جراحی تعویض مفصل لگن: آنچه در مورد پروتز لگن باید بدانید

جراحی تعویض مفصل لگن: آنچه در مورد پروتز لگن باید بدانید

تعویض مفصل لگن با پروتز لگن، بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، دومین جراحی رایج تعویض مفصل است. افرادی که از آرتروز لگن رنج می برند ممکن است به انجام این جراحی نیاز داشته باشند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد آرتریت مفصل لگن، جراحی تعویض مفصل لگن و زمان مناسب برای انجام این جراحی کسب کنید.

آنچه در مورد جراحی تعویض مفصل لگن باید بدانید

آرتریت (آرتروز) مفصل لگن

کلمه آرتریت به معنای التهاب مفصل است. با گذشت زمان، التهاب می تواند منجر به فرسودگی غضروف و در نهایت از بین رفتن آن شود. شایع ترین نوع آرتریت، استئوآرتریت یا همان آرتروز است. آرتروز منجر به از بین رفتن غضروف در محل مفصل شده و ساییده شدن استخوان ها روی یکدیگر می شود. انواع دیگر آرتریت شامل آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)، آرتریت نقرسی و آرتریت لوپوسی هستند.

آیا من شرایط تعویض مفصل لگن را دارم؟

جراحی تعویض مفصل لگن زمانی انجام می شود كه دیگر نتوان درد آرتریت مفصل لگن را از طریق درمان های غیر جراحی كنترل کرد. طی جراحی تعویض مفصل لگن، مفصل آسیب دیده برداشته شده و به جای آن یک مفصل مصنوعی قرار داده می شود.

تعویض کامل مفصل لگن یک جراحی سنگین است و قبل از تصمیم گیری برای انجام این عمل باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. برای مثال باید سن شما برای این جراحی مناسب باشد؛ اگر سنتان برای انجام این عمل کم است شاید لازم باشد که دوباره تحت عمل جراحی قرار بگیرید. در عین حال به تعویق انداختن جراحی تعویض مفصل نیز ممکن است عواقب ناگواری در پی داشته باشد. اگر سنتان بالا باشد هم ممکن است شرایط انجام این را نداشته باشید.

جایگزین های جراحی تعویض مفصل لگن

درمان آرتریت مفصل لگن باید با ساده ترین گزینه ها شروع شود؛ در صورت نتیجه ندادن این روش ها، از درمان های پیچیده تری مانند جراحی استفاده می شود.

جراحی تعویض مفصل لگن برای بیمارانی که تمام درمان های دیگر را امتحان کرده اند، ولی همچنان در حین انجام فعالیت های روزمره خود از درد لگن رنج می برند سودمند خواهد بود. انجام جراحی برای بیمارانی که دردشان دائمی نیست یا می توانند در فعالیت های ورزشی شرکت کنند یا هنوز درمان های غیر جراحی را امتحان نکرده اند، گزینه مناسبی نیست. روش های درمانی غیر جراحی شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش وزن
  • تغییر در میزان فعالیت
  • داروهای ضد التهابی
  • قرص های مفصل ساز

برای درمان بیماران جوان تر (افراد زیر 60 سال) ممکن است از جراحی «بازسازی سطح مفصل لگن» (hip resurfacing) استفاده شود.

مفصل مصنوعی لگن چقدر عمر می کند؟

مفصل مصنوعی لگن عمر محدودی داشته و با گذشت زمان فرسوده می شود. بررسی ها نشان می دهند که مفصل های مصنوعی متداول تا بیش از 20 سال عمر می کنند.

مفصل مصنوعی لگن

در طی جراحی تعویض مفصل لگن، لایه آسیب دیده از روی مفصل برداشته شده و یک ایمپلنت مصنوعی به جای آن کار گذاشته می شود که عملکردی شبیه به مفصل لگن دارد. مفصل مصنوعی معمولا از جنس فلز فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم است. در انواع قدیمی تر آن یک جداکننده ی پلاستیکی بین مفصل فلزی و کاسه ی استخوان قرار داده می شد.

آنچه در مورد جراحی تعویض مفصل لگن باید بدانید 3

خطرات احتمالی جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن یک عمل جراحی رایج است اما ممکن است خطراتی را نیز به دنبال داشته باشد. خوشبختانه، در 90 درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض مفصل لگن قرار می گیرند نتایج خوب و رضایت بخشی مشاهده می شود.

خطرات احتمالی جراحی تعویض مفصل لگن شامل موارد زیر هستند:

  • لخته شدن خون
  • از دست دادن خون
  • عفونت مفصل مصنوعی
  • دررفتگی مفصل لگن
  • اختلاف طول پاها
  • شل شدن مفصل مصنوعی

آشنایی با خطرات احتمالی این جراحی به دلایل مختلفی حائز اهمیت است. برای مثال، با درک این خطرات می توان علائم و نشانه های آن ها را به صورت زودهنگام شناسایی کرده و اقدامات لازم برای جلوگیری از شدت یافتن این علائم را انجام داد.

توانبخشی پس از تعویض مفصل لگن

این جراحی معمولاً بسیار موفق آمیز بوده و نتایج رضایت بخشی دارد اما موفقیت آن تا حدودی به دوره توانبخشی پس از جراحی نیز بستگی دارد. بنابراین برای اینکه بیماران پس از جراحی تعویض مفصل لگن به نتیجه مطلوبی دست یابند باید به طور منظم در جلسات توانبخشی شرکت کنند.

توانبخشی بلافاصله پس از عمل جراحی شروع می شود. در مراحل اولیه توانبخشی، هدف اصلی حفظ قدرت حرکت مفصل مصنوعی و بازیابی توانایی راه رفتن در بیمار است.

در مراحل بعدی توانبخشی، پزشک به شما کمک خواهد کرد که قدرت اندام های تحتانی و توانایی تحرک مفصل لگن خود را دوباره به دست بیاورید، مانند قبل از جراحی به طور طبیعی راه بروید. با شرکت منظم در جلسات توانبخشی می توانید بدون هیچ مشکلی فعالیت های روزمره خود را مجداً از سر بگیرید.

Source: www.verywellhealth.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: