کمر درد در کودکان و نوجوانان نشانه چیست؟

کمر درد در کودکان و نوجوانان نشانه چیست؟

ستون فقرات از استخوان ها (مهره ها) تشکیل شده است که توسط رباط ها (اتصالات بافت نرم بین استخوان ها) به هم وصل می شوند و توسط دیسک های جذب شوک از هم جدا می شوند. استخوانها ساختار را حفظ و پشتیبانی می کنند. علاوه بر آن، آنها مراقب نخاع و ریشه های عصبی خارج شده نیز هستند.  عضلات به ستون فقرات وصل می شوند و امکان تحرک را فراهم می کنند.

در گذشته، کمر درد در کودکان و نوجوانان شایع نبوده است. با این حال، گزارش های اخیر حاکی از آن است که کمردرد در کودکان بیشتر شده است. میزان کمردرد در کودکان با بالا رفتن سن افزایش می یابد. در سن 15 سالگی، 20 تا 70 درصد کودکان احساس کمردرد می کنند.  اگرچه درد کمر ناشی از یک مشکل اساسی نیست، اما این مشکل به خصوص در کودکان زیر 5 سال، این چنین نیست.

کمر درد اغلب در بزرگسالان دیده می شود. اما گاهی اوقات ممکن است این مشکل در کودکان و نوجوانان نیز دیده شود. کمر درد در کودکان، بین 14 تا 24 درصد از کودکان دیده می شود. برخی از دلایل این درد، از جمله اضافه وزن، فعالیت های زیاد و سنگین بودن کوله پشتی کودکان است.

در برخی مواقع، کمر درد نشانه مشکل بزرگتری در فرد است. به همین دلیل، آگاهی از دلیل و اقدام برای درمان آن راه مناسبی برای کاهش تاثیرات آن به نظر می رسد. درنتیجه، اطلاع از علائم هشدار دهنده به شما در این روند کمک می کند.

کمر درد در کودکان

علایم هشدار دهنده کمر درد در کودکان چیست؟

همانطور که اشاره شد، گاهی اوقات بروز کمر درد، نشانگر مشکلات جدی دیگر است. در نتیجه بهتر است علائم دیگر این مشکل را بشناسید و در صورت مشاهده آنها، سریعا کودک خود را نزد پزشک ببرید. برخی از این علائم شامل موارد زیر است:

  • درد شبانه(مخصوصا دردی که موجب بیدار شدن کودک شما می شود )
  • علایم درد ثابت
  • نشانه های بیماری(تب، لرز، ضعف، کاهش وزن)
  • ادامه دار بودن نشانه ها بیش از چند هفته
  • درد پا، بی حسی و ضعف همراه با درد ستون فقرات در کودکان

این علائم لزوما به معنای وجود مشکلی جدی تر نیست. با این حال، این موارد، نشانه های مناسبی برای غربالگری مناسب است. با استفاده از این آزمایشات، روند تشخیص کمر درد در کودکان راحت تر انجام می شود. در ادامه بهتر است به بررسی انواع کمر درد در کودکان بپردازیم.

معاینه پزشک

پزشکان در این مواقع، با معاینه بدنی و اطلاع از سابقه کودک شما کار خود را شروع می کنند. او ممکن است سوالاتی در مورد سلامت کلی فرزند شما و همچنین سوالاتی که به طور خاص مربوط به کمر درد در کودکان است را بپرسد. پزشک مربوطه در رابطه با اینکه اگر کودک فعالیت خاصی انجام می دهد یا دچار صدمه شده است، نیازمند اطلاعات است. علاوه بر آن، ممکن است سوالاتی در رابطه با مشاهده علائم هشداردهنده نیز از شما و کودک، سوالاتی بپرسد.

او با معاینه بدنی به طور کامل به بررسی احتمال ناهنجاری های ستون فقرات، تغییرات پوستی و توانایی راه رفتن او می پردازد. در روند درمان کمر درد در کودکان، علاوه بر موارد ذکر شده، در برخی موارد، پزشک استفاده از روش های دیگر نظیر تصویربرداری را ترجیح می دهد.

انواع کمر درد

 

کمر درد عضلانی

این نوع از کمر درد شایع ترین علت و دلایل کمر درد در کودکان نوجوانان و است. علل این مشکل، فشارهای عضلانی، صدمه و فشار بیش از حد، استفاده از کوله پشتی نامناسب و طرز نشستن نامناسب است. در اغلب موارد استفاده از روش های تصویر برداری نیاز نیست؛ اما اگر علائم هشدار دهنده وجود داشته باشد، این کار انجام خواهد شد.

بیشتر اوقات، کودک مبتلا به کمر درد عضلانی، به استراحت و تغییر در فعالیت ها برای بهبودی نیاز دارد. بسیاری از روش های درمانی موجب تسکین موقت این درد می شوند. این روش ها ممکن است یوگا، ماساژ، فیزیوتراپی و حرکات کششی باشد.

شکستگی استرسی

شکستگی های استرسی ممکن است در ستون فقرات رخ دهد. بیشتر اوقات این شکستگی ها در نوجوانان رخ می دهد و با گذشت زمان آنها متوجه این مشکل می شوند. شایع ترین نوع شکستگی استرس نخاعی، اسپوندیلولیز نامیده می شود. این مشکل موجب کمر درد در کودکان می شود و به طور معمول بهبود می یابند و علائم خود را بزرگسالی کودک نشان می دهند.

مشکلات دیسک کمر

این مشکلات بیشتر در بزرگسالان شایع است. اما گاهی اوقات در کودکان نیز دیده می شود. هنگام بروز فتق دیسک کمر، بالشتک نرم بین دو مهره پاره می شود. این ماده از فضای طبیعی خود خارج می شود و به اعصاب و نخاع فشار وارد می کند. علائم این مشکل درد پا، بی حسی و سوزن شدن پا و ضعف اندام تحتانی است.

در بیشتر موارد، فتق دیسک کمر بدون جراحی قابل کنترل است. اما کودکان و نوجوانان با درد شدید یا علائم دیگری مواجه می شوند. در نتیجه، کمر درد در کودکان بایستی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

عفونت و کمر درد

عفونت استخوان یا دیسک نخاع اغلب در کودکان نوپا یا نوجوانان مشاهده می شود. این مشکل موجب ضعف، خونریزی، تب و کمر درد در کودکان می شود. تشخیص عفونت ستون فقرات، با روش های مختلف پزشکی انجام می شود.

به طور معمول، پزشکان برای درمان عفونت از تجویز آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. در صورتی که استفاده از این روش در درمان کودکان موثر نباشد؛ ممکن است نیاز به جراحی برای درمان کمر درد در کودکان باشد.

عدم تعادل ستون فقرات

مشکلات مربوط به تراز ستون فقرات، باعث تغییر شکل آن می شود. همین امر موجب بروز درد کمر خواهد شد. با این حال، برخی از ناهنجاری های کوچک، به ندرت باعث بروز درد می شود. دو مورد از شایع ترین ناهنجاری های ستون فقرات در کودکان، اسکولیوز و کایفوز است.

اصول درمانی این مشکلات و کمر درد در کودکان، مشابه هستند. در ناهنجاری هایی که شدت کمتری دارند، مناسب ترین روش تشخیص، معاینه فیزیکی است. تشخیص موارد شدیدتر، با استفاده از تصویربرداری انجام می شود.

تنها در موارد خیلی شدید است که جراحی روش درمانی محسوب می شود. در این موارد، حتی بعد از عمل جراحی نیز ناهنجاری ستون فقرات با شدت کمتری وجود دارد. زیرا اصلاح کامل ناهنجاری، موجب بروز مشکلات بیشتر و شدیدتر می شود.

تومور

تومورهای خوش خیم یا بدخیم استخوانی ممکن است در ستون فقرات مشاهده شوند. بعضی اوقات این موارد موجب بروز کمر درد در کودکان می شود. اگرچه تومورهای ستون فقرات علتی غیر معمول در کمر درد نوجوانان و کودکان است؛ اما باید احتمال آن نیز در نظر گرفته شود.

برخی از علائم ذکر شده، به ویژه درد شبانه و کاهش وزن، با تومور همراه است. وجود این نشانه ها در کنار کمر درد در کودکان، احتمال وجود تومور را بیشتر می کند. تشخیص این مشکل، با استفاده از تصویر برداری انجام می شود. درمان تومورهای نخاعی به نوع آن بستگی دارد.

در برخی موارد، تومورهای خوش خیم نیز نیاز به جراحی دارند و عدم درمان آنها موجب بروز ناهنجاری های ستون فقرات می شود. تومورهای سرطانی نیز اغلب به درمان ترکیبی نیاز دارند. این درمان شامل دارو، پرتو درمانی و جراحی است.

نتیجه گیری

کمر درد در کودکان و نوجوانان، امری غیر معمول نیست و به مرور زمان بیشتر نیز می شود. بخشی از این امر به دلیل شدت فعالیت های کودکان، و بخشی دیگر به دلیل تغییر شرایط آن ها است. شروع درمان مناسب و اطمینان از بهبود علائم، به درمان کمر درد در کودکان، کمک می کند. اگر فرزند شما دچار کمر درد همراه با نشانه های هشدار دهنده است، به پزشک مراجعه کنید و از او مشورت بگیرید.

Source: www.verywellhealth.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: