درد مفاصل چیست؟ چه عواملی باعث درد مفاصل می شود؟

درد مفاصل چیست؟ چه عواملی باعث درد مفاصل می شود؟

درد مفاصل چیست؟ قسمت هایی از بدن که استخوان های تشکیل دهنده سیستم اسکلتی را به هم متصل می کنند ، مفصل نامیده می شوند . مفاصل به استخوان های بدن اجازه می دهد به طور منظم حرکت کند و توسط غضروف ، رباط ها ، تاندون ها و عضلات احاطه شده باشد. درد یا سوزش هر بافتی در این ساختار ممکن است منجر به درد مفاصل شود. به این درد مفاصل آرترالژی نیز گفته می شود. درد می تواند در نتیجه حرکات ناگهانی و دشوار که بدن به آن عادت ندارد رخ دهد. اگرچه درد مفاصل معمولاً خفیف است، اما ممکن است توسط برخی فعالیت های بدنی تشدید شود. به ویژه ، تحمل وزن یا حرکات اجباری می تواند درد را افزایش دهد. اما در برخی موارد ، علت درد مفاصل در زنان و مردان نیز ممکن است از یک مشکل سلامتی متفاوت ناشی شود. بنابراین ، درد مفاصل را نباید دست کم گرفت و اگر در طی چند روز از شدت آن کاسته نشود ، باید برای معالجه به متخصص مراجعه کرد.

اگرچه درد مفاصل در افراد مسن شایع تر است ، اما یک مشکل سلامتی است که در جوانان نیز قابل مشاهده است. درد مفاصل که با پیشرفت سن شروع می شود معمولاً در اثر کاهش مایع مفصل یا از بین رفتن قدرت بافت غضروف ایجاد می شود. چاقی ، آسیب دیدگی و برخی بیماری ها ، فعالیت های شدید ورزشی می تواند باعث آسیب مفاصل و به تبع آن درد شود. اگرچه نادر ، درد مفاصل ناشی از مشکلات روانی نیز ممکن است رخ دهد.

در فعالیت های روزانه بدن با کمک مفاصل تعادل لازم را برقرار می کند. درد مفاصل فعالیت های روزمره و زندگی کاری را نیز دشوار می کند. بنابراین ، علت هرچه باشد ، درد در مفاصل به طور قابل توجهی بر روی معیارهای زندگی تأثیر می گذارد و هر چه سریع تر درد باید درمان شود.

علائم درد مفاصل چیست؟

در بعضی از بیماران ، درد مفاصل ممکن است کاملاً خفیف و در بعضی از بیماران کاملاً شدید باشد. علائم شایع همراه با درد در مفاصل که باعث درد می شود:

  • تورم مفاصل
  • قرمزی و سفتی سطح پوست که مفاصل را پوشانده است
  • حرکت های مختلف و اختلالات راه رفتن به دلیل درد
  • مشکل در حرکت مفصل دردناک

علائم فوق مشکلات شایع در افرادی است که از درد مفاصل رنج می برند و شدت علائم بسته به شدت درد ممکن است متفاوت باشد. درد ناشی از فعالیت شدید ورزشی معمولاً هنگام استراحت تسکین یافته و عواقب جدی ندارد. با این حال ، درد مفاصل که بدون هیچ دلیلی رخ می دهد ، معمولاً نشان دهنده یک مشکل اساسی زمینه ای سلامتی است. افرادی که درد خفیف دارند اغلب به درد مفاصل اهمیت نمی دهند و فکر می کنند نیازی به مراجعه متخصص ندارند. اما از آنجایی که بیماری هایی که باعث درد در مفصل می شوند ، در صورت عدم درمان ، پیشرفت می کنند ، مفید است که به مراکز درمانی مراجعه شود تا اهمیت لازم را به این درد دهند و مورد معاینه قرار گیرند.

چه عواملی باعث درد مفاصل می شود؟

درد مفاصل می تواند به عنوان علائم بسیاری از بیماری ها یا مستقیماً به بیماری های استخوانی و مفصل اشاره کند. شایع ترین علل درد مفاصل به شرح زیر است:

  • نکروز عضلانی یعنی مرگ بافت استخوان به علت جریان خون محدود
  • سرطان استخوان
  • شکستگی و دررفتگی استخوان
  • التهاب مفاصل
  • نقرس
  • فیبرومیالژیا
  • کم کاری تیروئید
  • سرطان خون
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک
  • راشیتیسم
  • بیماری لایم
  • استئومیلیت (عفونت استخوانی)
  • تب روماتیسمی
  • آرتریت روماتوئید (بیماری التهابی مفصل)
  • فیبرومیالژیا
  • پوکی استخوان
  • نرمی استخوان
  • پیچ خوردگی مفاصل

استئوآرتریت (کلسیفیکاسیون) که علاوه بر بیماری های فوق الذکر بسیار رایج است ، به دلیل ساییدگی بافت پیوندی بین مفاصل می تواند باعث درد شود. خطر از دست دادن دائمی تحرک در نتیجه کلسیفیکاسیون بدون درمان در بافت همبند وجود دارد.افراد مسن و افرادی که دائماً مجبور به انجام یک حرکت هستند در معرض بیشتر خطر برای ابتلا به استئوآرتريت قرار دارند. پس از مشخص شدن علت درد در مفاصل ، درد مفاصل با درمان بیماری زمینه ای می تواند تا حد زیادی از بین برود.

درد مفاصل چگونه تشخیص داده می شود؟

درد مفاصل چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر درد مفاصل در طی چند روز برطرف نشود ، برای جلوگیری از آسیب بیشتر به استخوان ها و مفاصل بسیار مهم است که با یک متخصص مشورت کنید. در اولین معاینه جسمی، جایی که درد وجود دارد ، تحرک مفاصل و تورم ، سفتی یا قرمزی ناحیه درد توسط متخصص بررسی می شود. برای تشخیص بیماری که سبب درد می شود، ممکن است متخصص پس از معاینه درخواست تست خون کند. تورم در مفصل معمولاً در اثر التهاب ایجاد می شود. از آزمایش خون نیز می توان برای بررسی هرگونه التهاب مفصل استفاده کرد. هرگونه شکستگی یا دررفتگی مفصل باعث درد قابل توجهی خواهد شد. در صورت مشکوک بودن چنین شرایطی یا برای تشخیص نقص ساختاری در استخوان ها ، ممکن است اشعه ایکس درخواست شود. علاوه بر این ، معاینات MR (رزونانس مغناطیسی) و CT (توموگرافی کامپیوتری) می توانند برای بررسی بیماری ها همزمان انجام شوند. پس از انجام غربالگری لازم توسط متخصص ، نتایج به دست آمده ارزیابی می شود و بیماری که سبب درد می شود  تشخیص داده می شود و روند درمانی براساس آن برنامه ریزی می شود.

روش های درمان درد مفاصل چیست؟

نحوه درمان درد مفاصل با توجه به نوع بیماری ایجاد درد متفاوت است. درد مفاصل ناشی از بیماری های روماتیسمی با داروهای مختلف قابل درمان است. حفظ وزن با تغذیه منظم بسیار مهم است زیرا وزن اضافی باعث خستگی بیشتر مفاصل خواهد شد. بنابراین ، پیشگیری از اضافه وزن یک روش درمانی مهم است. آنتی بیوتیک ها ممکن است برای درد ناشی از التهاب مفاصل توصیه شوند. همچنین باید برای شرایط آسیب زا مانند شکستگی و دررفتگی و برخی از بیماری های مفصلی از معالجه جراحی استفاده کرد. در برخی از بیماران ، مکمل های کلسیم و ویتامین D ممکن است برای حمایت از ترمیم استخوان و مفاصل استفاده شود. علاوه بر این ، انطباق با یک برنامه ورزشی منظم به منظور اتخاذ یک شیوه زندگی متحرک به منظور جلوگیری از بیماری های ایجاد کننده درد مفاصل قبل از وقوع ، مفید است. حرکات گرم کردن باید قبل از تمرین انجام شود تا از فشار عضلات و مفاصل جلوگیری شود. از آنجا که خطر درد مفاصل در افرادی که نشسته کار می کنند بسیار زیاد است ، لازم است در ساعات کار بایستند و مدتی  قدم بزنید و تمرین های کوچکی را در صندلی انجام دهید.

اگر از درد مفاصل رنج می برید ، یا برخی از علائم ذکر شده در بالا را دارید ، می توانید از یک مرکز درمانی بخواهید که معاینات لازم را انجام دهد. درد ساده در مفاصل که مدت طولانی ادامه دارد ، می تواند پیشرو در بیماری های مهم باشد. بنابراین ، به جای انتظار برای بهبود خود به خودی درد ، باید هرچه سریع تر معاینه شده و طبق تشخیصی که  متخصص تعیین کرده است ، درمان خود را شروع کنید. به این ترتیب می توانید از پیشرفت بیماری  جلوگیری کنید و می توانید در آینده زندگی سالم تری را تضمین کنید.

چشم انداز افراد مبتلا به درد مفاصل چگونه است؟

درد مفصل اغلب نتیجه آسیب هایی است که در اثر سایش و پارگی طبیعی ایجاد می شود.

با این حال ، همچنین می تواند نشانه ای از عفونت یا RA بالقوه ناتوان کننده باشد.

در صورت داشتن درد مفصل غیر قابل توضیح ، باید به کلینیک تخصصی آسود تحت نظارت مستقیم دکتر امیر حسین یزدانی مراجعه کنید ، به خصوص اگر بعد از چند روز به خودی خود برطرف نشود. تشخیص و تشخیص به موقع می تواند امکان درمان موثر علت اصلی ناراحتی شما را فراهم کند.

Source: www.medicalpark.com

دکتر امیر حسین یزدانی

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: