علت زانو درد در زنان جوان

علت زانو درد در زنان جوان

امروزه زانو درد یکی از عوارض شایعی است که مختص گروه سنی خاصی نبوده و تقریبا همه افراد در هر سن مختلف با آن مواجه می شوند. در ادامه به علت زانو درد در زنان جوان می پردازیم که امروزه در جوامع بشری بسیار رایج است. در واقع گروهی از دردهای زانو معمولا در افراد مسن رخ می دهد که در اثر تخریب مفصل ایجاد و سبب تشکیل آرتریت زانو می شود. اما گروه دیگری از دردهای زانو مربوط به مشکلات کشکک زانو است که متاسفانه در جوانان بالخصص زنان بسیار شایع می باشد.

علت زانو درد در زنان جوان

یکی از شایع ترین علل زانو درد در زنان جوان, کندرومالاسی کشکک است که اکثر جوانان در دهه 20 تا 30 زندگی خود در قسمت جلوی زانو درد دارند. این بیماری معمولاً در اثر ساییدگی و پارگی غضروف کشکک از استخوان ران ایجاد می شود.

علل و علائم زانو درد در زنان جوان

علت های زیادی را می توان برای زانو درد در زنان جوان نام برد که مهمترین آن ها عبارتند از:

ساییدگی و پارگی غضروف

یکی از دلایل اصلی زانو درد همراه با ساییدگی غضروف، حرکت نامتعادل کشکک در مفصل زانو است. دستکاری نادرست زانو در حین فعالیت های بدنی و در دوران نوجوانی همراه فعالیت های ورزشی سنگین، از دلایل ساییدگی غضروف زانو است. در نتیجه این ساییدگی، فرد بیمار دچار احساس درد در ناحیه زانو کرده که باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنند.

برخی افراد هنگام حرکت و راه رفتن صداهایی از پاهای خود می شنوند که اگر این صدا با درد همراه نباشد مشکلی نیست. در وافع تا زمانی که احساس درد در شما ایجاد نکند, مشکلی برای شما نخواهد داشت.

پارگی زانو و رباط ها

پارگی رباط صلیبی یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی است که معمولاً پس از یک ورزش سنگین ایجاد می شود و باعث درد شدید در زانو می شود.

افرادی که دچار شلی رباط هستند، لبه پشت استخوان ساق پای آن ها بیشتر درگیر بوده و این گونه افراد باید مراقب باشند در حالت ایستاده وزن خود را به عقب پرتاب نکنند و همیشه صاف بایستند. اما اگر صدا با درد همراه باشد باعث ناراحتی فرد شده و باید با متخصص ارتوپدی مشورت کند.

زانو درد در زنان جوان به دلیل ضربه

انواع زانو درد در زنان جوان

تروما در علم پزشکی به هر نوع آسیب، ضربه، جراحت و شوک ناگهانی به بدن می گویند که در اثر عوامل خارجی ایجاد می شود. این عارضه بیشتر به دلیل استفاده از تردمیل های ضربه گیر است. دوچرخه سواری با سرعت زیاد یکی دیگر از دلایل ابتلای فرد به زانو درد می باشد.

آسیب های ورزشی

افرادی که از وسایل ورزشی برای تناسب اندام خود استفاده می کنند، علاوه بر دانستن نحوه استفاده از وسایل ورزشی، باید قبل از شروع ورزش و انجام آن، بدن خود را گرم کنند. همچنین پس از اتمام فعالیت ورزشی به تدریج فعالیت بدنی خود را کاهش داده و به اصطلاح سرد شوند و به طور ناگهانی تمرین را قطع نکنند.

انواع زانو درد در زنان جوان

درد شدید زانو در سنین مختلف دلایل مختلفی دارد. اما به طور کلی زانو درد در زنان جوان را می توان به دو دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

دسته اول به زانودردی اشاره می کند که علت زمینه ای دارد. به عنوان مثال افرادی که از آرتروز رنج می برند و به همین دلیل غضروف زانو آن ها از بین رفته و این مشکل باعث درد زانو در محل مورد نظر شده است. اما دسته دوم افرادی هستند که درد زانو آن ها علت ثانویه دارد. مثل کسی که زانو شکسته و به تبع آن احساس درد دارد.

افرادی که زانو درد دارند, کدام دسته اند؟

عموماً افرادی که از درد زانو شکایت می کنند, در گروه های سنی مختلفی قرار دارند و این وضعیت مختص سن خاصی نیست. به طور کلی چنین افرادی به دو دسته تقسیم می شوند:

1- گروه اول جوانان و نوجوانانی هستند که اغلب ورزشکار فعال هستند و معمولا از درد زانو شکایت دارند. درد در این دسته از افراد بیشتر هنگام نشستن و ایستادن بروز می کند. آن ها از درد زانو رنج می برند، مخصوصاً هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از کوه، یا هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها یا هنگام خواندن نماز و….

2- دسته دوم افرادی هستند که به دلیل کهولت سن دچار این مشکل شده اند. با افزایش سن، غضروف مفاصل به تدریج فرسوده و از بین می رود و باعث ساییدگی استخوان ها روی یکدیگر می شود که به آرتریت معروف است. به همین دلیل هم بزرگسالان و هم جوانان باید مراقب فعالیت بدنی خود باشند و زیاد خسته نشوند. توجه داشته باشید که بیشتر صدمات وارده به بدن هنگام خستگی اتفاق می افتد. بنابراین سعی کنید در اسرع وقت به بدن خود در هنگام انجام فعالیت های بدنی استراحت کوتاهی دهید و یا اگر درد شدید دارید, از ورزش درمانی کمک بگیرید.

روش های تسکین درد زانو

اگر زانو درد درمان نشود و مزمن باشد, باعث تورم زانو می شود که برخی از علائم آن در تورم و کبودی نمایان می شوند. در واقع آسیب زانو در ابتدا با تورم زانو همراه بوده که در صورت ادامه و درمان نشدن, آسیب بیشتری به زانوی فرد وارد می شود و اگر این درد برای مدت طولانی ادامه یابد, مزمن شده و بافت های داخلی زانو را تحت تاثیر قرار می دهد. با پیروی از توصیه های پزشکی و نکات مراقبتی، می توانید این عوارض جانبی را به حداقل رسانده و آسیب احتمالی به زانوهای خود را کاهش دهید. در ادامه با روش های تسکین درد زانو بیشتر صحبت م یکنیم که عبارتند از:

کاهش تحرکات ورزش

اضافه وزن و چاقی یکی از علل زانو درد بوده زیرا که فشار مضاعفی به زانو فرد وارد کرده و باعث آسیب به مفاصل و بافت های زانو می شود. در واقع کاهش وزن, فشار کمتری به زانو در طول فعالیت های روزانه وارد می کند و یکی از راه های موثر برای پیشگیری از بیماری های زانو, آرتروز است زیرا فشار اضافی وارد بر غضروف و تاندون ها را کاهش می دهد.

آب درمانی

اگر زانو درد مزمن دارید، شنا و آب درمانی در کاهش زانو درد موثر است زیرا زمانی که بدن در آب فرو می رود، وزن بدن کاهش یافته و به دلیل سنگینی بدن، فشار کمتری به زانوها وارد می شود.

در صورتی که به استخر دسترسی ندارید یا نمی خواهید ورزش های آبی انجام دهید، ورزش هایی را شروع کنید که بدن و عضلات شما را کش می دهد و از ورزش هایی مانند بسکتبال و تنیس اجتناب کنید چرا که درد زانو می تواند برای شما بدتر شود. مراقب سلامت بدن خود باشید و زمانی که احساس می کنید انجام یک حرکت خاص باعث ناراحتی و درد شما می شود، آن را انجام ندهید و نوع فعالیت خود را تغییر دهید.

زانو بند

مراقب زانوهای خود باشید و آن ها را ایمن نگه دارید. پوشیدن زانوبند در حین فعالیت های ورزشی تا حد زیادی از زانوی شما محافظت می کند. همچنین سعی کنید هنگام رانندگی از آسیب هایی که ممکن است به زانوی شما از ناحیه کمر وارد شود, جلوگیری کنید.

سخن پایانی

در صورتی که به بیماری زانو درد مبتلا هستید و نتیجه قطعی از درمان های خود نداشتید, می توانید با مراجعه به کلینیک دکتر یزدانی به ادرس اینترنتی doctoryazdani.ir , درد کمر یا زانوی خود را برای همیشه فراموش کنید. دتر یزدانی سالیان سال در حال درمان بسیاری از بیماران بوده و در این زمینه تخصص خوبی به همراه دارند.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: