علت درد پا از ران و زانو به پایین تا مچ

علت درد پا از ران و زانو به پایین تا مچ

علت درد پا ممکن است به عوامل متفاوتی بستگی داشته باشد. یکی از این عوامل مشکلاتی است که در ستون فقرات افراد ایجاد می شود. اگر درد را در ناحیه پای خود حس کردید که بدون هیچ دلیلی ایجاد شده است، به احتمال زیاد مشکل به ستون فقرات شما مربوط می شود. ممکن است سیگنال های عصبی این درد را به پای شما منتقل کنند. در این صورت شما شاهد درد پا خواهید بود.

علت درد پا

عواملی که در ایجاد درد پا نقش دارند

دلایل متفاوتی وجود دارد، درد در پا را برای افراد ایجاد می کند که از این بین می توان دلایل زیر را نام برد.

  •     مشکلات عصب سیاتیک
  •     پاره شدن تاندون آشیل
  •     شکستگی استخوان پا
  •     التهاب مفاصل و ایجاد درد پا
  •     نوروپاتی دیابتی
  •     مبتلا شدن به نقرس
  •     عفونت استخوان ها
  •     بیماری رینود
  •     آرتریت واکنشی
  •     ایجاد تومورها در استخوان پا

عوامل بسیاری وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد درد در پا شود. این عوامل هر کدام عوارض خود را بروز خواهند داد که باید در ابتدا تشخیص اولیه به درستی صورت گیرد و بعد از آن درمان ها را شروع کنید.

عصب سیاتیک چگونه علت درد پا می شود؟

عصب سیاتیک یکی از حساس ترین عصب هایی است که از نزدیکی ستون فقرات تا قسمت پایین آن ادامه پیدا می کند. این عصب از پشت پاها به ناحیه انگشتان پا می رسد. مشکلاتی که در این رشته عصبی ایجاد می شود می تواند یکی از علت هایی باشد که درد در ناحیه پا را برای افراد به وجود می آورد.

در این صورت قسمت انتهایی کمر و ستون فقرات تحریک می شود و این فشار روی عصب سیاتیک تاثیر گذاشته و درد را از این طریق به پاها منتقل می کند.

علائم سیاتیک چیست؟

عوامل متفاوتی نظیر افزایش سن، ایجاد ضربه به عصب سیاتیک و غیره ممکن است بر ستون فقرات افراد تاثیرگذار باشد. به مرور زمان شاهد مشکلاتی در ستون فقرات افراد خواهیم بود.

این مشکلات و درد ها ممکن است عصب سیاتیک را با خود درگیر کرده و در این نواحی از بدن درد را ایجاد کند. با مشاهده علائم زیر در خود می توانید متوجه شوید که آیا عصب سیاتیک شما دچار مشکل شده است.

هر کدام از این علائم ممکن است به ما هشدار دهد تا مراقب عصب سیاتیک خود باشیم. این  رشته های عصبی دارای نقش مهمی در بدن هستند و حس های حرکتی را به قسمت پاها می رسانند. از این طریق راه رفتن و نشستن برای شما امکان پذیر خواهد بود.

در اغلب موارد درد در کمر و ایجاد انحنا در قسمت تحتانی آن سبب می شود تا عصب سیاتیک ملتهب شده و به آن فشار وارد شود. در نتیجه از این ممکن است طریق درد در این ناحیه را تجربه کنید. در این صورت علائم نام برده شده ممکن است جز علائم سیاتیک باشد.

دلایل ایجاد درد سیاتیک

همانطور که گفته شد انحنا و خمیدگی در ستون فقرات از جمله عواملی است که می تواند درد سیاتیک را ایجاد کند. در این صورت عصب سیاتیک فشرده شده و دچار آسیب می شود که از جمله مشکلاتی که می تواند برای افراد ایجاد کند، درد پا است. با این حال شرایط زیر می تواند درد را در این ناحیه ایجاد کند.

  •     تنگ شدن نخاع کمری
  •     تنگ شدن فرمامینال
  •     ایجاد آرتروز گردن و زانو
  •     دیسک دژنراتیو کمر
  •     آرتروز مفصل فاست
  •     فتق دیسک بین مهره ای
  •     اسپوندیلو لیستیزه ایسکمیک

هر کدام از این مشکلات می تواند درد پا را ایجاد کند. این عوامل که ممکن است عصب سیاتیک را تحریک کنند، باید تحت درمان قرار گرفته تا مشکلات مربوط به درد در ستون فقرات حل شود.

درمان درد پا از طریق حل مشکل عصب سیاتیک

بعد از اینکه عامل ایجاد درد پا در شما توسط پزشک تشخیص داده شد باید هر چه زودتر اقدام به درمان کنید تا مشکلات شدیدتری برای ستون فقرات و عصب سیاتیک شما پیش نیاید. در این صورت درمان راحت تر خواهد بود. با این حال درمان های زیر می تواند به شما در حل درد پا بسیار کمک کند.

۱.    تغییر و اصلاح فعالیت های حرکتی

۲.    مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی خوراکی

۳.    تمرینات با شدت کم

۴.    تزریق اپیدورال

۵.    انجام فیزیوتراپی

۶.    حرکات کششی برای کمر و پا

در اکثر مواقع این درمان ها برای کمتر کردن درد پا کارساز است و با انجام صحیح آنها و صبر در مراحل درمان می توانید نتایج آن را بهتر مشاهده کنید. با این حال در برخی از مراحل حادتر ممکن است درمان های دیگری نظیر جراحی انجام شود.

فاسئیت پلانتار و درد پا

یکی از مهمترین و شایع ترین علت درد را می توان فاسئیت پلانتار دانست. در انتهای پا، نواری از بافت وجود دارد. از طریق این رباط پاشنه پا به انگشتان متصل می شود که به آن پلانتار می گویند. در واقع فاسیا پلانتار به نواری گفته می شود که قوس کف پا را تحت نظر دارد.

در صورتی که در فاسیا پلانتار التهاب ایجاد شود، مشکل به وجود آمده، فاسئیت پلانتار نامیده می شود. این مشکل در صورت ایجاد، باعث فشار به رباط و التهاب آن و منجر به درد در ناحیه پا می شود. در صورتی که دارای اضافه وزن هستید بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار خواهید گرفت.

همچنین پوشیدن کفش های نامناسب نیز می تواند یکی از دلایلی باشد که فاسئیت پلانتار را ایجاد می کند. در این صورت درد پا را در خود حس خواهید کرد که با افزایش سن این درد بیشتر نیز خواهد شد.

چه عواملی درد پا را ایجاد می کند؟ 2

درمان خار پاشنه (فاسئیت پلانتار)

درمان های متعددی برای خار پاشنه (فاسئیت پلانتار) در نظر گرفته می شود. حدود ۹۰ درصد مواقع و در طی حداکثر شش ماه این معضل به طور کامل برطرف خواهد شد و شما درد کمتری را در پای خود حس خواهید کرد.

  •     گرما درمانی
  •     استفاده از یخ برای درمان
  •     کشش در تاندون های آشیل و استخوان های پلانتار
  •     کم کردن وزن در افرادی که دارای اضافه وزن هستند.
  •     استفاده از داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی
  •     پوشیدن کفی و کفش طبی

در صورتی که درمان مناسب با این معضل را شروع نکنید، درد پا حادتر شده و می تواند مشکلات مزمن تری را در پاشنه پا ایجاد کند.

فیزیوتراپی چگونه به درد پا کمک می کند؟

همانطور که گفته شد درد در نواحی پا در اکثر مواقع ممکن است ناشی از مشکلاتی در کمر افراد باشد. برای این منظور نیاز است تا ابتدا معاینه روی کمر افراد انجام شود و بعد از آن در صورت نبود مشکل در این اندام علل درد پا مورد بررسی قرار گیرد.

فیزیوتراپی شامل حرکات کنترل شده ورزشی است که توسط متخصصان فیزیوتراپ انجام خواهد شد. با توجه به اینکه این حرکات به صورت اصولی و طی مراحل مختلفی انجام می شود باید تا اتمام دوره فیزیوتراپی صبور باشید. این حرکات در هر قسمت از بدن به گونه ای متفاوت انجام می شود. برای از بین بردن درد پا نیز حرکات کششی تا حدود زیادی می تواند به حل مشکل مورد نظر کمک کند.

در واقع در فیزیوتراپی توانبخشی عضلاتی که دارای عملکرد مناسبی نیستند؛ انجام خواهد شد. در بیشتر مواقع این درمان قبل از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که مشکل افراد حاد باشد ممکن است نیاز به درمان های دیگری برای این منظور داشته باشند.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: