رژیم غذایی مناسب برای درد سیاتیک

دکتر امیر حسین یزدانی

فهرست مطالب

 

علت سیاتیک و کمر درد می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در برخی موارد، علت درد حتی بدون هیچ گونه فشرده سازی دیسک، التهاب است. گاهی برای درمان داروهای ضد التهاب توصیه می شود. آن چه می خورید نیز می تواند در کاهش التهاب در بدن شما نقش داشته باشد. با ما همراه باشید تا بدانید "بهترین دکتر متخصص درد سیاتیک" چه نوع رژیم غذایی را به شما توصیه می کند.

آناناس:

آناناس حاوی بروملین است، آنزیمی که به دلیل خواص ضد التهابی شناخته می شود. و اثرات ضد التهابی مهمی مانند کاهش التهاب در سینوزیت، گلو درد و آرتروز دارد.
همچنین از آنزیم های آناناس برای درمان آرتریت روماتوئید و تسریع در ترمیم بافت استفاده می شود.

جعفری:

جعفری حاوی ترکیباتی است که به عنوان فلاونوئید شناخته می شود و در میوه ها، سبزیجات، مغزها، دانه ها و گیاهان به وفور یافت می شود. فلاونوئید ها دارای مزایای مفید بسیاری از جمله توانایی مبارزه با التهاب هستند.
آپیژنین یکی از فلاونوئید های موجود در جعفری است و نشان داده شده است که التهاب را در لوپوس و آرتروز از کاهش می دهد.

کرفس:

کرفس همجنین حاوی فلاونوئید ضد التهاب آپیژنین است.
همچنین کرفس سرشار از فيبر و منبع بسیار خوبی از فولات، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین های گروه B است.

پیاز:

پیاز حاوی ترکیبی به نام کوئرستین است که به عنوان یک ماده ضد التهاب قوی شناخته می شود. گنجاندن پیاز بیشتر در رژیم غذایی روزانه بسیار ساده است، زیرا می توان آن را به روش های مختلف مصرف نمود.

کلم بروکلی:

کلم بروکلی از خانواده سبزیجات چلیپایی است (گل کلم، کلم و…). طبق تحقیقات انجام شده، سولفورافان، یک جزء اصلی کلم بروکلی، دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است. کلم بروکلی همچنین کم کالری و سرشار از ویتامین های ضروری، مواد معدنی و فیبر است.

انگور:

آنتوسیانین ها رنگدانه های رایج گیاهی هستند که به برخی میوه ها و سبزیجات از جمله انگور، رنگ قرمز و آبی می دهند.
آنتوسیانین ها به دو روش عمل می کنند، هم تعداد سلول های التهاب زا را کاهش می دهند، و هم ملکول های ضد التهاب را افزایش می دهند.

چای:

چای های سبز، سیاه، سفید و اولانگ همگی حاوی ترکیبات گیاهی هستند که خواص ضد التهابی دارند.
چای های سبز و سفید بالاترین سطح پلیفنول را دارند.

دانه سویا:

ژنیستئین ماده اصلی موجود در دانه های سویا است که به عنوان ماده ضد التهاب شناخته می شود. تحقیقات نشان داده اند که ژنیستئین از تولید مولکول های پیش التهابی در بدن جلوگیری می کند و تاثیر مثبتی بر آرتریت روماتوئید، دیابت، اختلال متابولیک، بیماری های تخریب کننده عصبی و کولیت مزمن دارد.

سبزیجات:

سبزیجات برگ دار سرشار از منیزیم هستند. ثابت شده است که رژیم های غذایی غنی از منیزیم، باعث بازسازی عصب سیاتیک و کاهش التهاب می شوند.
برای دستیابی به بیشترین منیزیم، سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج، کلم پیچ و… را می توانید انتخاب کنید.

بلوبری:

بلوبری سرشار از آنتوسیانین است که به عنوان یکی از قوی ترین مواد شیمیایی ضد التهاب شناخته می شود. مصرف بلوبری تازه می تواند خواص درمانی و ضد التهابی فراوانی برای شما داشته باشد.