آرنج تنیس بازان یا بیماری تنیس البو : علت و درمان

آرنج تنیس بازان یا بیماری تنیس البو : علت و درمان

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان: علائم و درمان

تنیس اِلبو یا آرنج تنیس بازان تاندونیت (تورم تاندون‌ها) است که باعث درد آرنج و بازو می‌شود و باعث بیماری تنیس البو می شود این تاندون‌ها نوارهایی از بافت محکم هستند که عضلات ساعد را به استخوان متصل می‌کنند. علی‌رغم نام این عارضه، حتی اگر هرگز به زمین تنیس نزدیک نشده باشید هم ممکن است به آن دچار شوید. هرگونه فعالیت مستلزم مشت کردن مکرر، خصوصاً اگر در آن از انگشت شست و دو انگشت اول استفاده شود، می‌تواند باعث بیماری تنیس البو یا آرنج تنیس بازان شود. تنیس البو دلیل اصلی مراجعه افراد مبتلا به درد آرنج به پزشکان است و می‌تواند به طور ناگهانی در هر سنی بروز کند، اما بیشتر در حدود 40 سالگی رخ می‌دهد.

ما تمامی مراحل مراقبت از شما، از تشخیص تا فیزیوتراپی و توانبخشی را در محل کار یا سکونتتان مدیریت کنیم. دیگر نیازی نیست هر بار برای درمان آرنج تنیس بازان و آرنج گلف بازان مسافت زیادی را طی کنید.

به یاد داشته باشید، اگر در ناحیه ساعد یا مچ دست مشکل دارید، بهتر است قبل از اینکه بدتر شود برای ارزیابی آن به یک متخصص مراجعه کنید.‌ شما می‌توانید با دکتر یزدانی در کلینیک تخصصی ایشان ملاقات کنید، برای اطلاعات بیشتر تنها کافی است با ما تماس بگیرید. شما می‌توانید از طریق شماره‌های 09353637983 و 88196179-021 برای رزرو نوبت اقدام کنید.

علت سندرم تنیس البو یا آرنج تنیس بازان


 

آرنج تنیس بازان (تنیس البو) معمولاً به تدریج ایجاد شده و به علت دلایل زیر بروز می‌کند:

  • زدن بک هند به شیوه نادرست
  • ضعف عضلات مچ دست و شانه
  • استفاده از یک راکت تنیس با دسته کوتاه یا زه سفت و محکم
  • ضربه زدن به توپ با کناره‌های صفحه راکت، یا ضربه زدن به توپ‌های سنگین و خیس
  • رنگ‌آمیزی با غلتک یا برس
  • کار کردن با اره برقی
  • استفاده مکرر و مداوم از سایر ابزارهای دستی
  • ورزش‌هایی مانند تنیس، راکت بال، اسکواش، شمشیربازی، وزنه‌برداری، گلف.
  • افرادی با مشاغل یا تفریحاتی مانند: نجاری، تایپ کردن، رنگ‌ آمیزی، بافتنی و کار با جاروهای دسته بلند و شن کش و امثال آن

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان: علائم و درمان 2

علائم تنیس البو یا آرنج تنیس بازان


 

موارد زیر شایع‌ترین علائم آرنج تنیس بازان (تنیس البو) هستند. البته، ممکن است این علائم برای هر کس به شکل متفاوتی رخ دهند:

  • معمولاً درد ابتدا در طرف بیرونی آرنج و ساعد احساس می‌شود.
  • اگر شخص به انجام فعالیتی که باعث این عارضه می‌شود ادامه بدهد، درد افزایش یافته و تا مچ دست پایین می‌رود و حتی در حال استراحت نیز احساس می‌شود.
  • حتی در حالتی که دست روی میز قرار داد و کف دست رو به پایین است و شخص تلاش می‌کند آن را با فشار و تلاش بالا بیاورد‌ هم درد همچنان وجود دارد.

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان: علائم و درمان 3

تشخیص تنیس البو یا آرنج تنیس بازان


 

دکتر یزدانی برای تشخیص تنیس البوی شما یک معاینه کامل انجام می‌دهد. او از شما خواهد خواست تا بازو، مچ دست و آرنجتان را خم کنید تا محل درد را تشخیص دهد. ممکن است به آزمایش‌های تصویربرداری مثل عکس رادیولوژی و ام‌آر‌آی هم نیاز داشته باشید.

درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان


 

درمان تنیس البو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

گذاشتن کیسه یخ (برای کاهش التهاب)

گذاشتن یخ روی آرنج درد و ورم را کم می‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند این کار به مدت 2 تا 3 روز یا تا زمانی که درد از بین برود، هر 3 تا 4 ساعت یک بار و هر بار به مدت20 تا 30 دقیقه، انجام شود.

بستن بریس

می‌توان از آرنج بند نواری برای محافظت از تاندون آسیب‌دیده در برابر کشیدگی بیشتر استفاده کرد.

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان: علائم و درمان 4

داروهای ضدالتهاب

می‌توان از داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین برای کاهش درد و ورم استفاده کرد. البته، این داروها می‌توانند باعث عوارضی مانند خونریزی و ایجاد زخم شوند. از آنجا که این داروها باعث تأخیر در بهبود می‌شوند، باید آن‌ها را گهگاه استفاده کرد، مگر آنکه پزشک دستور دیگری بدهد.

تزریق کورتیکواستروئیدها

تزریق استروئیدها یا داروهای مسکن موقتاً مقداری از درد و ورم اطراف مفصل را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده که تزریق استروئیدها در دراز مدت کمکی نمی‌کند.

پلاسمای غنی از پلاکت (پی‌آرپی)

روش پلاسمای غنی از پلاکت یکی از جدیدترین تکنیک‌های تزریقی برای رفع درد است که مشکلات و عارضه‌های زمینه‌ای را درمان می‌کند.

این روش به پلاکت‌های خود بدن اجازه می‌دهد به طور طبیعی درمان آرنج تنیس بازان (تنیس البو) را انجام دهند. این درمان علاوه بر رفع درد، بافت را هم التیام می‌دهد، که این می‌تواند منجر به بهبودی دائم آسیب‌دیدگی شود.

ازن تراپی

می‌توان گاز ازن را به هر بخشی از بدن که دچار درد و التهاب مزمن است تزریق کرد. همچنین می‌توان از تزریق گاز ازن برای درمان آرنج تنیس بازان و‌ نقاط ماشه‌ای مزمن موجود عضلات مختلف بدن استفاده کرد.

ازن به فعال شدن مکانیزم‌های طبیعی ترمیم و بهبود بدن کمک کرده و باعث بهبود و متعادل شدن فرایندهای طبیعی ضدپیری و مبارزه با بیماری‌ها می‌شود. ازن تراپی، یک درمان هومیوپاتیک کم قدرت است که محرک عملکردهای بیولوژیکی بوده و آن‌ها را پایدار می‌کند.

شاک ویو تراپی

در شاک ویو تراپی امواج صوتی با استفاده از یک دستگاه به آرنج ارسال می‌شوند. دکتر یزدانی با استفاده از چنین دستگاهی یک سری امواج شوکی کم انرژی و پرانرژی را مستقیماً به آرنجتان می‌فرستد.‌ از شاک ویو تراپی، بسته به طول مدت دوام نتیجه درمان، شدت و تعداد امواج شوکی و تعداد و طول هر جلسه درمان، برای شرایط و شدت‌های مختلف عارضه استفاده می‌شود.

تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست

یک دستگاه تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست، یک سری پالس الکتریکی را از پوست عبور می‌دهد. این پالس‌ها سیگنال‌های درد موجود در بدن را کنترل کرده و باعث تسکین موقت یا دائم درد می‌شوند. آن‌ها می‌توانند عصب‌هایی که به طور غیرطبیعی تحریک و تهییج شده‌اند را کنترل کرده و باعث آزاد شدن اندورفین شوند.

درمان با ماساژ اصطکاکی

این نوع درمان کاملاً ناراحت کننده بوده و باعث می‌شود ساعد دست به مدت 2-3 روز شل و ضعیف شود، اما این نوع آسیب‌دیدگی تاندون را به شکل بسیار مؤثر و با سرعت درمان می‌کند.

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان: علائم و درمان 6

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای کشش دادن عضلات و تقویت آن‌ها:

تمرینات تقویتی

بعد از کاهش درد، ورم و التهاب، دکتر یزدانی انجام تمرینات تقویتی روی عضلات مچ دستتان را شروع می‌کند. انجام تمرینات دامنه حرکتی خشکی را کاهش و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد. معمولاً دکتر یزدانی توصیه می‌کند این تمرینات سه تا پنج بار در روز انجام شوند.

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان: علائم و درمان 7

تمرینات کششی

انجام حرکات کششی پیش از ورزش برای شل و انعطاف‌پذیر نگه‌داشتن عضلات بسیار مهم است. در اینجا تنها به انجام حرکت اکستنشن مچ دست نیاز می‌باشد، که یک حرکت کششی ساده است.

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان: علائم و درمان 8

جراحی

در اکثر موارد این درمان‌ها جواب می‌دهند. اما اگر آرنج تنیس بازان (تنیس البو) آنقدر شدید باشد که به 2 تا 4 ماه درمان محافظه‌کارانه جواب ندهد، به جراحی نیاز خواهد بود. در جراحی، معمولاً بخش تخریب شده تاندون برداشته شده و باقیمانده تاندون ترمیم می‌شود. حدود 50% از مبتلایان به تنیس البو نهایتاً به جراحی نیاز پیدا می‌کنند. جراحی در 85% تا 90% از موارد جواب می‌دهد.

بهبودی از تنیس البو یا آرنج تنیس بازان


 

نباید برای بهبودی عجله کنید. اگر پیش از شروع بهبودی، به آرنجتان فشار بیاورید، آسیب‌دیدگی بدتر می‌شود. شما زمانی برای برگشتن به سطح عادی فعالیت‌هایتان آماده هستید که:

  • گرفتن اشیاء یا بلند کردن وزنه دیگر باعث درد آرنج یا دست نشود
  • آرنج تورم نداشته باشد
  • بتوانید آرنج را بدون هرگونه مشکلی خم کرده یا حرکت دهید

پیشگیری از تنیس البو یا آرنج تنیس بازان


 

مهمترین کار برای جلوگیری از آرنج تنیس بازان (تنیس البو) اجتناب از استفاده بیش از حد از آرنج است. اگر در طول هر فعالیتی آرنج درد گرفت، انجام آن فعالیت را متوقف کنید.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: