سوزن سوزن شدن بدن : علت، دلیل و درمان

سوزن سوزن شدن بدن : علت، دلیل و درمان

سوزن سوزن شدن بدن از جمله دست و پا را تقریبا همه ما احساس کرده ایم. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که روی بازوی خود بخوابیم یا برای مدت خیلی طولانی با پاهای ضربدر بنشینیم.  این احساس همچنین ممکن است به عنوان احساس خارش ، سوزش یا سوزن زدن باشد. علاوه بر سوزن سوزن شدن ، ممکن است احساس بی حسی ، درد و ضعف در دست یا پایتان کنید.

سوزن سوزن شدن بدن و دست ها یا پاها می تواند در اثر عوامل یا شرایط مختلفی ایجاد شود. به طور کلی ، فشار ، ضربه یا آسیب به اعصاب می تواند باعث ایجاد گزگز شود. در این مقاله دلیل احتمالی احساس سوزن سوزن شدن دست ها یا پا های شما را بررسی خواهیم کرد.

علل و علت های سوزن سوزن شدن بدن

 

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی در نتیجه آسیب به اعصاب رخ می دهد. در حالی که نوروپاتی انواع مختلفی دارد، نوروپاتی دیابتی می تواند بر روی دست و پا تأثیر بگذارد. نوروپاتی دیابتی هنگامی اتفاق می افتد که آسیب عصبی ناشی از دیابت باشد. این می تواند روی پاها و گاهی نیز بازوها و دست ها تأثیر بگذارد.

در نوروپاتی دیابتی ، آسیب عصبی به دلیل بالا رفتن قند خون در جریان خون رخ می دهد. این موضوع علاوه بر آسیب رساندن به اعصاب ، می تواند به رگ های خونی تأمین کننده اعصاب شما نیز آسیب برساند. وقتی اعصاب اکسیژن کافی دریافت نمی کنند ، ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشند.

کمبود ویتامین

این مشکل می تواند به دلیل کمبود یک ویتامین خاص در رژیم غذایی شما یا شرایطی باشد که ویتامین به درستی جذب نشود. برخی از ویتامین ها برای سلامت اعصاب شما مهم هستند. مثالها عبارتند از:

  • ویتامین B-12
  • ویتامین B-6
  • ویتامینB-1
  • ویتامین E

کمبود این ویتامین ها می تواند احساس سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاهای شما ایجاد کند.

علل سوزن سوزن شدن دست و پا 1

تونل کارپال

تونل کارپال یک بیماری شایع است که هنگامی که عصب مدیان شما هنگام حرکت در مچ شما فشرده می شود ، اتفاق می افتد. این می تواند به دلیل آسیب دیدگی ، انجام حرکات ورزشی تکراری یا شرایط التهابی رخ دهد. افراد مبتلا به تونل کارپ ممکن است در چهار انگشت دست خود احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن داشته باشند.

نارسایی کلیه

نارسایی کلیه زمانی اتفاق می افتد که کلیه های شما دیگر به درستی کار نکنند. شرایطی مانند فشار خون بالا یا دیابت می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. وقتی کلیه های شما به درستی کار نمی کنند ، ممکن است مایعات و مواد زائد در بدن شما جمع شده و منجر به آسیب عصبی شود. سوزن سوزن شدن به دلیل نارسایی کلیه اغلب در پاها رخ می دهد.

بارداری

تورمی که در سراسر بدن در دوران بارداری رخ می دهد می تواند فشار بر برخی از اعصاب وارد کند. به همین دلیل ، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها داشته باشید. علائم به طور معمول پس از بارداری از بین می روند.

علل سوزن سوزن شدن دست و پا 2

مصرف برخی داروها

داروهای مختلف ممکن است باعث آسیب عصبی شوند ، که باعث احساس سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها می شود. در حقیقت ، این می تواند یک عارضه جانبی رایج در داروهایی باشد که برای درمان سرطان استفاده می شود.

سایر نمونه های دارویی که می تواند باعث گزگز دست و پا شود عبارتند از:

  • داروهای فشار خون یا قلب
  • داروهای ضد عفونت
  • داروهای ضدتشنج

اختلالات خود ایمنی

به طور معمول ، سیستم ایمنی بدن؛ شما را در برابر مهاجمان خارجی محافظت می کند.بیماری خود ایمنی بیماری است که سلول ها بدن به اشتباه به خود حمله می کنند. در این مشکل ممکن است شما احساس سوزن سوزن شدن در دست یا پاها داشته باشید.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث تورم و درد در مفاصل می شود. این غالباً در مچ دست و دست ایجاد می شود ، اما می تواند سایر قسمت های بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد ، از جمله مچ پا و پا. التهاب ناشی از این بیماری می تواند به اعصاب فشار وارد کند و منجر به گزگز شود.

علل سوزن سوزن شدن دست و پا 3

مولتیپل اسکلروزیس

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به پوشش محافظتی اعصاب شما حمله می کند. این می تواند منجر به آسیب عصبی شود. احساس بی حسی یا گزگز دست و بازوها و سوزش پاها و صورت یکی از علائم رایج این مشکل است.

لوپوس

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به بافت های بدن حمله می کند. این می تواند بر روی هر قسمت از بدن ، از جمله سیستم عصبی تأثیر بگذارد. سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها می تواند در اثر فشرده شدن اعصاب اطراف به دلیل التهاب یا تورم لوپوس ایجاد شود.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک نوعی بیماری خود ایمنی است که روده باریک را درگیر می کند. وقتی فرد مبتلا به سلیاک گلوتن می خورد ، واکنش خود ایمنی رخ می دهد. برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک می توانند علائم نوروپاتی ، از جمله گزگز دست و پا داشته باشند. این علائم ممکن است در افراد بدون هیچ گونه علائم گوارشی نیز بروز کند.

عفونت ها

عفونت زمانی رخ می دهد که ارگانیسم های عامل بیماری به بدن شما حمله کنند. عفونت ها می توانند منشا ویروسی ، باکتریایی یا قارچی داشته باشند. در برخی موارد وجود عفونت می تواند باعث بروز احساس سوزن سوزن در دست یا پا شود.

بیماری لایم

بیماری لایم نوعی عفونت باکتریایی است که از طریق گزش کنه آلوده منتقل می شود. در صورت عدم درمان ، عفونت می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد و باعث گزگز دست و پا شود.

علل سوزن سوزن شدن دست و پا 4

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: