گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر: علت و درمان

هنگامی‌که که از مشکلات کمر رنج می‌برید، یکی از بهترین راه‌ها برای رفع نگرانی‌ها و ترس‌هایتان، شناخت بهتر عارضه‌تان است. ما در کلینیک دکتر یزدانی، علائم شما را شناسایی کرده، بیماریتان را تشخیص می‌دهیم و شما را درمورد گزینه‌های مختلف درمانی مطلع می‌سازیم.

اسپاسم عبارت است از انقباض خودبه‌خودی و غیرطبیعی یک عضله و هنگامی که در کمر و نزدیک نخاع یا ریشه‌های عصبی بروز می‌کند، می‌تواند بسیار دردناک باشد. درد کمر یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به پزشک یا غیبت از کار بوده و یکی از علل اصلی از کار افتادگی در سراسر دنیا است.در بعضی مواقع ممکن است دچار تنگی کانال نخاعی شده باشند که در این صورت باید توسط جراحی تنگی کانال نخاعی کمر معاینه شوند. اکثر افراد دست کم یک بار دچار درد کمر می‌شوند.

علت ها و دلایل


اسپاسم عضلات کمر می‌تواند نتیجه آسیب‌دیدگی عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های کمر و یا ناشی از عارضه‌های پزشکی‌ جدی‌تری باشد. هرگونه فعالیتی که فشار بیش از حد روی پایین کمر وارد کند می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی آن ناحیه شود. ورزش‌هایی مثل فوتبال و گلف می‌توانند منجر به گرفتگی کمر شوند چون مستلزم چرخش نگهانی و مکرر کمر هستند.

اگر عضلات شکمتان ضعیف باشند، عضلات کمرتان آسیب‌پذیرتر خواهند بود، چرا که این عضلات در پشتیبانی از کمر نقش دارند. عضلات کمر در صورت ضعیف یا خشک بودن راحت‌تر از عضلات قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر آسیب می‌بینند و دچار گرفتگی کمر می شوید .

در کلینیک دکتر یزدانی، هدف ما شناسایی علت‌های ریشه‌ای و زمینه‌ای درد بیماران است. ما در موارد معمول اسپاسم کمر، قادریم تعیین کنیم که آیا مشکل دیسک یا التهاب مفصل فاست در بروز عارضه نقش دارند یا خیر. مجموعه خدماتی که ما از آن‌ها بهره می‌گیریم همچنان به طور مستمر به عنوان بهترین گزینه‌های کنترل این عارضه‌ها مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرند. معاینات جامعی و کاملی که انجام می‌دهیم به ما کمک می‌کنند تا تعیین کنیم چرا کمرتان دچار اسپاسم شده و در بیشتر موارد می‌توانیم دردتان را در روز اول مراجعه به کلینیک تسکین دهیم.

راه ها و روش های درمان


برخلاف درد کمر ناشی از کشیده شدن عضلات که برطرف کردن آن همیشه کار سختی است، درمان گرفتگی کمر خیلی راحت‌تر انجام می‌شود. اسپاسم کمر زمانی رخ می‌دهد که یک عضله پاره شده یا بیش از کار کرده باشد، که این منجر به بروز التهاب می‌شود.

درمان فیزیکی

۱- از فشار استفاده کنید. اغلب این روش اسپاسم‌های عضلانی دردناک و گرفتگی کمر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. پیش از حرکت کردن، غلطیدن یا برخاستن، هر چهار انگشت یا نوک انگشتان را نزدیک ستون فقرات و روی اسپاسم عضلانی قرار دهید. به سمت پایین فشار دهید. سعی کنید انگشتانتان را جابجا کنید (اما اگر عضله باز دچار اسپاسم شد، محکم‌تر فشار بدهید و اول منتظر بمانید اسپاسم متوقف شود و بعد حرکت کنید).

کمر
 
۲- برای درمان گرفتگی کمر، آب‌درمانی را امتحان کنید. زیر دوش بروید و آب گرم را باز کنید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه آن را روی کمرتان متمرکز کنید. بلافاصله، به مدت ۳۰ ثانیه روی کمرتان آب سرد بریزید. آن‌قدر این کار را تکرار کنید تا درد تا حدودی کم شود.

کمر 2
 
۳- بعد از اینکه التهاب کم شد و اسپاسم کمر تسکین پیدا کرد، انجام تمرینات کششی ملایم برای رفع گرفتگی عضلات  را شروع کنید. کشیدن فیبرهای عضلات به شل شدن آن‌ها و تسکین بیشتر اسپاسم کمر کمک می‌کند. همیشه قبل از تمرینات ورزشی حرکات کششی انجام بدهید.

کمر 3
 
۴- برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی، از تکنیک‌های مناسب بلند کردن اجسام استفاده کنید. جسمی که بلند می‌کنید، چه ۱۵ کیلو باشد چه نیم کیلو، برای بلند کردن آن باید مراحل زیر را انجام دهید:

کمر 4
 
•    به جسمی که قرار است بلند کنید نزدیک شوید. پاهایتان را دو طرف جسم، کمی عقب‌تر از آن، قرار دهید.
•    بدنتان را از نواحی مفصل ران‌ها و زانوها خم کنید و در عین حال مواظب باشید کمرتان خم نشود.
•    جسم را بلند کنید و سعی کنید محکم در دستانتان جا بگیرد.
•    با استفاده از عضلات ران و باسنتان برخیزید. همانطور که بلند می‌شوید عضلات شکمتان را سفت کنید تا از کمرتان پشتیبانی کنند.

استراحت

۱- استراحت کنید. نیازی نیست مطلقاً استراحت کنید، اما باید از هر فعالیتی که باعث اسپاسم کمر شده یا آن را بدتر می‌کند، مثل برداشتن اجسام سنگین یا بعضی تمرینات ورزشی خودداری کنید.

کمر 6
 
۲- پاهایتان را بالا نگه‌دارید. بعضی بیماران گزارش داده‌اند که بعد از بالا نگه‌داشتن پاهایشان احساس بهتری پیدا می‌کنند. شما هم، همانطور که پاهایتان را بالا برده‌اید، سعی کنید ذهنتان را از درد اسپاسم منحرف کرده و روی تکنیک‌های ریلکس‌سازی تمرکز کنید.

کمر 7
 
•    از یک بالش به عنوان وسیله کمکی استفاده کنید.
•    روی یک تشک سفت یا کف اتاق دراز بکشید و پاهایتان را طوری به یک دیوار تکیه داده یا روی تکیه‌گاهی مثل یک صندلی قرار دهید که زانوهایتان به اندازه ۹۰ درجه خم شوند.
•    سپس در حالی که نشسته‌اید پاهایتان را به جایی تکیه داده یا آن‌ها را پایین آورده و روی یک سطح پایین‌تر مثل یک چهارپایه کوچک قرار دهید.

کمک‌های پزشکی

پرسش‌هایی برای تشخیص دلیل اسپاسم کمر

پزشکی که درمان‌تان را به عهده دارد، برای تشخیص عارضه‌تان از شما چندین پرسش در ارتباط با اسپاسم کمرتان می‌پرسد، از جمله:
•    چه مدت است که این اسپاسم‌ها را دارید؟
•    دقیقاً کجای کمرتان آن‌ها را احساس می‌کنید؟
•    آیا در هیچ یک از قسمت‌های بدنتان، به بی‌حسی، مورمور شدن یا از دست رفتن حس درد دچار شده‌اید؟
•    آیا در هیچ یک از عضلاتتان دچار ضعف شده‌اید؟
•    تعادلتان چطور است؟ از لحاظ هماهنگی مشکلی دارید؟
•    آیا دچار موارد بی‌اختیاری مدفوع یا ادرار شده‌اید؟
•    آیا در ناحیه گردن یا ستون فقرات دچار خشکی شده‌اید؟
•    آیا هیچ‌گونه دردی در ناحیه اطراف لگن یا باسن داشته‌اید، یا پشت پایتان تیر کشیده است؟
•    چه داروهایی مصرف می‌کنید؟

خدماتی که در کلینیک دکتر یزدانی ارائه می‌شود:

•    ارزیابی آسیب‌ها و شرایط ستون فقرات در یک کلینیک سرپایی مدرن و چندتخصصی
•    درمان‌های محافظه‌کارانه برای تقویت و یا اصلاح ستون فقرات که جهت تسکین درد و بازیابی دامنه حرکتی انجام می‌شوند
•    و عمل‌های کم تهاجمی

تیم توانبخشی ما با تلاش خود برای بیماران یک برنامه توانبخشی و درمان جامع و شخصی  فراهم می‌کند.

۱- بدانید چه موقع باید به جای ادامه دادن به خوددرمانی به پزشک مراجعه کنید. اسپاسم‌های کمر دردناک، طاقت‌فرسا و ناتوان کننده هستند. پس، موقعی که خوددرمانی جواب نداد، برای جلوگیری از بدتر شدن مشکل، از ادامه آن دست برداشته و از یک متخصص کمک بگیرید.
 

کمر8
۲- برای تسکین درد دارو مصرف کنید. پزشکان معمولاً ایبوپروفن یا ناپروکسن بدون نسخه را توصیه می‌کنند.

کمر 9
 
•    پزشک، برای دردهای شدیدتر شل کننده‌های عضلات یا رژیم‌های مخدر  کوتاه مدت تجویز می‌کند. عموماً شل کننده‌های عضلات در اوایل دوره درمان خشکی کمر و اسپاسم برای مدتی کوتاه تجویز می‌شوند.

•    در اکثر موارد، پزشک برایتان داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی تجویز می‌کند. اشکال بدون نسخه این داروها عبارتند از ایبوپروفن و ناپروکسن، اما در موارد شدیدتر پزشک به شما داروهای قوی‌تری می‌دهد.

۳- به فیزیوتراپی بروید یا به یک کایروپراکتور مراجعه کنید. در ابتدا، این متخصصان برای مقابله با اسپاسم‌ها از گرما، اولتراسوند و تکنیک‌های آزاد کردن عضلات استفاده می‌کنند. بعد از آن، معمولاً تمریناتی را ارائه می‌دهند که قابلیت انعطاف و قدرت عضلات کمر را بالا می‌برند و از بروز مجدد درد جلوگیری می‌کنند.

 yy
۴- درخواست تزریق کنید. یک تزریق کورتیزون می‌تواند برای چند ماهی درد را تسکین بدهد، خصوصاً اگر اسپاسم‌ها باعث دردی می‌شوند که به پاهایتان منتشر می‌شود.

hhh
 

برای دریافت رزرو نوبت یا مشاوره برای اطلاعات بیشتر درمورد اینکه متخصصان ما در کلینیک دکتر یزدانی چگونه می‌توانند به شما در کنترل درد کمرتان کمک کنند از طریق شماره های (۰۸۱۳۲۵۱۳۲۰۱) - (۰۸۱۳۲۵۱۷۷۰۰) - (۰۹۳۸۲۵۹۴۵۰۶)  تماس بگیرید.