درمان مورتون نوروما

درمان مورتون نوروما

اغلب اوقات دردهای کوچک و مقطعی آنچنان که باید شخص را وادار به مراجعه به پزشک یا جستجو برای یافتن درمان یا حتی جستجو برای علت آن هم نمی کند؛ اما باید گفت این عارضه ها که به صورت روزمره امکان دارد وقت و بی وقت به سراغ شما بیاید باعث می شود که روز بدی را سپری کنید و به صورت مستمر احساس ناخوشایند یا بی حوصلگی مضاعف داشته باشید.

مورتون نوروما یکی از همین موارد است که در مواردی هرچند اندک ممکن است شما را برای لحظاتی از انجام کار باز دارد. درمان مورتون نوروما اغلب چاره هایی ساده دارد و به صورت کلی درد ادامه دار و مستمری نیست. اغلب اوقات علت آن را در کفش های نامناسب، کفش با پاشنه های بلند یا کفش های غیر استاندارد تشخیص می دهند.

مورتون نوروما احساس سوزن سوزن شدگی، بی حسی موضعی یا گرفتگی مابین انگشت سوم و چهارم را برای شما به همراه دارد که در اکثر موارد با پوشیدن یک کفش طبی راحت رفع می شود؛ اما در مواقعی هرچند بسیار نادر درمان مورتون نوروما به این سادگی صورت نمی گیرد.

معمولا برای رفع این مشکل روی به فیزیوتراپی می آورند. مورتون نوروما اغلب اوقات مابین انگشت سوم و چهارم یک پا اتفاق می افتد. ایجاد این عارضه مابین انگشت های دیگر به صورت کلی بسیار نادر است؛ همچنین بسیار کم اتفاق می افتد که این گرفتگی برای هر دوپا به صورت همزمان رخ بدهد.

درمان مورتون نوروما

دلیل ایجاد مورتون نوروما چیست؟

همانطور که گفته شد، در اکثر مواقع علت به ایجاد مورتون نوروما پوشیدن کفش نامناسب، قرارگیری پا برای ساعات متمادی درکفش یا سرپا ماندن برای ساعت های زیاد است؛ اما در مواردی خاص مورتون نوروما با تعویض کفش و پوشیدن کفش های طبی رفع نمی شود و شخص مورد نظر پشت سر هم دچار این گزگزهای آزار دهنده است؛ اما چطور فرد مورد نظر دچار این اتفاق می شود؟ دلیل آن را ورود بیش از اندازه نورون های عصبی در پا جستجو کرده اند.

زمانی پیش می آید که مجبور هستید، ساعاتی را با کفش های ورزشی خاص (مانند کفش فوتبال) یا کفش های مجلسی بگذرانید که پای شما را به شدت در معرض فشار قرار می دهد. در این لحظات با جمع شدن پا به نورون های عصبی مخصوصا به نورون های انگشت پا فشار می آید که در نهایت به مورتون نوروما ختم می شود. درصد بالای افرادی که از این بیماری رنج می برند، زنان شاغل هستند زیرا بیشتر از کفش های پاشنه دار استفاده می کنند و برای ساعات طولانی مدت نیز در حالت سرپا به مشغولیات روزانه می پردازند.

این دو باهم دلیل افزایش این آمار در زنان شاغل است. در این لحظات اتفاقی که می افتد؛ از دو حالت خارج نیست: اولین اتفاق این است که نورون های عصبی پا بر اثر فشار زیاد وارد شده دچار انسداد می شوند و عمل خون رسانی به بهترین نحو انجام نمی گیرد و در انتها به تورم های شدید ختم می شود.

در دومین مورد هم امکان دارد که به علت فشار مستمر ایجاد شده مورتون نوروما به علت ساییدگی انتهای عصب های انگشتی یا ایجاد زخم های متعدد در آن ناحیه ایجاد بشود.

درمان مورتون نوروما 2

گزینه های درمانی

اما چگونه باید به این درد واکنش نشان بدهیم؟ چه روش هایی برای رفع آن وجود دارد؟ باید گفت اولین راه برای درمان مورتون نوروما استفاده از کفش های راحتی با پاشنه استاندارد و مناسب است. به طوری که شکم پا در حالت صاف قرار نگیرد و دارای ارگونومی مناسب و سایز اندازه پای شما باشد. اگر با انجام این کار درد ناشی از این تورم کاهش نیافت و شما به صورت مستمر دچار آن بودید؛ باید به پزشک فیزیوتراپ مراجعه کنید.

در اکثر مراحل با مراجعه به دکتر فیزیوتراپ و طی طول درمان های ساده این مشکلات رفع می شوند؛ اما در مواردی که باز هم درد پای شما ادامه دار شد، با مشورت دکتر مورد نظر خود باید به روش هایی از قبیل تزریق کورتون، ماساژ تراپی و اولتراسوند تراپی روی بیاورید؛ البته قابل ذکر است که این التهاب که ورم موضعی را به همراه دارد؛ در اکثر مواقع جدی گرفته نمی شود و تا به این حد می رسد و این در صورتی است که اگر با ادامه دار شدن این التهاب از داروها و قرص های ضد التهاب با مشورت پزشک عمومی استفاده کنید، هیچگاه به این طول درمان های هزینه بر و وقت گیر نیاز ندارید.

داروهایی همانند آسپیرین   Aspirinبرای کاهش این دردها موثر هستند؛ البته گفتنی است که استعمال هرگونه دارو به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک دارای خطرهای مخصوص خود است و حتما باید بدانید که در چه مرحله ای از درمان مورتون نوروما قرار دارید چراکه اگر در مرحله پیشرفته این بیماری باشید، استفاده از داروهای قوی تر از آسپیرین همانند ایندومتاسین Indomethacin هم درد شما را تسکین نمی دهند.

درمان مورتون نوروما 4

درمان مورتون نوروما و نبایدها

زمانی وجود دارد که بیمار از درد این بیماری کلافه شده است چرا که اگر این درد ادامه دار بشود، با توجه به این که در ناحیه حساسی شکل می گیرد، ممکن است که عملکرد روزانه بیمار را محدود کند؛ به همین خاطر رو به تزریق استرویید می آورد.

با اینکه می دانیم این روش بی خطر است و زیان خاصی به سلامت بیمار وارد نمی کند؛ عوارض ناشی از خواص بیهوشی و بی حسی کورتون ممکن است خود را نشان دهد و وضعیت بیمار را از آنچه هست، بدتر کند و بیمار خود را در شرایطی وخیم تر بگذارد.

نکته دیگری که در رابطه با تزریق استرویید ذکر می شود، این است که خواص آن کاملا به صورت موقت بر بیمار اثر دارد چراکه با هر بار تزریق مدت زمانی که بیمار حس بهتری را تجربه می کند، کمتر و کمتر می شود و تنها عوارض تزریق کورتون بر بدن بیمار باقی می ماند.

پس با این توضیحات باید به این مهم پی برد که استفاده از استرویید برای درمان مورتون نوروما تنها یک حلال موقت به حساب می آید و به ندرت و در موارد خاص است که از آن به عنوان درمان دایمی تلقی می شود.

درمان مورتون نوروما 6

سخن پایانی

درمان مورتون نوروما دارای مراحل و روش های مشخص است. معمولا استفاده از قرص های ضد التهاب و قرص هایی که بین مردم بدون ضرر تلقی می شوند؛ برای درمان مورتون نوروما حکم مرحله اول درمان را دارد. این در حالی است که مرحله اول درمان این عارضه تعویض کفش نامناسب با کفش طبی است.

این مورد اکثرا به علت کمبود اطلاعات و منابع نادرست و ناکافی بین مردم اتفاق می افتد و این در صورتی است که تمامی این قرص ها و دیگر قرص های ضد درد دارای عواقب جانبی هستند که در صورت استفاده مکرر و بدون تجویز آن ها بیمار را در معرض بیماری های دیگر قرار می دهد و در نتیجه با به خطر انداختن سیستم ایمنی بدن ضررهای جبران ناپذیری را به بدن خود وارد می کنند.

از آنجا که به طور کلی بیماری مورتون نوروما بیماری کم خطری تلقی می شود، در اکثر مواقع با مراجعه به پزشک فیزیوتراپ و طی یک طول درمان چند جلسه ای و انجام ورزش های تجویز شده ممکن است به این بیماری غلبه کرد. پس در پایان بهتر است، به این نکته اشاره کنیم که با وجود روش های آسان برای درمان مورتون نوروما در صورت تداوم آن مراجعه به پزشک الزامی است.

Source: www.mayoclinic.org

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: