درد ستون فقرات در کودکان و نوجوانان: علت، علائم و درمان

درد ستون فقرات در کودکان و نوجوانان: علت، علائم و درمان

ستون فقرات بدن علاوه بر اینکه در حفظ شکل کلی بدن و همچنین در حرکت کردن نقش دارند، از نخاع و ریشه های عصبی که از مغز نشات گرفته و داخل آن ها عبور می کنند تا به سراسر بدن برسند نیز محافظت می کنند. ماهیچه ها در بدن نیز به ستون فقرات متصل می شوند تا امکان راه رفتن را برای فرد فراهم کنند.

با گذشت سن و در اثر کار و فعالیت به مرور زمان ممکن است به مهره های ستون فقرات و یا دیسک کمر آسیب وارد شود که منجر به بروز درد ستون فقرات در کودکان از خفیف تا شدید می شود و یا ممکن است در اثر یک حادثه و آسیب رسیدن به ستون فقرات فردی دچار مشکلات کمر و درد ستون فقرات در کودکان شود.

گاهی کسانی که مبتلا به کمر درد های ناشی از آسیب به ستون فقرات هستند مجبور به انجام عمل جراحی می شوند.در گذشته بیشتر انتظار می رفت که ما شاهد مشکلات ستون فقرات و یا کمر درد در افراد بزرگسال و یا میانسال باشیم.

گزارشات اخیر نشان داده است که امروزه درد ستون فقرات در کودکان نیز بسیار مشاهده میشود. این میزان با بالا رفتن سن کودکان نیز افزایش می یابد به گونه ای که در سن 15 سالگی بین 20 تا 70 درصد از نوجوانان از درد ستون فقرات رنج می برند.

هر چند که در این سن مشکلات ناشی از درد ستون فقرات مربوط به یک مشکل خیلی حاد نیست اما همیشه نیز اینطور نمی باشد مخصوصا اگر درد ستون فقرات در کودکان زیر 5 سال مشاهده شود می تواند نشان دهنده وجود مشکل گردن و کمر در حاد این کودکان باشد.

علت های به وجود آمدن درد ستون فقرات در کودکان

بیشترین علل ایجاد درد ستون فقرات در کودکان ناشی از فشار عضلات کمر باشد. اما درد های شدید و صدمات شدید تر به کمر کودکان می تواند در اثر انجام فعالیت هایی همچون دویدن، پریدن و یا انجام فعالیت خاصی در کودکان و نوجوانان مشاهده شود.

با این حال میزان قابل توجهی از درد ستون فقرات خفیف در کودکان و نوجوانان دارای علت های ناشناخته هستند. از دیگر علت های بروز کمر درد در کودکان و نوجوانان عدم تعادل آنها و یا ضعف در عضلات آنهاست.

از دلایل نادر ایجاد درد ستون فقرات نیز می تواند عفونت و یا تشکیل تومور در این  ناحیه باشد. یا ایجاد تغییراتی در شکل ستون فقرات مانند اسکولیوز که سبب به وجود آمدن انحنا در ستون فقرات می شود می شود. گاهی اوقات نیز تغییر شکل و ایجاد انحنا در گردن نیز می تواند سبب بروز درد در ستون فقرات کودکان و نوجوانان شود و حتی عامل گردن درد در کودکان باشد.

علائم درد ستون فقرات در کودکان

امکان بروز درد ستون فقرات در هر سنی وجود دارد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که در صورت بروز کمر درد و یا درد ستون فقرات در کودکان به اینکه آیا درد کمر در طی چند روز شدت یافته و یا دارای علائم زیر است توجه شود .

علائمی همچون تب، کاهش وزن، درد در طی شب و یا به هنگام استراحت، مشکل در هنگام راه رفتن، ضعف و کاهش احساس در پاها، داشتن حالت تهوع، دردی که در یک یا هر دو پا به سمت پایین می آید و حتی داشتن مشکلات مثانه و روده همگی از علائم هشدار دهنده هستند. که باید به آنها توجه کرد.

معاینه به منظور بررسی درد ستون فقرات در کودکان

در هنگام بروز درد ستون فقرات در کودکان در صورت مراجعه به پزشک اول معاینات بدنی را آغاز خواهد کرد سوالاتی را درباره سلامت کلی فرزندتان و همچنین سوالات اختصاصی را که مربوط به درد کمر است را می پرسد.

اگر این درد ها به دلیل انجام یک فعالیت و یا صدمه ای ایجاد شده است و یا اگر در طول چند روز درد آن کمتر و یا بیشتر شده است، همگی این اطلاعات می بایست در اختیار پزشک قرار بگیرد. حتی پزشک در مورد زمان شروع درد نیز از شما سوال خواهد پرسید.

در هنگام معاینه نیز پزشک از فرزندتان خواهد پرسید که درد در کدام ناحیه از کمر حس می شود، در چه حالتی درد بیشتری حس می کند و در چه حالتی در کمر او کمتر است. همچنین در مورد وجود سایر علائم همچون تب، کاهش وزن، درد در قسمت پایین پا و یا درد در روده و مثانه نیز وجود دارد یا خیر.

در طول معاینه بدنی کودک شما، برای بهتر و دقیق تر معاینه کردن فرزند شما ممکن است که پزشک از شما بخواهد تا یک لباس راحتی مانند لباس بیمارستان را بر تن کودک خود کنید و یا گاهی ممکن است بخواهد که لباس های کودک خود را در بیاورید. سپس به معاینه دقیق فرزند شما می پردازد.

در هنگام معاینه پزشک به وضعیت کلی بدن کودک شما، بروز تغییرات پوستی، توانایی راه رفتن او و نیز وجود تقارن در بدن کودک شما توجه می کند. پزشک با لمس کردن استخوان های کمر فرزندتان سعی می کند نقطه و محل درد را شناسایی کند. او از کودک شما می خواهد تا به جلو و عقب و طرفین خم شود وبه دنبال آن واکنش های کودک را بررسی می کند. همچنین ممکن است پاهای کودک شما را به سمت بالا یا پایین حرکت دهد تا ببیند علائمی از فشار اعصاب خارج شده از ستون فقرات وجود دارد یا خیر. پزشک ممکن است آزمایشاتی را نیز در خصوص بررسی قدرت، انعطاف پذیری و هماهنگی اعضای مختلف بدن کودک شما انجام دهد.

درد ستون فقرات در کودکان 2

تست های تشخیصی علت درد ستون فقرات در کودکان

اگر پزشک پس از معاینه های بدنی که توسط خود او انجام می گیرد نتواند تشخیص قطعی بدهد از شما میخواهد تا آزمایشات دقیق تری را به منظور تشخیص درد ستون فقرات در کودک شما انجام گیرد.

همانند عکسبرداری توسط اشعه ایکس برای نشان دادن وضعیت استخوان ها، جابجایی، شکستگی ، وجود برخی تومورها و یا عفونت. در موارد شدیدتر و جدی تر پزشک درخواست انجام سی تی اسکن میکند. تا بتواند تصویر دقیق تری از آناتومی کودک شما داشته باشد.

در مرحله آخر ممکن است پزشک از شما بخواهد تا MRI را به منظور ارزیابی سایر بخش ها مانند نخاع، اعصاب، دیسک و یا وجود تومور انجام دهید.

در مواردی که بیشتر نگرانی به دلیل وجود عفونت در بدن کودک شما باشد، پزشک انجام آزمایش خون را نیز تجویز خواهد کرد که شمال شمارش کامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید و میزان پروتئین موجود در خون خواهد بود.

درمان مشکلات ستون فقرات در کودکان

در مواردی که علت بروز درد ستون فقرات  فتق دیسک کمر باشد که میتواند در برخی از نوجوانان به دلیل فعالیت های شدید و سنگین ورزشی رخ دهد. ممکن است پزشک پک مجبور به انجام جراحی برای از بین بردن آن باشد.

اگر درد ناشی از ستون فقرات در کودکان به علت عفونت باشد که در این صورت در آزمایش خون مشخص میشود و معمولا پزشک برای برطرف کردن آن آنتی بیوتیک تجویز می کند.

در موارد نادری که تومورها ممکن است در ستون فقرات کودکان ایجاد شود و سبب بروز درد در ناحیه ستون فقرات شده که به تدریج نیز بدتر می شود و همراه با علائم دیگری همچون درد شبانه یا درد همراه با تب یا کاهش وزن است. پس از بررسی توسط پزشک می بایست با توجه به نوع تومور درمان بر روی آن انجام شود.

همچنین در مواردی که درد ستون فقرات و کمر ناشی از التهاب عصب سیاتیک باشد، می توانید از پماد برای درد سیاتیک به عنوان درمان خانگی کمر درد استفاده کنید.

Source: www.orthokids.org

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: