آمپول کمر درد چیست؟ درمان کمر درد با تزریق کورتون

آمپول کمر درد چیست؟ درمان کمر درد با تزریق کورتون

تزریق استروئید اپیدورال (ESI) یا آمپول کورتیزون روشی حداقل تهاجمی است که می تواند به کاهش درد گردن، درد مچ دست، کمر درد ، درد مچ پا ، درد پاشنه پا یا خار پاشنه به دلیل التهاب اعصاب نخاع ناشی از تنگی کانال نخاعی یا فتق دیسک کمر کمک کند. داروها به فضای اپیدورال تزریق می شوند. اپیدورال منطقه ای پر از چربی است که بین استخوان و کیسه محافظ اعصاب نخاعی قرار دارد. تسکین درد ممکن است چندین روز یا حتی سالها ماندگار باشد. هدف از تزریق استروئید اپیدورال کاهش درد به منظور بازگشت به فعالیت های روزانه و برنامه فیزیوتراپی است.

تزریق استروئید اپیدورال (ESI)

تزریق استروئید اپیدورال (ESI) چیست؟

تزریق استروئید شامل کورتیکواستروئید (مانند تریامسینولون، متیل پردنیزولون، دگزامتازون) و یک عامل بی حسی (مانند لیدوکائین یا بوپیواکائین) است. داروها به فضای اپیدورال ستون فقرات تزریق می شوند، که بین ناحیه استخوانی و محافظ اطراف اعصاب و نخاع قرار دارد.

تزریق کورتیکواستروئید می تواند التهاب را کاهش دهد و در صورت تزریق مستقیم به ناحیه دردناک می تواند موثر باشد. متاسفانه تزریق فتق دیسک را کاهش نمی دهد. تزریق استروئید تنها پروتئین هایی که باعث التهاب می شوند را از بین می برد. تسکین درد می تواند از چند روز تا چند سال ماندگار باشد و به ستون فقرات اجازه دهد تا از طریق فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بهبود یابد.

چه کسی برای انجام این روش کاندید مناسبی است؟

این روش می تواند برای بیماران مبتلا به گردن درد، آرتروز گردن، درد بازو، کمردرد، سیاتیک و درد پا مفید باشد. به ویژه افرادی که شرایط زیر را دارند:

تنگی کانال نخاعی: تنگ شدن کانال نخاعی و کانال ریشه عصب می تواند به ویژه در هنگام راه رفتن موجب درد کمر و پا شود.

لیز خوردگی مهره ها: ضعف یا شکستگی بین قسمت بالا و پایین مهره. اگر مهره به سمت جلو حرکت کند، می تواند ریشه های عصبی را فشرده کرده و باعث ایجاد درد شود.

فتق دیسک: ماده ژل مانند درون دیسک می تواند از طریق یک ناحیه ضعیف در دیواره اطراف آن بیرون بزند. زمانی که این مواد در تماس با اعصاب ستون فقرات قرار می گیرند، تحریک، درد و تورم ایجاد می شود و درمان دیسک کمر با تزریق دیسکوژل می تواند گزینه مناسبی باشد.

دیسک دژنراتیو: شکستگی افزایش سن دیسک بین مهره ای باعث فروپاشی فضای دیسک، پارگی حلقه دیسک و رشد اسپورهای استخوانی می شود.

سیاتیک: درد هایی که در طول عصب سیاتیک در باسن تا پایین پاها ایجاد می شود. این درد معمولا بوسیله فشرده سازی عصب مهره های 5 یا 1 ستون فقرات ایجاد می شود.

درد کتف و شانه: تزریق استروئید به تشخیص یا درمان اختلالات روتاتور کاف و درد کتف و درد شانه کمک می‌کند.

تاثیر تزریق استروئید اپیدورال برای درمان برخی از بیماری های التهابی دردناک اثبات شده است. تزریق استروئید اپیدورال همچنین می تواند تعیین کند که آیا جراحی می تواند برای درد ناشی از فتق دیسک مفید باشد یا خیر. وقتی علائم درد تمرینات توانبخشی را مختل می کند، تزریق های اپیدورال  می توانند درد را تا حدی کاهش دهند که بیمار قادر به انجام تمرینات باشد.

تزریق استروئید اپیدورال نباید بر روی افرادی انجام شود که عفونت و یا مشکلات خونریزی دارند. تزریق ممکن است کمی قند خون را در بیماران دیابتی افزایش دهد. همچنین ممکن است موقتا فشار خون و فشار چشم بیماران مبتلا به گلوکوم را افزایش دهد. شما باید با متخصص خود درباره ی این شرایط صحبت کنید.

تزریق استروئید اپیدورال (ESI) 2

اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، به پزشک خود اطلاع دهید. اشعه ایکس فلورسکوپی می تواند برای جنین مضر باشد.

چه متخصصی می تواند تزریق استروئید اپیدورال را انجام دهد؟

پزشکانی که می توانند تزریق استروئید اپیدورال را انجام دهند، شامل متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی (PM & R)، رادیولوژیست ها، متخصصین بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و جراحان می باشند.

قبل از درمان چه اتفاقاتی می افتد؟

متخصص سابقه پزشکی و مطالعات تصویربرداری قبلی را برای برنامه ریزی بهترین روش تزریق بررسی می نماید. آماده باشید تا سوال های خود را در طی جلسه مشاوره از وی بپرسید.

بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، ممکن است نیاز به قطع مصرف دارو از چند روز قبل از تزریق داشته باشند. داروهای مصرفی خود را با پزشکتان در میان بگذارید.

این روش معمولا با استفاده از فلوروسکوپی ایکس ری به صورت سرپایی انجام می شود. ترتیبی دهید تا فردی از آشنایان شما را به مرکز درمانی رسانده و به منزل بازگرداند.

در طی درمان چه اتفاقاتی می افتد؟

در زمان انجام این روند، از شما خواسته می شود که فرم رضایت نامه و لیست داروهای مصرفی و داروهایی که به آنها آلرژی دارید را امضا کنید. این روش ممکن است 15 تا 45 دقیقه طول بکشد و سپس با دوره ریکاوری ادامه پیدا می کند.

هدف این است که دارو را در نزدیک ترین فاصله ممکن از عصب دردناک تزریق شود. نوع تزریق به وضعیت شما بستگی دارد. پزشک شما تصمیم می گیرد که کدام نوع بهترین نتیجه را برای شما به همراه خواهد داشت.

پس از درمان چه اتفاقی می افتد؟

اکثر بیماران می توانند بلافاصله پس از تزریق راه بروند. پس از اینکه بیمار مدت زمان کوتاهی تحت نظارت پزشک بود، می تواند مرکز درمانی را ترک نماید. به ندرت ممکن است ضعف، بی حسی و سوزش پا رخ دهد بنابراین فرد دیگری باید رانندگی کند.

به طور معمول بیماران می توانند فعالیت روزانه خود را روز بعد انجام دهند. می توان درد در اطراف محل تزریق را با استفاده از یخ و داروهای مسکن تسکین دارد.

نتایج به دست آمده به چه شکل است؟

درد بسیاری از بیماران به لطف تزریق استروئید تسکین می یابد. برای افرادی که درد خفیفی احساس می کنند، ممکن است یک تا دو تزریق دیگر، معمولا در فواصل 1 تا 4 هفته انجام شود تا اثر درمان کامل شود. مدت زمان تسکین درد متفاوت بوده و بین چند هفته تا چند سال متغیر است. تزریق ها همراه با یک برنامه فیزیوتراپی و یا برنامه تمرینات خانگی برای تقویت عضلات کمر و جلوگیری از دردهای آینده انجام می شوند.

 

مقالات مرتبط و مکمل زیر را مطالعه کنید:

اخرین درمان سیاتیک 2022

درمان درد استخوان دنبالچه

علت درد پا بعد از عمل دیسک کمر

آیا پیاده روی برای درد سیاتیک خوب است؟

Source: www.mayfieldclinic.com

 

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: