اگر دیسک کمر درمان نشود چه میشود؟

اگر دیسک کمر درمان نشود چه میشود؟

فیلم آموزشی دیسک ستون فقرات:

فتق دیسک اصطلاحی است که بیرون زدگی دیسک کمر اشاره می کند. زمانی که دیسک کمر از فضای میان مهره ای بیرون زده باشد، بیمار درد شدیدی را احساس خواهد کرد. بیرون زدگی دیسک های میان مهره ای ریشه های عصبی که از کانال نخاعی عبور می کنند را به شدت تحت فشار قرار می دهند. به همین دلیل بیمار درد بسیار شدیدی را تجربه خواهد کرد که او را از انجام حرکات روزانه باز می دارد.

بیمار باید با مشاهده اولین نشانه های این عارضه به پزشک معالج مراجعه کند. اگر فتق دیسک تحت درمان های اصولی قرار نگیرد، مشکلات پیچیده تری را برای بیمار به وجود می آورد. فتق دیسک در مراحل پیشرفته موجب جا به جایی مهره های کمر می شود. در چنین مواردی، فتق دیسک آسیب های جدی به ریشه های عصبی وارد می کند. در حالت عادی، بیرون زدگی دیسک میان مهره ای فشار زیادی به ریشه های عصبی وارد می آورد. در صورتی که بیرون زدگی دیسک درمان نشود، ریشه های عصبی بیش از پیش فشرده شده و دردی غیر قابل تحمل را در فرد ایجاد می کنند.

بیرون زدگی دیسک کمر انتقال سیگنال های عصبی به قسمت دم اسبی و پاهای فرد را با اختلال همراه می کند. قسمت دم اسبی کمر به مهره های S1-S5 اطلاق می شود. دیسک کمر در صورت درمان نشدن به اعصاب این ناحیه فشار آورده و فرد کنترل روده و ادرار خود را از دست خواهد داد. در برخی از موارد ممکن است فتق دیسک فرد را دچار بی حسی نشیمن گاه کند.

درصورت درمان نشدن فتق دیسک چه عواقبی در انتظار بیمار است؟

فتق دیسک چیست؟

برای تعریف فتق دیسک نخست باید با ساختار ستون فقرات و دیسک ها آشنا شویم. ستون فقرات انسان از قسمت های استخوانی به نام مهره تشکیل شده که روی یکدیگر چیده شدند. ستون فقرات از 7 مهره در بخش گردن، 12 مهره در بخش سینه، 5 مهر کمری، استخوان خاجی و دنبالچه تشکیل شده است. مهره ها به واسطه دیسک ها که همچون بالشتک های کوچکی میان مهره ها جای گرفته اند، از اصطکاک مهره ها اجتناب کرده و از اعمال فشار بر ریشه ی عصبی نیز جلوگیری می کند.

دیسک ها مانند کیسه های هوای اتومبیل ها در برابر ضربه از مهره ها محافظت می کنند. در زمان پیاده روی، بلند کردن و یا چرخاندن کمر، ضرباتی به ستون فقرات وارد می شود. دیسک ها مانند یک ضربه گیر فوق العاده عمل کرده و از مهره ها و ریشه های عصبی محافظت می کنند. دیسک بین مهره ای از دو بخش تشکیل شده است، یک بخش ژلاتین مانند که در قسمت داخلی قرار گرفته است و یک بخش سفت و مقاوم که در قسمت بیرونی دیسک مشاهده می شود. ضعف ستون فقرات و یا آسیب های احتمالی، موجب بیرون زدن بخش نرم دیسک بین مهره ای می شود. در این حالت به اصلاح فرد دچار فتق دیسک شده است. چنین اتفاقی موجب بروز احساس درد و ناراحتی در بیمار می شود. در صورتی که بیرون زدگی دیسک روی ریشه ای عصبی فشار وارد کند، فرد در مسیر ریشه عصبی تحت فشار، درد و بی حسی را تجربه را خواهد کرد. اگر فتق دیسک به مراحل بحرانی خود رسیده باشد، بیمار تحت عمل جراحی قرار می گیرد. در این صورت طی یک عمل جراحی دیسک ترمیم شده یا به کلی برداشته می شود.

نشانه ها و علائم بروز فتق دیسک

فتق دیسک می تواند در هر بخشی از ستون فقرات به وجود می آید. اما به طور کلی بیرون زدگی دیسک بیشتر در نواحی کمتری دیده می شود. ستون فقرات شبکه ای از ریشه ای عصبی، ماهیچه ای و عروق خونی است. تمام این سیستم ها در فضای محدود ستون فقرات به زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفته و ستون اصلی بدن انسان را تشکیل می دهید. فتق دیسک نظم موجود در ستون فقرات را به کلی برهم می زند. بیرون زدگی دیسک کمر تمام شبکه هایی که از ستون فقرات عبور می کنند را تحت فشار قرار می دهد. برخی از علائم فتق دیسک عبارتند از:

  •     درد و بی حسی، که غالبا در یک سمت بدن دیده می شود.
  •     دردی که در طول دست و پاها امتداد می یابد.
  •     دردی که در طول شب یا به دلیل انجام برخی از حرکات شدت پیدا می کند.
  •     دردی که فرد پس از ایستادن یا نشستن احساس می کند.
  •     دردی که پس از یک پیاده روی کوتاه به وجود می آید.
  •     ضعف عضلات بدون دلیل.
  •     احساس سوزش، خارش و یا سوزن سوزن شدن در محل فتق دیسک

شایان ذکر است که، درد و علایم فتق دیسک از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. در صورتی که درد موجب بی حسی یا سوزن سوزن شدن شده و کنترل عضلات بدن را محدود کرده است، به پزشک معالج مراجعه کنید.

درصورت درمان نشدن فتق دیسک چه عواقبی در انتظار بیمار است؟ 2

چه عواملی موجب بروز فتق دیسک می شوند؟

زمانی که بخش خارجی دیسک بین مهره ای ضعیف شده یا دچار پارگی شود، بخش نرم داخلی دیسک از بخش سفت بیرون زده و به عبارتی فتق دیسک به وجود می آید. این عارضه بر اثر کهولت سن در افراد مختلف دیده می شود. از این گذشته برخی از حرکت های ناگهان نیز می تواند منجر به فتق دیسک شود. زمانی که با بی دقتی کمر را چرخانده و یا شی را بلند می کنید، خود را در معرض خطر بیرون زدگی دیسک کمر قرار می دهید. بلند کردن اشیا سنگین فشار زیادی را به مهره های کمر وارد می آورد. در صورتی که حرفه شما مستلزم فعالیت های بدنی بالایی باشد، احتمال بروز فتق دیسک بیشتر خواهد بود.

کسانی که از اضافه وزن رنج می برند نیز در خطر ابتلا به فتق دیسک قرار دارند. چرا که دیسک های مهره ای در این افراد وزن بسیار بیشتری را تحمل می کنند. ضعف عضلانی و زندگی پشت میز نشینی نیز می تواند منجر به بروز فتق دیسک شود.

همه افراد با افزایش سن در معرض ابتلا به فتق دیسک قرار دارند. چرا که دیسک ها با گذشت زمان آب درون بافتی خود را از دست داده و به سادگی از جایگاه خود خارج می شوند. در سنین بالاتر مردان بیش از زنان در معرض خطر ابتلا به فتق دیسک قرار دارند.

نحوه تشخیص بیرون زدگی دیسک

در آغاز پزشک معالج بدن بیمار را به دقت مورد معاینه قرار می دهد. پزشک در هنگام معاینه منشا و مرکز درد در بدن بیمار را مشخص می کند. او برای این کار واکنش های عصبی و قدرت عضلانی فرد را محک می زند. وی با لمس محل فتق دیسک حالات بیمار ار زیر نظر گرفته تا میزان درد او را ملاحظه کند. در ادامه پزشک سوابق درمانی و پزشکی بیمار را بررسی می کند. پزشک تاریخچه شروع درد و علت بروز نخستین درد را از نیز از بیمار جویا می شود.

در ادامه پزشک برای جمع آوری اطلاعات بیشتر و پی بردن به فتق دیسک، آزمایشات و تصویر برداری های مختلفی را برای بیمار در نظر میگیرد. با استفاده از نتایج پزشک درک بهتری از شرایط مهره ها و دیسک های بیمار به دست می آورد. وی انجام تصویربرداری های MRI، X-ray و تصویر برداری از سطح مقطع دیسک را برای بیمار در نظر خواهد گرفت.  سپس او با بررسی نتایج، وخامت فتق دیسک بیمار و ریشه های عصبی درگیر را مشخص کرده و درمان های مورد نیاز را در نظر می گیرد.

Source: www.nhs.uk, www.healthline.com

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: