کشش ستون فقرات برای دیسک کمر و تراکشن کمر و گردن و مزایا

کشش ستون فقرات برای دیسک کمر، تراکشن یا کشش درمانی راهی مؤثر برای درمان مشکلات کمر درد یا گردن درد است. آیا تا به حال به شما گفته شده که به جراحی کمر  نیاز دارید؟  این روش بسیار مقرون به صرفه بوده و در مقایسه با جراحی، کم هزینه تر است.

تراکشن یا کشش ستون فقرات چیست؟


کشش درمانی، کشش ستون فقرات یا تراکشن کمر و گردن شکلی از درمان رفع فشار است که باعث رفع فشار وارد آمده بر ستون فقرات میشود. این درمان به دو شکل دستی و مکانیکی انجام میشود

کشش ستون فقرات یا تراکشن چه کاری انجام میدهد؟


فشار را از روی دیسک های فشرده شده بر میدارد. این درمان، ستون فقرات را صاف می کند و توانایی بدن برای راست ایستادن را بهبود می بخشد.

افراد مناسب برای استفاده از این روش


این درمان مناسب بیمارانی است که در ناحیه ستون فقرات دچار مشکل هستند، زیرا این کشش خلاف جهت نیروی جاذبه صورت میگیرد. این درمان مرسوم ترین روش برای درمان دررفتگی دیسک، اسپرز استخوان(زائده استخوانی)، بیماری تحلیل دیسک کمر، فتق دیسک کمر، بیماری فاست، سیاتیک و گردن درد عصبی، میباشد.

انواع کشش ستون فقرات


کشش ستون فقرات، تراکشن یا کشش درمانی را بسته به نیازهای بیمار میتوان به دو صورت دستی یا مکانیکی انجام داد.

کشش به صورت دستی

در روش دستی، فیزیوتراپ از دست های خود برای ایجاد فشار در بدن بیمار، استفاده میکند. سپس برای افزایش فضای بین مهره ها از نیروی دست برای ایجاد فشار در ناحیه مفاصل و عضلات استفاده میکند

کشش به صورت مکانیکی

در روش مکانیکی، بیمار بر روی تختی که به ابزارهای خاصی برای ایجاد کشش در ستون فقرات مجهز است،دراز میکشد. سپس فیزیوتراپ برای رفع فشار به صورت مکانیکی یک سری طناب ها، تسمه ها، و قرقره هایی را به بیمار وصل میکند.

مزایای کشش ستون فقرات


کشش درمانی یا کشش ستون فقرات که بر روی ستون مهره ها انجام میشود تلاشی است در راستای ایجاد مزایای درمانی اعم از:

  • ایجاد فشار منفی بین دیسکی جهت افزایش واکنش یا جا افتادن قسمت در رفته دیسک و فتق دیسک
  • ایجاد فشار کمتر در دیسکی که باعث ورود ناگهانی مواد مغذی التیام بخش و دیگر مواد به داخل دیسک میشود.

خطرات


کشش درمانی خطرات بلند مدتی را به همراه ندارد. اما ممکن است پس از درمان یا در حین درمان عوارضی ایجاد شود. بسیاری از بیماران پس از کشش، دچار اسپاسم عضلانی و گرفتگی عضلات کمر میشوند. برخی از بیماران نیز در ناحیه کشیده شده، احساس درد میکنند. کشش درمانی برای هر کسی مناسب نیست. پزشک میتواند تشخیص دهد که آیا نتایج حاصله ارزش پذیرفتن این خطرات را دارد یا خیر. برای تشخیص اینکه آیا این درمان مناسب شماست، با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

بیمار چگونه برای کشش ستون فقرات آماده می شود؟


برای یک برنامه درمان فیزیکی کاملا مدیریت شده، بیمار باید پیش از اینکه تحت این درمان قرار گیر با متخصص ستون فقرات صحبت کند. کشش درمانی اغلب روشی تکمیلی برای تقویت دیگر روش های درمانیست.ممکن است پزشک پیش از کشش درمانی ستون فقرات، به شما توصیه کند که تمریناتی را در منزل انجام دهید.

نتایج تراکشن یا کشش ستون فقرات


نتایج تراکشن یا کشش ستون فقرات عبارتند از تسکین درد، قرارگیری مناسب ستون فقرات و مفاصل فشرده شده. کشش درمانی که برخلاف جهت نیروی گرانش انجام میشود، باعث کشیده شدن عضلات و استخوان های پشت میشود. در صورتیکه این درمان تحت شرایط درستی انجام شود، باعث بهبود حرکتی و احساس بهتر بیمار در طول روز میشود.

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: