سلول درمانی چیست

تزریق سلول های بنیادی نوعی درمان ترمیمی است که با تحریک فرآیند ترمیم طبیعی بدن به تسکین درد، سفتی و التهاب کمک می کند. برای آسیب‌های مختلف و شرایط مزمن، تزریق سلول‌های بنیادی می‌تواند تسکین طولانی‌مدتی را بدون نیاز به جراحی ایجاد کند.

معرفی سلول درمانی

سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که ویژگی‌های سلول‌هایی را که در اطرافشان احاطه شده‌اند، به خود می‌گیرند. به عنوان مثال، اگر بیمار به آرتروز ناشی از فرسودگی غضروف مبتلا باشد، تامین سلول های بنیادی مفصل آسیب دیده می تواند به رشد مجدد غضروف کمک کند.

سلول های بنیادی از بدن شما – معمولاً از مغز استخوان – به دست می آیند. از آنجایی که سلول‌ها از شما می‌آیند، هنگامی که در جای دیگری تزریق می‌شوند، خطر واکنش نامطلوب وجود ندارد. هنگامی که سلول های بنیادی در ناحیه آسیب دیده قرار می گیرند، برای بهبود بافت آسیب دیده، تاندون ها، رباط ها، غضروف ها و استخوان ها دست به کار خواهند شد.

فرکانس تزریق سلول های بنیادی

بسیاری از بیماران در مورد تعداد تزریق سلول های بنیادی مورد نیاز برای رسیدن به تسکین سوال می کنند. در حقیقت، تعداد تزریق‌های مورد نیاز بسته به بیمار خاص و آسیب آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر بیمار برای آسیب ورزشی تحت درمان تزریق سلول های بنیادی قرار گیرد، ممکن است تنها یک یا دو تزریق لازم باشد. سلول های بنیادی به بهبود بافت آسیب دیده کمک می کنند و تا زمانی که بافت دوباره آسیب نبیند، درد نباید عود کند.

برای بیماران مبتلا به بیماری های مزمن، تعداد تزریق سلول های بنیادی مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، بیماران مبتلا به استئوآرتریت ممکن است برای تسکین مداوم درد و سفتی مفاصل به تزریق سلول های بنیادی دوره ای نیاز داشته باشند. با این حال، نتایج تزریق سلول های بنیادی می تواند سال ها باقی بماند. این باعث می شود که تزریق سلول های بنیادی جایگزینی عالی برای جراحی برای بسیاری از بیمارانی باشد که می خواهند از عوارض روش های تهاجمی اجتناب کنند.

مطالب مرتبط :

عوارض تزریق سلول بنیادی

پروسه درمان تزریق سلول بنیادی

تزریق سلول بنیادی مناسب چه کسانی است و مناسب چه کسانی نیست؟

سلول درمانی چیست

چگونه از سلول های بنیادی در سلول درمانی استفاده می شود؟

سلول های بنیادی سلول های خاصی هستند که قادرند تقریباً به هر نوع سلولی در بدن تمایز پیدا کنند. در سلول درمانی، از سلول های بنیادی یا مشتقات آنها برای تولید بافت جدید یا ارتقای پاسخ ترمیم در سلول های آسیب دیده استفاده می شود. دانشمندان ما امیدوارند که روزی بتوانند از سلول های بنیادی برای ترمیم اندام های از کار افتاده استفاده کنند و از نیاز به پیوند اعضای اهدا کننده اجتناب کنند.

استراتژی ما شامل بررسی بازسازی بافت‌ها و اندام‌ها با استفاده از سلول‌های خود بیمار یا سلول‌های «خارج از قفسه» مشتق شده از اهداکننده است که می‌تواند به هر بیمار داده شود تا بیماری‌های تهدید کننده زندگی را معکوس کند و به طور بالقوه درمان کند. به عنوان مثال، مهارت های ما در جهت دادن به تمایز سلول های بنیادی چند منظوره و پرتوان به پیش سازهای سلول های عضله قلب و سلول هایی که "داربست" بافت های متعدد را تشکیل می دهند، دریچه ای را برای درمان های جدید برای نارسایی قلبی، بیماری های کلیوی و کبدی باز می کند.

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: