آیا تعویض جزئی از زانو برای شما مناسب است؟ 2022

تعویض جزئی زانو، که به نام تعویض زانوی تک قسمتی نیز خوانده می شود، یک نوع جراحی است که می تواند برای درمان آرتروز شدید زانو به کار گرفته شود. به طور سنتی، بیماران مبتلا به آرتروز مفصل پیشرفته، تعویض کامل زانو را انجام می دهند؛ این در حالی است که در یک تعویض کامل زانو، تمام غضروف ها از مفصل زانو خارج و یک ایمپلنت از جنس فلز و پلاستیک قرار داده می شود.

با این وجود عمل جراحی تعویض جزئی زانو با محبوبیت چشمگیری رو به رو است؛ زیرا از برش کوچک تری استفاده می کند و بهبودی سریع تری نسبت به جراحی تعویض کامل زانو دارد. تعویض جزئی زانو نوعی جراحی با حداقل میزان پیشروی در داخل بدن است. ایده ی این طرح این است که فقط آسیب دیده ترین مناطق غضروف را از مفصل جدا کرده و قسمت های سالم مفصل را که در طول زمان قابل استفاده هستند را به حال خود رها کنیم.

در اغلب موارد، در تعویض جزئی زانو از ایمپلنت هایی استفاده می شود که بین انتهای استخوان ران و بالای استخوان ساق قرار می گیرند. تعویض جزئی زانو همچنین می تواند برای جایگزینی بخشی از مفصل در زیر زانو استفاده شود، که به عنوان یک تعویض پاتلوفمورال شناخته می شود.

آیا این عمل برای شما مناسب است؟

تعویض جزئی زانو برای بیمارانی که آرتروز شدید زانو دارند و با درمان های غیر جراحی استاندارد تسکین نیافته اند، طراحی شده است؛ این روش های درمانی ممکن است شامل داروهای خوراکی، تزریق کورتیزون، تمرینات تقویتی و کاهش وزن باشد. اگر این درمان ها کافی نباشند و شما را راضی نکنند، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

همچنین اگر آرتروز در زانو محدود به بخش کوچکی باشد، ممکن است عمل جراحی جزئی زانو امکان پذیر باشد. اگر آرتروز گسترده تر باشد، تعویض جزئی مفصل زانو مناسب نیست و نباید به آن فکر کرد. علاوه بر این، جراحی جزئی زانو در بیمارانی توصیه می شود که:

  • بیشتر از 55 سال دارند
  • اضافه وزن دارند
  • فعالیت ها و ورزش های سنگین انجام نمی دهند
  • رباط های سالمی داشته باشند (به طور خاص ACL)

اگر این معیارها در نظر گرفته نشوند، ممکن است جراحی جزئی زانو با حداقل میزان پیشروی در بدن موفقیت آمیز نباشد. متأسفانه، بسیاری از بیماران برای این روش واجد شرایط نیستند.

معایب تعویض جزئی زانو

بسیاری از بیمارانی که به تعویض جزئی زانو تمایل دارند، دارای بیماری آرتروزی هستند که برای این روش خیلی پیشرفته است. در واقع از آنجا که در اکثر بیماران، درمان به وسیله جراحی به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می شود، با توجه به ضروری بودن عمل جراحی ممکن است آرتروز آن ها برای جراحی جزئی زانو بسیار پیشرفته باشد. اگر تعویض جزئی زانو در بیماری انجام شود که گزینه ی ضعیفی است، احتمال شکست بالا می رود و ممکن است تبدیل به یک تعویض فوری کامل زانو شود.

برخی از دلایلی که افراد گزینه های خوبی (برای این عمل) نیستند در بالا ذکر شده است. افرادی که آرتروز پیشرفته در زانوی خود دارند، افرادی که دچار اضافه وزن هستند، افرادی که مفاصل زانوی آن ها به درستی هماهنگ نیست و یا آسیب دیدگی رباط زانو دارند؛ همه ی این افراد با تعویض کامل زانو به جای تعویض جزئی زانو عمل بهتری خواهند داشت. غالباً این وسوسه وجود دارد که تعویض جزئی زانو به دلیل این که پیش روی کمتری در بدن دارد و بهبودی آن سریع تر انجام می شود، بهتر است؛ با این حال، مهم است که از نتایج بلند مدت آن غافل نشوید. اگر بهبودی حاصل نشود یا مدت طولانی دوام نیاورد، بهبودی سریع هیچ فایده ای ندارد.

تعویض زانو

مزایای عمل جراحی جزئی زانو

  • برش کوچک تر: یک عمل جراحی قدیمی برای تعویض زانو شامل برشی حدوداً 8 اینچی در قسمت جلوی زانو می شود. برای انجام این عمل نسبت به جراحی جزئی زانو، برش عمیق تری مورد نیاز است. در تعویض جزئی زانو با حداقل میزان پیش روی در بدن، برش حدوداً 4 اینچی و میزان برش و برداشت استخوان بسیار کمتر است.
  • از دست دادن خون کمتر: به دلیل وسعت قسمت شکافته شده و برداشتن الزامی استخوان برای تعویض کامل زانو، نیاز به انتقال خون تقریباً امری متداول است. با عمل جراحی جزئی زانو، انتقال خون به ندرت مورد نیاز است و لازم نیست بیمار قبل از عمل، به گرفتن خون فکر کند.
  • مدت زمان بهبودی کوتاه تر: پس از تعویض جزئی زانو هم مدت زمان بستری شدن در بیمارستان و هم مدت زمان بهبودی فرد از لحاظ عملکردی، کمتر است. بیماران معمولاً می دانند که در روز عمل مرخص خواهند شد؛ اگرچه اغلب بیماران در روز اول یا دوم بعد از عمل ترخیص می شوند. با تعویض کامل زانو، بیماران بندرت قبل از سه روز از بیمارستان مرخص می شوند و ممکن است نیاز به بستری در یک واحد توان بخشی داشته باشند.
  • حرکت طبیعی زانو: حرکت مفصل زانو پیچیده است و به تعامل سطح مفصل ها، رباط ها، ماهیچه ها و تاندون های اطراف مفصل شما بستگی دارد. هنگامی که تعویض کامل زانو انجام می شود، بسیاری از این ساختارها برداشته می شوند تا امکان قرار گرفتن مفصل مصنوعی زانو فراهم شود. در تعویض جزئی زانو، بیشتر این ساختارها به حال خود باقی می مانند و بنابراین مکانیک و حرکت مفصل عادی تر خواهد بود. در حقیقت، مطالعات به روشنی نشان داده اند اگر در یک طرف عمل تعویض کامل زانو قرار داشته باشد و در طرف دیگر تعویض جزئی، افراد با تعویض جزئی زانو احساسی “طبیعی تر” خواهند داشت.

زمانی که تعویض جزئی زانو در بیماران مناسبی انجام شود، نتایج طولانی مدت بسیار خوب است. مطالعات پیشین نتایج موفقیت آمیز کمتری را نشان می دهد، اما تصور می شود این نتایج به دلیل انتخاب نامناسب بیماران است. اگر این عمل روی بیمارانی که آرتروز خیلی پیشرفته دارند انجام شود، به احتمال زیاد نتایج از میزان رضایت بخشی کمتری برخوردار خواهد بود. اگر پزشک شما تعویض جزئی زانو را توصیه نمی کند، ممکن است در این شرایط قرار داشته باشید. در این صورت، درمان محافظه کارانه بعدی (مانند تزریقات، فیزیوتراپی، داروها و غیره) یا جراحی کامل زانو جزو بهترین گزینه ها است.

آیا تعویض جزئی از زانو برای شما مناسب است؟

تغییر رویه به تعویض کامل زانو

هنگامی که بیماران نیازمند تعویض جزئی زانو به درستی انتخاب می شوند، روش حداقل میزان پیش روی کاملاً موفقیت آمیز است. لازم به ذکر است که آرتروز برخی از بیماران در مناطق دیگر زانو در حال گسترش است. همچنین برخی از بیماران از ایمپلنت زانوی تک قسمتی استفاده می کنند، و یا ممکن است ایمپلنت در زانو شل شود؛ در تمام این شرایط احتمالا به جراحی جانبی و یا تغییر به یک جراحی در کل زانو احتیاج خواهد بود. تغییر رویه از تعویض جزئی زانو به تعویض کامل زانو می تواند به دلیل جراحی قبلی دشوارتر باشد، اما این مورد غیر معمول نیست و نتایج حاصل از تغییر در کل خوب خواهد بود.

سایر مشکلات احتمالی تعویض جزئی زانو، مشابه خطرات دیگر تعویض های مفصل از جمله عفونت، لخته شدن خون و مشکلات بیهوشی است. مهم است که در مورد خطرات این روش جراحی با پزشک خود مشورت داشته باشید.

تعویض جزئی زانو گزینه ای برای افراد مبتلا به آرتروز زانو است که بیماری آن ها محدود به یک قسمت از مفصل زانو است. هنگامی که بیمار به عنوان شخصی مناسب برای این کار انتخاب شود، این عمل می تواند به وی احساس زانوی طبیعی را بدهد؛ زیرا که بهبودی سریع تری نسبت به تعویض کامل زانو دارد. با این وجود، باید از این عمل باید با احتیاط استفاده کرد زیرا تعویض جزئی مفصل زانو برای همه افراد مبتلا به آرتروز مناسب نیست و اگر در انتخاب بیمار اشتباه صورت گیرد، می تواند منجر به نتایجی با میزان رضایت بخشی کمتر شود. تعویض جزئی زانو معمولاً احساس طبیعی تری نسبت به تعویض کامل زانو دارد و زانوی شخص عملکردی مانند زانوی طبیعی خواهد داشت. اگر با عمل تعویض زانو مواجه هستید، از جراح خود بپرسید که آیا تعویض جزئی زانو برای شما مفید است و یا ممکن است نیاز به تعویض کامل زانو داشته باشید.

Source: www.verywellhealth.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: