اوزون تراپی چیست؟ 2022

اوزون تراپی چیست؟ 2022

اوزون تراپی چیست؟ اوزون درمانی روشی است که در آن یک گاز ازون به درون بدن شما می فرستند تا زخم و بیماری های داخلی را درمان کند. این گاز بی رنگ است و از نظر شیمیایی از ۳ اتم اکسیژن تشکیل شده است (O3) . این گاز با تحریک سیستم ایمنی بدن شرایط لازم را برای درمان ایجاد می‌کند همچنین می توان برای ضدعفونی کردن و درمان زخم و بیماری از آن استفاده کرد. در بیمارستان گاز اوزون مناسب برای درمان از منابع اکسیژن ساخته می‌شود.

اوزون تراپی چیست؟

گاز اوزون چگونه عمل می کند؟

این گاز فرآیند های ناسالم موجود در بدن را مختل می‌کند و از رشد باکتری های مضر بدن جلوگیری می کند. ازون درمانی بیش از ۱۵۰ سال است که به عنوان یکی از تجهیزات پزشکی برای ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار گرفته است ، برای مثال اگر در بدن خود دچار عفونت شده اید اوزون درمانی می‌تواند جلوی گسترش عفونت را بگیرد. تحقیقات نشان داده است که ازون درمانی می تواند در درمان عفونت های زیر موثر باشد:

  • عفونت های باکتریایی
  • ویروسی
  • قارچی
  • باکتری تک یاخته

این روش همچنین به بیرون ریختن سلول های مرده کمک می‌کند، زمانی که بدن از سلول های مرده پاکسازی شود می‌تواند سلول‌های جدید و سالم را جایگزین کند.

اوزون درمانی در چه شرایط پزشکی ای کاربرد دارد ؟

اوزون درمانی برای درمان شرایط مختلف کاربرد دارد:

  • اختلالات تنفسی: افرادی که دچار هر گونه اختلالات تنفسی هستند ، ازون درمانی یکی از بهترین روش‌های درمانی برای آنها است. در واقع این روش با تأمین اکسیژن بیشتر در خون و ریه ها به بهبود بیماری کمک می کند. ریه ها وظیفه انتشار اکسیژن در خون را دارند. برای بیماران مبتلا به آسم و کسانی که بیماری‌های مزمن ریوی دارند آزمایشات بالینی در خصوص آنها انجام می‌شود اما برخی از آزمایشات بالینی ، روش ازون درمانی را برای بیماران مبتلا به آسم توصیه نمی‌کنند.
  • افراد دیابتی: روش ازون درمانی نشان داده است که برای کاهش خطرات ناشی از دیابت نیز می‌تواند مفید باشد. اگر اوزون درمانی بتواند اکسیژن تازه‌ای را به خون بفرستد ، افراد ابتلا به دیابت می توانند نتیجه ی بهتری را دریافت کنند. همچنین زخم افراد دیابتی خیلی دیرتر بهبود می‌یابد بنابراین طبق مطالعات ۲۰۱۵ اوزون درمانی می تواند برای ترمیم پوست و بافت این افراد مفید باشد.
  • اختلالات ایمنی: اوزون درمانی می‌تواند برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان دچار اختلال شده است مفید باشد، زیرا اوزون درمانی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود. یک مطالعات در سال ۱۹۹۱ مدارکی یافته است که نشان می‌دهد اوزون‌تراپی می‌تواند ویروس اچ آی وی (HIV) را غیرفعال کند اما قطعاً برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

وزون تراپی چیست؟ 2

چگونگی آماده شدن برای ازون درمانی

با پزشک و معالج خود در مورد بهترین راه آماده سازی برای درمان صحبت کنید. آنها ممکن است با کشیدن خون از بدن شما و بعد ترکیب آن با گاز اوزون و جایگذاری آن در بدن ازون درمانی را انجام دهند. برای کسانی که اوزون درمانی به این روش انجام می‌شود لازم است تا قبل از انجام این کار خواب زیادی داشته باشند و در همان روز صبحانه کاملی را میل کرده و آب زیادی نوشیده باشند.

طی درمان چه اتفاقی می افتد؟

روشهای مختلفی برای درمان توسط اوزون تراپی وجود دارد معالج شما حتماً در مورد مناسب ترین روش با شما صحبت خواهد کرد. ممکن است این درمان به سه روش مختلف انجام شود:

  1. به طور مستقیم به بافت: اگر به دلیل بهبود زخم و یا ترمیم بافت از بین رفته به این درمان رجوع شود گاز ازون به طور مستقیم بر روی بافت اعمال می‌شود. این گاز در پوشش محافظ توزیع می شود.
  2. درون وریدی: برای درمان اختلالات داخلی مانند HIV گاز اوزون در خونی که از شما گرفته شده است حل می‌شود سپس خونی که با گاز ترکیب شده است را دوباره به درون بدن تزریق می کنند. در آمریکا به دلیل لخته شدن خون با این روش آن را ناموفق می‌دانند.
  3. عضلانی: ازون درمانی به عنوان تزریق عضلانی نیز در دسترس است قبل از تزریق ، این گاز را با خون شما و یا آب استریل شده ترکیب می‌کنند.
  4.  
  5. اوزون تراپی چیست؟ 4
  6. اثرات

    تحقیقات مختلف نتایج مختلفی را نیز نشان داده است اما همه آنها می‌توانند امیدوار کننده باشند. بسیاری از مراکز درمانیِ اوزون تراپی، در تولید هر چیزی از HIV گرفته تا آرتروز، در حال پیشرفت هستند . تحقیقات سال ۲۰۱۷ نشان داده است که روش جدید ازون‌تراپی می‌تواند به افراد مبتلا به فیبروز کمک کند. این تحقیقات برای درمان افرادی که به آرتروز زانو و سایر بیماری‌های التهابی مبتلا هستند در حال انجام بوده اما هنوز نتایج مطلوبی به دست نیامده است .

    افرادی که به دیسک کمر مبتلا هستند نیز از ازون درمانی می‌توانند استفاده کنند. این روش در میان دندانپزشک ها به عنوان ضدعفونی کننده ی تجهیزات دندانپزشکی و دندان ها محبوبیت بیشتری دارد.

    اوزون درمانی باید توسط یک پزشک متخصص و ماهر یا یک متخصص طب سوزنی انجام شود. یک سری تحقیقات وجود داشته که تاثیرات موثر آن را در آزمایشگاه نشان می‌دهد اما مدارک لازم و کافی برای حمایت کردن FDA از آن وجود ندارد در واقع قبل از پذیرش و استفاده آن در جامعه پزشکی باید توسط FDA تایید شده باشد.

    اثرات جانبی

    در حال حاضر ازون درمانی به طور همگانی مورد استفاده قرار نمی گیرد زیرا در کنار مزایای ازن تراپی یک‌ سری اثرات و خطرات جانبی به همراه دارد. اوزون اتم های عجیب زیادی دارد که پایدار نیستند به این معنا که غیر قابل پیش بینی هستند به همین علت کسانی که این کار را انجام می دهند حین استفاده و تزریق آن به بیمار احتیاط زیادی می کنند.

    قرار گرفتن در معرض اکسیژن زیاد می‌تواند به گلبول‌های قرمز آسیب بزند به همین دلیل اندازه گیری ها باید بسیار دقیق باشد. خطر زیادی در تزریق وریدی گاز اوزون وجود دارد ، حتماً در مورد خطرات احتمالی با پزشک خود صحبت کنید و سپس مزایا و معایب آن را با هم مقایسه کنید، همچنین باید در مورد روش‌های درمانی دیگر با پزشک خود صحبت کرده تا او به شما بهترین گزینه را ارائه دهد.

    هزینه ها

    محاسبه هزینه اوزون تراپی کمی پیچیده است زیرا بر اساس وضعیت درمانی شما و مدت زمان درمان تخمین زده می‌شود و اغلب بیمه ها، ازون درمانی را تحت پوشش خود قرار نمی دهند.

    اوزون تراپی چیست؟ 8

  7. نظریه

    در مطالعات ۲۰۰۹ دانشمندان روی موش‌ ها اوزون تراپی را انجام دادند و شاهد کاهش درد آنها شدند ، همچنین نشان دادند که اوزون تراپی در درمان عفونت ها و از بین بردن باکتری های مضر، مفید است . بنابراین اوزون درمانی امیدوار کننده است اما همه پزشکان و متخصصان استفاده از آن را توصیه نمی کنند. در مورد اینکه آیا این روش برای درمان شما مناسب است یا خیر با پزشک خود مشورت کنید و اگر می خواهید این کار را انجام دهید حتماً به یک متخصص باتجربه در این زمینه مراجعه کنید. FDA این روش درمانی را تایید نکرده است زیرا مطالعات کافی برای در نظر گرفتن عوارض احتمالی آن وجود ندارد

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: