پارگی رباط صلیبی قدامی در مفصل زانو 2022

رباط صلیبی قدامی رباطی است که پای بالایی را به پای پایینی وصل می کند و پایداری زانو را فراهم می کند. رباط صلیبی قدامی یک رباط عمیق است که هنگام لمس آن در وسط زانو نمی توانیم آن را احساس کنیم. پارگی رباط صلیبی قدامی ممکن است باعث ایجاد درد و صدا شود. بعد از پارگی ، احساس پوچی در زانو آغاز می شود و نمی توان زانو را کنترل کرد. در بسیاری از ورزش ها ، به ویژه  فوتبال ، بسکتبال و والیبال ممکن است حرکت ناگهانی و معکوس سبب پارگی رباط صلیبی قدامی شود.

رباط صلیبی قدامی استخوان ران و درشت نی را به هم متصل می کند. عملکرد آن استحکام و تعادل در زانو است. یعنی وقتی رباط صلیبی قدامی در زانو پاره می شود ، استخوان کمی مستقل از یکدیگر حرکت می کند و بیشتر از حد طبیعی حرکت می کند.

ممکن است فرد احساس ضعف و پوچی در زانو کند. همچنین ممکن است به علت پاتولوژی های جانبی و سایر شرایط مرتبط احساس درد کند. ممکن است هنگام بستن و باز کردن زانو احساس درد کند.

علائم پارگی رباط چیست؟

هنگامی که پارگی رباط صلیبی قدامی رخ می دهد ، حرکت غیر طبیعی بین دو استخوان می تواند منجر به اصطکاک بیش از حد و تخریب غضروف شود ، که این یک آسیب بسیار مهم است و به همین دلیل به عمل جراحی نیاز دارد. در هنگام پارگی رباط صلیبی قدامی ، فرد ممکن است صدای پارگی را بشنود و ممکن است در آن ناحیه احساس درد کند. تورم زانو بعد از پارگی رباط صلیبی قدامی دیده می شود. آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی با معاینه متخصص و معاینه زانو به راحتی قابل تشخیص است.

چه مدت بعد از عمل جراحی رباط صلیبی قدامی می توانیم ورزش کنیم؟

گرچه تلاش برای بازگشت زود هنگام وجود دارد اما پیشنهاد می کنیم قبل از شش ماه ورزش نکنید، چونکه در آن لحظه ممکن است احساس خوبی داشته باشید ، اما این یک فرایند بیولوژیکی است. به عنوان مثال ، وقتی دست شما قطع شد ، فرایندی وجود دارد که بخیه جوش می خورد و شما نمی توانید در مقابل آن ایستادگی کنید ، نمی توانید حرکات بزرگ انجام دهید.

در مورد رباط های صلیبی قدامی ، به ورزشکاران حداقل شش ماه را توصیه می کنم. با این حال ، فشار زیاد به بازیکنان حرفه ای ، از سوی مدیران باشگاه یا مربیان ، فوتبالیست ها را مجبور می کند  زودتر برگردند. در این نوع درخواست بازگشت های زود هنگام وجود دارد ، اما نباید فراموش کرد که خطر بزرگی وجود دارد. درمان فیزیکی به اندازه عمل جراحی اهمیت دارد.

آیا جراحی رباط صلیبی قدامی فقط برای ورزشکاران انجام می شود؟

البته نه ، از آنجا که رباط صلیبی قدامی رباطی است که ثبات ، یعنی پایداری در زانو را فراهم می کند، بر زندگی روزمره فرد نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین ، فرد هنگام راه رفتن، پائین آمدن از پله ها یا در زندگی روزمره خود ناامنی را تجربه خواهد کرد. بنابراین باید جراحی و بازسازی رباط صلیبی قدامی انجام شود. اگر دررفتگی در زانو در نتیجه عدم تعادل تکرار شود، آسیب قابل توجهی به غضروف وارد می شود.

جراحی یا درمان رباط صلیبی قدامی برای افرادی که قبلاً تشخیص داده نشده یا تحت درمان قرار نگرفته اند ، قابل انجام است.

پارگی رباط صلیبی قدامی در مفصل زانو 2

جراحی چگونه انجام می شود؟

جراحی رباط صلیبی قدامی به صورت آرتروسکوپی انجام می شود. به دلیل آرتروسکوپی ، زمان بهبود و درمان کوتاه می شود. زانوی شما بدون باز شدن به صورت بسته جراحی می شود ، این عمل جراحی با کمک دوربین انجام می شود. جراحی بدون خون انجام می شود. عمل تقریباً 45- 30 دقیقه طول می کشد.

در مورد پارگی رباط صلیبی قدامی ، عمل جراحی با برداشتن رباط پاره شده از محیط و انتقال یک بافت جدید به جای آن انجام می شود. بافت مرده منتقل شده توسط بدن پذیرفته می شود و به عنوان یک بافت زنده عمل می کند.

می توانید 20-15 روز بعد از عمل دوباره به زندگی و کار خود برگردید. مطابق کاری که انجام می دهید باید از متخصص معالج خود مشاوره بگیرید.

پس از عمل چه کارهایی انجام می شود؟

توصیه های 2 هفته اول برای بیمارانی که تحت عمل جراحی رباط صلیبی قدامی (ACL) قرار گرفتند:

پانسمان و مراقبت از زخم:

  • می توانید دوش بگیرید به شرط اینکه پانسمان شما از آب محافظت شود.
  • پانسمان شما باید هر 3-2 روز یک بار بررسی شود.
  • بخیه های شما باید در روز چهاردهم بعد از عمل برداشته شود.
  • ممکن است 3 تا 5 روز در پشت و زیر زانو کبودی وجود داشته باشد. به مرور زمان خونریزی در حین عمل به سطح پوست می رسد و قابل رویت می شود. از آنجا که خون به دلیل جاذبه به سمت پایین و عقب حرکت می کند ، این تغییر رنگ در مکانی متفاوت از محل زخم رخ می دهد. با گذشت زمان ، این رنگ از بنفش به سبز و زرد تغییر می کند و طی 1-2 هفته کاملاً از بین می رود.

کنترل درد بعد از عمل:

  • استفاده از آنتی بیوتیک ها (هر 1-2 ساعت) ، مسکن ها (هر 1-2 ساعت یک بار با معده پر) و رقیق کننده خون (یک بار در روز با معده پر) توصیه می شود.
  • آنتی بیوتیک ها و مسکن ها باید به طور مرتب برای 3-4 روز اول مصرف شوند. در صورت مشاهده هرگونه درد شکم یا معده ، از مصرف مسکن ها خودداری کرده و به متخصص خود اطلاع دهید.
  • بعد از 4-3 روز ، مسکن ها را فقط در صورت نیاز می توان مصرف کرد.

بعد از عمل جراحی رباط صلیبی قدامی ،هر 2 ساعت 20 دقیقه روی زانوها کمپرس یخ بگذارید.

Source: www.sinankaraoglu.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: