لیزر درمانی دیسک کمر

لیزر درمانی دیسک کمر

سیاتیک، که معمولا به علت فتق دیسک بین مهره ای ایجاد می شود، یک مشکل رایج است که سالانه در 5 نفر از هر 1000 نفر رخ می دهد. در 60 تا 80 درصد از بیماران که اولین بار این درد را تجربه می کنند، علائم شدید بیماری در طی شش هفته تقلیل می یابد. بیمارانی که بهبود نیافتند، افرادی هستند که واجد شرایط برای مداخلات جراحی اند. به علت عوارض و دوره نقاحت طولانی در جراحی دیسک کمر معمولی، تحقیقات برای یافتن روش های کمتر تهاجمی وجود دارد.

آزاد سازی فشار دیسک با لیزر یا لیزر درمانی (PLDD) یکی از روش های به اصطلاح “حداقل تهاجمی” برای فتق دیسک کمر است. درمان بصورت زیر پوستی انجام می شود، بنابراین انتظار می رود که حالت ناخوشی کمتر باشد و دوره نقاحت آن کوتاه تر از عمل جراحی معمولی است. به دلیل طبیعت حداقل تهاجمی و این واقعیت که بازگشت به کار معمولا در عرض چند روز پس از درمان امکان پذیر است، به نظر می رسد که لیزر درمانی جایگزینی جالب برای روش جراحی معمولی است؛ با این حال، هنوز شک ها و انتقادهایی برای لیزر درمانی وجود دارد.

اگر از درد کمر یا گردن به دلیل فتق دیسک رنج می برید، لیزر درمانی می تواند بدون نیاز به جراحی درد شما را به سرعت تسکین دهد.

لیزر درمانی توسط FDA تایید شده است و به رسمیت شناخته می شود. لیزر درمانی به صورت سرپایی با استفاده از بی حسی محلی انجام می شود. در طی روش، یک لیزر بخش کوچکی از دیسک را بخار می کند و فشار روی آن را آزاد می کند. بیماران معمولا از روی تخت بلند شده و به منزل می روند. هیچ گونه نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و دوره بهبود طولانی وجود ندارد و هزینه آن بسیار کمتر از عمل جراحی است.

لیزر درمانی یک روش پزشکی حداقل تهاجمی است که توسط دکتر دانیل چوی در سال 1986 که با استفاده از پرتو لیزر برای درمان درد کمر و گردن ناشی از فتق دیسک ابداع شده است. فتق دیسک مانند بالونی با یک نقطه ضعیف است. تورم آن موجب برانگیختگی (فتق) می شود. درد نتیجه ای از فشار ایجاد شده بر روی اعصاب در ستون فقرات است.

لیزر درمانی به صورت سرپایی تنها با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود. در طی این روش، یک سوزن نازک تحت هدایت اشعه ایکس به دیسک مشکل دار وارد می شود. فیبر نوری از طریق سوزن وارد شده و انرژی لیزر از طریق فیبر ارسال می شود و بخش جزئی از هسته دیسک را تبخیر می نماید. این کار یک خلاء جزئی ایجاد می کند که مواد را از ریشه عصب دور کرده و در نتیجه درد را تسکین می دهد. اثر لیزر درمانی معمولا فوری است.

اساس لیزر درمانی مبتنی بر این مفهوم است که دیسک های بین مهره ای یک سیستم هیدرولیک بسته هستند. این سیستم شامل هسته پالپوس که حاوی مقدار زیادی از آب است و توسط فیبروز حلقوی غیرقابل انعطاف احاطه شده است. افزایش مقدار آب در هسته پالپوس منجر به افزایش نامنظم فشار داخل دیسکی می شود. کاهش فشار داخل دیسک، باعث می شود که مواد داخل دیسک به سمت مرکز دیسک کشیده شوند، بنابراین منجر به کاهش فشار روی ریشه های عصبی و تسکین درد می شود. در لیزر درمانی این مکانیزم با استفاده از انرژی لیزر برای تبخیر آب در هسته پالپوس مورد بهره برداری قرار می گیرد.

انرژی لیزر توسط یک فیبر لیزری از طریق یک سوزن توخالی قرار داده شده در هسته پالپوس منتقل می شود. سوزن تحت بی حسی محلی به بین مهره های دیسک منتقل می شود. به غیر از تبخیر آب، افزایش دما همچنین موجب دژنراتاسیون پروتئین و انعقاد آن می شود. این عامل باعث تغییر ساختاری هسته پالپوس و محدود کردن توانایی آن برای جذب آب شده و به همین دلیل منجر به کاهش دائمی فشار داخل دیسکی می شود.

مزایای لیزر درمانی

عمل دیسک کمر با لیزر

تکنیک حداقل تهاجمی. لیزر درمانی یک تکنیک حداقل تهاجمی برای درمان کمر درد ناشی از فتق دیسک است.

مزایای اصلی این روش عبارتند از:

درمان تحت بی حسی محلی انجام شده، بهبود سریع تر است و ریسک کمتری نسبت به روش های تهاجمی تر دارد. علاوه بر این، هزینه درمان به حداقل می رسد و بهینه سازی شده است.

چه کسی باید لیزر درمانی دیسک کمر را مد نظر قرار دهد؟

این روش به طور خاص برای بیماران مبتلا به مشکلات دیسک همراه با موارد زیر طراحی شده است:

  • درد شدید پا، بازو، گردن یا کمر درد.
  • دردی که به شش هفته درمان های محافظه کارانه از جمله استراحت، داروها و فیزیوتراپی پاسخ نداده است.
  • فتق دیسک کمر تأیید شده توسط عکسبرداری اشعه ایکس که ممکن است با یکی یا بیشتر از موارد زیر ادامه یافته باشد: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، سی تی اسکن، مایلیوگرافی، دیسکوگرافی.

source: axis-hospital-croatia.com, ajnr.org , neo-laser.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: