ورزش درمانی دیسک کمر

ورزش درمانی دیسک کمر

به منظور درمان دیسک کمر و رسیدن به آرامش و کاهش درد، نیازی نیست که به سمت روش‌های جراحی رفته و هزینه‌های بالایی را متحمل شوید. یک سری ورزش های مخصوص دیسک کمر وجود دارد که می‌توانید به سراغش رفته و درد را در نواحی مختلف بدن خود کاهش دهید. ورزش درمانی دیسک کمر همواره یک راهکار عالی بوده و با ورزش‌هایی مانند روش ویلیامز می‌توانید به جواب برسید.

فواید ورزش برای دیسک کمر کاملا مشخص بوده و خیلی از کارشناسان و پزشکان متخصص هم انجام ملایم و آرام این ورزش‌ها را توصیه کرده‌اند. در ادامه به چرایی موثر بودن این حرکات اشاره کرده و به روشی موسوم به ویلیامز هم اشاره خواهیم کرد که برای درمان دیسک کمر خود می‌توانید از آن استفاده کنید. ورزش باید مداوم بوده و به شکل صحیح انجام شود تا تاثیرپذیری آن را مشاهده کنید.

ورزش درمانی دیسک کمر

آیا تمرین های ورزشی باعث درمان دیسک کمر می‌شود؟

کارشناسان اعتقاد دارند که بهبودی دیسک کمر حتی با انجام ورزش هم شدنی است؛ اما باید به سراغ ورزش‌هایی بروید که در این زمینه تاثیرگذار باشند. پس باید ورزش های مخصوص دیسک کمر را شناسایی کرده و آن‌ها را با ملایمت خاصی انجام دهید. ورزشی مانند پیاده روی یکی از این موارد است که تکرار آن در دقایق پایین و به‌صورت منظم در طول روز، می‌تواند تاثیر جالبی روی درمان دیسک کمر داشته باشد. البته تنها این مورد کافی نیست و یک سری رسیدگی‌های پزشکی هم حتما باید وجود داشته باشد. شنا، ورزش بسیار خوبی برای درمان دیسک کمر بوده و مخصوصا اگر زمان خود را در آب گرم گذرانده و در آن پیاده روی کنید، تاثیرات شگرفش را خواهید دید.

شاید برا‌ی‌تان جالب باشد که دوچرخه سواری هم نوعی ورزش درمانی دیسک کمر بوده و می‌تواند شما را نجات دهد. دوچره سواری باید به نوعی باشد که فشار زیادی روی کمر شما وارد نکرده و تا حد امکان آرام و آهسته انجام شود. کم کم می‌توانید هنگام شنا، سرعت دویدن خود را بالا برده و سپس از حرکات شنای دیگر هم استفاده کنید. پس از طی کردن یک دوره پیاده روی و دویدن در آب، می‌توانید کرال پشت و کرال جلویی را تجربه کرده و از کرال سینه هم برای وارد کردن فشار بیشتر به کمر خود استفاده کنید. در چنین شرایطی، می‌توان به درمان شما امیدوار بود.

بهترین متخصص حرکات اصلاحی در تهران

حرکات ستون فقرات چگونه هستند

یک سری تمرینات و ورزش های مخصوص دیسک کمر وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها وضعیت بدن خود را بهبود دهید. این حرکات به صاف شدن ستون فقرات شما کمک کرده و وضعیت آن را در شرایط بهتری قرار می‌دهد. هر چه قدر که بتوانید وضعیت خود را در یک ریتم صحیح قرار دهید، احتمال مبتلا شدن به دیسک کمر هم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، انجام صحیح و مداوم این ورزش‌ها را باید حتما در برنامه خود داشته باشید. به این ترتیب، قدرت و انعطاف پذیری‌تان هم بالا خواهد رفت. حرکتی مانند کشش کودک را داریم که عضلات ستون فقرات شما را تقویت کرده و لگن و ران‌تان را نیز در وضعیت بهتری قرار می‌دهد.

از طریق خم شدن به جلو در حالت نشسته روی دو زانو، می‌توانید کششی را در ستون فقرات، عضلات باسن و ران‌های خود ایجاد کنید. تمرین گاو و گربه که در دوران کودکی و مدرسه هم زیاد انجام داده‌ایم، به تقویت تنش در تنه کمک کرده گردش خون شما را بهینه می‌کند. تمرین گاو کر به ایستاده را هم داریم که یک نوع ورزش درمانی دیسک کمر بوده و عضلا کمر، باسن و ران شما را تقویت خواهد کرد. در حالت ایستاده، دو دست خود را به عقب برده و کشش قفسه سینه را هم انجام دهید تا هم صاف‌تر ایستاده و هم قفسه سینه خود را بهینه سازی کنید. این حرکت هنگام نشسته بودن، وضعیت شما بهتر خواهد کرد.

چرا تمرین های ورزشی برای افراد مبتلا به دیسک کمری لازم است؟

ورزش برای درمان دیسک کمر

از آن‌جایی که افراد زیادی در کشور ما به دیسک کمر و فتق مبتلا هستند، رو آوردن به ورزش های مخصوص دیسک کمر می‌تواند برای یک زندگی بهتر عالی باشد. درمان پزشکی آن احتمالا هزینه‌های زیادی برای شما خواهد داشت و به جای آن، می‌توانید ورزش درمانی دیسک کمر را در برنامه خود قرار دهید. درمان‌های غیر جراحی برای بدن شما بهتر بوده و شما را از شر درد خلاص خواهد کرد. با انجام ورزش، انعطاف پذیری ستون فقرات خود را افزایش داده و می‌توانید فشاری که روی ستون فقرات‌تان قرار دارد را کاهش دهید. این روند در صورت مداوم بودن، شما را به زندگی عادی باز خواهد گرداند.

پس حتما شنا و پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار داده و تا می‌توانید، این ورزش‌ها را آرام و با دقت انجام دهید. درد باید رفته رفته کاهش پیدا کند و در صورت ادامه دار بودن، حتما مشورت با پزشک خود را هم در برنامه خود داشته باشید. انتخاب ورزش‌های حرفه‌ ای‌تر هم باید با مشورت افراد متخصص باشد. حتما از ورزش‌های فیزیوتراپی هم بهره برده و آن را قطع کنید. بسیاری از افراد این ورزش‌ها را تنها برای مدت زمان کمی ادامه می‌دهند و با ندیدن تاثیراتش، ناامید می‌شوند. در صورتی که باید در کار خود استمرار داشته و هیچگاه ناامید نشوید، در این شرایط جواب بهتری خواهید گرفت.

ورزش های ویلیامز چیست

اگر بخواهیم یکی از ورزش های مخصوص دیسک کمر مهم را معرفی کنیم، حتما باید از روش ویلیامز هم صحبت کنیم. برای شروع و انجام این ورزش، ابتدا باید با پزشک خود مشورت داشته باشید تا به‌دلیل نوع کمر درد خود، این درد افزایش پیدا نکند. این ورزش در قرن بیستم اختراه شده و مبتنی بر یک سری تمریات اسکات رگن بوده است. فراموش نکنید که از اسکات برای وارد کردن نیرو روی پایین لگن استفاده کرده و به‌عنوان یک ورزش درمانی دیسک کمر از آن استفاده می‌کنند. نام ورزش هم به افتخار دکتر پل ویلیامز انتخاب شده و در واقع یک نسخه اصلاح شده از تمرین لگن را به همراه دارد.

با انجام این ورزش، وضعیت قرار گیری بدن تا قبل از رسیدن به دوره میانسالی بهبود پیدا کرده و می‌توانید دردهای ناشی از دیسک کمر را در این دوران کاهش دهید. دکتر ویلیامز اعتقاد داشت که تکامل انسان به سمت راست قامت بودن، سبب شده است که دردهایی در ناحیه پایین کمر در دوران میانسالی ایجاد شود و برای جلوگیری از آن، بهتر است که از همین سن پایین، انجام این ورزش‌های هشت گانه را در نظر داشته باشیم. دکتر ویلیامز اعتقاد دارد که انجام ندادن این ورزش سبب می‌شود که دیسک تخریب شده و کم کم درمان آن هم احتمال کمتری داشته باشد.

هدف ورزش ویلیامز

هدف ورزش ویلیامز به‌عنوان یکی از ورزش های مخصوص دیسک کمر این است که عضلات شکم را تقویت کرده و بهبود خوبی در ماهیچه‌های سرینی ایجاد کنیم. شما با انجام این ورزش می‌توانید مفاصل خارجی کمر خود را تحریک کرده و باعث کاهش درد در قسمت پایین تنه بدن خود شوید. در واقع با انجام این ورزش، ثبات بیشتری در بدن شما ایجاد شده و می‌توانید کم کم به سمت درمان این بخش از کمر خود برسید. تمریناتی که در این راستا تعریف شده است، توزان بسیار خوبی را در ما بین عضلات ایجاد کرده و موجب راست قامت شدن بدن خواهد شد.

این ورزش باید با نظر متخصص انجام شده و در صورت نیاز، یک یا چند مورد از این حرکت‌های هشت گانه کنار کنار گذاشته شود. بنابراین، حتما باید با پزشک و فیزیوتراپ خود در این زمینه مشورت داشته باشید. اگر به بیماری‌هایی نظیر تنگی کانال نخاعی، درد سیاتیک یا نامتوازن شدن مهره‌های کمری مبتلا هستید، می‌توانید از این ورزش استفاده کنید. هدف این ورزش برطرف کردن دیسک پایین کمر بوده و می‌تواند به بهبود فتق هم کمک شایانی بکند. حتما در این زمینه با احتیاط حمل کرده و خم و راست شدن پایین کمر خود را آرام انجام دهید تا باعث ایجاد درد در آن ناحیه نشوید.

هشت ورزش ویلیامز

اولین حرکت به این صورت است که درازکش شده و لگن خود را تا راستای بدن خود بالا بیاورید. در حرکت دوم، باید به پشت خوابیده و زانوهای خود را خم کنید و دستان خود پشت سر خود قرار دهید. حالت در همین حالت، به حالت نیمه نشسته درآمده و به حالت قبلی بازگردید. تمرین سوم در هنگام خوابیدن به پشت بوده و باید زانوی خود را به قفسه سینه خود نزدیک کردن و همین حرکت را در سمت دیگر بدن خود تکرار کنید. در حرکت چهارم ورزش های مخصوص دیسک کمر به شیوه ویلیامز هم می‌توانید یک میز صاف انتخاب کرده و روی آن به پشت بخوانید و میز را با دستان خود از کنار سر خود بگیرید. سپس زانوهای خود را به قفسه سینه خود چسبانده و به حالت قبل بازگردید.

در تمرین پنجم سیستم ورزش درمان دیسک کمر به شیوه ویلیامز، باید روی زمین نشسته و سعی کنیم که انگشت شست پای خود را بگیرید. همین حرکت باید چند بار برای هر دو پا انجام شود و کشش عضلات همسترینگ یا پشت ران نام دارد. در تمرین ششم، پوزیشن مشابه نشستن در مسابقات دو میدانی را گرفته و پای خودتان را مدام تعویض کنید. این حرکت باید آرام و با آرامش صورت گیرد. در تمرین هفتم هم روی صندلی نشسته و به جلو خم شوید. تمرین آخر ورزش های مخصوص دیسک کمر هم بسیار ساده بوده و باید از حالت ایستاده به نشسته درآمده و دوباره برخیزید. این حرکت را هم آرام انجام دهید تا کمر شما دچار فشار بیش از حد نشود.

حرکات ممنوعه در بدنسازی برای دیسک کمر

در کنار مجموعه ورزش های مخصوص دیسک کمر هم یک سری حرکات ممنوعه وجود دارد که هرگز نباید در باشگاه‌های بدنسازی به سراغش بروید. اگر دردی را در ناحیه کمر خود دارید، در هنگام ورزش از انجام این حرکات جلوگیری کرده و وضعیت آن را بدتر نکنید. خم شدن بیش از حد در باشگاه برای برداشتن وزنه می‌تواند خطرناک باشد. پیاده روی روی دستگاهی شبیه به پلکان برقی را هم انجام نداده و صرفا روی تردمیل صاف قرار گیرید. نشستن روی صندلی نامناسب هم می‌تواند فشار مضاعفی را روی مهره‌های کمر شما وارد کند. تشک‌های غیر استاندارد در باشگاه‌های ورزشی هم می‌تواند آسیب‌هایی را وارد کرده و شما را با مشکل مواجه کند.

فواید ورزش برای دیسک کمر

همیشه نیازی به عمل جراحی برای خلاصی از مشک دیسک کمر ندارید و با انجام یک سری ورزش های مخصوص دیسک کمر می‌توانید به فواید بسیار جالبی دست پیدا کنید. ماهیچه‌های مرکزی بدن خود را می‌توانید با ورزش درمانی دیسک کمر تقویت کرده و درد را از این ناحیه بردارید. درد ناشی از فتق دیسک هم می‌تواند با افزایش فشار روی ستون فقرات بدتر شود. به جای آن می‌توانید تمریناتی را برای این بخش در نظر گرفته و بدون ایجاد فشار زیاد، در نهایت درد را در این نواحی کاهش دهید. برای کاهش فشار، می‌توانید عضلات میان تنه خود را تقویت کرده و یک سری حرکات هم برای کمر خود انجام دهید.

هر چه قدر که جریان خون در نواخر کمر شما بهبود پیدا کند، روند درمان هم سریع‌تر انجام خواهد شد. محدودیت جریان خون در ستون فقرات با ورزش های مخصوص دیسک کمر التیام بخشیده شده و می‌توانید خون رسانی بسیار خوبی در این بخش‌ها داشته باشید.

توصیه‌هایی برای انجام صحیح حرکات کششی

در هنگام انجام ورزش های مخصوص دیسک کمر حتما حرکات کششی را قبل از تمرینات اصلی در نظر داشته باشید. چرا که گرم نشدن بدن ممکن است که مضراتی برای شما داشته باشد. حداکثر نیرو را به بدن خود وارد نکرده و حتما از فشار ملایم شروع کرده و سپس تا حد نیاز آن را بیشتر کنید. تمرینات باید تا آستانه درد انجام شده و هیچ گاه با انجام فشار زیاد، درد بیشتر را به دیسک کمر خود وارد کنید. وضعیت بدن باید در هنگام انجام حرکات ورزشی، وارد حالت غیر عادی نشود. وزنه را تا حدی بالا ببرید که بتوانید این حرکات را صحیح انجام دهید.

حرکات کششی باید با سرعت پایین انجام شده و تاثیرگذاری آن را بیشتر کنید. در ورزش درمانی دیسک کمر هرگز به سمت حرکات پرتابی نرفته و صرفا تمرکز بالایی در هنگام انجام حرکات داشته باشید. تمرینات شما باید مداوم بوده و تا حد امکان، پنج روز از یک هفته را تمرین کرده و دو روز هم برای ریکاوری عضلات در نظر بگیرید.

البته اگر با انجام این ورزش ها بهترنشدید،نیاز به تقویت عضلات عمقی کمر دارید .که در کلینیک آسود تحت نظر دکتر امیر حسین یزدانی و با روش دی بی سی فنلاند روی دستگاههای پیشرفته با نظارت مربی اختصاصی انجام میشود.روش دی بی سی معتبر ترین روش درمانی جهت درمان دیسک کمر می باشد که 75000 بیمار با آن درمان شده اند و در پیگیری 15 ساله از درمان رضایت دارند.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: