برای زانو درد چی خوبه بخوریم؟

برای زانو درد چی خوبه بخوریم؟

زانو درد یکی از عوارض شایع در بین مردم در سراسر جهان است، اما علل و علائم زانو درد در بیماران مختلف تفاوت های قابل توجهی دارد. در بیشتر موارد، زانو درد یک آسیب ورزشی است که خود به خود برطرف می شود و در اغلب اوقات درد نشانه یک بیماری جدی تر مانند آرتریت و آرتروز است. امروزه غذاهای خاصی وجود دارند که حاوی مواد معدنی و ویتامین های خاصی هستند که غنی از منیزیم بوده و برای تسکین درد عضلانی زانو و درمان پوکی استخوان بسیار مفید هستند. مدتی است که بسیاری از افراد از کلینیک دکتر یزدانی می پرسند که برای برای زانو درد چی خوبه بخوریم؟ برای همین این مقاله برای شما می تواند کارایی فوق العاده ای را ایفا کند.

 

علت زانو درد چیست

زانو درد دلایل مختلفی دارد. برای تشخیص علت زانو درد باید نحوه آسیب دیدگی زانو و همچنین نوع و مدت علائم را در نظر گرفت. در واقع زانو به راحتی به دلیل کشش و پارگی تاندون ها یا رباط ها یا رگ به رگ شدن عضلات آسیب می بیند. این نوع آسیب شایع ترین علت زانو درد است. اگر فشار جانبی بیش از اندازه به مفصل زانو وارد شود به گونه ای که زانو را مجبور به حرکت فراتر از دامنه حرکتی طبیعی خود کند، زانو آسیب می بیند. دلایل اصلی درد زانو عبارتند از:

  1.     رگ به رگ شدن کشکک زانو و احساس درد در نواحی زانو
  2.     ابتلا به آرتروز
  3.     سرایت درد در انتهای نواحی ستون فقرات به زانو و مفاصل پائین تنه
  4.     در رفتن غضروف کشکک زانو به دلیل فعالیت های ورزشی نامناسب
  5.     پارگی رباط یا تاندوم ها

علائم زانو درد

علائم زانو درد به علت آن بستگی دارد. برخی از بیماران از درد شدید و سوراخ دار رنج می برند و درد آن ها به ویژه با حرکت دادن مفصل یا فشار دادن وزن بر روی زانو به شکل خاصی تشدید می شود. آسیب هایی مانند آسیب های ورزشی احتمالاً با درد شدید و فوری در زمان آسیب همراه است. زانو اغلب آنقدر دردناک است که بیمار نمی تواند بلافاصله پس از آسیب به زانو وزن وارد کند. با این حال، اگر آسیب جزئی باشد، چنین درد شدیدی تنها چند دقیقه طول می کشد و اگر آسیب شدید تر باشد، درد شدید چند هفته یا چند ماه ادامه دار خواهد بود. قفل شدن زانو یکی دیگر از علائم شایع زانو درد است. قفل کردن زانو به این معنی است که بیمار نمی تواند زانو را صاف کند و اگر زانو را خم یا راست کند صدای کلیک را از زانو به وضوح می شنود. قفل شدن زانو اغلب نشانه آسیب غضروف امی باشد.

اگر هر یک از علائم زانو درد را دارید، بهتر است برای مدتی رژیم غذایی خود را تغییر دهید. بسیاری از کمبودهای تغذیه ای منجر به تشدید علائم درد در زانو و سایر مفاصل می شود.

برای زانو درد چی خوبه بخوریم؟

غذاهای مفید برای زانو درد

مواجه شدن با فهرستی طولانی از غذاهای خوشمزه که دیگر مجاز به خوردن آ ها نیستید, واقعاً خسته کننده است. برای کمک بیشتر به شما در ایجاد تعادل در رژیم غذایی، غذاهای مناسبی را برای جایگزینی مواد خوراکی مضر برای زانو درد ارائه می دهیم که عبارتند از:

  •   منابع پروتئینی

منابع پروتئین، از جمله غذاهای مفید برای زانو درد می باشد و هر کسی که درد زانو دارد, می تواند از این ویژگی پروتئین بهره کافی ببرید. برای این منظور باید مصرف گوشت قرمز، لبنیات و تخم مرغ را افزایش داده و سعی کنید زیاده روی در مصرف این غذاها را انجام ندهید چرا که باعث تجمع اسید آراشیدونیک در مفاصل و التهاب ناحیه مورد نظر می شود.

  •   منابع کربوهیدرات

مهم ترین کربوهیدرات هایی که باید آن را مصرق کنید، غذاهای تهیه شده از آرد سفید، برنج سفید، نان سفید و منابع شکر تصفیه شده است. این غذاها در ازای کالری هایی که به بدن اضافه می کنند، دارای مواد مغذی هستند و فایده حداکثری برای فرد به همراه دارد.

برای اینکه در مصرف کربوهیدرات زیاده روی نکنید، اکنون متخصصان تغذیه توصیه می کنند که قبل از خرید به برچسب های مواد غذایی توجه کنید و به یاد داشته باشید که بسیاری از برچسب ها احتمالاً به این معنی است که غذا فرآوری شده می باشد.علاوه بر این، فرآیند متابولیک غذاهای فرآوری شده از مواد مغذی ارزشمندی مانند منیزیم استفاده می کند، اما در عوض هیچ ماده مغذی مفیدی را وارد بدن نمی کند. با این توصیف، شکی نیست که ترک غذاهای فرآوری شده به شما آسیبی نمی رساند.

همچنین بیشتر از میوه های خشک مانند انجیر، دانه هایی مانند کدو تنبل، تخمه آفتابگردان و کنجد، لوبیاهایی مانند لوبیا چشم بلبلی و حبوباتی مانند عدس استفاده کنید، زیرا این غذاها همگی منابع غنی از مواد مغذی هستند. به عنوان مثال منیزیم در این غذاها به وفور یافت می شود و همانطور که می دانید منیزیم به جذب مناسب و مصرف بهینه کلسیم و ویتامین D کمک زیادی می کند.

  •   میوه ها و سبزیجات

تاثیر میوه و سبزیجات در درمان زانو درد

اگر زانوی شما درد می کند باید برای مدتی از مصرف میوه ها و سبزیجات را دستور برنامه غذایی خود قرار دهید تا تاثیر آن ها را روی مفاصل مشاهده کنید. البته این را هم بگوئیم که نباید بعضی میوه و سزیجات را مصرف کرد برای مثال بادمجان ها هستند که شامل سیب زمینی، بادمجان، گوجه فرنگی و فلفل می باشند. در خانواده بادمجان یک ماده شیمیایی حاوی سولانین وجود دارد که باعث واکنش شیمیایی در بدن می شود که به نوبه خود منجر به احساس درد می شود.در عوض، سبزیجات دارای برگ سبز پر از مواد مغذی مانند کلم پیچ و اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل نیز غذاهای مفیدی برای زانو درد هستند و خاصیت ضد التهابی دارند

 چند توصیه غذایی مفید برای زانو درد

همانطور که انتظارش را ندارید، باید از منابع قند و فست فود اجتناب کنید. مطمئناً گاهی اوقات می توانید کمی بی پروا باشید. خیلی سخت است که این رفتارها را رها کنید، به خصوص اگر شیرینی دارید. بنابراین توصیه نمی کنیم این غذاهای خوشمزه را به طور کامل کنار بگذارید، اما باید بدانید کدام غذاها علائم شما را بدتر می کنند و چگونه می توانید یک رژیم غذایی سالم که برای زانوهایتان نیز مفید است، داشته باشید.

محققان بر این باورند که غذاهای شیرین می توانند با افزایش التهاب, درد را بدتر کنند، به خصوص اگر به بیماری های التهابی مانند آرتریت زانو، نقرس و فیبرومیالژیا مبتلا هستید. همین امر در مورد تمام روغن های گیاهی ارزان قیمتی که برای سرخ کردن و پختن فست فودها استفاده می شود صدق می کند. علاوه بر این، خوردن غذاهای پرکالری چرب یا شیرین مانند کیک – که اغلب چربی و قندهای پنهان را در ترکیبی اعتیادآور ترکیب می‌کنند – منجر به افزایش وزن و در نتیجه فشار بیشتر بر مفصل می‌شود.

افزودنی، چاشنی و چاشنی

اگرچه اکثر ما به خوردن غذاهای شور و تند عادت کرده ایم، اما باید بدانید که نمک و فلفل اضافی تعادل بین مواد معدنی و الکترولیت های حیاتی بدن را به هم می زند. تعادلی که برای حفظ سلامتی و عملکرد صحیح عضلات و مفاصل بسیار مهم است. علاوه بر این نمک آبرسانی بدن را مختل می کند که آسیب خطرناکی را برای شما به همراه دارد.

نوشیدنی ها را فراموش کنید

وقتی در طول هفته یا آخر هفته‌ها نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف می‌کنید، ذخایر حیاتی بدنتان از مواد مغذی مانند منیزیم و ویتامین‌های B و C را تخلیه می‌کنید. علاوه بر این، کافئین باعث تحریک التهاب در سراسر بدن می‌شود. بنابراین سعی کنید هر روز 1.4-2 لیتر آب ساده و بدون گاز بنوشید. اگر دقت کنید، احتمالا از میزان کم آبی که در طول روز می نوشید شگفت زده خواهید شد. البته این مقدار آب به استثنای نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه است.

نتیجه گیری

کم آبی بدن اغلب دلیل درد مفاصل را به دنبال دارد. بنابراین هیدراته ماندن یک راه ساده اما موثر برای کاهش درد زانو است. اگر هر روز صبح یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق چای خوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و این نوشیدنی را با معده خالی بنوشید، تاثیر مناسبی را بر بدن شما خواهد گذاشت. این یک نمونه درمان خانگی برای درمان درد زانو بوده که شما را می تواند برای مدت کوتاهی تسکین درد دهد. اگر در ابن راستا تلاش زیادی می کنید که سریعتر بهبود پیدا کنید, می توانید از درمان های نوین مانند لیزر بیورزونانس ،تزریق اوزون ،تزریق سلول های بنیادی و لیزرپرتوان وطب سوزنی درکلینیک امیرحسین یزدانی برای درمان درد زانوی خود کمک بگیرید.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: