برنامه ورزشی پس از عمل جراحی لامینکتومی و دیسککتومی کمر

برنامه ورزشی پس از عمل جراحی لامینکتومی و دیسککتومی کمر

 

برنامه ورزشی پس از عمل جراحی لامینکتومی و دیسککتومی کمر

 

اگر به دلیل فتق دیسک دچار کمر درد یا سیاتیک شده باشید، ممکن است فیزیوتراپی به مدیریت درد شما کمک کند. گاهی درمان های محافظه کارانه مانند فیزیوتراپی یا تزریق ها قادر به بازگردانی تحرک نرمال و بدون درد ستون فقرات شما نیستند و یک مداخله جراحی لازم است.

 

شروع بازپروری پس از جراحی کمر

لامینکتومی و دیستکتومی کمر یک روش جراحی است که جراح ارتوپدی یا نورولوژیک شما ممکن است برای کمک به کاهش درد و بهبود تحرک شما انجام دهد. این روش شامل بریدن دیسک و بافت های استخوانی است که به اعصابی که در ستون فقرات شما قرار دارند، فشار وارد می آورند.

بعد از لامینکتومی و دیستکتومی کمر می توانید از فیزیوتراپی استفاده کنید تا به طور کامل بهبود یابید. هدف بازپروری کمر پس از عمل جراحی کمک به شما برای به دست آوردن طیف کاملی از حرکات و استحکام در ستون فقراتتان و کمک به بازگشت به شیوه زندگی قبلی شماست. متخصص طب فیزیکی می تواند برای شما یک برنامه تمرینی ایجاد نماید و شما می توانید برای جلوگیری از ایجاد مشکلات پیشین ستون فقرات آن ها را انجام دهید.

 

تصحیح پوزیشن (حالت بدنی)

 

برنامه ورزشی پس از عمل جراحی لامینکتومی و دیسککتومی کمر

 

پس از عمل جراحی، باید برای رسیدن به حالت بدنی مناسب هنگام ایستادن و نشستن تمرین کنید. کنترل پوزیشن ضروری است چرا که حالت بدنی مناسب، کمر شما را در موقعیت ایده آل برای محافظت از دیسک ها و عضلات رو به بهبود قرار می دهد.

متخصص طب فیزیکی شما می تواند با استفاده از یک رول کمری جهت حفظ موقعیت ستون فقرات در بهترین موقعیت، به شما آموزش دهد که چگونه با وضعیت بدنی مناسب بنشینید. روش تصحیح قوز کمر نیز می تواند به شما در حفظ موقعیت مناسب برای کمر کمک کند.

به دست آوردن و حفظ موقعیت مناسب برای کمر شما یکی از مهم ترین چیزهایی است که می توانید برای محافظت از کمر و جلوگیری از دردهای کمر در آینده انجام دهید.

 

یک برنامه پیاده روی را شروع کنید

 

 

پیاده روی یکی از بهترین تمرینات ورزشی است که می توانید پس از عمل لامینکتومی کمری یا عمل جراحی دیسککتومی انجام دهید. چرا؟ چون که پیاده روی باعث بهبود جریان خون در بدن شما می شود. افزایش جریان خون به شما کمک می کند تا در زمان بهبودِ عضلات و بافت های ستون فقرات به آن ها اکسیژن و مواد مغذی کافی برسد.

پیاده روی همچنین به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کرده و پس از عمل جراحی کمر ضربان قلب و عملکرد ریه های شما را در وضعیت مناسب قرار می دهد.

بهترین ویژگی در مورد پیاده روی برای دوران بعد از عمل جراحی این است که ورزشی ایستاده است. در هنگام پیاده روی، ستون فقرات شما به طور طبیعی در موقعیت خوبی قرار دارد. این موضوع به محافظت از دیسک های شما در برابر مشکلات آینده کمک می کند.

شروع برنامه پیاده روی پس از عمل جراحی به نظر آسان می رسد. شما فقط بیرون رفته و پیاده روی می کنید، درست است؟ ممکن است به انجام مواردی بیش از این نیاز باشد، بنابراین به متخصص طب فیزیکی خود درخواست دهید تا برنامه ای مختص به شرایط فردی شما ایجاد نماید و در برنامه نیازمندی های بخصوص شما پس از عمل جراحی گنجانده شود.

 

بالا بردن بالاتنه (Prone Press Ups)

 

 

یکی از ساده ترین و در عین حال موثر ترین تمرینات برای محافظت از کمر و دیسک های کمر پس از جراحی لامینکتومی بالا بردن بالاتنه است. این ورزش کمر و دیسک های در حال بهبود شما را فشرده کرده و کمک می کند تا دیسک ها در محلی مناسب از کمر باقی بمانند. این تمرین همچنین کمک می کند تا توانایی شما برای خم کردن کمر و ایجاد کشش تقویت شود.

 

برای انجام این تمرین:

در حالیکه صورتتان به سمت پایین است روی مت یوگا دراز بکشید و کف هر دو دست را صاف و در زیر شانه هایتان روی مت قرار دهید.

کمر و باسن خود را ریلکس نگه داشته و از دست ها استفاده کنید تا بالاتنه ی خود را در حالیکه پایین تنه روی زمین قرار دارد، به سمت بالا بکشید. هنگام فشار دادن به سمت بالا، باید فشار کمی در پایین کمرتان احساس کنید.

به مدت دو ثانیه فشار به بالا را حفظ نموده و سپس به آرامی به موقعیت آغازین بازگردید.

این تمرین را ۱۰ تا ۱۵ مرتبه تکرار کنید.

حتما قبل از شروع به انجام این ورزش با متخصص طب فیزیکی خود مشورت کنید تا اطمینان یابید که این ورزش برای شما ایمن است.

 

بالا بردن پا بصورت صاف (Prone Straight Leg Raise)

 

برنامه ورزشی پس از عمل جراحی لامینکتومی و دیسککتومی کمر

 

یکی از اهداف تمرینات ورزشی پس از لامینکتومی و دیسککتومی کمر ممکن است بهبود قدرت و ثبات عضلات پایین کمر شما باشد. بهبود و ثبات عضلات پایین کمر می تواند میزان حمایت سیستم عضلانی از ستون فقرات را تقویت نماید.

یک تمرین عالی برای کمک به بهبود قدرت پایین کمر، تمرین بالا بردن پا بصورت صاف است.

 

برای انجام تمرین:

روی شکم دراز کشیده، ماهیچه های شکمی خود را سفت کنید و به آرامی یکی از پاها را به سمت بالا بلند کنید.

پای صاف را تا ۲ ثانیه نگه دارید و سپس آن را به آرامی پایین بیاورید.

این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار کنید.

تمرین بالا بردن پا بصورت صاف را می توان یک یا دوبار در روز انجام داد، اما قبل از شروع این تمرین با متخصص طب فیزیکی خود مشورت نمایید و مطمئن شوید که آیا انجام این ورزش برای شما ایمن است.

 

source: verywellhealth.com

 


به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است