سندرم دکوروان چیست، علل، علائم و درمان

سندرم دکوروان چیست، علل، علائم و درمان

سندرم دکوروان (De Quervain’s tenosynovitis ) بیماری دردناکی است که تاندون های مچ در سمت شست دست را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر دچار سندرم دکوروان باشید، احتمالا زمانی که مچ دست خود را میچرخانید، شی ای را در دست می گیرید و یا دست خود را مشت می کنید، احساس درد می نمایید.

اگرچه علت دقیق سندرم دکوروان شناخته شده نیست، هر گونه فعالیتی که به حرکات تکراری دست و یا مچ دست متکی است مانند باغبانی، گلف یا ورزش های با راکت یا بلند کردن کودکتان می تواند موجب بدتر شدن علائم شود.

سندرم دکرون

علائم

علائم سندرم دکوروان عبارتند از:

  • درد در نزدیکی مفصل انگشت شست دست
  • تورم در نزدیکی مفصل انگشت شست دست
  • مشکل در حرکت دادن شست دست و یا مچ در زمان انجام دادن کارهایی که شامل چنگ زدن یا نگه داشتن بین انگشت اشاره و شست است
  • احساس چسبندگی یا توقف و حرکت در شست، زمان حرکت دادن آن

اگر وضعیت برای مدت طولانی بدون درمان رها شود درد ممکن است به انگشت شست، ساعد و یا هر دو گسترش یابد. حالت نیشگون گرفتن، چنگ زدن و حرکت های دیگر انگشت شست و مچ دست درد را تشدید می کند.

علل

استفاده مکرر و بیش از حد از مچ دست به طور معمول با سندرم دکوروان مرتبط است.

تاندون ها، ساختارهای طناب مانندی هستند که عضله را به استخوان وصل می کنند. هنگامی که شما شی ای را در دست می گیرید، دو تاندون در مچ دست و انگشت شست شما به طور معمول از طریق تونل کوچکی که آنها را به پایه انگشت شست اتصال می دهد، سر می خورند. تکرار یک حرکت خاص روز به روز ممکن است غلاف موجود در اطراف این دو تاندون را تحریک کرده و باعث ضخیم شدن و تورم آن شود بطوری که حرکت تاندون ها را محدود کند.

علل دیگر سندرم دکوروان عبارتند از:

آسیب مستقیم به مچ دست یا تاندون؛ بافت اسکار می تواند حرکت تاندون را محدود کند

آرتریت های التهابی مانند آرتریت روماتوئید

تشخیص

برای تشخیص سندرم دکوروان پزشک شما دستتان را بررسی خواهد کرد تا ببینید که آیا هنگام فشار دادن به سمت انگشت شست مچ، احساس درد می کنید.

متخصص طب فیزیکی همچنین از تست فین کنشتاین برای تشخیص این بیماری استفاده می نماید. در طی این تست انگشت شست خود را روی کف دست خم کرده و انگشتان دیگرتان را روی انگشت شست خم می نمایید. سپس مچ دست خود را کمی به سمت انگشت کوچک خود خم می کنید. اگر این حرکت باعث درد مچ در سمت شست دست شما شود، احتمالا دچار سندرم دکوروان هستید.

آزمایشات تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، به طور کلی برای تشخیص سندرم دکوروان مورد نیاز نیستند.

درمان

هدف از درمان سندرم دکوروان کاهش التهاب، حفظ حرکت انگشت شست و جلوگیری از بروز مجدد است.

اگر درمان را زودهنگام شروع کنید، علائم شما باید طی چهار تا شش هفته بهبود یابند. اگر سندرم دکوروان شما در دوران بارداری شروع شده باشد، علائم احتمالا در پایان دوره حاملگی یا شیردهی پایان می یابند.

داروها

برای کاهش درد و تورم، پزشک شما ممکن است استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مانند آیوپروفن (Advil، Motrin IB، غیره) و ناپروکسن (Aleve) را توصیه نماید.

پزشک شما همچنین ممکن است تزریق داروهای کورتیکواستروئید را به داخل غلاف تاندون توصیه نموده تا تورم را کاهش دهد. اگر درمان در شش ماه اول پس از بروز علائم شروع شود، اکثر افراد بعد از دریافت کورتیکواستروئید، اغلب پس از فقط یک تزریق، به طور کامل بهبود می یابند.

تراپی

درمان اولیه سندرم دکوروان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انگشت شست و مچ دست را ثابت نگه دارید، شست و مچ را با استفاده از اسپلینت یا بریس صاف نگه دارید تا به استراحت تاندون ها کمک نمایید.
  • از انجام حرکات تکراری انگشت شست تا حد ممکن اجتناب کنید.
  • هنگام حرکت دادن مچ دست خود را به سمت دیگر از چسباندن انگشت شست به انگشت اشاره خودداری کنید.
  • به منطقه آسیب دیده یخ اعمال کنید.

شما همچنین ممکن است نیاز به مراجعه به درمانگر فیزیکی یا شغلی داشته باشید. این درمانگران ممکن است به بررسی چگونگی استفاده از مچ دست شما پرداخته و پیشنهاداتی در مورد چگونگی تغییر روش ها برای از بین بردن فشار در مچ دست شما ارائه دهند. درمانگر شما همچنین می تواند تمریناتی برای مچ دست، دست و بازو جهت تقویت عضلات، کاهش درد و محدود کردن تحریک تاندون به شما آموزش دهد.

عمل جراحی

اگر مشکل شما جدی تر باشد، پزشک ممکن است به انجام جراحی سرپایی توصیه نماید. جراحی شامل روشی است که در آن پزشک شما غلاف اطراف تاندون یا تاندون های مرتبط را بازرسی می کند و سپس غلاف را برای رهاسازی فشار باز می کند، تا تاندون ها بتوانند آزادانه سر بخورند.

شیوه زندگی و درمان خانگی

اگر به عمل جراحی نیاز ندارید، مراقبت از وضعیت شما بسیار شبیه به جلوگیری از آن است:

  • از حرکت دادن مکرر مچ به یک شکل اجتناب کنید.
  • اگر دکتر شما پیشنهاد می کند، بریس یا اسپلینت بپوشید.
  • تمرینات ورزشی توصیه شده را انجام دهید.

به فعالیت هایی که سبب درد، تورم یا بی حسی در انگشت شست و مچ دست شما می شوند، توجه داشته باشید و سعی کنید از انجام آن ها اجتناب کنید و این اطلاعات را با پزشک خود به اشتراک بگذارید.

source: mayoclinic.org

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: