آیا گردن درد باعث تنگی نفس میشود

گردن درد و تنگی نفس، طبق شواهد موجود ارتباط معناداری با یکدیگر دارند. یک مرور سیستماتیک، شامل 68 مطالعه، 9 مطالعه مشاهده ای بود. مطالعات تفاوت معنی داری را در حداکثر فشار دمی و بازدمی با گردن درد مزمن در مقایسه با بیماران بدون علامت نشان دادند. حجم تنفس در بیماران مبتلا به گردن درد مزمن کمتر بود. همچنین مشخص شد که قدرت و استقامت عضلانی، دامنه حرکتی دهانه رحم، Pco2 پایین به طور قابل توجهی با کاهش انبساط قفسه سینه و درد گردن مرتبط هستند. بازآموزی تنفسی در بهبود برخی از اختلالات اسکلتی- عضلانی دهانه رحم و تنفس موثر بود.

تنفس با مکانیک تنفسی طبیعی نقش مهمی در سیستم اسکلتی عضلانی دارد. مکانیک تنفسی نقش کلیدی در وضعیت وضعیت و ثبات ستون فقرات ایفا می کند. مکانیک تنفسی باید هم برای وضعیت طبیعی و هم برای تثبیت ستون فقرات دست نخورده باشد. یک تعامل پویا بین عضلات کلیدی تنفس وجود دارد. اختلال عملکرد در یکی می تواند منجر به اختلال در دیگری (هم وابستگی) شود. در طول تنفس، نیاز به تثبیت ستون فقرات گردنی و سینه ای وجود دارد تا سایر ماهیچه ها عمل کنند و دنده ها را به سمت بالا یا پایین حرکت دهند. در صورت بی ثباتی، قفسه سینه می تواند تغییرات مکانیکی را ایجاد کند که منجر به اختلال عملکرد تنفسی ناکافی می شود و بر روی تمام عضلات درگیر مانند دیافراگم، بین دنده ای یا شکم به دلیل الگوهای انقباض مناسب بر اساس منحنی طول نیرو عضلات تأثیر می گذارد. بنابراین، می توان پیشنهاد کرد که قدرت دم و بازدم در بیماران مبتلا به گردن درد کاهش می یابد.

علائم اختلال الگوی تنفسی

علائم اختلال الگوی تنفسی می تواند پیچیده، متغیر و شامل واکنش های چند سیستمی از بدن باشد. تنگی نفس یکی از علائم اصلی BPD است، به خصوص زمانی که هر آسیب شناسی زمینه ای دیگر رد شده باشد. اگر بیمار نتواند نفس عمیق رضایت‌بخشی بکشد، سینه سفت، «گرسنه هوا»، آه، خمیازه یا سرفه و صاف شدن گلو. علائم و نشانه های BPD همچنین ممکن است شامل تپش قلب، درد قفسه سینه، تاکی کاردی، آنژین کاذب و تغییرات در نوار قلب باشد. علائم فیزیولوژیکی مانند آتروفی و ​​ضعف در عضلات تنفسی، هیپرتروفی عضلات جانبی، “سینه بشکه ای” یا تنفس از راه دهان نیز می تواند نشان دهنده BPD باشد. علائم همچنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عصبی – سرگیجه، غش، بی حسی و گزگز (صورت و اندام ها)، تاری دید، سردرد، جدا شدن از واقعیت، درهم ریختگی، عدم تمرکز، حافظه ضعیف
  • دستگاه گوارش – دیسفاژی، سوزش سر دل، درد اپی گاستر، رفلاکس، آروغ، نفخ، بلع هوا، IBS
  • عضلانی – گرفتگی عضلانی، درد و درد، لرزش، انقباضات غیرارادی، بستن فک
  • روانی – اضطراب، حملات پانیک، فوبیا، افسردگی، تنش
  • سیستمیک – ضعف عمومی، خستگی، خستگی، بی حالی، اختلال خواب، خشکی دهان.

تشخیص های افتراقی گردن درد و تنگی نفس

مهم است که بین اختلال تنگی تنفس و گردن درد تفاوت قائل شویم:

  • بیماران مبتلا به گردن درد گردن (CNP) در مقایسه با بیماران سالم، کمبودهای قابل توجهی در عملکرد قدرت و استقامت عضلات گردنی-اسکاپولوتوراسیک سراسری و موضعی خود دارند.
  • اعتقاد بر این است که اختلال عملکرد این عضلات منجر به کاهش عملکرد تنفسی می شود که تا حدی به دلیل عملکرد مشترک استرنوکلیدوماستوئید، ذوزنقه و اسکلنی در حرکت و دم دهانه رحم است.
  • حالات روانشناختی (مانند اضطراب، افسردگی، فاجعه‌سازی) نیز نقش مهمی در تجربه بیماران از درد، اختلالات تنفسی و دهانه رحم دارند.
  • به پزشکان توصیه می شود که عملکرد تنفسی بیماران مبتلا به CNP و وضعیت روانی-اجتماعی آنها را در نظر بگیرند تا به طور مناسب درمان های موثر را انتخاب و اجرا کنند.

مشخص شد که بیماران مبتلا به CNP عملکرد ماهیچه های گردنی-قفسه سینه سراسری و موضعی خود را کاهش داده اند. اعتقاد بر این است که اختلال عملکرد این ماهیچه ها به دلیل عملکرد مشترک استرنوکلیدوماستوئید، ذوزنقه و فلس در حرکت و دم دهانه رحم منجر به کاهش عملکرد تنفسی می شود .

  • مرور سیستماتیک (16 مقاله) به ارزیابی ادبیات مربوط به رابطه بین LBP و اختلالات تنفسی (RD)
  • ارتباط معنی داری بین وجود LBP + RD (مانند آسم، تنگی نفس) مشاهده شد.
  • ادبیات نشان می دهد که افراد مبتلا به این RD خاص، میزان بالاتری از LBP را گزارش کردند و بالعکس
  • با این حال، شواهد در حمایت از مکانیسم های فیزیکی برای توضیح این ارتباط قطعی نیست

شانس گزارش LBP برای بیمارانی که از آسم یا علائم شبه آسم رنج می برند در مقایسه با بیماران بدون آسم بیشتر است. برعکس، بروز آسم در بیمارانی که LBP را قبلا یا در سال گذشته گزارش کرده‌اند بیشتر است.

هنگام درمان LBP در بیماران مبتلا به RD یا علائم شبه آسم، مدیریت کافی RD، همراه با درمان LBP با تمرکز بهینه نیز ممکن است مهم باشد.

تنفس ناکارآمد ممکن است تمرکز مهمی در توانبخشی بیماران مبتلا به علائم شبه آسم باشد، به ویژه، شرایط استرس زا (مثلاً ورزش) ممکن است منجر به RD در طول عملکرد ورزشی شود.

شواهد موجود از رابطه بین BPD و کمردرد (مهره کمری L1-L5) پشتیبانی می‌کند، اختلال عملکرد عضلات موضعی و سراسری بیشتر از ستون فقرات که به تنفس کمک می‌کنند ممکن است به NP (مهره گردنی C1-C7) کمک کند.

مداخلات فیزیوتراپی گردن درد و تنگی نفس

هنگام ارزیابی بیماران مبتلا به گردن درد و اختلال الگوی تنفسی، مهم است که مشخص شود آیا درد بر الگوی تنفس تأثیر می‌گذارد یا الگوی تنفسی در ایجاد درد مکانیکی نقش دارد. با این حال، برای توسعه و اجرای یک برنامه درمانی جامع، هر دو موضوع باید به یک اندازه مورد توجه قرار گیرند. هنگامی که یک بیمار با ترکیبی از گردن درد و BPD مراجعه می کند، به عنوان یک فیزیوتراپیست ضروری است که اهداف توانبخشی را برای هر دو مشکل لحاظ کند.

همانطور که قبلاً بحث شد، ارزیابی‌های زیادی وجود دارد که ممکن است برای ارزیابی BPD (نیمگن، تست نگه‌داشتن نفس، تست تنفسی بالا)، درد مکانیکی گردن (قدرت، ROM، “تست‌های ویژه”) و پرسش‌نامه‌هایی که اثرات زیست‌روانی-اجتماعی را پوشش می‌دهند، مورد استفاده قرار گیرند. درد در عملکرد فیزیکی (فرم کوتاه فهرست درد، شاخص ناتوانی گردن). هنگامی که یک ارزیابی ذهنی و عینی جامع کامل شد، و اقدامات نتیجه خاصی در ابتدا انجام شد، مداخلات فیزیوتراپی مبتنی بر شواهد فعلی شامل موارد زیر است:

فیزیوتراپی برای اختلال تنگی تنفسی

بازآموزی تنفس

  1. آگاه کردن بیمار از الگوی تنفس نامنظم
  2. آموزش/تشویق آرامش فک، بالای قفسه سینه، شانه ها و گردن (عضلات جانبی).
  3. آموزش مجدد الگوی تنفس برای استفاده از تکنیک تنفس بینی-شکمی/دیافراگمی.
  4. آموزش و مشاوره در مورد ضربان و ریتم تنفس طبیعی – هم در حالت استراحت و هم در حین گفتار/فعالیت.

تست اسنیف

می تواند برای تشخیص فقدان دو طرفه دیافراگم در بیمارانی که معمولاً از عضلات بالای قفسه سینه یا کمکی خود برای تنفس استفاده می کنند استفاده شود. این آزمایش را می توان به بیمار آموزش داد و به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی تکرار کرد، اما همچنین از یک تست برای نظارت بر پیشرفت تمرین مجدد عضلانی استفاده کرد.

بررسی زاویه برادکلیف

برای بیماران مبتلا به هیپرتونیک عضلات شکمی، کاهش زاویه گزیفوکوستال (زاویه طبیعی 75-90 درجه) می تواند دامنه حرکتی طبیعی دیافراگم را کاهش دهد و در نتیجه الگوی تنفس طبیعی را مختل کند. اندازه‌گیری این زاویه قبل از شروع یک برنامه درمانی، و انجام اقدامات بعدی در طول زمان نیز می‌تواند به عنوان یک اندازه‌گیری نتیجه استفاده شود.

مداخلات روانی اجتماعی

BPD ها معمولاً با پریشانی روانی مرتبط هستند – حملات پانیک، اضطراب و افسردگی همگی می توانند از عوامل موثر در تنفس اختلال باشند. نشان دادن علائم بیماران به خدمات محلی که به مراقبت از سلامت روانی می پردازد، در کنار آموزش مجدد عضلات تنفسی، ممکن است یک رویکرد درمانی چندوجهی مفید باشد.

آرامش کامل بدن و بهداشت خواب

برای تشویق بیماران به یادگیری انواع تکنیک های آرامش ذهنی و فیزیکی که می تواند به مبارزه با استرس و اضطراب کمک کند. آموزش بیماران در مورد سیستم های پاسخ به استرس ANS و افزایش روحی و جسمی در تنش که استرس یا اضطراب مداوم می تواند در بدن ایجاد کند می تواند شروع کننده مکالمه مفیدی باشد. سپس می‌توان این کار را در طول جلسات درمانی ایجاد کرد تا بیمار را با یک برنامه خود مدیریتی برای استرس‌های روزانه مجهز کند. این می تواند شامل تمرکز حواس باشد، تمرینی که حول محور تمرکز بر الگوی تنفس شما و “رها کردن” آگاهانه فشارهای فیزیکی و ذهنی است. برنامه آموزشی همچنین باید شامل آموزش بهداشت خواب و حفظ یک برنامه منظم شبانه باشد.

ورزش و تغذیه

ورزش بستگی به این دارد که سیستم قلبی عروقی و تنفسی بدن با هم کار کنند تا اکسیژن عضلات را افزایش دهند و دی اکسید کربن را حذف کنند. استفاده از ورزش در بیماران مبتلا به اختلالات الگوی تنفسی می تواند به تشویق تنفس دیافراگمی کمک کند. تنفس آپیکال و هایپرونتیلاسیون می تواند تا 30٪ از کل اکسیژن مصرفی را مصرف کند، در حالی که تنفس در حالت استراحت فقط 2٪ مصرف می کند. بنابراین مهم است که هنگام بررسی یک برنامه درمانی از علائم خستگی مرتبط با BPD آگاه باشید.

هر گونه افزایش فعالیت بدنی برای اکثر افراد در دراز مدت برای سلامتی آنها مفید خواهد بود – حتی به اندازه 2 دقیقه و 3 بار در روز می تواند تأثیر مثبتی بر سیستم قلبی عروقی فردی با تحمل ورزش بسیار محدود داشته باشد. گام به گام آشنایی بیماران با سازگاری های قلبی عروقی بدنشان (افزایش ضربان قلب، افزایش حجم جزر و مد، احساس تنگی نفس) در حین ورزش نیز می تواند نقطه شروع مفیدی باشد، به ویژه برای بیمارانی که از اضطراب یا وحشت رنج می برند. BPD های مرتبط توصیه های تغذیه ای همچنین نقش مهمی در آموزش بیماران، حفظ انرژی و بهبود عملکرد گوارش دارد.

در سال 2014 برادلی و همکاران . ارتباط معنی داری بین اختلالات الگوی تنفسی و کاهش نمرات در ارزیابی حرکت عملکردی وجود دارد. افرادی که علائم و نشانه‌های BPD را داشتند احتمالاً اختلال حرکتی را در صفحه نمایش حرکتی عملکردی نشان می‌دهند. با استفاده از مداخلات مبتنی بر ورزش، فیزیوتراپیست ها کاملاً در موقعیتی قرار می گیرند که هم تنظیم و بازگشت به الگوهای تنفس طبیعی و هم افزایش آمادگی کلی قلبی عروقی را در بیماران ما تشویق کنند.

نتیجه

با تمرین یک رویکرد جامع در هنگام مدیریت اختلالات الگوی تنفسی در ترکیب با درد ستون فقرات گردنی، می‌توانیم بیماران را تشویق کنیم تا الگوی تنفسی خود را بهینه کنند و در تمام فعالیت‌های زندگی روزمره به‌کارگیری کارآمد عضلات تنفسی بپردازند. پایه شواهد نشان می‌دهد که اگرچه ممکن است هنوز یک رابطه علت و معلولی مستقیم بین گردن درد و BPD وجود نداشته باشد، آگاهی از یک ارتباط بالقوه و ارزیابی بیماران بر اساس آن، کلید تمرین بیوپسی-اجتماعی است. همانطور که فیزیوتراپی ادامه دارد، ادامه دادن به تشویق افزایش فعالیت بدنی و آگاهی شخصی از الگوهای تنفس، هم در حالت استراحت و هم در حین فعالیت، می تواند برای بسیاری از بیمارانی که با BPD دست و پنجه نرم می کنند، مفید باشد.

مقالات مرتبط و مکمل زیر را مطالعه فرمایید:

آیا گردن درد باعث فشار خون بالا می شود ؟

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: