ارتوکین تراپی چیست؟ 2022

ارتوکین تراپی چیست؟ 2022

فیلم توضیحات دکتر یزدانی درباره ارتوکین تراپی:

ارتوکین تراپی به عنوان یکی از مؤثرترین و همه جانبه ترین تکنیک های بیولوژیکی شناخته شده است که مانع فرآیند التهابی و درد همراه با بیماری های تحلیل برنده مفاصل و آسیب های مفصلی می شود. در ادامه این مقاله به بررسی ارتوکین تراپی و تاثیرات آن می پردازیم.

ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین تراپی روشی مدرن برای درمان بیماری های مفاصل و درد مربوط به دیسک است. نوعی پروتئین از دسته سیتوکین ها، به نام اینترلوکین-1 (IL-1) مسئول بیماری های مفصلی ناشی از التهاب است. درمان شامل تزریق مفصلی مهارکننده بیولوژیک اینترلوکین 1 (IL-1Ra) است که از پلاسمای خون بیمار جدا می شود. پروتئین ضد التهابی محافظت کننده (IL-1Ra) به ناحیه دردناک تزریق می شود  و به کاهش درد مفاصل و التهاب بافت آسیب دیده کمک می کند. ارتوکین تراپی یکی از منحصر به فردترین روش های درمان استئوآرتریت یا همان آرتروز است.

ارتوکین تراپی با استفاده از مکانیسم های محافظتی طبیعی بدن موجب جلوگیری از التهاب، کاهش درد و بهبود عملکرد می شود. این فرایند شامل گرفتن خون بیمار و پردازش خون به طریقی است که بتوان پروتئین ضد التهابی و عوامل رشد را از سایر اجزای خون جدا کرد و  به داخل مفاصل یا تاندون ها و سایر بافت های نرم تزریق کرد. این کار منجر به کاهش درد و بهبود طبیعی بدن می شود.

ارتوکین تراپی عمدتا بر توانایی طبیعی بدن برای ترمیم بافت آسیب دیده تمرکز دارد و روشی کم تهاجمی است. اثربخشی و ایمنی ارتوکین تراپی در مطالعات بالینی متعدد تایید شده است. این مطالعات به طور ویژه ای بر استفاده از ارتوکین تراپی برای درمان آرتروز مفاصل و مشکلات ستون فقرات تمرکز داشته اند.

برای افرادی که با روش پی آر پی آشنا هستند، ممکن است ارتوکین تراپی شبیه به پی آر پی به نظر برسد. از این نظر که هر دو روش از خون خود فرد برای درمان استفاده می نمایند، این دو روش مشابه اند. اما روند آماده سازی خون در این دو روش کاملا متفاوت است. ارتوکین قادر به افزایش تعداد فاکتورهای رشد در هر روش است و همچنین می تواند گیرنده التهابی بدن را مسدود نماید. پی آر پی روشی موثر است اما ارتوکین تاثیرات بالقوه ی بیشتری دارد.

موارد استفاده از ارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود، از جمله:

استئوآرتریت – تغییرات دژنراتیو مفاصل (به ویژه زانوها)، التهاب مزمن غیر عفونی

بیماری های شغلی – مربوط به فشار بیش از حد به سیستم عضلانی اسکلتی، از جمله در ورزشکاران حرفه ای و افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند، خواص ضد التهابی ارتوکین تراپی درد تاندون ها و عضلات را کاهش می دهد

تغییرات دژنراتیو در مفاصل میان مهره ای، از جمله دردهای مرتبط با دیسک

در طول مشاوره اولیه بیمار، متخصص طب فیزیکی پس از معاینه بیمار، مناسب بودن این روش درمانی را تشخیص داده و در صورتی که ارتوکین تراپی بتواند به بهبود وضعیت فرد کمک کند، برنامه درمان فردی را برای دستیابی به نتایج مطلوب ایجاد می نماید. ارتوکین تراپی به بیماران مبتلا به عفونت حاد و یا تب توصیه نمی شود.

ارتوکین تراپی چیست؟ 3

مزایای ارتوکین تراپی

مزایای اصلی ارتوکین تراپی در مقایسه با سایر انواع درمان های محافظه کارانه بیماری های مفاصل، عبارتند از:

ارتوکین تراپی درمانی مبتنی بر ماده ای کاملا طبیعی در بدن است که بصورت بیولوژیکی فعال می شود و به افزودن مواد شیمیایی نیاز ندارد، در نتیجه عوارض جانبی کمتری به همراه خواهد داشت.

این تکنیک اثر ضد درد و تسکین دهنده دارد.

ارتوکین تراپی فرایند التهابی مزمن را متوقف می کند و طول عمری طولانی دارد.

ارتوکین تراپی تحرک فرد را باز می گرداند و دامنه حرکت مفاصل را افزایش می دهد.

این روش درمانی در 75٪ از بیماران به ویژه بیماران مبتلا به استئوآرتریت یا آرتروز مفصل زانو و لگن بسیار موثر است

روش انجام ارتوکین تراپی

در ابتدا از بیمار خون گرفته می شود. این مرحله مشابه با نمونه گیری خون برای آزمایش است و درد چندانی ندارد.

خون در دمای 37 درجه سانتی گراد نگه داری می شود که باعث تحریک تولید پروتئین IL-1Ra می شود.

با استفاده از یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی برای جدا کردن اجزای خون، پروتئین مورد نظر از خون به دست می آید.

پروتئین بدست آمده در آمپول کشیده شده و آماده تزریق می شود.

سپس پروتئین با استفاده از سی تی اسکن در قسمت دردناک مفاصل تزریق می شود.

روش انجام ارتوکین تراپی

به طور معمول تزریق ها 1-2 بار در هفته انجام می شوند. درمان بیماری های مربوط به دیسک به 4 تزریق نیاز دارد، در حالی که برای آسیب های مفاصل اندام ها، حداقل 6 تزریق ضروری است. بعد از تزریق، به بیماران توصیه می شود که تا 48 ساعت ورزش های شدید نداشته باشد. برخی از عوارض جانبی ارتوکین تراپی ممکن است شامل تورم و بی حسی اطراف محل تزریق باشد. ممکن است این عوارض حدود 2 ساعت طول بکشند. اما از آنجا که روشی کم تهاجمی است و از مواد طبیعی خود بدن استفاده می نماید، بطورکلی عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

چه افرادی نامزد مناسبی برای انجام ارتوکین تراپی هستند؟

به طور معمول اگر دچار استئوآرتریت خفیف، متوسط ​​یا حتی شدید هستید و نمی خواهید عمل جراحی داشته باشید، ممکن است که شما نامزد مناسبی برای ارتوکین تراپی باشید. همچنین اگر شما دچار پارگی مزمن رباط یا تاندون شده اید که به روش های درمانی دیگر جواب نمی دهد، می توانید ارتوکین تراپی را امتحان کنید.

برای تشخیص اینکه آیا ارتوکین تراپی برای شما مناسب است، باید به متخصص طب فیزیکی با تجربه در زمینه ارتوکین تراپی مراجعه نمایید. پزشک با توجه به شرایط و پرونده پزشکی شما مشخص می نماید که آیا این ارتوکین تراپی روشی مناسب برای حل مشکلات شماست یا خیر.

Source: www.bouncehealth.com, www.hmcisrael.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: