اسپاسم عضلانی چیست؟ علت و علائم گرفتگی عصبی عضلات

اسپاسم عضلانی چیست؟ علت و علائم گرفتگی عصبی عضلات

اسپاسم چیست

گرفتگی و سفتی عضلات

اسپاسم عضلانی: برای بسیاری از شما سوال است که اسپاسم عضلانی چیست؟ ممکن است قبلا برایتان پیش آمده که دچار اسپاسم عضلانی شده و سعی کرده باشید عضلات سفت خود را با غلتک فرم دهی ، دستگاه ماساژ و یا با فرو بردن آرنج به عضلات ، نرم کنید و تسکین دهید، اما هیچ کدام برای درمان اسپاسم عضلانی کارساز نبوده است و عضلات شما هنوز سفت هستند!

علت اسپاسم عضلانی چیست؟

حقیقت این است که در اکثر موارد، عضلاتی که حس می کنیم سفت و سخت هستند و یا حالت دچار گرفتگی هستند، در واقع سفت و سخت نیستند! بلکه این فقط به علت یک ادراک ذهنی است که دچار اسپاسم عضلانی می شویم.

برای پاسخ دادن به این سوال که اسپاسم عضلانی چیست ، ابتدا باید بدانیم که چرا گاهی اوقات عضلات ما احساس سفتی و گرفتگی می کنند:

انواع اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عصبی عضلات

1. ایسکمی:

هنگامی که عضلات ما اکسیژن کافی دریافت نمی کنند (به عنوان مثال وقتی که همان وضعیت را برای مدت طولانی نگه داریم)

2. حساسیت زایی:

هنگامی که سیستم عصبی ما نسبت به درد حساس تر می شود (به عنوان مثال به دلیل رژیم غذایی غلط ، خواب کم ، استرس زیاد)

3. بار سنگین:

وقتی به عضلات خود بیش از آنچه در حال حاضر تحمل می كنند، فشار بیاوریم (به عنوان مثال وقتی می خواهید ركورد شخصی جدیدی را در سالن بدنسازی بشکنید)

اکنون می توانید علت اسپاسم عضلانی یا به عبارتی علت درد عضلات را بهتر درک کنید:

باید بدانیم که وقتی عضلات احساس سفتی یا گرفتگی می کنند ، به درستی کار نخواهند کرد.

اسپاسم عضلانی عصبی یا گرفتگی عصبی عضلات:

اسپاسم عضلانی عصبی به حالتی اطلاق می شود که ممکن است به دلیل تنش های عصبی و متشنج شدن سیستم عصبی مرکزی بدن، بخشی از عضلات بدن شما دچار گرفتگی، سفتی و اسپاسم شدید شده و سبب می شود که درد زیادی را تجربه کنید. این حالت معمولا موقتی بوده و با استراحت و یا ماساژ عضلاتی که دچار اسپاسم عضلانی یا سفتی و گرفتگی شده، درمان می یابد. ناگفته نماند که در مواردی گرفتگی عصبی عضلات ناشی از عوامل نوروپاتیک بوده و در این صورت باید برای درمان اسپاسم عصبی به دکتر متخصص مراجعه کنید.

درمان اسپاسم عضلانی یا گرفتگی و سفتی عضلات

با رعایت نکات زیر می توانید تا حد زیادی روند درمان اسپاسم عضلانی را تسریع بخشیده و حتی با درمان خانگی اسپاسم عضلانی از علائم درد، گرفتگی و سفتی عضلات رهایی یابید. پس حتما این سه روش را برای درمان گرفتگی عضلات در خانه جدی بگیرید:

– تغییر عادات و وضع معمول:

برای جلوگیری از نوع ایسکمی ، استراحت های مکرر و کوچک نیاز دارید.

– مراقبت از سلامتی:

رژیم غذایی مناسب ، خواب و استرس تأثیر بسزایی در حساسیت سیستم عصبی شما دارد.

– تقویت عضلات:

برای افزایش توانایی آنها در تحمل بارهای بیشتر.

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم

تعداد زیادی از مراجعین ما از ما پرسیده اند که برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟ در پاسخ به این سوال رژیم غذایی زیر را رعایت کنید:

ویتامین B1

ویتامین B1 از ویتامین های مهمی است که کمبود آن منجر به اسپاسم عضلانی و احساس سفتی و گرفتگی در عضلات می شود. سویا، غلات کامل، غذاهای دریایی و انواع لوبیا سرشار از ویتامین B1 هستند.

ویتامین B12

همچنین ویتامین B12 برای جلوگیری و پیشگیری از اسپاسم عضلانی ضروری است و در گوشت قرمز، جیگر، مرغ و لبنیات یافت می شود.

پتاسیم

کمبود پتاسیم در افراد شیوع زیادی دارد و یکی دیگر از علت های اسپاسم غضلانی است. موز، کلم بروکلی، جعفری و ماهی سرشار از پتاسیم است.

منیزیم

منیزیم ماده ایست که روند انتقال پتاسیم و کلسیم در بدن را تسریع بخشیده و در غلات کامل، حبوبات، سبزیجات سبز و میوه ها یافت می گردد.

ویتامین D

کمبود ویتامین D می تواند توده عضلات را کاهش داده و ایجاد درد کند. ماهی سالمون و قزل آلا، گوشت و جگر گاو، مرغ و تخم مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین D می باشند.

 

مقالات مکمل زیر را مطالعه کنید:

درد زیر بغل سمت چپ و راست نشانه چیست؟

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: