آسیب های ورزشی در فوتبال

یکی از عواقب جدی ای که یک باشگاه حرفه ای فوتبال می تواند با آن مواجه شود، دوری بازیکن حرفه ایش از میادین به دلیل مصدومیت است. پس به این ترتیب، برای جلوگیری از آسیب های ورزشی، مهم است که بدانیم آن ها به طور دقیق “چگونه” و در “چه موقعیت هایی” اتفاق می افتند. یک تیم تحقیقاتی با هدف آنالیز دقیق چگونگی ایجاد مصدومیت هایی که باعث بیش از یک هفته غیبت فوتبالیست حرفه ای از میادین شده را با استفاده از آرشیو فیلم های مصدومیت بازیکنان، اقدام به پژوهش کردند. این تیم یافته ها و نتیجه گیری های خود را در 26 آگوست 2020 در مجله پزشکی- ورزشی انگلیس گزارش دادند.

در گام نخست، کریستین کلاین، دکتر پاتریک لوئیگ، دکتر توماس هنکه، هندریک بلوخ و پروفسور پترا پلاتن تمام صحنه های مصدومیت مسابقات در بازه زمانی 2014 تا 2017 را که ایجاد آسیب دیدگی متوسط در بازیکنان شده بود را چک کردند. آنها برای آنالیز سیستماتیک تمام صحنه های مسابقات، یک نقشه از زمین تهیه کردند و تعریف کردند که مثلا بعد از چند دقیقه، در کدام نقطه زمین، در چه موقعیتی و اینکه آیا بر روی شخص خطایی رخ داده است یا خیر آسیب دیدگی و مصدومیت رخ داده است. این تیم به طور قطعی 345 موقعیتی را که منجر به آسیب دیدگی شده بود شناسایی و تحلیل کردند و در این میان کریستین کلاین، دانشجوی دکترای گروه پزشکی-ورزشی و تغذیه ورزشی گفت: “مقدار آسیب ها به ترتیب بر روی مفصل زانو با 24.3 درصد، ران با 23.5 درصد و مفصل مچ پا با 19.1 درصد اتفاق می افتند”. آسیب های مکرر مربوط به شانه با 8.4 درصد و سر با 7.8 درصد در رتبه های بعد و کمترین میزان آسیب قرار دارند. برای مثال آسیب دیدگی سر اغلب در اثر برخورد بازیکنانی اتفاق می افتد که سعی در زدن توپ با سر به طور همزمان داشته اند، آسیب دیدگی شانه اغلب ناشی از مکانیسم های تماس غیرمستقیم است. به این معنی که بازیکن در تلاش در کسب توپ و برخورد با حریف روی شانه خود سقوط می کند. آسیب دیدگی ران اغلب بدون تماس بازیکنان رخ می دهد. در واقع نکته بسیار جالب در این تحقیقات این است که در 70 درصد مواقع، مصدومیت ها ناشی از خطای حریف و بازی ناجوانمردانه نیست و خطا به ندرت علت آسیب دیدگی است.

توماس هنکه، یکی از نویسندگان، توضیح می دهد: “با نگاهی به الگوی کلی آسیب دیدگی، می توان 9 الگوی آسیب دیدگی معمول برای آسیب های متوسط ​​و شدید را توصیف کرد.”

به خاطر داشته باشید که تکل زدن خطرناک است…! یکی از یافته های اصلی این مطالعه این است که تکل زدن با خطر بالای آسیب دیدگی برای خود بازیکن مهاجم (تکل زن) ارتباط دارد و بسیاری از آسیب های زانو به دلیل برخورد بازیکن مربوطه اتفاق می افتد، نه از طریق حمله حریف.

آموزش پیشگیرانه برای دویدن سریع…!

صدمات بدون تماس بدنی عمدتا زمانی رخ می دهد که یک بازیکن به سرعت در حال دویدن است، به ویژه آسیب دیدگی عضلات ران در اثر دو سرعت ایجاد می شود که در این مورد، اضافه بار مکانیسم اصلی آسیب است. برای طرح و برنامه ریزی درباره یک آموزش پیشگیرانه، این یافته ها پتانسیل زیادی را از خود نشان داده اند؛ زیرا ما را به فاکتوری مهم یعنی “فیزیولوژی” اشخاص می رساند. به عنوان یک طرح پیشگیرانه امروزه کارشناسان برنامه آموزش دویدن متشکل از عناصر هوازی، عناصر بی هوازی با سرعت مداوم بالا و عناصر دو سرعت اجرا می کنند.

پایگاه اطلاعات ویدیویی بزرگ و دائماً در حال رشدی که برای تحقیقات حاضر تهیه شده است، باید در برنامه های آموزشی مربیان ، داوران و سایر مشاغل مربوط مورد استفاده قرار گیرد تا آموزش های ویژه ای درباره آسیب ها و پیشگیری احتمالی از آنها برای همه طرف های درگیر فوتبال حرفه ای ارائه شود. به صورت کلی هم دیده شده که سرمایه گذاری برای اقدامات پیشگیرانه در نهایت راندمان و بازدهی بیشتری در جهت حفظ سلامتی به نوع بشر داده است. چنین تحقیقاتی در ورزش های مختلف هم قابل اجراست و می توان برای ورزش های حرفه ای دیگر نیز برنامه های آموزشی مدون جهت پیشگیری از آسیب اجرا کرد.

Source: www.ruhr-uni-bochum.de

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: