علت گردن درد مزمن یا مکرر چیست؟

گردن درد مزمن یا مکرر، دردی است که ممکن است مدت ها شما را درگیر کند. بسیاری از افراد پس از یک دوره گردن درد، چند ماه یا سال بعد یک دوره گردن درد دیگر را تجربه خواهند کرد. شواهد نشان می دهد که این ممکن است در طول زندگی آنها یا برای بخش خوبی از زندگی رخ دهد. حدود یک سوم از افراد مبتلا به گردن درد مزمن یا مکرر نیز علائمی را به صورت سبکی سر یا احساس سردرد و سرگیجه، برخی بی ثباتی همراه با تعادل و گاهی اوقات علائم بینایی گزارش می کنند.

علت گردن درد های مکرر یا مزمن چیست؟

علت گردن درد مزمن یا مکرر به گونه ایست که دلایل احتمالی زیادی برای آن وجود دارد، چرا که درد گردن ماهیتی عودکننده یا مزمن دارد. یکی از دلایل رایج، ایجاد فشارهای جزئی مکرر ناشی از نشستن نامناسب یا طولانی مدت در محل کار است. این وضعیت ممکن است با حالت های طولانی مدت «سر به پایین» در خانه، مانند ارسال پیامک یا بازی با تلفن یا سایر وسایل الکترونیکی بدتر شود.

افرادی که در مشاغلی که وضعیت گردن ثابت دارند یا در موقعیت‌های نامناسب کار می‌کنند یا بلند می‌کنند، مستعد فشارها و دردهای جزئی مکرر هستند. درد وضعیتی یا ناشی از موقعیت در سراسر حوزه مشاغل (به عنوان مثال، افرادی که پشت میز کار می کنند، تاجران، رانندگان و متخصصان) رخ می دهد.

از دیگر دلایل گردن درد می توان به تحلیل دیسک و آرتروز مفاصل کوچک گردن اشاره کرد. آرتروز گردن در هر گروه سنی ممکن است رخ دهد، اما در میانسالان تا مسن تر شایع تر است. آرتریت ممکن است معلول آسیب شلاقی گردن یا فشار بیش از حد گردن باشد، اما به نظر می رسد که برخی از افراد استعداد ژنتیکی برای ایجاد آرتروز دارند.

دژنراسیون و استئوآرتریت در برخی – به ویژه در اواخر میانسالی تا افراد مسن – می تواند به چنان مرحله ای برسد که مجاری اعصاب یا نخاع را باریک کند. هنگامی که این حالت به حالت علامتی می رسد، به ترتیب رادیکولوپاتی دهانه رحم و تنگی کانال مرکزی نامیده می شود .

درمان گردن درد مکرر یا مزمن:

هدف از درمان گردن درد مزمن یا مکرر در ابتدا درک کامل نگرانی های شما در مورد گردن و چگونگی تاثیر گردن درد و سایر علائم بر فعالیت های روزانه و خواب شما و سپس درمان گردن درد خواهد بود. هدف آنها همچنین درک این موضوع است که آیا گردن درد مشارکت شما را در کار، خانه یا فعالیت های تفریحی محدود می کند یا از آن جلوگیری می کند.

سپس آنها یک معاینه بالینی جامع را برای تجزیه و تحلیل وضعیت ها و کارهایی که درد را تشدید می کنند و هر گونه علائم دیگری مانند سبکی سر یا بی ثباتی انجام می دهند. علاوه بر این، یک سری آزمایشات فیزیکی تعیین می کند که چگونه اختلال گردن درد بر حرکت و عملکرد عضلات ناحیه گردن تأثیر می گذارد.

دکتر متخصص طب فیزیکی از انواع روش های درمانی در یک برنامه مدیریتی برای ارائه بهترین شیوه درمان گردن درد مزمن یا مکرر استفاده خواهند کرد و ممکن است قرص گردن درد برای تسکین درد شما تجویز کند.

آموزش، مشاوره و اطمینان

این قابل درک است که به دلیل درد مکرر یا مزمن گردن خود کمی مضطرب یا کمی بدبخت شوید. برای شما مهم است که درد و اختلال گردن خود را درک کنید تا هرگونه نگرانی از بین برود و فعالانه در مراقبت از گردن خود شرکت کنید و بتوانید مسئولیت گردن درد خود را بر عهده بگیرید.

درمان دستی

این یک روش درمانی موثر است که برای کمک به کاهش درد گردن و علائم مرتبط با آن و همچنین بازگرداندن حرکت استفاده می شود.

ورزش گردن درد مزمن

انواع مختلفی از ورزش گردن درد مزمن وجود دارد که اهداف متفاوتی دارند. همه انواع ورزش معمولا به کاهش درد کمک می کند. اینها بسته به نیاز شما تجویز خواهند شد. برنامه های ورزشی برای موارد زیر طراحی شده اند:

  • بهبود وضعیت و عادات وضعیتی در حین کار و تفریح
  • بهبود حرکت و انعطاف پذیری گردن
  • عضلات پشتیبان گردن و کمربند شانه را تمرین دهید
  • تمرین قدرت و استقامت عضلات گردن
  • تعادل قطار، دقت حرکت گردن، و کنترل حرکت سر و چشم زمانی که سبکی سر یا بی ثباتی از علائم اختلال گردن درد است.
  • بهبود تناسب اندام عمومی

درمان های اضافی

روش های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است برای کاهش درد استفاده شود، از جمله گرما، طب سوزنی، سوزن خشک و تکنیک های مختلف ماساژ. این روش‌ها برای راحت‌تر کردن گردن استفاده می‌شوند که به اطمینان از اجرای هرچه بهتر برنامه ورزشی کمک می‌کند. هنگامی که گردن درد شدید است، ممکن است لازم باشد که داروهای ضد درد مصرف کنید. پزشک عمومی داروهای مناسب را برای این بیماری تجویز می کند.

مشاوره برای کار و خانه

به خوبی شناخته شده است که عواملی مانند وضعیت‌های طولانی و نامناسب، تکنیک‌های ضعیف بلند کردن و حمل، و انجام نامناسب فعالیت‌های مختلف کاری و خانگی، گردن را تشدید کرده و به ماهیت مکرر یا مزمن گردن درد عصبی کمک می‌کند. شما و فیزیوتراپیستتان می توانید برای ایجاد بهترین عادات کاری، فعالیت و شیوه زندگی برای کاهش فشارهای غیرضروری روی گردن، با یکدیگر همکاری کنید.

برنامه خود مدیریتی

مهم است که از گردن خود مراقبت کنید تا از اپیزودهای مکرر جلوگیری کنید. فیزیوتراپیست شما با شما همکاری خواهد کرد تا برنامه ای از تمرینات ساده و راحت و عادات سبک زندگی مرتبط با نیازهای شما را طراحی کند. بهتر است سعی کنید آنها را در برنامه های روزمره ادغام کنید تا وضعیت و حرکت خوب گردن به عادت های عادی تبدیل شود. طرحی برای مدیریت و حل و فصل هر گونه شعله ور شدن سریع گردن درد در آینده ایجاد شده است.

درمان و مراقبت خانگی گردن درد مکرر یا مزمن:

  • خود مدیریتی مؤثر به اطمینان از بهبودی خوب کمک خواهد کرد.
  • مراقب وضعیت های گردن باشید و سعی کنید در محل کار یا خانه از حالت های خمیده ای که می تواند گردن درد شما را تشدید کند، خودداری کنید.
  • به طور منظم حرکت کنید.
  • حرکات روزانه سر را در هر جهت انجام دهید تا گردن خود را متحرک نگه دارید.
  • سایر تمرینات را می توان برای ناحیه گردن و شانه انجام داد تا اطمینان حاصل شود که همه عضلات به خوبی کار می کنند و از گردن و وزن سر شما حمایت می کنند.

طول درمان گردن درد مکرر یا مزمن:

زمان بهبودی متغیر است. یک دوره گردن درد مکرر ممکن است طی چند هفته برطرف شود، اما برای برخی دیگر، ممکن است تا 12 هفته یا کمی بیشتر طول بکشد. در برخی از موارد درد مزمن، درد ممکن است هرگز به طور کامل از بین نرود، اما می تواند به سطوح خفیف یا قابل تحملی برسد که به شما امکان می دهد به فعالیت های عادی خود ادامه دهید. مهم است که با کاهش درد گردن تا حد امکان فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. انجام خود مدیریتی مؤثر برای یک سبک زندگی راحت و فعال ضروری است.

 

مقالات مرتبط و مکمل زیر را مطالعه فرمایید:

آیا گردن درد باعث فشار خون بالا می شود؟

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: