ماساژ سیاتیک چگونه است و نحوه ماساژ رگ سیاتیک برای درمان

سیاتیک چیست؟ موثرترین درمان بدون جراحی

بسته به وضعیت بیمار ، درمان سیاتیک به شکل مختلفی قابل انجام است. سیاتیک بیماری است که با درد شدید ناشی از عصب سیاتیک ، یکی از بزرگ ترین اعصاب بدن پیش می رود. اعصاب سیاتیک از قسمت تحتانی ستون فقرات تا پشت پاها وجود دارد و درد سیاتیک مخصوصاً در این ناحیه مشاهده می شود. درد سیاتیک معمولاً به آرامی شروع می شود ، اما در مدت کوتاهی می تواند شدید شود. سیاتیک یک بیماری است که امروزه با موفقیت درمان می شود. علاوه بر درمان فیزیکی ، داروهای گروه NSAID ، شل کننده های عضلانی و  طب سوزنی ، یوگا ، ماساژ سیاتیک و مداخلات جراحی وجود دارد. درمان سیاتیک مطابق با شرایط بیمار ، شدت بیماری و تصمیم متخصص انتخاب می شود.

سیاتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

سیاتیک اغلب با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. متخصص از بیمار می خواهد دردی که احساس می کند را توصیف کند. معاینه فیزیکی تا حد زیادی به آزمایشات عصبی بستگی دارد. متداول ترین روش تست بالا بردن مستقیم پا است. بیماران سیاتیک ممکن است کمر درد داشته باشند ، اما این معمولاً شدیدتر از درد پا نیست.

روش های درمانی سیاتیک:

روش های پزشکی فعلی در درمان سیاتیک می تواند به طور مؤثر و موفقیت آمیز مورد استفاده قرار گیرد. تقریباً 90٪ بیماران با روش های پزشکی و درمان فیزیکی در مراکز  قابل درمان هستند. با این وجود ممکن است برای گروهی از بیماران روش های درمانی پیچیده تری مورد نیاز باشد. علاوه بر مسکن ها و درمان های شل کننده عضلات ، اطلاع رسانی صحیح به بیماران بسیار مهم است.

نحوه رفتار بیماران ، تمریناتی که باید انجام شود ،  حرکاتی که باید از آن اجتناب شود باید به طور مفصل شرح داده شود وبیمار  باید مطابق با آنها رفتار کند.

از جمله روش های درمان سیاتیک:

  • مسکن ها یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • طب سوزنی
  • ماساژ سیاتیک
  • تزریق استروئید اپیدورال
  • دستکاری ستون فقرات
  • تراکت درمانی
  • درمان فیزیکی
  • درمان های رفتاری و چند رشته ای وجود دارد.
  • پیاده روی برای درد سیاتیک

 

درمان فیزیکی در سیاتیک:

درمان فیزیکی یکی از متداول ترین روش های درمانی اولیه در درمان سیاتیک است. اگرچه بیشتر بیماران  هنگام درد سیاتیک استراحت را در نظر می گیرند ، اما حرکت می تواند به کاهش درد کمک کند. درمان فیزیکی و ماساژ سیاتیک به ویژه عضلات ضعیف شده در اثر آسیب را تقویت می کند. حرکت معمولاً آخرین کاری است که افراد مبتلا به درد سیاتیک می خواهند انجام دهند ، اما فعال بودن جسمی برای درمان مهم است. خوابیدن باعث می شود که درد طولانی تر شود.

ورزش باعث افزایش جریان خون دیسک کمر و عصب می شود. پیاده روی به مدت 15 تا 20 دقیقه ، شنا یا ایروبیک در آب روند درمان را تسریع می کند. تمرینات کششی یا تمریناتی که باعث تقویت عضلات شکمی برای بازگرداندن انعطاف پذیری در پشت می شود ، به تثبیت ستون فقرات کمک می کند. همچنین کمک یک متخصص می تواند احتمال ابتلا به یک بیماری مشابه را کاهش دهد.

تزریق سیاتیک

تزریق سیاتیک انواع مختلفی دارد. آمپول تزریق شده توسط پزشکان به منظور کاهش التهاب است.

التهاب یک روند طبیعی بهبود است. اما پس از دوره های طولانی مدت ، التهاب می تواند به یک مشکل تبدیل شود و بیش از حد اعصاب را تحریک کند ، بنابراین باعث درد می شود.

می توان تزریق استروئید انجام داد که به خنثی سازی التهاب و تسکین درد کمک می کند. ایجاد تمایز مهم است – کورتیکواستروئیدها برای تسکین درد در دارو با استروئیدهای آنابولیک که داروهای تقویت کننده عملکرد هستند متفاوت است.

تزریقات معمولاً برای ایجاد یک پنجره بدون درد انجام می شود ، در حالی که سایر روش های درمانی که در اینجا شرح داده شده است ، به علل مشکل اشاره می کنند.

ورزش برای درمان سیاتیک

  1. روی زمین دراز بکشید. با خم کردن زانو ، پاهای خود را به باسن نزدیک کنید. بازوهای شما باید به طور موازی با پاها باشد. با کشیدن شکم به تو پشت خود را به عقب برگردانید. در این حالت از باسن و پاها استفاده نکنید. 5 ثانیه بمانید و 10 بار تکرار کنید.
  2. به پشت دراز بکشید. پاهای خود را خم کرده و بازوها را روی سینه گره بزنید. با استفاده از عضلات شکمی ، تنه خود را تا 15 درجه بلند کنید.
  3. ورزش زیر آب: می توانید این حرکت را در استخر انجام دهید. پشت خود را به دیوار تکیه دهید ، پای خود را به سمت بالا بکشید و 10 بار تکرار کنید.
  4. یک بالش یا حوله زیر سر خود بگیرید ، به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید. پاها  باید در عرض باسن صاف نگه داشته شود. یکی از زانوها را به سمت سینه بکشید.  با تنفس عمیق با هر دو دست ، زانوی خود را نگه دارید. همین کار را با زانوی دیگر خود انجام دهید و 5 بار تکرار کنید. این حرکت مفیدترین تمرینات عصب سیاتیک است که در کنار ماساژ سیاتیک می تواند بسیار مفید واقع شود.
  5. یک بالش یا حوله زیر سر خود بگیرید ، به پشت خود دراز بکشید ، مانند حرکت قبلی زانوها را خم کنید و یک زانو را به سمت سینه خود بکشید. در حالی که در این موقعیت هستید ، به تدریج پای خود را صاف کنید. حدود 30 ثانیه متوقف شوید و پای خود را مجدداً به حالت قبلی برگردانید. اگر احساس می کنید مشکل دارید ، آن را رها کنید . این تمرینات باید 4 بار در هفته تکرار شود تا مؤثر باشد.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در درمان سیاتیک:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) رایج ترین دارو برای درمان سیاتیک است. داروهای گروه NSAID باعث کاهش التهاب در بدن می شود. برخی از درد سیاتیک در اثر التهاب عصب سیاتیک ایجاد می شود ، بنابراین داروهای گروه NSAID می توانند باعث تسکین کوتاه مدت شوند. مصرف داروهای NSAID با غذا می تواند ناراحتی معده را کاهش دهد ، اما اثر تسکین دهنده درد را آرام می کند.

یوگا در درمان سیاتیک:

یوگا بر حرکت بدنی ، تمرکز ذهنی و تنفس تمرکز دارد. یوگا یکی از این روش های درمانی است. یوگا به کاهش درد ناشی از دیسک و حتی گاهی فشار ناشی از آن کمک می کند تا درد بیمار را کاهش داده و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

ماساژ در درمان سیاتیک:

 

ماساژ درمانی می تواند برای سیاتیک توصیه شود ، اما دانستن علت درد مهم است. در صورت وجود التهاب ریشه عصبی ، ماساژ سیاتیک به شما کمک نمی کند ، اما اگر مشکل فشرده سازی عصبی به دلیل دیسک باشد ، ماساژ درمانی نتیجه مثبتی خواهد داد. بنابراین ، بیمار باید بعد از ارزیابی دقیق تحت درمان قرار گیرد.

در مطالعه ای که در سال 2003 انجام شد ، بیان شد که درمان ماساژ در مقایسه با سایر روش های درمانی شناخته شده ، میزان دریافت مسکن را یک سوم کاهش می دهد.  این اطلاعات باعث شده است که ماساژ سیاتیک روشی مشترک برای تسکین درد سیاتیک باشد. ماساژ درمانی برای درد سیاتیک ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشد ، اما استراحت می تواند دو تا سه ماه طول بکشد. مهم است که بیمار از رفتارهایی که می تواند دوباره درد را پس از درمان ایجاد کند ، خودداری کند.

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: