درمان خانگی سیاتیک و خود مراقبتی

درمان خانگی سیاتیک و خود مراقبتی را می توانید در خانه شروع کنید. در واقع، درمان خانگی ممکن است تمام چیزی باشد که نیاز دارید، به خصوص اگر بدانید که سیاتیک شما ناشی از آسیب یا بارداری است.صرف نظر از علت آن، حدود 90 درصد از افراد مبتلا به سیاتیک بدون جراحی بهبود می یابند – بیشتر آنها تنها در چند هفته.

حتی اگر نمی دانید چه چیزی باعث درد سیاتیک شما می شود، می توانید اقداماتی را برای تسکین درد خود در خانه انجام دهید. اگر درد قابل کنترل نیست یا تحت شرایط خاص دیگر با پزشک خود تماس بگیرید.

درمان خانگی سیاتیک و خود مراقبتی

 

سرما و گرما

 

برای کاهش درد سیاتیک و کمک به عملکرد بهتر می توان از کیسه های یخ و گرما استفاده کرد.

در هفت روز اول از یخ استفاده کنید. برای کاهش التهاب عصب سیاتیک، کیسه های یخ را روی کمر خود قرار دهید. مراقب باشید سرمازدگی به خودتان وارد نشود. کیسه های یخ نباید مستقیماً پوست را لمس کنند. آنها را در یک پارچه یا حوله بپیچید. آنها را هر بار بیش از 15 تا 20 دقیقه در جای خود بگذارید و حداقل بین 15 تا 20 دقیقه استراحت کنید. چرخه روشن-خاموش-رو-خاموش-روشن را امتحان کنید (این بین 75 تا 100 دقیقه طول می کشد). سپس کمی استراحت کنید تا ببینید چه احساسی دارید.

یکی دیگر از راه های اعمال سرما بر روی ناحیه دردناک ماساژ یخ است. آب را در یک لیوان کاغذی فریز کنید و سپس نیمه بالایی فنجان را جدا کنید. با یک حرکت دایره ای، قسمت پایین کمر را با یخ ماساژ دهید. منطقه ای به قطر حدود شش اینچ را بپوشانید و فنجان را در حرکت نگه دارید تا از سرمازدگی جلوگیری کنید. از قسمت استخوانی ستون فقرات خودداری کنید. بیش از 10 دقیقه ماساژ دهید و بین ماساژ حداقل یک ساعت صبر کنید.

اشکالی ندارد که بین برنامه های یخ کشش های ملایم را امتحان کنید، هرچند بهتر است حدود نیم ساعت صبر کنید تا منطقه گرم شود. سه تا پنج برنامه در روز ممکن است به تسکین بخشی از درد کمک کند.

گرما را می توان بعد از هفته اول، زمانی که مقداری بهبودی رخ داد و درد کاهش یافت، استفاده کرد. (اگر درد بعد از یک هفته به هیچ وجه فروکش نکرد، به پزشک مراجعه کنید.) درمان های حرارتی باعث افزایش جریان خون در ناحیه می شود که می تواند بهبود را تسریع کند. گرما همچنین عضلات را شل می‌کند تا کشش ملایمی که می‌تواند به تسکین درد کمک کند، اجازه دهد.

می توانید از یک بطری آب گرم یا پد گرمکن پیچیده شده در حوله استفاده کنید یا در حمام گرم خیس کنید. اگر از بطری آب یا پد گرم کننده استفاده می کنید، آن را به قسمت پایین کمر خود بمالید. عملیات حرارتی نادرست می تواند باعث سوختگی شود، بنابراین چند قانون را دنبال کنید:

یک مانع پارچه ای بین منبع گرما و بدن خود قرار دهید (اگر از بطری آب گرم یا پد گرم کننده استفاده می کنید).
مطمئن شوید که درمان احساس گرمی می کند، نه گرم. اگر به طور ناخوشایندی گرم است، خیلی گرم است.
حرارت را حداقل 15 دقیقه، اما بیش از دو ساعت اعمال کنید. مدت زمان بستگی به میزان درد شما دارد.
اگر از پد گرم کننده استفاده می کنید، مراقب باشید هنگام استفاده از آن به خواب نروید.

تحرک داشته باشید

حرکت کردن احتمالاً مهمترین کاری است که می توانید برای کمک به درد خود انجام دهید.

بسیاری از افراد مبتلا به سیاتیک خود را روی تخت خواب می گذارند یا به پشتی صندلی تکیه می دهند و فکر می کنند که این به بهبودی آنها کمک می کند. اینطور نیست!

استراحت در چند روز اول پس از شروع درد سیاتیک اشکالی ندارد. پس از آن، ماندن در رختخواب معمولاً اوضاع را بدتر می کند، نه بهتر. حرکت به چندین روش به درد شما کمک می کند:

ماهیچه های شما را تقویت می کند، که به حمایت از ستون فقرات شما کمک می کند.
می تواند انعطاف پذیری و دامنه حرکت را بهبود بخشد.
جریان خون را در تمام نواحی بدن، از جمله نواحی آسیب دیده، افزایش می‌دهد که به بهبود سرعت می‌بخشد.
درک درد را کاهش می دهد.
اگر سیاتیک دارید، در اسرع وقت تا جایی که می توانید حرکت کنید. اگر به نظر می رسد حرکت باعث تشدید درد می شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و درباره آنچه در حال وقوع است صحبت کنید.

هنگامی که سیاتیک شما تحت کنترل است، به حرکت خود ادامه دهید تا احتمال بازگشت آن کاهش یابد. نشستن طولانی مدت برای کسی خوب نیست. نشستن طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به سیاتیک را افزایش دهد و همچنین می تواند پس از ابتلا به سیاتیک بدتر شود.

۱۲ خوراکی برای درمان سیاتیک نیز می تواند به روند درمان سیاتیک در خانه کمک کند و بتوانید هرچه زودتر به فعالیت های عادی و روزمره خود باز گردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن