علت درد گردن سمت چپ، درمان گرفتگی گردن سمت چپ، درد کتف، شانه

درد گردن سمت چپ می تواند به علت گرفتگی رگ گردن سمت چپ، دیسک گردن، آرتروز گردن و یا دلایل دیگر مثل کشیدگی عضلانی یا التهاب باشد. علت درد کتف و گردن سمت چپ، درد دست چپ، درد گردن و شانه چپ، گردن درد سمت چپ چیست. علائم آن معمولا خوش خیم بوده و دلیل کشیدگی عضلانی یا التهاب رخ می دهد. درمان خانگی درد گردن سمت چپ شاید اولین گزینه درمان باشد.

علت درد و التهاب گردن در سمت چپ

 

التهاب پاسخ بدن به آسیب یا عفونت است. این مشکل می تواند باعث درد، تورم، بی حسی، سفتی و حشکی گردن و علائم دیگر شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) معمولاً اولین خط دفاع در درمان درد و التهاب کوتاه مدت هستند. بسیاری از آنها را می توان از طریق داروخانه خریداری کرد.

فشار عضلانی

اگر ساعت ها با کامپیوتر کار می کنید، یا برای مدت طولانی تلفنی را بین گوش راست و شانه خود نگه می دارید، یا عضلات گردن خود را تحت فشار قرار می دهید، ممکن است درد در سمت چپ گردن خود را مشاهده کنید.

اکثر درد های عضلانی را می توان در خانه با استراحت ، یخ ، باندپیچی و ارتفاع درمان کرد.

عصب منقبض شده

عصب منقبض شده وقتی اتفاق می افتد که عصبی در گردن تحریک یا فشرده می شود. اگر تحریک در سمت چپ باشد ممکن است باعث بی حسی و درد در شانه چپ شود.

در اینجا چند درمان برای این مشکل وجود دارد. همچنین می توانید این تمرینات را امتحان کنید تا درد یک عصب منقبض شده در گردن شما تسکین یابد.

ضربه زدن

ضربه دیدن گردن زمانی رخ می دهد که سرتان به زور به جلو و عقب رانده شود. این مشکل می تواند از یک بازی فوتبال ، یک تصادف وسیله نقلیه یا یک حادثه مشابه خشونت آمیز اتفاق بیفتد.

ضربه اغلب می تواند منجر به آسیب دردناک گردن شود. سفتی گردن و سردرد از دیگر علائم شایع ضربه دیدن است.

پزشکان به طور معمول داروهای ضد درد OTC مانند استامینوفن (تیلنول) یا آسپیرین (بافرین) را برای تسکین علائم تجویز می کنند. در صدمات شدیدتر ممکن است برای کاهش اسپاسم عضلات به مسکن های تجویز شده و شل کننده های عضلانی نیاز شود.

علاوه بر دارو ، ممکن است بخواهید یخ یا گرما را نیز در منطقه آسیب دیده استفاده کنید.

همچنین ممکن است تکه ای فوم به شما داده شود تا گردنتان را در حالت ثابت نگه دارد. فوم ها فقط باید دو روز اول بعد از آسیب دیدگی شما استفاده شود و به طور همزمان بیش از سه ساعت پوشیده نشود.

تورتیکول حاد

تورتیکول حاد هنگامی رخ می دهد که عضلات گردن شما به طور ناگهانی منقبض شود و این باعث پیچ خوردن سر شما به یک طرف می شود.

معمولاً این مشکل باعث ایجاد درد در یک طرف گردن می شود و ممکن است با خوابیدن نادرست و بدون حمایت از سر ایجاد شود. این بیماری همچنین می تواند  در اثر قرار گرفتن طولانی مدت گردن در معرض گرما ایجاد شود.

کشش ، تمرین های کششی و ماساژ ممکن است به تسکین درد کمک کند. استفاده از گرمای مناسب نیز توصیه می شود.

سایر علت های درد گردن در سمت چپ:

شکستگی

هفت استخوان در بالای مهره ها به مهره های گردن معروف هستند. شکستگی مهره ها که به شکستگی گردن نیز معروف است می تواند در اثر صدمه شدید در ورزش، سقوط، تصادفات وسایل نقلیه یا سایر صدمات آسیب زا ایجاد شود.

جدی ترین خطر شکستگی آسیب به نخاع است.

دژنراسیون دیسک گردن

بین استخوان های مهره دیسک های قابل انعطافی که به عنوان کمک فنر برای محافظت از استخوان ها عمل می کنند وجود دارد.

در قسمت بیرونی هر دیسک یک ساختار سخت به نام فیبروز آنولوس وجود دارد که یک هسته پر از سیال را محاصره می کند، نام هسته پالپوس است.

با گذشت زمان، این دیسک ها انعطاف پذیر تر می شوند.

در این شرایط ممکن است دچار انحطاط و پارگی شوند و منجر به پخش مواد روی نخاع یا ریشه های عصبی شود. این می تواند به درد گردن منجر شود.

 

دیسک فتق گردن

 

دیسک فتق گردن هنگامی ایجاد می شود که لایه بیرونی سخت یک دیسک گردن نازک شود و این باعث می شود به اعصاب و نخاع که در مهره ها محصور شده اند، فشار وارد شود.علاوه بر درد گردن، این بیماری می تواند باعث بی حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن شود که این مشکل می تواند در بازوها نیز گسترش یابد.

 

مننژیت

 

مننژیت معمولاً توسط ویروس ایجاد می شود، اما علل باکتریایی ، قارچی و انگلی از آن نیز وجود دارد. این مشکل می تواند باعث درد و سفتی در گردن و همچنین سردرد شود.

مننژیت باکتریایی درمان نشده می تواند منجر به تورم مغز و تشنج شود.

برای درمان خانگی دیسک گردن مقاله درمان دیسک گردن درد منزل را مطالعه فرمایید.

 

روماتیسم مفصلی

 

آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) یک بیماری التهابی است که حدود 1.3 میلیون آمریکایی را مبتلا می کند. این مشکل باعث آسيب ديدن مفاصل شده و مي تواند باعث درد، سفتي، بي حسي و ضعف عضلات شود.

ممکن است درد این وضعیت در سمت چپ یا راست یا وسط گردن احساس شود، بسته به این که کدام قسمت از مفصل را تحت تأثیر قرار دهد منطقه درد متفاوت است.

پوکی استخوان

 

بیماری نازک شدن استخوان که به نام پوکی استخوان شناخته می شود همیشه علائمی ایجاد نمی کند، اما خطر شکستگی مهره های گردن را افزایش می دهد.

فیبرومیالژیا

 

علت فیبرومیالژیا ناشناخته است و بر روی هر فرد متفاوت است. این بیماری ممکن است باعث ایجاد درد در گردن و در سراسر بدن شود و می تواند یک درمان چالش برانگیز داشته باشد.

 

تنگی کانال نخاعی

 

تنگی نخاع باریک شدن کانال ستون فقرات است که منجر به پیچ خوردن نخاع یا اعصاب خارج شده از نخاع می شود. این حالت که در اثر استئوآرتریت ایجاد می شود، می تواند در مهره های گردن و تمام مسیر های پایین ستون فقرات به قسمت تحتانی کمر رخ دهد.

 

حمله قلبی

 

در بعضی موارد، درد در هر جای گردن می تواند نشانه حمله قلبی باشد. اما معمولاً علائم قابل توجه دیگری مانند درد در فک، بازو یا کمر و همچنین تنگی نفس، حالت تهوع و عرق سرد وجود خواهد داشت.

زنان احتمالاً بیش از مردان از درد غیر سینه به عنوان علامت حمله قلبی گزارش می کنند.

 

علل نادر درد گردن در سمت چپ

 

تومورهای نخاعی

تومور نخاعی رشدی است که در کانال نخاع یا استخوان های ستون فقرات شما ایجاد می شود. ممکن است خوش خیم (غیر سرطانی) یا سرطانی باشد و باعث ایجاد درد در محل خود تومور شود.

ضعف ماهیچه یکی دیگر از علائم رایج است. علائم بیماری تا زمان درمان تومور بدتر می شود.

ناهنجاری های مادرزادی

طیف وسیعی از شرایط می تواند بر نوزادان تازه متولد شده تأثیر بگذارد و باعث درد در سمت چپ گردن و سایر علائم مشابه شود. از جمله آنها:

تورتیکول مادرزادی ، که در آن گردن هنگام زایمان زخمی می شود.

نقص مادرزادی مهره ها ، که می تواند شامل مهره های گردنی غیر طبیعی باشد.

 

فیلم گردن درد :

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

دردی در سمت چپ گردن شما که بیش از یک هفته طول می کشد و به درمان پاسخ نمی دهد باید توسط پزشک ارزیابی شود.

اگر احساس کردید که درد در بازوها یا پاها وجود دارد ، یا احساس بی حسی یا سوزن شدن در گردن می کنید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

درد گردن همراه با سردرد نیز باید به سرعت ارزیابی شود.

اگر درد گردن نتیجه یک حادثه واضح مانند تصادف رانندگی، سقوط یا آسیب دیدگی ورزشی است، سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

تشخیص درد گردن در سمت چپ

وقتی پزشک را ملاقات می کنید، ابتدا شما را معاینه جسمی می کند. آنها دامنه حرکت و مناطق درگیر حساسیت، تورم، بی حسی، ضعف و مناطق خاص شما را بررسی می کنند.

پزشک همچنین تاریخچه پزشکی شما را مرور کرده و در مورد سایر علائمی که ممکن است تجربه کرده باشید صحبت خواهد کرد.

آزمایش غربالگری نیز ممکن است توصیه شود. این شامل:

اشعه ایکس

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)

 

درمان درد گردن سمت چپ

 

درمان صحیح در گردن سمت چپ شما به وضعیت شما، شدت آن و سلامت کلی شما بستگی دارد.

برای درد جزئی در گردن، به مدت 20 دقیقه یک یا دو بار حمام گرم را دو یا سه روز اول امتحان کنید. سپس به مدت 10 تا 20 دقیقه چند بار در روز از بسته‌های یخی استفاده کنید.

درمان های خانگی گردن درد

در اینجا چند روش ورزش درمانی برای گردن درد و نکاتی برای درمان خانگی گردن درد آورده شده است:

1- کشش آرامی انجام دهید

.

2- ماساژ را امتحان کنید.

3- با بالش مخصوص گردن بخوابید.

4- داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن (Advil) مصرف کنید (قرص گردن درد).

5- هنگام ایستادن، نشستن و پیاده روی وضعیت مناسبی داشته باشید. صندلی خود را طوری تنظیم کنید که چشمان شما مستقیم به صفحه کامپیوتر نگاه کند.

6- با سر و گردن خود مطابق با بقیه بدن خود بخوابید.

7- از حمل چمدان های سنگین یا موارد دیگر که بیش از حد روی یک شانه فشار وارد می کنند خودداری کنید.

فیزیوتراپی گردن

ممکن است به شما توصیه شود که برای تسکین دردهای خود، از فیزیوتراپی استفاده کنید. علاوه بر این، ورزش، تغییر وضعیت و سایر تغییرات را که می توانید انجام دهید برای بهبود احساس و جلوگیری از مشکلات آینده یاد خواهید گرفت.

تزریق استروئید اپیدورال برای درمان گردن درد

 

همچنین ممکن است شما برای تسکین درد یا تصحیح مشکلی در گردن خود به روش درمانی خاصی نیاز داشته باشید.

بسته به منبع درد، پزشک ممکن است داروی استروئید اپیدورال را به ریشه های عصبی، ماهیچه ها یا در بین استخوان های مهره ها در سمت چپ گردن شما تزریق کند تا درد را تسکین دهد و از التهاب بکاهد.

عمل جراحي

اگر نخاع یا ریشه های عصبی شما فشرده شده باشد، یا اگر شکستگی برای ترمیم وجود دارد، ممکن است عمل جراحی مهره های گردن ضروری باشد.

عضی اوقات پوشیدن یک بریس گردن برای ثابت نگه داشتن مهره های گردن باعث می شود مشکلات بدون جراحی بهبود یابند.

در آخر

درد گردن سمت چپ – به معنی درد ناشی از آسیب یا وضعیت خاص نیست – یک اتفاق شایع است.

درد غیر اختصاصی گردن در حدود دو سوم افراد وجود دارد. بیشتر درد گردن که از فشار عضلانی یا علل مشابه ایجاد می شود، معمولاً پس از چند روز با استراحت از بین می رود. اگر درد شما بیش از یک هفته مانده است یا با علائم دیگری همراه است، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

این درد هنوز هم ممکن است ناشی از فشار عضلانی باشد که فقط برای بهبودی زمان بیشتر طول می کشد، اما دریافت یک ارزیابی کامل پزشکی به شما در درمان کمک می کند.

Source: www.healthline.com

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: