علت و درمان عصب سیاتیک کمر

علت و درمان عصب سیاتیک کمر،زمانی که یکی از چندین ریشه عصبی سیاتیک موجود در کمر تحت فشار قرار می­گیرد و به اصطلاح فشرده می‌شود درد سیاتیک خود را بروز می­دهد. این فشردگی اغلب بر اثر تنگی کانال نخاعی اتفاق می­افتد یا بر اثر پارگی دیسک البته دلایل دیگری همچون وجود تومور و بیماری­های لگنی و… که می­تواند داشته باشد. درد آن ممکن است بسیار آزار دهنده باشد و مانع از فعالیت­های روزمره شخص شود. به همین خاطر بهتر است هرچه زودتر آن را تشخیص داده و جهت درمان اقدام کنید.

راه‌های تشخیص و درمان سیاتیک کمر

روش­های گوناگونی برای تشخیص درد سیاتیک وجود دارد؛ اما در وهله اول معاینه توسط پزشک است. پزشک معالج این کار را با بررسی قدرت عضله­ های کمر تشخیص می­دهد. اگر درد سیاتیک داشته باشید زمانی که به پشت خوابیده­اید پاهایتان را دراز می­کنید باید درد شما تشدید شود. روش­های دیگری هم برای تشخیص وجود که می­توان به رادیولوژی یا همان عکس برداری و ام ار آی یا همان تصویر برداری اشاره کرد. تنها تشخیص درد سیاتیک مهم نیست بلکه مهم‌تر از آن درمان سیاتیک است.

چه عواملی باعث پیدایش درد سیاتیکی می‌شوند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که سبب ایجاد درد سیاتیکی در ناحیه کمر می‌شود؛ اما از رایج­ترین این دلایل می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بیشتر شدن سن

بدن انسان هم همانند هر چیز دیگری دچار فرسایش می‌شود. انتظار ندارید که با گذشت 60 سال هنوز هم استخوان­های جوان 20 ساله را داشته باشید! افزایش سن یکی از رایج‌ترین دلایل پیدایش درد سیاتیکی است.

2- افزایش وزن

پرخوری و چاقی هم اگر زیاد از حد باشد می­تواند به ضرر شما تمام شود. چاق شدن و افزایش وزن سبب ایجاد فشار به ناحیه کمر می‌شود که این فشار عصب سیاتیک را هم درگیر می­کند و در نهایت سبب ایجاد درد در کمر می‌شود.

3- دیابت

 دیابت بر بخش­های مختلف بدن اثر می­گذارد و یکی از این بخش­ها عصب کمر است و می­توان گفت یکی از علت عصب سیاتیک کمر مرض قند یا همان دیابت می­باشد.

4- برداشتن جسم سنگین

به هر دلیلی از اسباب کشی گرفته تا نوع شغل و… ممکن است جسم­های سنگین را بلند کنید و همین فشار زیاد در لحظه می­تواند موجب ایجاد درد سیاتیکی در ناحیه کمر شود.

5- نشستن طولانی مدت

سعی کنید بعد از هر چند دقیقه نشستن به صورت طولانی مدت، یکم جا به جا شوید و حرکات کششی انجام دهید. زمانی که زیاد پشت سیستم می‌نشینید یا رانندگی طولانی مدت دارید عصب سیاتیک تحت فشار قرار می­گیرد که در طولانی مدت موجب درد سیاتیک می‌شود.

6- خار استخوان

این یک عارضه استخوانی است که در قسمت کف پا ایجاد می‌شود و موجب فشرده شدن عصب سیاتیک شده و در نهایت باعث ایجاد درد سیاتیکی می‌شود.

7- سیگار کشیدن

شاید جالب باشد اگر بدانید که مصرف سیگار و دخانیات موجب تخریب لایه بیرونی دیسک کمر شده و در نهایت سبب درد سیاتیک می‌شود.

8- سایر عوامل زایمان و تغییراتی که در که در طی ۹ ماه در بدن ایجاد میشود می تواند منجر به کمردرد ناشی از ضعف عضلات عمقی کمر گردد که باعث فشار روی دیسک و بیرون زدگی آن می شود.

از دیگر عواملی که موجب ایجاد درد سیاتیک می‌شود می‌توان به تغییرات استخوانی، ضربه به کمر، آسیب دیدگی عصب، عفونت و… اشاره کرد.

روش های درمان سیاتیک

این یک باور اشتباه است که شما با استراحت مطلق و تحرک زیاد می­توانید سلامتی خود را باز یابید. بی تحرکی در بسیاری مواقع می­تواند سبب تشدید درد هم شود. شما باید با استفاده از مراقبت­های خانگی و همچنین مصرف قرص­های کنترل کننده و بعد توانبخشی فعال در مرکز تخصصی تحت نظر مربی اختصاصی با تقویت عضلات عمقی کمر این بیماری را درمان کنید. مراقبت­های خانگی عبارت‌اند از:

ü     در وضعیت صاف و درست بنشینید

ü     اجسام سنگین بلند نکنید

ü     روزانه پیاده‌روی کوتاه‌مدتی داشته باشید

ü     از ماساژ استفاده کنید

ü     هنگام خوابیدن بهتر است زیر زانو بالش کوچک بگذارید

ü     مسیرهای طولانی را پیاده‌روی نکنید

ü     کفش مناسب بپوشید

 اگر هنوز بیماری شما حاد نیست و دوران ابتدایی خود را می­گذراند می­توانید از قرص­های استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب که پزشک تجویز می­کند استفاده کنید. اگر بعد از گذشت بازه زمانی تغییر در میزان درد احساس نکردید و چه‌بسا بیشتر هم شده است باید فعالیت­های توانبخشی فعال را آغاز کنید. این فعالیت­ها موجب افزایش استقامت و قدرت عضلات و همچنین سبب افزایش انعطاف‌پذیری عضلات می‌شود. یکی دیگر از روش­های درمانی تزریق استروئید در اطراف عصب سیاتیک است. این کار به منظور کاهش التهاب آن انجام می‌شود و درست است که بسیار تاثیرگذار است اما باید بدانید که تأثیر آن کوتاه مدت بوده و به صورت موقتی است ولی در ترکیب با توانبخشی فعال و ورزش درمانی تخصصی درمان پایدار ایجاد می شود. استفاده از طب سنتی هم یکی دیگر از روش­های درمان سیاتیک است که می‌تواند مفید باشد و شما را از دردهای خفیف این بیماری نجات دهد.

ورزش برای درمان سیاتیک

در کنار روش­های درمان سیاتیک که در بالا ذکر شد، انجام فعالیت­های ورزشی می­تواند بسیار مؤثر باشد. توجه کنید ورزش همانند یک روش جراحی نیاز به تخصص دقیق و بررسی همه جانبه دارد که توسط یک تیم تخصصی طراحی ورزش برای شما باید انجام شود و شما تحت نظر ورزش را شروع کنید تا به جایی برسید که بتوانید در منزل یا باشگاه ورزش را ادامه دهید. مواظب سلامتی­تان باشید که هیچ دارایی باارزش‌تر از آن نخواهید داشت.

جمع‌بندی

به صورت کلی می­توان گفت درد سیاتیک به مرور زمان ایجاد می‌شود و بعد از ابتلا شدن به آن اگر تحت نظر متخصصین توانبخشی فعال را انجام دهید و عضلات عمقی کمر را تقویت کنید میتوانید انتظار بهبودی کامل را داشته باشید. به هیچ عنوان برای درمان این بیماری،ابتدا

 به سراغ روش های تهاجمی و جراحی نروید می­توانید برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این بیماری و درمان سریع آن به سایت دکتر یزدانی مراجعه کنید.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: