درمان و علائم پوکی استخوان + درمان خانگی پوکی استخوان

درمان و علائم پوکی استخوان + درمان خانگی پوکی استخوان

درمان و علائم پوکی استخوان و درمان خانگی پوکی استخوان برای مقابله با شکستگی استخوان لازم است. پوکی استخوان شرایطی است که در آن استخوان ها تحت فشار قرار می‌گیرند‌. نام آن از یک واژه لاتین به معنای استخوان متخلخل گرفته شده است. در قسمت داخلی استخوان های سالم ، فضای کوچکی که به شکل لانه‌های زنبور هستند وجود دارد، پوکی استخوان باعث می‌شود تا این فضاهای کوچک افزایش یابند و در نتیجه استخوان ، تراکم و قدرت اش را از دست بدهد ، این اتفاق باعث می‌شود تا قسمت بیرونی استخوان نازک تر و ضعیف تر شود. پوکی استخوان می تواند در هر سنی رخ دهد اما در خانم های مسن شایع‌تر است. افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند هنگام انجام کارهای روزمره خود مانند ایستادن و راه رفتن ، در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دارند. شایع ترین استخوان هایی که در معرض خطر قرار دارند شامل: استخوان دنده، باسن، مچ و ستون فقرات است.

پوکی استخوان چیست؟

علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان معمولاً علائمی ندارد. بیشتر افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند تا زمانی که دچار شکستگی نشوند متوجه وجود این مشکل نمی‌شوند. اما برخی علائم می‌تواند این گونه باشد: ناخن های ضعیف و شکننده و قدرت ضعیف .

اگر علائمی ندارید اما پوکی استخوان در خانواده شما موروثی است با پزشک خود در مورد این مسئله صحبت کنید تا به شما برای جلوگیری از خطرات احتمالی کمک کند.

پوکی استخوان شدید

اگر دچار پوکی استخوان شوید اما درمان را شروع نکنید ، می تواند عواقب بدی را برای شما به همراه داشته باشد ، زیرا هرچه استخوان‌ها نازک تر شوند خطر شکستگی نیز بیشتر می‌شود. علائم پوکی استخوان شدید می تواند شامل شکستگی استخوان بر اثر افتادن و یا حتی بر اثر سرفه و عطسه شدید باشد ؛ از علائم دیگر می‌توان به کمر درد، گردن درد و حتی کوتاه شدن قد اشاره کرد زیرا درد ناشی از موارد گفته شده به این معنا است که استخوان های شما آنقدر ضعیف شده که با یک فشار عادی درد را ایجاد می‌کند. زمان بهبود پوکی استخوان به محل شکستگی، شدت شکستگی، سن و سابقه سلامتی هر فرد بستگی دارد.

دلایل پوکی استخوان

پوکی استخوان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، مانند پرکاری تیروئید و یا استفاده از داروهای خاص شامل داروهایی مانند کورتیزون یا پروتوزون.

سن ؛ مهم ترین عامل پوکی استخوان سن است ؛ هر چه سن بالاتر رود بدن قادر نیست تا استخوان های پیر را تجزیه کرده و استخوان های جدید را جایگزین کند ، در نتیجه استخوان های قدیمی ‌تر نشست کرده و شکننده تر می شوند بنابراین فرد بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار می‌گیرد.

پوکی استخوان چیست؟ 2

پوکی استخوان سالمندان

پوکی استخوان سالمندان همانطور که از نامش پیداست به دلیل پیری ایجاد می‌شود. همانگونه که گفته شد سن عامل به وجود آمدن پوکی استخوان است. در صورت بی‌توجهی به پیشگیری از آن ، می‌تواند منجر به شکستگی استخوان شود. طبق آمار بنیاد بین المللی جهانی ، یک دهم از زنان در ۶۰ سالگی مبتلا به پوکی استخوان می شوند و این در حالی است که دو پنجم زنان در ۸۰ سالگی به این بیماری مبتلا هستند.

یائسگی

یائسگی یکی از مهم ترین دلایل پوکی استخوان در زنان است. زنانی که در سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی یائسه می شوند ، تغییرات هورمونی باعث می شود تا بدن زن سریع تر تحلیل برود.

عوامل پوکی استخوان شامل:

  • یائسگی در بانوان
  • سابقه ی پوکی استخوان در خانوادگی
  • تغذیه ی غلط
  • بی تحرکی
  • سیگار کشیدن
  • کم بودن وزن

شما می توانید برخی عوامل نام برده شده را کنترل کنید ؛ به عنوان مثال شما می‌توانید رژیم غذایی کاملا سالمی را دنبال کنید که دچار کمبود وزن نشوید و یا اینکه ورزش کنید و جلوی بی تحرکی را بگیرید.

تست تراکم استخوان

برای بررسی پوکی استخوان ، پزشک بیمار را معاینه جسمی می‌کند. همچنین آزمایش خون و ادرار را بررسی کرده تا شرایطی که باعث از بین رفتن استخوان می‌شود را چک کند. اگر پزشک احتمال دهد که در معرض خطر پوکی استخوان هستید ممکن است از شما بخواهد تا آزمایش تراکم استخوان بدهید. در این آزمایش از اشعه ی ایکس استفاده می شود تا تراکم استخوان های مچ، باسن و ستون فقرات شما اندازه‌گیری شود. این آزمایش بدون درد است و می تواند ۱۰ الی ۳۰ دقیقه طول بکشد.

پوکی استخوان چیست؟ 3

درمان پوکی استخوان

اگر آزمایشات نشان دهند که شما مبتلا به پوکی استخوان هستید پزشک برای شما داروهایی مانند کلسیم و ویتامین D تجویز می‌کند و از شما می‌خواهد تا شیوه ی زندگی خود را مقداری عوض کنید ( برای مثال کمی ورزش کنید ) . هیچ درمان قطعی ای برای بهبودی پوکی استخوان وجود ندارد و تنها راه، مصرف دارو و ورزش مناسب برای محکم کردن استخوان ها و کند کردن روند پوکی استخوان است. برخی درمان‌های پوکی استخوان کمک می کنند تا استخوان های جدیدی به وجود آید .

داروی پوکی استخوان:

رایج ترین دارو برای این بیماری بیس فسفات نامیده می شود ؛ از این دارو برای از بین بردن توده های استخوانی استفاده می شود ؛ نحوه ی مصرف این دارو ممکن است به صورت خوراکی و یا تزریقی باشد. داروهایی مانند:

  • رالوکسیفن: این دارو نوعی استروژن درمانی است اما خطر لخته شدن خون وجود دارد.
  • دنوزوماب: این دارو ، یک داروی تزریقی است که بسیار امیدوار کننده تر از مصرف بیس فسفات برای جلوگیری از ریزش استخوان ها است.
  • تریپاراتید: این دارو تزریقی است و به رشد استخوان ها کمک می کند.
  • کلسیم ماهی: این دارو به وسیله ی اسپری از بینی مصرف می‌شود ؛ در مورد خطرات احتمالی ابتلا به سرطان با این دارو، حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

تستوسترون

در مردان تستوسترون به افزایش تراکم استخوان ها کمک می کند. اما در خانم ها استروژن درمانی خطر لخته شدن خون، بیماری قلبی و انواع سرطان ها را به دنبال دارد.

پوکی استخوان چیست؟ 6

درمان خانگی پوکی استخوان

داشتن رژیم غذایی مناسب تنها راه حفظ سلامتی نیست بلکه تمرینات وزنه برداری نیز مهم هستند ، مانند پرس پا، اسکوات، استفاده از باند های مقاوم، ورزش‌های مانند TRX و دمبل ؛ این تمرینات کمک می‌کنند تا عضلات به سمت استخوان کشیده شده و باعث تقویت استخوان ها می شود ؛ به علاوه اینکه ورزش برای سلامتی قلب و وزن شما تاثیر مثبتی داشته و به حفظ تعادل شما نیز کمک می‌کند.

نکته: همانطور که گفته شد ممکن است که پوکی استخوان آن قدر شدید باشد که با کوچک ترین حرکت منجر به شکستگی شود پس قبل از هرگونه اقدام ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

گفته شده است که مکمل هایی مانند شبدر قرمز و سویا برای درمان پوکی استخوان مفید است اما صحت آنها ثابت نشده است پس با پزشک خود مشورت کنید. برای سالم نگه داشتن استخوان ها در غذای روزانه خود کلسیم و ویتامین D قرار دهید. سایر مواد مغذی که به سلامت استخوان کمک می کند شامل پروتئین و منیزیم، ویتامین K و روی است. ممکن است پزشک به شما توصیه کند برای بهبود سلامت استخوان ها به یک متخصص تغذیه رجوع کنید و برنامه غذایی مناسبی را دنبال کنید.

در نهایت

پوکی استخوان شرایطی است که می‌تواند تاثیرات جدی ای به همراه داشته باشد ، برای مثال درمان شکستگی مفصل ران می تواند تا مدت ها شما را مجبور به استراحت در تخت خواب کند که در نتیجه خطر لخته شدن خون و سایر عفونت‌ها ، سلامتی شما را تهدید می کند .

اگر می‌دانید که در معرض خطر پوکی استخوان هستید توصیه های گفته شده در این مقاله را در زندگی خود اعمال کنید.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: