پیشگیری از آسیب پا در کودکان

پیشگیری از آسیب پا در کودکان

پا عضوی اساسی در بدن ما انسان ها است و بخش مهمی از سلامت ما را تشکیل می دهد. درست است که ما انسان های بالغ از این موضوع اطلاع کافی داریم. اما کودکان و بچه های ما از این موضوع آگاه نیستند و در مورد اهمیت آنها اطلاعی ندارند. در نتیجه، بهتر است به کودکان خود در جهت پیشگیری از آسیب پا کمک کنیم و مراقبت های بهداشتی را برای آنان انجام دهیم.

اگر شما نیز به دنبال راهکارهایی برای کمک به فرزند خود در جهت پیشگیری از آسیب پا و مراقبت از آنها هستید، بهتر است با ما همراه باشید و مقاله زیر را مطالعه کنید.

پیشگیری از آسیب پا در کودکان

چگونگی پیشگیری از آسیب پا در کودکان

انجام این کار نیازمند کارهای سخت و عجیب نیست؛ بلکه رعایت برخی از نکات ساده در زندگی روزمره کودکان موجب کمک به مراقبت از پاها می شود. انجام این کارهای ساده، موجب سلامت پای کودکان و مانع از بروز مشکل برای آنها در بزرگسالی می شود. در ادامه بهتر است به بررسی نکات ذکر شده در این زمینه بپردازید.

تشویق به پابرهنه راه رفتن

ترغیب بچه ها به پابرهنه راه رفتن، از کارهایی است که در جهت پیشگیری از آسیب پا در کودکان انجام می شود. این مورد بهترین کاری است که برای رشد پاها انجام می شود. راه رفتن با پای برهنه، به رشد و تقویت عضلات پا کمک می کند. علاوه بر آن موجب گردش هوا در پای فرزند شما می شود.

شستن روزانه پاها

یکی دیگر از ترفندهایی که به پیشگیری از آسیب پا در کودکان کمک می کند، شست و شوی روزانه و مرتب پاها است. شستن پاها به خصوص بین انگشتان به طور منظم، راهکاری مناسب جهت جلوگیری از بروز مشکل است. اگر پای کودک شما به طور دائم عرق می کند و مرطوب است، احتمال ابتلا به عفونت قارچی در آنها بالا می رود. بنابراین بایستی شستن آنها به طور مرتب انجام شود.

کوتاه کردن ناخن های پا

کوتاهی ناخن های پا به سلامت و پیشگیری از آسیب پا در کودکان کمک می کند. بلند بودن ناخن بچه ها، موجب تجمع میکروب در زیر ناخن ها می شود. علاوه بر آن، برای کوتاه کردن ناخن های پای کودکان، باید نهایت دقت را به خرج دهید. زیرا با کوتاه کردن نامناسب و ایجاد برش در گوشه های ناخن، موجب بروز ناراحتی در آنها می شوید. این کار موجب بروز درد زیادی در انگشتان پای فرزند شما می شود. پس بهتر است در هنگام کوتاهی آنها، سعی کنید که کوتاهی را به طور متعادل انجام دهید.

انتخاب کفش مناسب

اول از همه زمانی که احساس می کنید کفش های فرزندتان کوچک شده است، سریعا به خرید کفش جدید و بزرگ تر اقدام کنید. اگر به دنبال پیشگیری از آسیب پا در کودکان هستید، بهتر است در هنگام خرید کفش نهایت دقت و وسواس را به خرج دهید. سعی کنید کفش های طبی و استاندارد را انتخاب کنید. این گونه از کفش ها متناسب با حالت پای افراد هستند و به شما در مراقبت از پای فرزند خود کمک می کند.

آموزش مراقبت های بهداشتی

همه انسان ها از محیط و افراد الگوبرداری می کنند. کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حتی بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر رفتار اطرافیان به خصوص والدین خود هستند. بنابراین، در درجه اول سعی کنید که خود مراقبت های بهداشتی را به طور کامل انجام دهید و پس از آن به آموزش این نکات به فرزندان خود بپردازید.

پوشش مناسب

در فصول سرد سال، بایستی از جوراب ها و شلوارهای متناسب با آن فصول استفاده شود. این کار موجب پیشگیری از آسیب پا در کودکان می شود. علاوه بر آن، در فصول گرم سال نیز بهتر است از پوشش و جوراب های نازک تر استفاده شود.

مصدومیت های کودکان کدام است؟

بچه ها به دلیل انرژی زیاد و توانایی بالا در دویدن در تمام طول روز، در حال فعالیت هستند. ورزش و فعالیت برای تقویت و رشد آنها بسیار مهم است اما از آنجا که بدن آنها در مرحله رشد قرار دارد، بیشتر از بزرگسالان مستعد صدمات و آسیب پا هستند. در نتیجه، باید اقدامات لازم جهت پیشگیری از آسیب پا در کودکان، انجام شود.

بر خلاف آناتومی اسکلتی بزرگسالان، استخوان های کودک در مرحله رشد قرار دارند و در برابر تغییر شکل، آسیب پذیر هستند. این موضوع منجر به بروز مشکلاتی در آینده کودکان می شود. در نتیجه، شما به عنوان والدین فرزند خود، بایستی برنامه ای منظم و متعادل جهت رشد او در نظر بگیرید.

اما گاهی اوقات بروز مشکلاتی شما را نگران می کند و ممکن است به دنبال راهکار برای آنها باشید. در این صورت، بهتر است نگاهی به موارد زیر بیندازید.

1. کف پای صاف

پای فرزند شما به احتمال زیاد مانند بزرگسالان دارای انحنا نخواهد بود. در حقیقت، این موضوع در کودکان، طبیعی است؛ زیرا عضلات و بافت ها هنوز به طور کامل شکل نگرفته اند. اگر فرزند شما دارای کف پای صاف است، نیازی به درمان ندارد. مگر اینکه این شرایط موجب بروز درد در پاهای فرزند شما شود.

2. کشیدگی رباط

این مشکل بیشتر در کودکانی که فوتبال بازی می کنند، شایع است و بیشتر زمانی رخ می دهد که رباط های متصل به استخوان ها بیشتر کشیده می شوند. این مسئله به ویژه در رشد استخوان ها و غضروف کودک شما تاثیر می گذارد. پس بهتر است در صورت بروز این مشکل آن را جدی بگیرید.

3. پاشنه پا دردناک

این سندرم در کودکانی که به طور مرتب ورزش می کنند و بیش از حد با پاهای خود به فعالیت می پردازند، بیشتر مشاهده می شود. این مشکل در رشد فرزند شما تاثیر می گذارد و باعث ایجاد درد مداوم در پاشنه پا می شود. در نتیجه، برای پیشگیری از آسیب پا در کودکان، بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کنید و از او یاری بخواهید.

4. پارگی تاندون

این مورد از آسیب های شدید به شمار می آید و در ورزشکاران رشته های فوتبال و ژیمناستیک بیشتر دیده می شود. در صورت عدم درمان این مشکل، کودک شما از انجام فعالیت های ورزشی محروم می شود. بنابراین، بهتر است برای پیشگیری از آسیب پا در کودکان، مراقبت های بیشتری انجام شود و توجه کافی در این زمینه داشته باشید.

پیشگیری از آسیب پا در کودکان 2

مشکلات شایع پا در کودکان کدام است؟

با رعایت موارد ذکر شده در بالا، روند مراقبت و پیشگیری از آسیب پا در کودکان تسریع می شود. عدم رعایت این موارد ممکن است موجب بروز برخی مشکلات از جمله موارد زیر شود:

  • میخچه: موجب بروز نقاطی سفت از پوست در پا می شود.
  • التهاب مفصل: باعث بروز مشکل و التهاب در پاهای کودکان می شود.
  • عفونت قارچی: عدم رعایت بهداشت موجب بروز این بیماری می شود.

نتیجه گیری

کودکان به دلیل ناآگاهی و پرت بودن حواس، توجه کافی به فاکتورهای موثر در سلامتی خود ندارند. به همین دلیل، والدین به عنوان راهنما باید مراقب سلامتی آنها باشند. پیشگیری از آسیب پا در کودکان یکی از مواردی است که هر پدر و مادری بایستی آن را انجام دهد.

روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. استفاده از کفش و پوشش مناسب، شستن روزانه پاها و آموزش مراقبت های بهداشتی، نمونه هایی از این موارد هستند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به دنبال روش های مراقبتی برای پیشگیری از آسیب پا در کودکان هستید، بهتر است موارد ذکر شده در مقاله را مطالعه کنید و از آنها بهره ببرید.

Source: www.powersteps.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: