درمان درد مفاصل: علت درد مفاصل و التهاب استخوانها و عضلات

درمان درد مفاصل: علت درد مفاصل و التهاب استخوانها و عضلات

درمان درد مفاصل و علت التهاب عضلات و استخوان ها چیست؟ برای جلوگیری از آسیب مفاصل، ورزش های با شدت پایین مانند راه رفتن، دوچرخه سواری و شنا مناسب هستند.

برای درمان درد مفاصل تحرک داشته باشید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟

با انجام تمرین های ورزشی، قدم اول را برای درمان درد مفاصل برداشته، مفاصل خود را سالم نگه داشته و از آسیب آن جلوگیری کنید. هر چه بیشتر تحرک داشته باشید کمتر دچار سختی و گرفتگی عضلانی خواهید شد. چه در حال مطالعه باشید، چه کار کردن یا تماشای تلویزیون  فراموش نکنید که مرتباً موقعیت خویش را تغییر دهید. کمی از روی صندلی بلند شوید و در اطراف حرکت کنید.

درد مفاصل و آرتروز

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 2

غضروف انتهای مفاصل ممکن است به دلیل استفاده زیاد و یا آسیب به آن، بشکند. این مسئله باعث می شود فضای مفصلی و استخوان به هم نزدیک شوند؛ رشد استخوانی دردناک شده و اسپور (قطعات کوچک استخوانی در فضای مفصلی) تشکیل شود و در نتیجه می تواند به تورم، سفتی، و احتمالاً آرتروز –که رایج ترین شکل ورم مفاصل است- منجر شود. نوع دیگری از ورم مفاصل آرتریت روماتوئید است، یک بیماری خود ایمنی که با التهاب شدید همراه است.

از عضلات و مفاصل محافظت کنید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 3

جراحت می تواند منجر به آسیب مفاصل شود؛ بنابراین ضروری است که از بدن خویش مراقبت کنید. زمانی که فعالیت های پرخطری همچون اسکیت سواری انجام می دهید، از وسایل محافظ برای آرنج و زانوی خود استفاده کنید. اگر در حال حاضر مفاصلتان دردناک است هنگام بازی تنیس یا گلف بستن بازوبند و مچ بند را فراموش نکنید.

وزنی متناسب داشته باشید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 4

آیا مفاصل شما دردناک هستند؟ با کم کردن مقداری وزن، بار اضافی را از روی باسن، زانو و کمر خود بردارید. وزن اضافی بر روی این مفاصل، خطر تخریب و از بین رفتن غضروف ها را افزایش می دهد. حتی کم کردن مقداری وزن نیز می تواند مفید باشد. هر نیم کیلو وزنی که کم می کنید دو کیلو از وزن تحمیل شده بر زانوها را کاهش می دهد.

پیش از انجام حرکات ورزشی، بدن خود را گرم کنید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 5

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حرکات کششی مهم ترین نوع ورزش برای مبتلایان به آرتروز هستند. سعی کنید روزانه یا حداقل سه بار در هفته حرکات کششی انجام دهید؛ با این وجود نباید با عضلات سرد، حرکات کششی انجام دهید. پیش از انجام این حرکات، بدن خود را گرم کنید تا مفاصل، رباط ها و تاندون های اطراف آن ها را نرم کند.

فعالیت هایی با شدت پایین برای مفاصل مناسب هستند

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 6

چه ورزشی مناسب است؟ بهترین انتخاب برای محافظت از مفاصل، ورزش های با شدت پایین مانند راه رفتن، دوچرخه سواری و شنا هستند؛ زیرا ورزش های شدید که ضربان قلب را بسیار بالا می برند می توانند خطر صدمه به مفاصل را افزایش داده و به تدریج به غضروف ها آسیب وارد کنند. وزنه برداری سبک را نیز می توانید در برنامه ورزشی خود بگنجانید؛ با این وجود اگر در حال حاضر مبتلا به آرتریت هستید قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

عضلات اطراف مفاصل را تقویت کنید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 7

قوی بودن عضلات اطراف مفاصل، باعث می شود فشار کمتری به آن مفاصل وارد شود. تحقیقات نشان می دهد که داشتن ران هایی ضعیف خطر ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می دهد. حتی تغییر کوچکی در قدرت ماهیچه ها می تواند این خطر را کاهش دهد. از انجام حرکات سریع و تکراری مفاصل اجتناب کنید.

مفاصل را در تمام محدوده حرکتی شان ورزش دهید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 8

مفاصل را در تمام محدوده حرکتی شان ورزش دهید، با این کار گرفتگی عضلات کمتر شده، نرم تر و منعطف تر می شوند. مفاصل را به هر سمتی که به طور طبیعی می توانند حرکت کنند و تا جایی که امکان حرکت وجود دارد، ورزش دهید. اگر دچار ورم مفاصل هستید، از پزشک یا فیزیوتراپیست خود بخواهید تمرینات ورزشی روزانه مناسبی را به شما توصیه کند.

عضلات شکم، کمر و باسن خود را تقویت کنید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 9

چگونه داشتن عضلات قوی شکم می تواند به محافظت از مفاصل کمک کند؟ داشتن عضلات شکم و کمر قوی تر، به حفظ تعادل شما کمک می کنند. هر چه متعادل تر باشید کمتر امکان دارد که با زمین خوردن به مفاصلتان آسیب وارد شود. بنابراین در تمرینات ورزشی خود عضلات شکم، کمر و باسن خود را تقویت کنید.

محدودیت های مفاصل خود را بهتر بشناسید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 10

طبیعی است که پس از انجام ورزش عضلات شما درد بگیرند و یا دچار گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر شوید؛ اما اگر این درد بیش از 48 ساعت طول کشید ممکن است نشانه این باشد که از مفاصل خود بیش از اندازه کار کشیده اید. اگر درد دارید ورزش های سخت و شدید انجام ندهید؛ زیرا ممکن است دچار جراحت و آسیب شوید.

 برای کاهش التهاب، ماهی مصرف کنید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 11

اگر به دلیل ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) از درد مفاصل رنج می برید، بیشتر ماهی بخورید. ماهی های چرب آب های سرد مثل سالمون و ماهی خال مخالی منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. امگا 3 به سلامت مفاصل کمک می کند، همچنین التهاب را که علت درد مفاصل در زنان و افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید است، کاهش می دهد. اگر خورد ماهی را دوست ندارید به جای آن، کپسول روغن ماهی را امتحان کنید.

شیر بنوشید تا استخوان های خود را قوی نگه دارید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 13

کلسیم و ویتامین D استخوان ها را محکم می کنند. استخوان هایی مستحکم می تواند شما را سرپا نگه دارد و از زمین خوردن هایی که می تواند به مفاصل شما آسیب وارد کند، جلوگیری کند. محصولات لبنی از بهترین منابع کلسیم هستند؛ اما سبزیجات برگ دار مانند کلم بروکلی و کلم پیچ نیز از منابع غنی کلسیم هستند. اگر از طریق رژیم غذایی خود کلسیم کافی دریافت نمی کنید، از پزشک خود بخواهید برای شما مکمل های مناسب را تجویز کند.

با داشتن یک وضعیت بدنی مناسب از مفاصل خود محافظت کنید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 14

سعی کنید صاف بنشینید و صاف بایستید. یک وضعیت بدنی مناسب می تواند از تمام مفاصل شما محافظت کند. یکی از راه های حفظ وضعیت مناسب بدن، پیاده روی است. هر چه بیشتر راه بروید، ماهیچه های شما برای صاف نگه داشتن بدن شما بیشتر کار می کنند. شنا نیز می تواند وضعیت قامت شما را بهبود بخشد.

هنگام بلند کردن یا جا به جا کردن اجسام سنگین مراقب باشید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 15

برای بلند کردن و حمل اجسام سنگین، سلامت مفاصل خود را نیز در نظر بگیرید. کیف خود را روی شانه ها حمل کنید تا وزن آن بر روی عضلات و مفاصل بزرگ تری بیفتد.

برای درد مفاصل از یخ استفاده کنید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 66

یخ، مسکنی طبیعی و رایگان است. یخ، درد را بی حس می کند و به تسکین تورم کمک می کند. اگر مفاصل شما دردناک هستند، می توانید یخ را در حوله ای بپیچید یا از کیسه یخ استفاده کنید. در هر دفعه استفاده، یخ را به  مدت 20 دقیقه روی محل دردناک قرار دهید. همچنین اگر به یخ دسترسی ندارید می توانید از یک کیسه  سبزیجات منجمد استفاده کنید. هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

گلوکوزامین برای آرتروز زانو

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 17

گلوکوزامین یک ترکیب شیمیایی طبیعی است که در غضروف های مفصلی سالم وجود دارد. مطالعات نشان داده اند گلوکوزامین – همراه با کندرویتین- می تواند دردهای  ناشی از آرتروز زانو را تا حدودی تسکین دهد.

آسیب مفاصل را درمان کنید

برای جلوگیری از درد مفاصل چه کنیم؟ 57

آسیب های فیزیکی می تواند باعث از بین رفتن غضروف و آرتروز شود. اگر مفاصل شما صدمه دیدند سریعاً به پزشک مراجعه کنید و برای درمان اقدام کنید. بهتر است در این مدت فعالیت هایی را که فشار زیادی به مفاصل شما وارد می کنند، انجام ندهید.

Source: www.webmd.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: