گردن بند طبی، بریس، ارتز و انواع گردنبند طبی

گردن بند طبی، بریس، ارتز و انواع گردنبند طبی

گردنبند طبی (بریس گردن) سر را در دوران بهبود آسیب‌دیدگی تقریباً ثابت نگه می‌دارد. گردنبند طبی انواع گوناگونی دارد که در ساده‌ترین نوع صرفاً دور گردن را فرامی‌گیرد، حال آن که گونه‌های دیگری از آن نسبتاً سخت هستند. گردنبند مناسب با توجه به روند درمان درد گردن انتخاب می‌شود.

دکتر یزدانی پس از جراحی یا آسیب دیدگی ستون فقرات برای بیماران خود گردنبند طبی تجویز می‌کنند. گردنبند طبی سه کار اصلی انجام می‌دهد:

  • ستون فقرات را در دوران بهبود ثابت و بی‌حرکت نگه می‌دارد.
  • ناحیه‌های صدمه دیده را ثابت نگه می‌دارد.
  • به دلیل محدود کردن حرکت، به کنترل و مدیریت درد کمک می‌کند.

بریس، گردنبند طبی یا ارتوز از مواد مختلفی مانند نایلون/ پنبه‌کشی، اسفنج لاستیکی و مواد پرسی (پلاستیک) ساخته می‌شود. ارتوتیست متخصص ارتوپدی فنی است که در زمینه تولید سفارشی بریس‌ها بر اساس قالب‌های گرفته شده، اندازه گردن و آموزش نحوه استفاده مناسب و راحت آن‌ها به بیمار فعالیت می‌کند.

ارتوزها را می‌توان برای هر بخشی از ستون فقرات (مهره‌های گردنی، صدری، کمری یا خاجی) استفاده کرد و نامگذاری آنها نیز با توجه به ناحیه دارای کاربرد انجام می‌شود. متداول‌ترین ارتوزهای گردن عبارت‌اند از:

  • گردنی
  • گردنی ـ صدری
  • حلقه هالو

به بیماران توصیه می‌کنیم حتماً دستورات دکتر یزدانی را در مورد زمان و روش بستن ارتوز، به ویژه هنگام خوابیدن، حمام رفتن و انجام فعالیت‌های خاص، رعایت کنند.

بریس‌های گردنی (گردنبند طبی)

گردنبند طبی (بریس و ارتز گردن) و انواع آن

گردنبند طبی نرم

گردنبند طبی دارای دو نوع نرم و سخت است. گردنبند طبی نرم از اسفنج لاستیکی ضخیم پوشانده شده با پنبه تهیه می‌شود و برای نگه داشتن گردن و کنترل درد پس از آسیب دیدگی (برای مثال جابجایی مهره گردن) کاربرد دارد. گردنبندهای سخت از مواد پرسی با آستر پوشش‌دار متحرک دو تکه‌ای، یک بخش در جلو و یک بخش در عقب، که با بست قلاب‌دار ولکرو بسته می‌شود. این ارتوز برای محدود کردن حرکت گردن در دوران بهبود پس از شکستگی یا جراحی (بری مثال جراحی خشک کردن مهره‌ها یا فیوژن) کاربرد دارد. گردنبندهای طبی فیلادلفیا و میامی جی از نوع سخت هستند.

گردنبند طبی (بریس و ارتز گردن) و انواع آن 2

گردنبند طبی سخت میامی جی

زمان استفاده از گردنبند طبی

حتماً پیش از ترک بیمارستان روش استفاده از ارتوز را فرابگیرید. ارتوز را در تمام طول روز، حتی هنگام خواب، ببندید، مگر آن که جراح دستور دیگری داشته باشد. در مدت التیام یافتن یا جوش خوردن ستون فقرات باید از ارتوز استفاده کرد، این مدت در بازه‌ای از چهار هفته تا چهار تا شش ماه متغیر است.

روش بستن گردنبند طبی سخت

  • ابتدا صاف روی تخت دراز بکشید.
  • نیمه جلویی گردنبند را روی قفسه سینه رو به بالا تا جایی بلغزانید که محکم زیر چانه قرار بگیرد.
  • چنانچه گردنبند بند پلاستیکی دارد، آن را از پشت گردن به سمت دیگر ببرید.
  • نیمه پشتی گردنبند را در سر جای خود روی گردن قرار دهید.
  • بست قلاب‌دار ولکرو را محکم ببندید.

مراقبت از گردنبند طبی
 

هر روز گردنبند طبی را با صابون ملایم و پارچه مرطوب بشویید و ضد عفونی کنید. چنانچه گردنبند آستر جداشدنی دارد، اجازه دهید در معرض هوا خشک شد یا آن را با سشوار تنظیم شده روی باد سرد خشک کنید.

فعالیت
 

ارتوز توانایی حرکتی را محدود می‌کند و در نتیجه بیمار نمی‌تواند پای خود را ببیند، به همین دلیل باید هنگام راه رفتن بیشتر مراقب باشد. خم شدن و چرخاندن شدید ستون فقرات نیز خطرآفرین است. بیمار باید هنگام تغییر حالت از خوابیده به ایستاده، عضله‌های بازو و پا را برای نگه داشتن ستون فقرات در حالت مناسب به کار گیرد. پیروی از توصیه‌های متخصص فیزیوتراپی یا پزشک در مورد تمرین‌های اصلاحی نیز برای درمان سودمند خواهد بود.

محدودیت

 فعالیت جنسی را باید تا زمان مراجعه به پزشک و تایید ایشان به تاخیر انداخت، مگر آن که جراح از قبل دستور دیگری داده باشد. رانندگی نیز مجاز نیست.

زمان مراجعه به ارتوتیست

اگر ارتوز شل شده است، مدام حرکت می‌کند و بالا می‌رود، استفاده از آن توام با درد است یا پوست زیر ارتوز قرمز شده یا آسیب دیده است، برای اصلاح ارتوز به متخصص مراجعه کنید تا در صورت لزوم پوشش داخلی و آستر آن را تغییر دهد.

بریس گردنی ـ صدری


 

پس از آسیب دیدن گردن (مهره‌های گردنی) و مهره‌های بالایی قفسه سینه (صدری) یا جراحی خشک کردن مهره‌های گردن باید برای محدود کردن حرکت گردن و مهره‌های صدری، از گردنبند مخصوص گردنی ـ صدری استفاده کرد. این ارتوز سخت نیم‌تنه آستردار پلاستیکی دو تکه، یک تکه در جلو و یک تکه در عقب، است که با بست قلاب‌دار ولکرو بسته می‌شود. به علاوه بخش‌های مخصوص بالا نگه داشتن چانه و پشت سر نیز در آن نظر گرفته شده است.

گردنبند طبی (بریس و ارتز گردن) و انواع آن 3

بریس مینروا

زمان بستن بریس

حتماً پیش از ترک بیمارستان روش استفاده از ارتوز را فرابگیرید. ارتوز را در تمام طول روز، حتی هنگام خواب، ببندید، مگر آن که جراح دستور دیگری داشته باشد. در مدت التیام یافتن یا جوش خوردن ستون فقرات باید از ارتوز استفاده کرد، این مدت در بازه‌ای از چهار هفته تا چهار تا شش ماه متغیر است.

ممکن است بریس مینروا هنگام خوابیدن ایجاد ناراحتی کند، بنابراین جراح اجازه می‌دهد تا زمان خوابیدن و حمام کردن از گردنبند طبی میامی جی استفاده شود. نکته مهم رعایت دستورات پزشک در مورد زمان و روش تعویض دو ارتوز مینروا و میامی است. ارتوزها را همواره باید هنگام دراز کشیدن روی تخت درآورد یا بست و هرگز این کار را در حالت نشسته یا ایستاده انجام نداد.

بستن بریس

  • بریس گردنی ـ صدری را پیش از پایین آمدن از تخت ببندید. ابتدا صاف روی تخت دراز بکشید. اگر شب پیش از خواب گردنبند طبی میامی را بسته‌اید، از یک نفر بخواهید تا آن را باز کند.
  • دو تکه گردنبند را از هم جدا کنید.
  • در حالی که به پهلو می‌غلتید، شانه‌ها، لگن و زانوها را در یک خط نگه دارید.
  • نیمه عقبی گردنبند را در جای خود روی گردن قرار دهید.
  • با احتیاط به گونه‌ای به پشت برگردید که گردن داخل بریس قرار بگیرد.
  • نیمه جلویی را روی قفسه سینه به سمت بالا بلغزانید تا محکم زیر چانه قرار بگیرد.
  • بست قلاب‌دار ولکرو را از پایین به بالا محکم ببندید.
  • گردنبند طبی (بریس و ارتز گردن) و انواع آن 5
  • مراقبت از گردنبند طبی

    هر روز گردن بند طبی را با صابون ملایم و پارچه نمدار بشویید و ضد عفونی کنید. چنانچه گردنبند آستر نرم دارد، آن را با سشوار تنظیم شده روی باد سرد خشک کنید تا داخل آن مرطوب نماند.

    فعالیت

    ارتوز توانایی حرکتی را محدود می‌کند و در نتیجه بیمار نمی‌تواند پای خود را ببیند، به همین دلیل باید هنگام راه رفتن بیشتر مراقب باشد. خم شدن و چرخاندن شدید ستون فقرات نیز خطرآفرین است. بیمار باید هنگام تغییر حالت از خوابیده به ایستاده، عضله‌های بازو و پا را برای نگه داشتن ستون فقرات در حالت مناسب به کار گیرد. پیروی از توصیه‌های متخصص فیزیوتراپی یا پزشک در مورد تمرین‌های اصلاحی نیز برای درمان سودمند خواهد بود.

    محدودیت

    فعالیت جنسی را باید تا زمان مراجعه به پزشک و تایید ایشان به تاخیر انداخت، مگر آن که جراح از قبل دستور دیگری داده باشد. رانندگی نیز مجاز نیست. به علاوه بیمار نباید روی صندلی جلوی دارای کیسه هوا بنشیند.

    زمان مراجعه به ارتوتیست (متخصص ارتوپدی فنی) 


    اگر ارتوز شل شده است، مدام حرکت می‌کند و بالا می‌رود، استفاده از آن توام با درد است یا پوست زیر ارتوز قرمز شده یا آسیب دیده است، برای اصلاح ارتوز به متخصص ارتوپد فنی مراجعه کنید تا در صورت لزوم پوشش داخلی و آستر آن را بیشتر کند.

    گردنبند طبی حلقه هالو


     

    از ارتوز جلیقه و حلقه هالو برای محدود کردن حرکت سر و گردن پس از جراحی خشک کردن مهره‌های گردن یا شکستگی استفاده می‌شود. این ارتوز از سه بخش زیر تشکیل می‌شود:

  • نیم تنه پلاستیکی با پوشش پشمی که روی قفسه سینه را می‌گیرد.
  • حلقه فلزی سبک، یا حلقه هالو، که با چهار گیره روی سر بسته می‌شود.
  • چهار میله که از جلیقه تا بالا امتداد دارند و به حلقه متصل می‌شوند.
  • گردنبند طبی (بریس و ارتز گردن) و انواع آن 5
  • بریس حلقه هالو

    پزشک پیش از بستن این ارتوز، آمپول بی‌حسی موضعی تزریق می‌کند. چهار گیره در فواصل مساوی دور سر قرار داده می‌شود و به حلقه هالو متصل می‌شود. سفت و محکم بودن گیره‌ها یا بست‌ها معمولاً باعث درد بیمار نمی‌شود، بلکه برعکس شل بودن آنها به بروز درد دامن می‌زند. پس از بسته شدن ارتوز حلقه هالو، پرتونگاری انجام می‌شود تا پزشک با توجه به تصاویر مطمئن شود که هم‌محوری ستون فقرات حفظ شده و به نحو مناسبی بی‌حرکت شده است.

    زمان بستن ارتوز

    ارتوز حلقه هالو باید تمام ساعات شبانه روز به مدت 3 تا 4 ماه بسته شود. متخصص ارتوپدی فنی (ارتوتیست) جلسه‌های کنترل و تنظیم احتمالی بریس و محل گیره‌ها را در وقفه‌های 2 تا 3 هفته‌ای تنظیم می‌کند.

    مراقبت از محل قرار گرفتن گیره

    با پنبه آغشته به آب و صابون یا آب اکسیژنه پوست اطراف گیره‌ها را دو بار در روز تمیز کنید. از مواد ضد عفونی کننده یا پماد و کرم استفاده نکنید، مگر آن که پزشک دستور دیگری داده باشد. پوست را به آرامی بکشید و از گیره‌ها دور کنید تا چسبندگی به وجود نیابد و جای گیره‌ها روی پوست باقی نماند و زخم نشود. با مصرف مسکن‌های تجویزی پزشک می‌توان درد و ناراحتی ناشی از بستن ارتوز را به حداقل رساند. درد را معمولاً می‌توان با استامینوفن (تایلنول) مدیریت کرد.

    محدودیت

    خودتان نباید گیره‌ها یا بند و بست‌ها را شل یا سفت کنید. اجازه ندهید کسی شما را با گرفتن از میله‌ها بلند کند. از رنگ کردن مو خودداری کنید. رانندگی کنید و در ماشین روی صندلی جلوی مجهز به کیسه هوا ننشینید.

    فعالیت

    گردنبند طبی توانایی حرکتی را محدود می‌کند. از آنجایی که بیمار قادر به دیدن پایش نیست، باید هنگام راه رفتن بیشتر دقت کند. خم شدن و چرخاندن شدید ستون فقرات نیز خطرآفرین است. بیمار باید هنگام تغییر حالت از خوابیده به ایستاده، به پهلو بغلتد و با تکیه کردن بر بازو و آرنج ابتدا بنشیند و سپس بایستد. برای راحت‌تر خوابیدن می‌توان در حالت نیمه خوابیده قرار گرفت و حوله لوله شده‌ای را پشت گردن گذاشت.  پیروی از توصیه‌های متخصص فیزیوتراپی یا پزشک در مورد تمرین‌های اصلاحی نیز برای درمان سودمند خواهد بود.

    زمان مراجعه به ارتوتیست (متخصص ارتوپدی فنی)

    چنانچه گیره‌ها شل شده است و می‌توانید سر را به بالا و پایین حرکت دهید، یا این که با زخم، عفونت یا ترشح از محل‌های گیره‌ها یا قرمزی یا آسیب دیدگی پوست زیر ارتوز مواجه شده‌اید، برای اصلاح وضعیت ارتوز به متخصص ارتوپدی فنی (ارتوتیست) مراجعه کنید.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: