درمان سیاتیک با زردچوبه حقیقت دارد؟

درمان سیاتیک با زردچوبه یکی دیگر از سوالاتی است که بسیاری از مراجعین از ما می پرسند. برای آشنایی با سیاتیک و خواص زردچوبه برای درمان سیاتیک، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

درمان کمردرد و سیاتیک با زردچوبه

 

برای هزاران سال، زردچوبه در طب آیورودا، یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها در جهان، برجسته بود. مفهوم استفاده از گیاهان و ادویه های طبیعی برای خواص درمانی آنها مفهوم جدیدی نیست. با این همه گزینه موجود، کدام گیاهان دارویی بهترین هستند؟

Curcuma longa گونه‌ای از زنجبیل است که منشا آن آسیای جنوب شرقی است که حاوی ریزوم قدرتمند زردچوبه در ریشه‌های خود است. پودر زردچوبه حاوی کورکومین، عامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که مسئول بیشتر فواید سلامتی آن است .

آیا کورکومین زردچوبه به سیاتیک و فتق دیسک کمر کمک می کند؟

 

زردچوبه برای کمردرد

تحقیقات همچنان در حال ظهور است و مزایای قابل توجهی را در استفاده از زردچوبه برای شرایطی که با التهاب مشخص می شود مانند آسم و آلرژی ، IBS و IBD نشان می دهد. کورکومین حتی می تواند به تسکین فیبرومیالژیا و درد عضلانی و آرتریت و درد مفاصل کمک کند .

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زردچوبه می‌تواند به درمان کمردرد نیز کمک کند. کورکومین پتانسیل کاهش التهاب و ناراحتی مرتبط با درد عصب سیاتیک، آسیب های نخاعی و کمردرد مربوط به فتق دیسک کمر را دارد. بنابراین، ممکن است یک گزینه درمانی طبیعی موثر برای کمردرد باشد.

توصیه: برای آگاهی از انواع سیاتیک و بهترین روش های درمان، مقاله درمان سیاتیک: علت و علائم را مطالعه فرمایید.

 

سیاتیک چیست؟

 

سیاتیک به درد تابشی اشاره دارد که از عصب سیاتیک منشأ می گیرد، که از قسمت پایین کمر (کمر) از طریق باسن و باسن و در نهایت به پایین هر پا حرکت می کند. در طول شعله ور شدن دردناک، سیاتیک اغلب تنها یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

سیاتیک معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که خار استخوان، فتق دیسک کمر یا باریک شدن ستون فقرات (تنگی ستون فقرات) بخشی از عصب را تحت فشار قرار دهد. هنگامی که عصب فشرده یا فشرده می شود، این امر باعث درد، بی حسی و التهاب شدید در پای آسیب دیده می شود.

چندین عامل خطر ممکن است شانس ابتلا به درد عصب سیاتیک را افزایش دهند. آن ها هستند:

سن : تغییرات ستون فقرات مربوط به سن، مانند خار استخوان یا فتق دیسک، یکی از علل شایع سیاتیک است.
چاقی : اضافه وزن استرس ستون فقرات را افزایش می دهد و می تواند باعث ایجاد تغییراتی در یکپارچگی ستون فقرات شود. یک رژیم کاهش وزن می تواند به جلوگیری از این عامل خطر خاص کمک کند.
شغل : کارهایی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین، پیچاندن، چرخاندن، یا دوره های طولانی کارکرد وسایل نقلیه موتوری دارند، ممکن است احتمال ابتلا به سیاتیک را افزایش دهند.
نشستن طولانی مدت : افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند که مشخصه آن دوره های طولانی نشستن است در مقایسه با افراد فعال بیشتر در معرض ابتلا به سیاتیک هستند.
دیابت : این وضعیت بر توانایی بدن در استفاده از قند تأثیر می گذارد، که ممکن است خطر آسیب عصبی را افزایش دهد. کاهش قند خون می تواند به حفظ عملکرد عصبی کمک کند.
اکثر افراد پس از سیاتیک بهبودی کامل پیدا می‌کنند، اما در صورت بدتر شدن وضعیت در طول زمان، مراجعه به پزشک ضروری است. به طور منظم ورزش کنید، وضعیت بدنی خوبی داشته باشید و از داروهای ضد التهاب برای کمک به بهبود کمردرد و ناراحتی استفاده کنید.

 

فتق دیسک چیست؟

 

اصطلاح “فتق دیسک” دشواری شدید با یکی از بالشتک ها یا دیسک های لاستیکی بین مهره هایی که ستون فقرات را تشکیل می دهند را توصیف می کند. دیسک ستون فقرات حاوی یک مرکز ژله مانند (هسته) است که توسط یک قسمت بیرونی سخت و لاستیکی به نام حلقه احاطه شده است.

این نام‌ها که اغلب به آن پارگی دیسک یا بیرون زدگی دیسک گفته می‌شود، به همان وضعیتی اشاره دارد که در آن هسته از یک حلقه پاره شده بیرون زده و عصب مجاور را تحریک می‌کند. فتق دیسک ممکن است منجر به علائم ناراحت کننده ای مانند درد بازو یا پا، بی حسی یا گزگز و ضعف شود.

مانند سیاتیک، عوامل خطر شامل اضافه وزن، مشاغل بی تحرک و استعداد ژنتیکی است. سیگار کشیدن نیز ممکن است نقش داشته باشد زیرا جریان اکسیژن به دیسک‌ها را کاهش می‌دهد و باعث شکسته شدن زودرس آن‌ها می‌شود.

 

چرا کورکومین زردچوبه؟

 

تحقیقات نشان داده است که استفاده از زردچوبه برای التهاب ممکن است شعله ور شدن و حملات دردناک همراه با درد در قسمت فوقانی و پایین کمر را هدف قرار دهد. با کاهش پاسخ التهابی طبیعی بدن، تصور می‌شود که کورکومین ممکن است به تسکین درد کمک کند.

زردچوبه همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن ما را بهبود بخشد. مهم است که توجه داشته باشید؛ کورکومین فتق دیسک، سیاتیک یا مشکلات فیزیکی ستون فقرات را ترمیم نمی کند. اما ممکن است التهاب را کاهش دهد، جریان اکسیژن و مواد مغذی را بهبود بخشد و روند بهبودی را بهبود بخشد.

در این پست، ما به بررسی هایی خواهیم پرداخت که نشان می دهد زردچوبه تاثیر زردچوبه بر کاهش کمردرد، درد عصب سیاتیک و ناراحتی مرتبط با فتق دیسک و آسیب های ستون فقرات دارد.

 

زردچوبه و کمردرد: آیا کورکومین زردچوبه برای درد عصب سیاتیک مفید است؟

 

علیرغم تلاش های قابل توجه، روش درمانی فعلی برای آسیب نخاعی (SCI) تا حد زیادی حمایت کننده است. آسیب نخاعی نوعی آسیب عصبی است که با ایجاد اسکار تاخیری همراه با التهاب حاد و مزمن و کمردرد، بازسازی و درمان را بسیار دشوار می کند.

یک مطالعه خواص ضد التهابی کورکومین را با گزینه های درمانی پیشرو برای SCI مقایسه کرد. نتایج نشان داد که کورکومین می‌تواند احتمال بهبود عملکرد و کاهش کمردرد را با استفاده از مکانیسم‌های چندگانه اثر افزایش دهد.

زردچوبه این کار را با تحریک تکثیر سلول های بنیادی عصبی نخاع و با کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به نخاع انجام می دهد. کورکومین همچنین مستقیماً التهاب مرتبط با SCI را هدف قرار می دهد که به تسریع روند بهبودی کمک می کند.

مطالعه دیگری اثرات کورکومین را بر آستانه درد عصب سیاتیک در یک گروه 120 موش صحرایی نر بررسی کرد. پس از 14 روز مصرف کورکومین، مطالعه کاهش قابل توجهی در حضور NF-kB، یک واسطه قابل توجه التهاب را نشان داد.

درمان سیاتیک با داروهای گیاهی از جمله درمان سیاتیک با سرکه زردچوبه و درمان سیاتیک با سرکه سیب می توانند در بهترین حالت تا حدی درد شما را کاهش دهد. همچنین خوردن مواد غذایی با خاصیت ضد التهابی مانند زردچوبه می تواند به تسکین دردهای اسکلتی و عضلانی کمک کند.

برای آشنایی بیشتر با علت و درمان درد سیاتیک، مقالات زیر را مطالعه فرمایید:

علت تیر کشیدن درد لگن تا انتهای پا

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: