، کشکک زانو در جایگاه صحیح خود که شیاری در استخوان ران پا می‌باشد، قرار نمی‌گیرد. این حالت ممکن است باعث ایجاد درد شدیدی در ناحیه زانو شود زیرا در این حالت، کشکک در داخل شیار استخوان ران پا ساییده می‌شود و به تدریج غضروف زیر کشکک زانو را از بین می‌برد. برخی از شایع‌ترین علائم زانوی دونده و علت خالی شدن زانو شامل درد شدید و حساسیت زیاد در قسمت پشت یا دو طرف کشکک زانو، ورم زانو، درد شدید در هنگام خم کردن زانو و هنگام نشستن با زانوی خمیده به مدت طولانی می‌باشد.

تشخیص برای خالی شدن زانو


 پزشک شما ممکن است از یک سری آزمایش‌ها و ابزارهای معایناتی استفاده کند تا بتواند برای درمان خالی کردن زانو تشخیص دهد که علت ناپایداری زانوی شما در زمانی که آن را خم می‌کنید، چیست. پزشک سوابق پزشکی شما را بررسی می‌کند و پرسش‌هایی در مورد مدت زمانی که شما این عارضه را مشاهده کرده‌اید و اینکه آیا اتفاقی که باعث آسیب‌دیدگی زانوی شما شده‌باشد، برایتان افتاده است یا خیر، از شما می‌پرسد. همچنین ممکن است پزشک بر روی زانوی شما فشار وارد کند و یا حرکاتی مانند خم کردن، چرخاندن و صاف کردن زانو را انجام دهد تا وجود هر گونه آسیب‌دیدگی در محل مفصل زانو و علت خالی شدن زانو را تشخیص دهد. علاوه بر آن ممکن است بسته به شدت آسیب‌دیدگی شما، پزشک از شما بخواهد که چند قدم راه بروید یا خودتان زانو را خم و راست کنید. در نهایت ممکن است پزشک دستور به گرفتن تصاویر اشعه ایکس یا MRI بدهد تا بتواند وضعیت داخل مفصل زانو را بررسی کند.روش درمان این عارضه به علت ایجاد آن بستگی دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

درمان خالی کردن زانو


 

درمان خالی کردن زانو در کلینیک دکتر یزدانی بسته به علت‌های ایجادکننده آن متفاوت است. مثلاً اگر علت ناپایداری، پارگی رباط‌های زانو باشد، درمان این پارگی به کاهش درد و درمان خالی شدن زانو نیز کمک خواهد کرد. با این وجود صرف نظر از علت ایجادکننده، سه درمان اصلی برای ناپایداری زانو توسط متخصصین ما ارائه می‌شود:

  • تجویز دارو- به منظور کاهش التهاب و درد ناشی از خالی کردن زانو
  • فیزيوتراپی و ورزش- برای تقویت عضلات زانو و عضلات چهار سر ران به منظور جلوگیری از زانو درد و درمان ناپایداری‌ها
  • زانو‌بند- جهت جلوگیری از خالی شدن و ناپایدرای زانو در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه و ورزش.

برای گرفتن نوبت و مشاره با متخصصین ما لطفاً با ما تماس بگیرید: تهران، چهار راه جهان کودک، ابتدای خیابان آفریقا، خیابان کیش، پلاک 53   تلفن تعیین وقت: 09353637983 و 88196179-021

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: