دکتر طب فیزیکی تهران

دکتر طب فیزیکی تهران

به علت آسیب دیدگی یا بیماری، بسیاری از افراد برای انجام کارهای روزمره دچار مشکل می شوند، تجربه ای که می تواند خسته کننده و حتی دردناک باشد. طب فیزیکی هنر کمک کردن به این افراد برای بازآموزی چگونگی استفاده از بدن در کنار بهبود انعطاف پذیری، قدرت و هماهنگی فردی است.

دکتر امیر حسین یزدانی

طب فیزیکی و توانبخشی (PM & R) که همچنین با عنوان فیزیاتریستی شناخته می شود، به بسیاری از بیماران، از جمله بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، صدمات نخاعی، کمر درد، مشکلات رباط، آرتروز و بیماری پارکینسون کمک نماید.

تیم درمان معمولا شامل روانشناسان، فیزیوتراپیست ها، درمانگران شغلی و درمانگران ورزشی است که با فرد همکاری می کنند تا کیفیت زندگی وی را بهبود ببخشند و فرد را قادر سازند مجددا به طور مستقل به زندگی ادامه دهد.

طب فیزیکی و توانبخشی به بیماران کمک می کند تا پس از جراحی های خاص و بسیاری از انواع آسیب دیدگی ها بهبود یابند و به بسیاری از بیماری ها و شرایط متفاوت کمک می کند.

متخصصان این رشته بسیاری از مشکلات اسکلتی-عضلانی و عصبی را با هدف بازگرداندن عملکرد مطلوب درمان می کنند.

متخصصین طب فیزیکی فرد را به صورت کلی و کامل درمان می کنند. آنها در حین توانبخشی به نیازهای جسمی، احساسی و اجتماعی بیمار می پردازند. متخصصان فیزیوتراپی تیم توانبخشی را هدایت می کنند که ممکن است شامل درمانگران فیزیکی یا شغلی، پاتولوژیست های گفتار زبان، مددکاران اجتماعی، مربیان ورزشی و غیره باشد.

دکتر طب فیزیکی در شرایط مختلفی از جمله کلینیک ها، بیمارستان ها و مراکز توانبخشی کار می کنند.

متخصص طب فیزیکی از رویکردهای گوناگونی برای درمان استفاده می نماید، از جمله:

طب فیزیکی و توانبخشی چگونه به من کمک می کند؟

طب فیزیکی و توانبخشی می تواند به بیماران مبتلا به بیماری های مزمن، درد و یا ناتوانی ها در جهت عملکرد مطلوب کمک کرده و در نتیجه سبب تقویت بهبود و کیفیت زندگی فرد شود. متخصصین طب فیزیکی مشکلات سیستم عضلانی اسکلتی از جمله کمر درد، گردن درد، آسیب نخاعی، درد لگن و باسن، درد کشاله ران ، سردرد و گردن درد و سایر شرایط را تشخیص داده و درمان می کنند.

با استفاده از عوامل فیزیکی و ورزش درمانی، توانبخشی به بیماران می تواند به روش های زیر کمک کند:

  • کاهش درد
  • بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلالات موقت یا شدید
  • یادگیری طرز استفاده از ابزارهای کمک (مانند بریس، صندلی چرخدار و غیره)
  • در طی توانبخشی، متخصصبن طب فیزیکی از بیماران مبتلا به آسیب دیدگی فیزیکی و همچنین چالش های عاطفی مرتبط با آن مراقبت می کنند.

معاینه و درمان شامل چه چیزهایی است؟

دکتر طب فیزیکی بر اساس یک ارزیابی کامل از سابقه بیمار و یا گزارش های عصبی، عکس برداری اشعه ایکس و آزمایش های آزمایشگاهی روش درمان را طراحی می کند. متخصصین طب فیزیکی همچنین می توانند از تست الکترومیوگرافی (EMG) و هدایت عصب برای ارزیابی عملکرد عصب و عضله استفاده کنند. درمان طب فیزیکی و توانبخشی ممکن است شامل هر ترکیبی از موارد زیر باشد: دارو، فیزیوتراپی، شغل درمانی، ماساژ، ورزش درمانی، تزریق استروئید اپیدورال، اوزون تراپی، لیزر درمانی و غیره.

در هماهنگی با تیم توانبخشی، هدف اصلی بهبود عملکرد در فعالیت های روزمره بیمار است. تا زمانی که علائم بیمار از بین رفته یا تثبیت شود، پیشرفت او به دقت ردیابی می شود. در برخی از موارد شاهد پیشرفت علائم بیماری خواهیم بود، که نشان می دهد ممکن است نیاز به تغییر رویه درمان و یا جراحی باشد. در صورت نیاز به جراحی می توان از جراحی بسته در بسیاری از موارد بهره برد. در این روش نسبت به جراحی باز آسیب کمتری به بافت ها وارد خواهد شد.

دکتر متخصص طب فیزیکی چه آموزش ها و دوره های ویژه ای را گذرانده است؟

دکتر متخصص توانبخشی پس از اتمام دوره 7 ساله پزشکی عمومی در صورت پذیرش در آزمون تخصصی، دوره سه ساله تخصص را گذرانده و به عنوان پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشغول به کار می شود.

برای آشنایی با برنامه ورزشی بعد از عمل لامینکتومی و دیسککتومی کمر مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

معرفی دکتر متخصص طب فیزیکی در تهران

دکتر امیرحسین یزدانی در سال ۱۳۷۴در کنکور سراسری با رتبه ممتاز پذیرفته شده و در سال ۱۳۸۲ از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فارغ التحصیل شدند. دکتر یزدانی در سال ۱۳۸۴ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رشته تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی پذیرفته شده و در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی شیراز با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شدند. همچنین دکتر یزدانی توانستند نفر سوم امتحان بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی شدند.

از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۶ در همدان با استفاده از روش دی بی سی فنلاند بسیاری از افراد را درمان نمودند که با پیگیری ۹ ساله و کمتر، اکثر بیماران از این روش درمانی راضی هستند و به نتایج خوبی دست یافته اند. دکتر یزدانی جهت بروز رسانی اطلاعات درمانی در خصوص درمان دردهای عضلانی و اسکلتی و جراحی های بسته بیرون زدگی دیسک و دیسکوژل چندین دوره تکمیلی در خارج از کشور و در کشورهای فرانسه، فنلاند، آلمان و هند گذرانده اند و از سال ۱۳۹۶ به عضویت انجمن مطالعات بین المللی درد امریکا در آمدند. ایشان ادعای درمان پایدار باحداقل بازگشت را دارند و این روش درمان قابل مقایسه با روش های درمانی دیگر که اکثرا غیر فعال می باشند، نیست. این روش درمان مبتنی بر شواهد پزشکی است و شواهد محکمی مبنی بر دوام این درمان موجود هست .دکتر یزدانی یکی از موفق ترین پزشکان در حیطه کاری طب فیزیکی هستند.

 

مقالات زیر را مطالعه فرمایید:

آیا پیاده روی برای درد سیاتیک خوب است؟

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: