درد وسط پشت بین دو کتف: درمان خانگی و علت درد بین دو کتف و تنگی نفس

درد وسط پشت بین دو کتف: درمان خانگی و علت درد بین دو کتف و تنگی نفس

درد بین دو کتف از جمله درد وسط پشت بین دو کتف و درد وسط کمر و ستون فقرات از شکایات شایع بیماران است که حتی گاهی با تنگی نفس و مشکلات معده نیز همراه می شود. یکی از ناراحتی های شایع عضلانی درد و سوزش آزاردهنده بین دو کتف است. افراد به دلایل مختلفی ممکن است که به این عارضه دچار شوند. گاهی اوقات علل درد در بین دو کتف و شانه به سادگی درمان می شود و برخی عوامل بسیار پیچیده هستند و به اتخاذ تدابیری ویژه جهت درمان نیاز دارند.

بین دو کتف اعضای بسیاری در حال فعالیت هستند و عملکرد هر یک بر سایر اعضا تاثیر دارد و حتی ممکن است سبب درد گردن در سمت چپ گردد. رشته های عصبی، تاندون ها و رباط های مختلف بین عضلات عرض اندام می کنند و هر یک وظایفی دارند. این هماهنگی ها ممکن است که به دلایل گوناگون خدشه دار شود.

آیا مشکلات عضلانی در این ناحیه پیچیده است؟ آیا عوامل این دردها را می شناسید؟ چرا درد بین دو کتف آزاردهنده می شود؟ در این مقاله به علل و عوامل این درد می پردازیم و به شیوه های درمان آن اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

علت درد در بین دو کتف چیست؟

علت درد بین دو کتف چیست و چه دلایلی دارد؟

 

درد بین دو کتف به خودی خود مشکل حادی نیست؛ بلکه بیماری هایی وجود دارند که درد، بی حسی و سوزش را به سایر نقاط منتقل می کنند. یکی از قسمت هایی که عوارض و مشکلات آن در آنجا بروز خارجی دارد؛ بین دو کتف است.

درد گردن در این ناحیه گاهی به اندازه ای دردناک می شود که فرد قادر به تکان دادن دست ها و خم کردن گردن نیست. بنابراین بهتر است که قبل از اینکه ناحیه آسیب دیده دردناک شود؛ مشکل ریشه یابی کنید و دلیل را تشخیص دهید. برخی از مهم ترین علل عبارت هستند از:

گرفتگی عضله و صدمات

یکی از شایع ترین و کم خطرترین علل درد بین دو کتف جابه جایی بار زیاد، ورزش های سنگین و خواب نامناسب است. این عوامل فشار زیادی در ستون فقرات ایجاد می کنند و باعث گرفتگی عضلات در ناحیه بین دو کتف می شوند. ماساژ، استراحت و آب درمانی از راه های بهبود و رفع گرفتگی به شمار می روند.

گرفتگی عضلات دلیل دیگری نیز دارد. زیرا برخی شغل ها نشستن های طولانی و کار با رایانه را در دستور کار خود دارند. بنابراین کارمندان در صورتی که قرارگیری روی صندلی را به شیوه اصولی رعایت نکنند؛ گرفتار دردهای عضلانی می شوند.

گاهی به دلیل حوادث یا تصادف ضربه محکمی به تاندون ها و ماهیچه پشت وارد شده است. این درد بین دو کتف تا مدتی باقی می ماند.

دیسک و آرتروز

اگر آرتروز و دیسک دارید؛ باید بدانید که این دو بیماری باعث دردهایی در نواحی مختلف بدن می شوند. یکی از قسمت هایی که در آرتروز و دیسک گردن درگیر خواهد شد؛ ناحیه بین دو کتف است که سبب درد گردن و شانه می شود. در دیسک گردن و دیسک کمر یکی از مهره ها از جای خود حرکت کرده و به سیستم نخاعی فشار وارد می کند. جهت درمان باید علائم این بیماری ها را شناسایی کنید و راهکاری اصولی به کار بگیرید.

بیماری قلبی

شاید شنیده اید که حملات قلبی در قسمت قفسه سینه دردهایی ایجاد می کند. در برخی موارد دیده شده است که درد در بین دو کتف را به همراه دارد. زیرا التهاب در بخش عضله قلب و مشکلات آئورت دردهایی در کتف چپ افراد ایجاد می کند. بنابراین ریسک نکنید و دردهای وقت و بی وقت در ناحیه پشت را جدی بگیرید.

انحراف در ستون فقرات

برخی به صورت ژنتیکی دچار بیماری اسکولیوز هستند و برخی با افزایش سن با این مشکل مواجه می شوند. به طور کلی، انحراف در ستون فقرات یکی از عللی است که درد در بین دو کتف را به وجود می آورد.

علت درد در بین دو کتف چیست؟

آمبولی ریه

ایجاد لخته های خون در رگ ها و حرکت به سمت ریه انسداد در عروق را به وجود می آورد و بسیار خطرناک است. این لخته ها در برخی موارد جریان خون به ریه را مسدود می کند. از علائم این بیماری درد در بین دو کتف، تنگی نفس و درد در قفسه سینه است. در صورت مشاهده این علائم باید سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

پارگی آئورت

عملکرد کلیه اعضای بدن به یکدیگر وابسته است. فشار خون بالا در برخی موارد باعث پارگی آئورت می شود. آئورت مهم ترین دریچه تامین کننده خون محسوب می شود. این مشکل خطرناک دردهایی در قفسه سینه و درد در بین دو کتف را به همراه دارد. بنابراین بهتر است که علائم بیماری ها را بشناسید و اقدام فوری را در دستور کار خود قرار دهید.

سرطان

برخی افراد منشا سرطان ریه را با احساس درد بین دو کتف پیدا می کنند. وجود تومورهای سرطانی در قسمت بالایی ریه با علائم این چنینی بروز می کند. سایر انواع سرطان مانند سرطان مری، شکم، کبد و لوزالمعده نیز گاهی منجر به بروز درد در بین دو کتف می شوند. بنابراین با بروز درد بین دو کتف جهت حفظ سلامتی و آسایش روحی بهتر است که هر چه زودتر پزشک را در جریان قرار دهید.

مشکلات شکم و لگن

جراحی ها در ناحیه شکم برخی رشته های عصبی را که حفره سینه را از شکم مجزا می کند؛ تحت تاثیر قرار می دهد. پس از درمان تا مدت کوتاهی دردهایی در ناحیه کتف احساس می شود. بیماری هایی مانند زخم معده، سنگ صفرا و بیماری های کبدی نیز مشکلاتی در ناحیه کتف به وجود می آورند.

علت درد در بین دو کتف چیست؟

درد در بین دو کتف را چگونه درمان کنیم؟

برای درمان درد بین دو کتف پزشک ممکن است که برای بیمار سی تی اسکن، ام آر آی یا پرتونگاری تجویز کند. زیرا تشخیص دلیل درد به بررسی وسیع بیماری کمک خواهد کرد. اگر مشکلات مربوط به دردهای استخوانی وعضلانی باشد؛ به فیزیوتراپی و ماساژ درمانی نیاز دارید.

اما در صورتی که مشکوک به بیماری قلبی و سایر بیماری های خطرناک هستید؛ به متخصص مربوط ارجاع داده می شوید که روند درمان آغاز شود. توجه داشته باشید که زمان بهبودی در افراد مختلف با توجه به نوع بیماری و درمان متفاوت است.

درمان خانگی درد در بین دو کتف

اگر مشکلات جدی وجود نداشته باشد؛ برخی درمان های خانگی گردن و کتف بسیار مفید عمل می کنند. به عنوان مثال ورزش شانه ، ورزش گردن و حرکات اصولی کتف ها را تقویت خواهند کرد. همچنین رفع گرفتگی های عضلانی و تقویت ماهیچه ها با فعالیت های جسمی امکان پذیر است. ضمن اینکه یوگا و ورزش های کششی باعث سرعت در فرآیند گردش خون می شود و به تسکین درد در بین دو کتف کمک می کند.

سخن آخر

در این مقاله گفته شد که دلایل درد در بین دو کتف باید به صورت جدی پیگیری شود و راه مناسبی برای درمان آن در نظر بگیرید. اگر به موقع و در زمان های ابتدایی درد راهکار درمانی مناسبی انتخاب نکنید؛ ممکن است که عوارض جبران ناپذیری به سراغ فرد بیاید.

زیرا درد بین دو کتف ممکن است به سایر نقاط سرایت کرده و انجام فعالیت های روزانه را با مشکل مواجه کند. چنان که عدم درمان نقاط دیگر بدن همچون گردن و دست ها را درگیر می کند. به همین دلیل در این مقاله دلایل بروز درد در قسمت بین دو کتف شرح داده شد و با روش های درمانی آن آشنا شدید.

در نهایت نیز باید بدانید که بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص جهت تشخیص عوامل و درمان این مشکل است.

علت درد در بین دو کتف چیست؟

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: