خار پاشنه پا از علائم تا درمان قطعی

مقدمه

اصطلاح خار پاشنه، شاید به گوش شما هم رسیده باشد. احتمالاً افرادی را در میان خانواده، دوستان یا آشنایان خود دیده‌اید که مبتلا به این مشکل هستند و از درد در ناحیه پاشنه پا شکایت دارند.

  • اما واقعاً این بیماری چیست؟
  • چه افرادی را بیشتر درگیر می‌کند؟
  • چه علائمی دارد؟
  • آیا قابل درمان است؟

این سؤالات و نمونه های مشابه، ممکن است ذهن شما را نیز درگیر کرده باشند؛ بنابراین اگر به هر دلیلی تصور می‌کنید که دچار مشکل خار پاشنه هستید و بدنبال درمان خار پاشنه یا به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری می‌گردید، با ما همراه باشید.

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه توده استخوانی است که از استخوان پاشنه تا قوس پا امتداد دارد. این عارضه زمانی رخ می‌دهند که رسوبات کلسیم روی پاشنه پا ایجاد می‌شوند. رسوبات کلسیم در طی ماه‌ها جمع شده و باعث التهاب می‌شوند.

خار پاشنه یکی از علل شایع پا درد است. این مشکل اغلب با فاسیای کف پا همراه خواهد بود. یک ساختار با بافت نرم که استخوان پاشنه را به انگشت پا متصل می‌کند. بیمار با فشار بر روی پا به هنگام راه رفتن دچار درد می‌شود. در نتیجه فعالیت او دچار مشکل خواهد شد.

درواقع این ضایعه به خودی خود دردناک نیست، بلکه درد ناشی از آن معمولاً ناشی از التهاب تاندون‌ها و بافت‌های اطراف خار است.

اما چه زمانی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این مشکل هستیم؟

  1. برخورد مکرر پاشنه پا به زمین فشار بیشتری به پاهای شما وارد می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. در نتیجه اگر دونده هستید، احتمال ابتلای شما بیشتر است.
  2. راه رفتن غیرطبیعی، خطر ابتلا را افزایش می‌دهد. برای فهمیدن نحوه راه رفتن خود با نگاه کردن به کفش‌هایتان شروع کنید. اگر کفش شما از ناحیه خاصی دچار فرسودگی می‌شود، شما دچار نوعی از ناهنجاری در راه رفتن هستید و بهتر است برای اصلاح آن به متخصص مراجعه نمایید.
  3. پوشیدن کفش‌های نامناسب، می‌تواند باعث بسیاری از مشکلات پا از جمله خار پاشنه شود. پس در انتخاب کفش مناسب دقت کنید.
  4. اضافه وزن به تمام استخوان‌ها و مفاصل شما فشار بیشتری وارد می‌کند و پاهای شما نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اضافه وزن یا چاقی، می‌تواند شانس شما را برای ایجاد این عارضه، به دلیل افزایش فشار روی پاها، افزایش دهد. اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن ممکن است منجر به کاهش درد پا شود.
  5. در طول روز روی پا ماندن نیز ممکن است به دلیل افزایش فشار، منجر به ایجاد خار پاشنه شود. پوشیدن کفش‌های حمایتی ممکن است به کاهش فشار کمک کند، اما باید سعی کنید تا حد امکان به پاهای خود استراحت دهید.
  6. کف پای صاف یا قوس زیاد کف پا، یکی از عواملی است توانایی ضربه‌گیری را تغییر می‌دهد. در نتیجه باعث آسیب به رباط کف پا می‌گردد. این عامل می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به خار در پاشنه کند.
  7. یکی از نتایج افزایش طولانی مدت سطح گلوکز خون، این است که احتمال دارد شما را دچار نوروپاتی در پاهای کند. این مسئله می‌تواند باعث بی حسی و گز گز شود. در صورت ابتلا به دیابت احتمال بروز این مشکل، بیشتر است.

 

آیا خار پاشنه خطرناک است؟

خار پاشنه خطرناک نیست، اما می‌تواند دردناک باشد و فعالیت‌های شما را محدود کند. اغلب اوقات، درد ناشی از این ضایعه پس از بیدار شدن از خواب بدتر می‌شود و ممکن است به تدریج در طول روز از بین برود.

علائم خار پاشنه

مانند بسیاری بیماری‌ها، علائم خار پاشنه هم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد در پاشنه پا که در اثر استراحت کم نمی‌شود
  • التهاب پاشنه
  • یک برآمدگی استخوانی
  • درد شدید مثل چاقو در پاشنه پا هنگام ایستادن

برای تشخیص، پزشک بعد از معاینه و بررسی سابقه بیمار معمولا از عکس اشعه ایکس کمک می‌گیرد تا مشکل را مشخص کند. این روش تنها راه برای اطمینان از وجود خار پاشنه است.

برخی از افراد مبتلا به خار پاشنه، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. این افراد تنها در صورتی متوجه می‌شوند این عارضه را دارند که به دلیل دیگری عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام دهند.

روش های درمان خار پاشنه پا

روش‌های درمان خار پاشنه، از روش‌های خانگی تا جراحی متفاوت است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده‌ایم:

  • استراحت: فرد مبتلا به خار پاشنه و فاسیای کف پا ممکن است به طور موقت نیاز به کاهش یا توقف فعالیت‌هایی مانند دویدن داشته باشد.
  • سرما درمانی: قرار دادن کمپرس یخ یا چرخاندن پا روی یک بطری آب سرد به مدت ۲۰ دقیقه، می‌تواند با بی حس کردن ناحیه و کاهش تورم به کاهش درد پا کمک کند.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی: داروهای بدون نسخه (OTC) مانند آسپرین یا ایبوپروفن می‌توانند به کاهش درد حاد کمک کنند، اما این داروها برای تسکین درد طولانی مدت مناسب نیستند. همچنین این دسته از داروها برای همه بی خطر نیستند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
  • ورزش‌ها: ممکن است، پزشک برخی ورزش‌ها و کشش‌ها را برای شل کردن عضلات سفت پا و ساق پا توصیه کند. اگر این ها بی اثر باشند، ممکن است بیمار به یک فیزیوتراپیست ارجاع داده شود.
  • کفش‌های حمایتی: فرد مبتلا به این عارضه باید؛ از کفش‌های طبی، پدهای پاشنه سیلیکونی یا ارتزهای سفارشی که برای کاهش فشار بر روی پاشنه استفاده می‌شود، بهره‌مند شود.
  • تزریق کورتیکواستروئید: پزشک ممکن است، تزریق استروئید را برای کمک به کاهش التهاب و درد توصیه کند. با این حال، تزریق بیش از حد می‌تواند باعث مشکلات بیشتر، مانند درد مزمن شود.
  • درمان‌های شاک ویو: شاک ویو،دستگاهی است که برای درمان این مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت اصلی این روش، کاهش سریع درد است که موجب می‌شود بتوانید فعالیت بدنی داشته باشید.
  • استفاده از لیزر درمانی یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای درمان خار پاشنه پا است.
  • در صورتی که هیچ‌یک از موارد درمان غیر جراحی جوابگو نباشد، متخصص پا ممکن است، جراحی را برای برداشتن ضایعه و گاهی اوقات رها کردن عضله فاسیای کف پا توصیه کند. خوشبختانه در ۹۰ درصد مبتلایان درمان قطعی خار پاشنه بدون جراحی امکان‌پذیر است.
  • و درمان تخصصی در مرکز ما لیزر بایورزونانس و ورزش های تخصصی می باشد.

درمان خار پاشنه با سیر

شاید برایتان جالب باشد بدانید که این رشد غیرطبیعی استخوان را می‌توان به طور مؤثر و ساده با تعدادی از روش‌های درمان خار پاشنه در طب سنتی نیز درمان کرد.

  • کمپرس سیر: چند حبه سیر را رنده کرده و آن را روی پاشنه‌ها بچسبانید و محکم بانداژ کنید. کمپرس را می‌توانید یک شب روی پا بگذارید. اگر احساس سوزش شدیدی دارید، می‌توانید سیر را با مقدار کمی روغن گیاهی مخلوط کنید.
  • استفاده از سرکه: برای درمان این ضایعه استخوانی، می‌توانید از حمام پا در ظرف حاوی سرکه استفاده کنید. همچنین بانداژ پا با گاز آغشته به سرکه، می‌تواند مؤثر واقع شود.
  • ماساژ با روغن‌های گرم مثل روغن کنجد، سیاه دانه، زیتون، شترمرغ و… در درمان این مشکل به کار می‌رود.

جمع بندی

به رشد استخوانی در استخوان پاشنه، خار پاشنه گفته می‌شود که معمولا با التهاب فاسیای کف پا رخ می‌دهد. این عارضه اغلب در افراد ورزشکار، افراد چاق و زنان باردار دیده می‌شود. برخی دیگر از بیماری‌های زمینه‌ای پزشکی مانند دیابت نیز، می‌توانند منجر به تشکیل خار در استخوان پاشنه شود. برای درمان این عارضه، می‌توان از روش‌های خانگی مثل درمان خار پاشنه با سیر و یا راه حل های پزشکی مانند درمان‌های غیر تهاجمی مثل لیزر و استفاده از داروهای ضد التهاب استفاده کرد. در نهایت در صورت صلاحدید پزشک، ممکن است برای درمان به جراحی نیاز باشد. علائم این بیماری شامل درد پاشنه پا، التهاب پاشنه پا، حساسیت به لمس و در نتیجه بی‌حرکتی می‌شوند.

 

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: