ماساژ عمیق بافت چیست؟

ماساژ عمیق بافت چیست؟

ماساژ عمیق بافت یک تکنیک ماساژ است که عمدتاً برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی مانند فشار و آسیب های ورزشی استفاده می شود. این شامل اعمال فشار آرام و عمیق با هدف قرار دادن لایه های داخلی ماهیچه ها و بافت های همبند است. این ماساژ به کاهش تنش در عضلات و بافت ها کمک می کند.

همچنین با افزایش جریان خون و کاهش التهاب ممکن است بهبود سریعتر را در افراد ایجاد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماساژ عمیق بافت، از جمله چگونگی پیدایش و آنچه در طول درمان اتفاق می افتد و انتظاراتتان از این روش این متن را بخوانید.

مزایای ماساژ عمیق بافت چیست؟

ماساژ عمیق بافت هم مزایای جسمی و هم روانی دارد. برخلاف سایر تکنیک های ماساژ که روی تمرکز افراد تاثیر دارند ، ماساژ عمیق  بافت به درمان درد عضلات و بهبود آن ها کمک می کند. اما همچنان می تواند به شما کمک کند تا از نظر ذهنی نیز رها شوید.

یک مطالعه در سال 2014 با استفاده از 59 شرکت کننده نشان داد که ماساژ عمیق بافت به کاهش درد در افراد مبتلا به کمردرد مزمن کمک می کند. نویسندگان اثرات آن را به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (Advil) تشبیه کرده اند.

ماساژ عمیق بافت چیست؟

افراد همچنین گزارش داده اند که ماساژ عمیق بافت به درمان موارد زیر کمک می کند:

صدمات ورزشی

فیبرومیالژیا

فاشیلیت پلانتار

فشار خون بالا

سیاتیک همراه با ورزش برای درمان سیاتیک

چگونه این ماساژ را با ماساژ سوئدی مقایسه می کنند؟

ماساژ عمیق بافت و ماساژ سوئدی دو نوع مختلف از ماساژهای درمانی هستند. در هر دو از برخی از روش های یکسان استفاده می شود اما در مورد میزان فشار استفاده شده تا حد زیادی متفاوت هستند.

در اینجا تفاوتهای اساسی بین ماساژعمیق بافت و ماساژ سوئدی وجود دارد:

کاربرد های این ماساژها. ماساژ عمیق بافت در درجه اول برای درمان درد مزمن و آسیب های عضلانی و ورزشی است. ماساژ سوئدی عمدتاً برای تقویت آرامش و کاهش فشار عضلات ناشی از فعالیتهای روزمره مانند نشستن در پشت میز رایانه استفاده می شود.

فشار. ماساژ سوئدی نوعی ماساژ ملایم است که از تنش بسیار کمتری نسبت به ماساژ عمیق بافت استفاده می کند. هر دو نوع شامل استفاده از کف دست و انگشتان برای ورزاندن و دستکاری بافتهای شما است ، اما از آرنج و ساعد نیز ممکن است برای اعمال فشار بیشتر در طول ماساژ عمیق بافت استفاده شود.

منطقه تمرکز. ماساژ عمیق بافت لایه های داخلی عضلات شما را هدف قرار می دهد. این روش برای درمان آسیب های عضلانی و تاندونی ، درد و سفتی در گروه های عضلانی و مفاصل شما استفاده می شود. ماساژ سوئدی لایه های سطحی عضله را هدف قرار داده و بر قسمت هایی از بدن شما تمرکز دارد که بیشترین تنش را دارند مانند گردن، شانه ها و کمر شما!

در طول ماساژ چه اتفاقی می افتد؟

قبل از ماساژ عمیق بافت ، مراقب ماساژ درمانی شما می خواهد از مناطق مشکل شما آگاهی داشته باشد. یک ماساژ عمیق بافت می تواند کل بدن یا فقط یک ناحیه را درگیر کند.

پس از آماده شدن ، از شما خواسته می شود که روی یک تخت روی کمر یا شکم خود دراز بکشید. نحوه قرار گرفتن شما بستگی به راحتی شما دارد ، اما مناطقی که روی آن کار می شود و ماساژ داده می شود باید در معرض دید شما باشد.

ماساژ درمانی با استفاده از لمس ، عضلات شما را گرم می کند. پس از گرم شدن ، آنها شروع به کار در زمینه های مشکل شما می کنند. آنها از ماساژ عمیق و حرکت دست با فشارهای مختلف برای درمان استفاده می کنند.

آیا این روش عوارض جانبی دارد؟

چند روز بعد از ماساژ عمیق بافت ، برخی از درد های طولانی ایجاد می شوند. استفاده از یک پد گرمکن یا یک بسته سرد بسته بندی شده در یک حوله ممکن است به تسکین درد کمک کند.

اگرچه ماساژ درمانی عموما بی خطر است ، اما ماساژ عمیق بافت از فشار بسیار زیاد استفاده می کند و ممکن است برای همه بی خطر نباشد.

اگر ماساژ عمیق بافت دارید و مشکلات زیر را دارید با پزشک خود صحبت کنید :

سابقه لخته شدن خون یا اختلال لخته شدن را دارید.

یک اختلال خونریزی دارید.

کسانی که سرطان دارند یا تحت درمان سرطان مانند شیمی درمانی یا پرتونگاری قرار دارند.

هرکسی که پوکی استخوان یا سرطانی دارد که در استخوان ها گسترش می یابد ، باید از ماساژ عمیق بافت خودداری کند زیرا فشار زیاد استفاده شده ممکن است باعث شکستگی شود. اگر باردار هستید باید از ماساژ عمیق بافت خودداری کنید. انواع ماساژ ملایم مانند ماساژ سوئدی ممکن است گزینه بهتری باشد.

اگر به هر نوع زخم باز و یا عفونت پوستی مبتلا هستید ، برای جلوگیری از ابتلا به عفونت جدید یا بدتر شدن وضعیت موجود از انجام این روش خودداری کنید.

ماساژ عمیق بافت چیست؟ 2

چگونه یک درمانگر پیدا کنم؟

اگر می خواهید ماساژ عمیق بافت را امتحان کنید ، مهم است که با یک متخصص ماساژ درمانی همکاری کنید.

برای پیدا کردن یک متخصص ماساژ درمانی:

از پزشک یا فیزیوتراپی خود بخواهید که به شما پزشکی را معرفی کند.

پایگاه های ماساژ درمانی را در اینترنت جستجو کنید.

چند نکته را در خاطر داشته باشید:

تخصص. همه مراقبان ماساژ درمانی در انجام ماساژ عمیق بافت  تخصص ندارند. برخی از آنها در چندین نوع آموزش دیده می شوند و برخی دیگر تمرین خود را بر روی یک یا دو نوع ماساژ متمرکز می کنند. حتما از آنها بپرسید که آیا آنها ماساژ عمیق بافت را ارائه می دهند و چه شرایطی را برای درمان تجربه کرده اند.

هزینه. در مورد هزینه هر جلسه و اینکه آیا آنها طرح های تخفیفی در هزینه را ارائه می دهند ، سؤال کنید. همچنین ممکن است بخواهید با ارائه دهنده بیمه خدمات درمانی خود، به ویژه برای شرایط خاص ، تماس بگیرید.

از پزشک مدارک معتبر بخواهید و مطمئن شوید که پزشک متخصص برای انجام ماساژ درمانی در منطقه شما مجوز دارد.

در آخر

ماساژ عمیق بافت برای افرادی که درگیر فعالیت های شدید بدنی مانند دویدن هستند ، یا افرادی که دارای صدمات یا درد مزمن هستند ، مناسب ترین گزینه است. اگر آستانه درد کمی دارید یا به دنبال تسکین عضلات هستید ، ماساژ سوئدی ملایم تر است و ممکن است گزینه بهتری باشد. در صورت وجود شرایط پزشکی اساسی قبل از ماساژ عمیق بافت با پزشک خود صحبت کنید.

Source: www.healthline.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: