اوزون تراپی: فواید، مزایا و عوارض ازن درمانی

فواید اوزون تراپی زیاد است و باعث افزایش کارایی فیزیکی و فکری می شود، به خواب آرام و کاهش درد کمک کرده، دارای اثرات مثبت بر خلق و خو است و همچنین برای مو و پوست هم مفید است.

اوزون تراپی نوعی روش درمانی در پزشکی جایگزین است که از اوزون (گاز بی رنگی که به طور طبیعی در اتمسفر قرار دارد) بهره می برد. البته اوزون پزشکی، اوزون خالص نیست و با اکسیژن مخلوط می شود. غلظت و دوز اکسیژن توسط دستگاه تولید کننده اوزون مشخص می شود. استفاده از اوزون باعث ایجاد اثرات بیولوژیک مفید و موثر بر بدن می شود. برنامه های کاربردی پزشکی اوزون بر اساس ظرفیت اکسیداتیو آن قادر به تولید فشار کنترل شده ای است که پاسخ های آنتی اکسیدانی را در بدن ما فعال می کند.

هنگامی که اوزون به بدن انسان وارد می شود، یک واکنش شیمیایی فوری اتفاق می افتد که باعث می شود که پیامرسان های ثانویه به نام اوزونیدها را تولید نماید. اوزونیدها مجموعه ای از واکنش های متابولیکی را ایجاد می کنند که در نهایت باعث اثرات مثبت بیولوژیکی و فواید بسیار می شود: افزایش مقدار اکسیژن در بدن، فعال سازی سیستم ایمنی بدن و آنتی اکسیدان ها و از بین بردن رادیکال های آزاد، موثر در محافظت از بافت و در تأخیر فرآیند پیری.

اوزون دارای یک اتم اکسیژن بیشتر نسبت به اکسیژن است و با وارد شدن به بدن دسترسی بافت ها به اکسیژن را به شدت افزایش می دهد. افزایش اکسیژن دارای خواص ترمیم کنندگی برای بدن می باشد.

با استفاده از اوزون تراپی بیماران جایگزینی برای مصرف داروها دارند. داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری ها ممکن است در بعضی موارد عوارض جانبی جدی داشته باشند. اوزون تراپی ثابت کرده است که جایگزینی امن برای درمان بیماری ها و حتی سرطان است. در زیر چند نمونه از شرایطی بیان شده که می توانند از اوزون تراپی استفاده کنند:

زونا

سرطان

اختلالات مفصلی مثل زانو درد

بیماری لایم

آلرژی

سینوزیت مزمن

عفونت واژن

آرتروز

فیبرومیالژیا

هپاتیت مزمن

وزوز گوش

بیماری خودایمنی

آلزایمر

کولیت

فلج مغزی

اوزون تراپی نوعی درمان محافظه کارانه است که عملکرد بدن را مختل نمی کند و راهکاری است برای بسیاری از مسائل پزشکی که روش های درمان فعلی نمی توانند آنها را درمان کنند. اوزون تراپی بسیار ساده و متنوع است و نتایج آن در بعضی موارد از نتایج حاصل از روش های معمول پیشی می گیرد. این درمان دارای توان بالقوه درمانی است و با ویژگی هایی مانند روش استفاده ساده، اثربخشی و تحمل پذیری زیاد و تقریبا بدون عارضه جانبی مشخص می شود.

نتایج درمان واضح است و به طور کلی می توان از جلسه سوم تا پنجم متوجه آن شد. از آنجایی که مقدار کافی اکسیژن برای بافت های بدن تامین می شود، دفاع طبیعی بدن بهبود یافته، سیستم ایمنی بدن تقویت شده و هشیاری، تمرکز، حافظه و انرژی بدن نیز بهبود می یابد.

مزایای اوزون تراپی 2

به عنوان یک قاعده کلی، اوزون پزشکی شاخه ای از داروهای مکمل است و همراه با دیگر درمان های معمول پزشکی استفاده می شود. با این حال تحقیقات علمی مشخص کرده است که استفاده از اوزون می تواند برخی بیماری ها را درمان کند. موارد استفاده معمول عبارتند از عفونت ها، اختلالات تامین خون، بیماری های نورو دژنراتیو، و بیماری های مزمن و حاد مفصل– از جمله فتق دیسک کمر. اوزون تراپی باعث افزایش عملکرد سم زدایی کبد می شود، بنابراین برای درمان کبد چرب، هپاتیت ویروسی و اختلالات کبدی ناشی از میزان بالای مصرف الکل نیز اثربخش است.

افرادی که دچار استرس های مربوط به کار هستند و یا آن هایی که تحت فشارهای جسمی و روحی بیش از حد قرار دارند، کاندیدای عالی برای درمان با اوزون هستند. استفاده از اوزون تراپی متابولیسم گلبول های قرمز و سفید را افزایش داده و باعث تقویت و بهبود وضعیت کلی بیماران می شود. مشخص شده است که ورزشکاران با عملکرد بالا می توانند از مزایای اوزون تراپی بهره ببرند، زیرا این روش درمانی باعث بهبود سریع تر دردهای عضلانی می شود. همچنین افراد مسن برای استفاده از درمان های اوزون بسیار مناسب هستند، زیرا اوزون تاثیرات مثبتی بر اختلالات عروقی مغزی دارد که غالبا با غلظت ضعیف، عملکرد پایین، بیداری غیرمتعارف و سرگیجه دیده می شود. اوزون تراپی برای درمان دیابت و پیشگیری از عوارض آن نیز تاثیرات مثبتی نشان داده است. کارآیی آن به عنوان یک درمان جادویی از درمان های مرسوم برای سرطان با تحقیقات گسترده بررسی شده و اثرات مثبت آن بر کیفیت زندگی بیماران ثابت شده است. در نهایت اوزون تراپی به عنوان یک درمان با اثرات ضد پیری مثبت به دلیل مزایای آن در برابر استرس اکسیداتیو و پیشگیری بیماری به واسطه تامین اکسیژن اضافی برای سلول های بافت توصیه می شود.

هیچگونه عوارض جانبی مهمی در مورد اوزون درمانی یافت نشده است. عوارض معمولا خفیف هستند و در زمان انجام درمان ایجاد می شوند. اگر اوزون تراپی با پروتکل های خاص و توسط متخصص انجام شود، دارای اثر بخشی و ایمنی بسیار بالایی است که در مطالعات علمی نیز ثابت شده است.

Source: thebiomedcenter.com, shawellnessclinic.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: