پارگی تاندون زانو: درمان و علائم

پارگی تاندون کشکک زانو یک آسیب دیدگی شدید و نسبتاَ رایج است. یا پارگی تاندون کشکک زانو به اشکال مختلفی اتفاق می افتد. مثلا ممکن است روی یخ سر بخورید، از پله ها سقوط کنید یا صرفاَ احساس کنید زانویتان از جا در رفته. سپس ممکن است احساس کنید که قادر به صاف کردن یا کشیدن زانوی خود نیستید و زانو هایتان احساس ضعف و بی ثباتی کنند.

تاندون کشکک زانو


تاندون کشکک زانو تاندونی(درحقیقت رباطی) بسیار محکم است که کشکک زانو (پاتلا) را به استخوان درشت نی (تیبیا) متصل می کند. تاندون کشکک زانو ساختاری بسیار ضروری برای راه رفتن است. زمانی که تاندون کشکک زانو پاره می شود، شما نمی توانید پای خود را صاف کنید .یا اگر بتوانید آن را حرکت دهید، این حرکت بسیار ضعیف است

علت پارگی تاندون زانو


به طور کلی، پارگی تاندون زانو در افراد میانسال یا کهن سال اتفاق می افتد. در جوانان معمولاَ پیش از پاره شدن تاندون، بافت ماهیچه ای پاره می شود. اما در افراد مسن تر و افرادی که بیماری هایی خاصی نظیر نقرس و هیپرپاراتیروئیدیسم دارند، پارگی تاندون بیشتر اتفاق می افتد.

  • دلایل کلی پارگی تاندون
  • ضربه مستقیم
  • افزایش سن: با افزایش سن، تامین منبع خونی کاهش می یابد. این کاهش جریان خون به تاندون، باعث ضعف در تانون آسیب دیده می شود.
  • تزریق استروئیدبه تاندون: این درمان کشیدگی تاندون زانو گاهی اوقات برای التهابات شدید تاندونی استفاده می شود.
  • داروها: آنتی بیوتیک های کینولون نظیر سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین باپارگی های تاندون ارتباط دارند.

علائم و نشانه های پارگی تاندون زانو


این علائم عبارتند از:

  • درد و حساسیت به لمس در اطراف تاندون کشکک زانو
  • ایجاد ورم در مفصل زانو یا محل اتصال تاندون کشکک زانو و استخوان قلم پا
  • احساس درد در هنگام پریدن، دویدن، یا راه رفتن به خصوص هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها
  • احساس درد در هنگام خم و راست کردن زانو
  • احساس حساسیت به لمس در پشت کاسه زانو

اگر تاندون کشکک زانوی شما پاره شده باشد، معمولاَ با درد شدیدی همراه خواهد بود و قادر به صاف کردن پا یا راه رفتن نخواهید بود.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی بود؟


در زمان شنیدن صدای خورد شدن یا شکستن، درد شدید، کبودی سریع و فوری پس از تصادف، و عدم توانایی استفاده از دست یا پای آسیب دید، به پزشک مراجعه کنید.

هر زمان که پس از آسیب دیدگی درد شدیدی را احساس کردید که با صدای خورد شدن یا شکستن همراه بود، به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. ضعف، عدم توانایی حرکت ناحیه آسیب دیده، عدم توانایی تحمل وزن، و تغییر شکل ناحیه آسیب دیده از جمله علائم حیاتی هستند که به مرا جعه به بخش اورژانس نیاز دارند.

معاینات و تشخیص پارگی تاندون زانو


پزشک در خصوص سابقه پزشکیتان از شما سوالاتی را خواهد پرسید. موارد زیر از جمله سوالاتی است که از شما پرسیده خواهد شد:

  • آیا قبلاَ سابقه آسیب دیدگی در ناحیه جلوی زانو را داشته اید؟
  • آیا تا به حال التهاب تاندون پاتلا داشته اید؟
  • آیا تا به حال مشکلاتی پزشکی که شمارا مستعدآسیب عضله چهار سر ران سازد، داشته اید؟
  • آیا تا به حال عمل جراحی مانند جایگزینی زانو یابازسازی رباط متقاطع قدامی را داشته اید؟

پزشک شما برای تعیین دقیق علت هر یک از این نشانه ها، به طور کامل شما را معاینه خواهد کرد اینکه تا چه حد قادرید زانوی خود را دراز کرده یا صاف کنید. اگرچه این قسمت از معاینات با درد همراه خواهد بود، اما تشخیص پارگی تاندون کشکک زانوی بسیار حائز اهمیت است.  

معاینات عکس برداری

  • اشعه ایکس: زمانیکه تاندون کشکک زانو دچار پارگی می شود، کاسه زانو از جا در می رود. این مشکل اغلب از نمای یک طرفه زانو که توسط اشعه ایکس گرفته می شود، بسیار مشخص است. پارگی کامل اغلب صرفاَ با اشعه ایکس قابل تشخیص است.

ام آر آی: این اسکن تصاویر بهتری از بافت های نرم نظیر تاندون کشکک زانو در اختیار ما می گذارد. ام آر آی می تواند میزان پارگی تاندون و محل پارگی را نشان دهد. گاهاَ ام آر آی حتی برای آسیب دیدگی های متفاوت که علائم مشابهی را دارد نیز الزامی است

درمان پارگی تاندون زانو


برای درمان پاره شدن تاندون زانو موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • گذاشتن کیسه آب یخ، بسته ژل یا بسته سبزیجات منجمد شده، که با پارچه ای پیچیده شده اند.
  • بالا گذاشتن زانو روی یک بالشت در حالیکه دراز کشیده اید.
  • مصرف داروی ضد التهاب نظیر ایبوپروفن، یا داروهای دیگر.
  • درمان فیزیکی: دستورات فیزیوتراپ در خصوص انجام تمریناتی که برای بهبودی شما مفید هستند را دنبال کنید. پزشکی که مراقبت های بهداشتی را ارائه می دهد به شما تمرین هایی را می دهد که به کاهش درد در قسمت پشت کاسه زانو، کمک می کند. پزشکی که مراقبت های بهداشتی را ارائه می دهد به شما توصیه خواهد کرد:
  • برای محافظت بیشتر پاها کفی کفش ویژه (که ارتز نامیده می شود) بپوشید. شما می توانید ارتز را از داروخانه یا مغازه های کفش های ورزشی خریداری کنید یا آنها را سفارش دهید.
  • از بند اﯾﻨﻔﺮاﭘﺎﺗﻼر ( زیر کشککی) استفاده کنید، بندی که زیر کاسه زانو و روی تاندون کشکک زانو قرار می گیرد.

از زانو بند نئوپرن که از زانو و تاندون کشکک زانو محافظت می کند، استفاده کنید

جراحی

پارگی ها می توانند کامل یا نسبی باشند. احتمالاَ یک شکاف کوچک به جراحی نیازی نخواهد داشت. اما، پارگی های بزرگ تر برای ترمیم خود به جراحی نیاز دارند. پارگی کامل یعنی سفر به اتاق عمل. ترمیم تاندن گاهاَ به صورت سرپایی انجام می شود. اکثر افراد حداقل یک شب پس از عمل را در بیمارستان می مانند. اینکه نیازی خواهد بود که شب را در بیمارستان بمانید یا خیر، به نیازهای پزشکی شما بستگی دارد. جراحی ممکن است با بیهوشی عمومی (لوله تنفسی) یا بیهوشی منطقه ای (ستون فقرات) انجام شود. این نوع عمل را نمی توان با بیهوشی موضعی انجام داد. برای وصل کردن دوباره تاندون، بخیه ها در تاندون قرار می گیرند و از طریق سوراخ های مته به داخل کاسه زانو دوخته می شوند. بخیه ها در قسمت بالای کاسه زانو محکم می شوند. جراح شما برای ایجاد کشش مناسب در تاندون، بخیه ها را با دقت گره خواهد زد. همچنین اطمینان حاصل خواهد کرد که کاسه های هر دو زانو در موقعیت یکسانی قرار دارند

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: