درمان زانو درد با زنجبیل

درمان زانو درد با زنجبیل

زانو درد یکی از آسیب هایی است که افراد را در سنین مختلف درگیر تورم و احساس درد می کند و می تواند فرد را از انجام فعالیت های روزانه باز دارد. به دلیل ضربه شدید به رباط صلیبی مفصل زانو, فرد فشار زیادی را تحمل می کند که عدم درمان آن به مروز زمان سبب بروز مشکلات مفصلی در افراد می شود. در این محتوا به یکی از روش های سنتی درمان زانو درد با زنجبیل اشاره می کنیم مصرف این گیاه دارویی سبب کاهش تورم و احساس درد در افراد می شود. اگر شما هم می خواهید از زنجبیل برای درمان زانو درد استفاده کنید، خواندن این مقاله را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

 

علت زانو درد در طب سنتی

همانطور که می دانید علت بروز انواع بیماری ها در طب سنتی به عدم تعادل سیستم طبیعت بدن انسان برمی گردد. در این طب گفته می شود که در انسان چهار نوع طبع سنتی وجود دارد که شامل گرما، سرما، خشکی و رطوبت است و وقتی تعادل این چهار گونه در بدن به هم می خورد، فرد دچار بیماری های مختلفی همچون نرمی کشکک زانو و درد مچ پا و… می شود. از نظر طب سنتی زانو درد به دلیل افزایش سرمای بدن اتفاق می افتد و برای درمان باید از غذاهای گرم جهت تسکین درد استفاده کرد. یکی از ویژگی های مهم زنجبیل تولید گرمای بیش از حد جهت تنظیم طبع گرمی بدن است. به همین دلیل از زنجبیل در طب سنتی برای درمان زانو درد استفاده زیادی می شود. در طب مدرن اثرات ضد التهابی زنجبیل به اثبات رسیده است، بنابراین هم از دیدگاه طب سنتی و هم از دیدگاه طب نوین می توان از زنجبیل برای درمان زانو درد و دردهای این چنینی استفاده کرد.

زنجبیل در طب سنتی ایران

درمان زانو درد با زنجبیل

در طب سنتی از گیاهان مختلفی برای درمان دردهای بدن استفاده می شود. مزیت استفاده از داروهای گیاهی در درمان درد مفصل این است که هیچ عارضه ای برای فرد ایجاد نمی کند و در صورت عدم تاثیر می توان از داروهای دیگری برای بهبود فرد استفاده کرد. یکی از موثرترین درمان ها برای تسکین درد بدن به خصوص زانو درد استفاده از گیاه زنجبیل است. از گذشته تا به امروز از این گیاه برای درمان التهاب و درد مزمن زانو استفاده می شده و علاوه بر این به عنوان یک افزودنی و چاشنی خوش طعم به انواع غذاها نیز به کار می رود. بعد از اینکه زنجبیل در دستگاه گوارش بدن هضم و جذب سلول های خونی شد، ماده موثر حاصل از زنجبیل, جینجرول نام دارد که در خون حرکت می کند و از عوامل التهابی جلوگیری به عمل می آورد.

استفاده از زنجبیل برای درمان زانو درد

استفاده از زنجبیل برای درمان زانو درد

همانطور که تاکنون نیز به آن اشاره کردیم; زنجبیل به عنوان یک ادویه خوشمزه به غذاهای مختلف همانند سوپ اضافه می شود و می تواند از التهاب مفصلی در بدن جلوگیری کند. در نتیجه توصیه می شود که افراد هنگام سرماخوردگی بیشتر از گذشته اقدام به خوردن زنجبیل به شیوه های دمنوش یا ترشی کنند.

علت آرتریت یا درد زانو می تواند به دلیل التهاب در ناحیه زانو باشد که مصرف زنجبیل می تواند به بهبود آن کمک زیادی کند. اکنون ممکن است بپرسید بهترین راه استفاده از زنجبیل برای درمان زانو درد چیست؟ بنابراین در زیر به چند روش تهیه غذا یا درمان موضعی زانو درد با استفاده از زنجبیل اشاره خواهیم کرد.

برای استفاده بهتر از زنجبیل و تسکین درد زانو می توانید گیاه زنجبیل را به صورت تازه تهیه و مصرف کنید. برای این منظور در ابتدا, آب آن را گرفته و به صورت تازه بخورید و یا اینکه از آن در ترشی های فصلی مصرف کنید. روش دیگر این است که زنجبیل را به قسمت های مختلف تقسیم کرده و سپس آن را در یک دستمال بزرگ جمع کنید. با فشار دادن دستمال، می توانید آب آن را بگیرید و از عصاره زنجبیل برای ماساژ زانو کمک بگیرید. همانطور که در کتب طب سنتی ذکر شده است از زنجبیل به عنوان مسکن قوی برای درد مفاصل نیز یاد شده که با کمک این روش می توانید با درد مفاصل خداحافظی کنید.

تهیه پماد زنجبیل برای زانو درد

تهیه پماد زنجبیل برای زانو درد

می توانید از زنجبیل به عنوان پماد نیز استفاده کنید. برای این کار کافی است یک قاشق غذاخوری زنجبیل را در مقدار کمی آب ریخته و آن را بجوشانید تا آب آن تبخیر و در نهایت یک تفاله نرم تشکیل شود. در مرحله بعد می توانید از این خمیر به عنوان مرهم در ناحیه زانو درد کمک گرفته و این کار را دو بار در روز به مدت یک هفته انجام دهید. بعد از این مدت به چشم خواهید دید که درد مفصل شما تسکین پیدا کرده است.

چای زنجبیل برای درمان زانو درد

علاوه بر استفاده از زنجبیل به عنوان مرهم برای زانو درد، می توانید انواع دمنوش های زنجبیل را نیز جهت تسکین درد مفصل نیز استفاده کنید. این چای ضد التهابی می تواند درد آرتریت را کاهش داده و سلامت عمومی بدن شما را تا حدود زیادی تامین کند. برای این منظور چای زنجبیل را می توانید روزی دو بار مصرف نمائید تا درد ناشی از زانو و مفصل شما کاهش پیدا کند. توصیه ما این است که اگر درد زانو خیلی شدید شد و نمی توانید آن را تحمل کنید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده تا علت دقیق زانو درد را برای شما مشخص کند. توصیه ما این است که علاوه بر استفاده از داروهای خانگی برای تسکین درد زانو تا پایان دوره درمان، داروهای خود را به طور منظم مصرف نمائید تا احساس درد در شما به طور معجزه آسایی کاهشی شود.

سخن پایانی

در این روش از راهکارهای کلینیک دکتر یزدانی, به درمان زانو درد با زنجبیل و همچنین چند روش مختلف برای تهیه مرهم و چای زنجبیل اشاره کردیم. گیاه زنجبیل با ایجاد ماده ضد التهابی جینجرول در بدن می تواند از التهاب زانو جلوگیری کرده و درد زانو را تا حدود زیادی تسکین دهد. رعایت این نکات به شما کمک می کند تا هر چه زودتر زانوی خود را بهبود داده و از بروز مشکلات جدی تر در بدن جلوگیری کنید.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: