علت گردن درد بعد از خواب: درمان گرفتگی گردن بعد از خواب

گردن درد صبحگاهی:

علت گردن درد بعد از خواب چیست؟ بیدار شدن از خواب با گردن درد صبحگاهی شروع خوبی برای یک روز نیست. این مشکل می تواند به سرعت روحیه بدی ایجاد کند و حرکات ساده ای  مانند چرخاندن سر را دردناک کند.

بهترین نحوه خوابیدن برای گردن درد چیست؟ در بیشتر موارد ، گردن درد ناشی از وضعیت نادرست خواب شما ، نوع بالش مورد استفاده یا سایر مشکلات خواب است. ممکن است بدانید چگونه می توانید بسیاری از این موارد را اصلاح کنید.

در این مقاله نگاهی دقیق تر به کارهایی که می توانید برای پایان دادن به درد گردن صبحگاه خود انجام دهید، خواهیم داشت.

چه عواملی باعث ایجاد گردن درد هنگام بیدار شدن از خواب می شود؟

ممکن است هنگام خواب از نوع بالشی استفاده کنید، که مناسب شما نیست. هم وضعیت خوابیدن و هم بالش شما می تواند باعث سفت شدن گردن و گردن درد شود و همچنین منجر به کمردرد و انواع دیگر دردها می شود.

تحقیقات نشان می دهد که مشکلات خواب ممکن است در 5 درصد افراد وجود داشته باشد. بسیاری از این عوامل قابل کنترل هستند، به این معنی که با ایجاد تغییراتی می توانید درد گردن خود را کاهش داده و انواع دیگر درد را نیز کاهش دهید.

وضعیت خواب شما

هر کس وضعیت خواب ترجیحی خود را دارد. هنگامی که روی شکم خود می خوابید، گردن ممکن است به مدت چند ساعت به یک طرف پیچ خورده باشد. این می تواند ماهیچه های گردن شما را سفت کند و باعث شود صبح احساس سوزش و سفتی داشته باشید.

خوابیدن به صورت جمع شده نیز می تواند روی گردن شما تاثیر بگذارد، به خصوص اگر بدون تشک بخوابید. این می تواند باعث شود شکم شما در بستر خود فرو رود و همین می تواند فشار را به ستون فقرات و عضلات پشت شما وارد کند.

بالش

سر و گردن شما هر شب ساعت های زیادی را روی بالش می گذرانند، به همین دلیل انتخاب مناسب بالش یک کلید مهم برای داشتن گردن سالم و بدون درد است. یک بالش که به طور صحیح از سر و گردن شما پشتیبانی نمی کند می تواند باعث ایجاد تنش در عضلات گردن شما شود و باعث درد گردن شود.

حرکت ناگهانی

حرکات ناگهانی، مانند نشستن سریع و یا حرکت دادن اندام به صورت ناگهانی در خواب، می تواند عضلات گردن شما را سفت کند. ضربه و چرخیدن در هنگام خواب، می تواند تنش و استرس را در گردن شما ایجاد کند.

آسیب قبلی

برخی از انواع صدمات، مانند ضربه یا صدمات ورزشی ممکن است در ابتدا مشکلی ایجاد نکنند. اثرات جسمی کامل ممکن است روزهای بعد احساس شود. اگر به روشی آسیب دیده اید که احتمال دارد روی گردن شما تاثیر بگذارد، ممکن است زمانی که به رختخواب می روید حالتان خوب است اما صبح روز بعد با گردن بسیار دردناک و سفت بیدار شوید.

سایر دلایل درد گردن هنگام بیدار شدن از خواب

مطمئنا دلایل دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث گردن درد در زمان بیدار شدن شود. در بعضی موارد، ممکن است در طول روز نیز گردن درد ایجاد کند. برخی از دلایل عمده درد گردن شامل موارد زیر است:

وضعیت نامناسب در طول روز

کار بیش از حد و طولانی با رایانه یا تماشای تلویزیون برای مدت طولانی بدون تغییر موقعیت

آرتروز در یکی از مفاصل ستون فقرات فوقانی

مشکلات ناشی از دیسک فتق یا تحریک استخوان در گردن شما

درمان های خانگی برای درد گردن

اگر با گردن درد از خواب بیدار شدید ، چندین روش درمانی وجود دارد که می توانید برای تسکین درد استفاده کنید. به احتمال زیاد نیازی به مراجعه به پزشک ندارید، به ویژه اگر علائمی دیگر ندارید، و مدت طولانی است که گردن درد ندارید. در اینجا چند گزینه مراقبت از خود وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

به مدت 20 دقیقه یخ یا یک بسته سرد را روی قسمت دردناک گردن خود بمالید. این می تواند به کاهش التهاب در عضلات گردن شما کمک کند.

اگر به مدت یک روز یا بیشتر دچار درد شده اید، یک بسته گرمایی را به مدت 20 دقیقه در ناحیه درد بمالید. این می تواند به تسکین و آرامش عضلات کمک کند.

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil)، ناپروکسن (Aleve) یا استامینوفن (Tylenol) را امتحان کنید. این دارو ها بهترین قرص برای گردن درد در نظر گرفته می شوند. همچنین پماد پیروکسیکام و سالیسلات بهترین پماد ها برای گردن درد هستند.

برخی از تمرینات ملایم مانند پیاده روی یا یوگا را انجام دهید. این می تواند به افزایش جریان خون در گردن شما کمک کند. دست از حرکت نکشید. حرکت نکردن می تواند باعث سفت شدن عضلات شما شود.

پیشگیری از درد گردن

برای کمک به جلوگیری از درد گردن هنگام بیدار شدن ، مراحلی وجود دارد که می توانید برای حمایت از گردن خود و کاهش فشار عضلات گردن خود انجام دهید.

اگر معمولاً روی شکم خود می خوابید حالت خوابیدن خود را تغییر دهید.اگر روی پهلوی خود می خوابید، سعی کنید یک بالش را بین پاهای خود قرار دهید. این می تواند به شما کمک کند گردن را با ستون فقرات هماهنگ کنید.

هنگام خوابیدن روی پهلوی خود ، مطمئن شوید که بالش از سرتان بالاتر نیست. سست شدن ماهیچه های شما حتی در طول شب ، می تواند تا صبح باعث درد شود.

از بالش پر استفاده کنید ، که می تواند به راحتی با شکل گردن و سر شما مطابقت داشته باشد. بالش های پر دار تمایل دارند شکل خود را با گذشت زمان از دست دهند، بنابراین بهتر است هر سال یا هر دو سال آنها را جایگزین کنید.

بالش های ساخته شده با “فوم ” همچنین می توانند مطابق با خطوط سر و گردن شما تنظیم شوند، و می توانند به حمایت از گردن شما کمک کنند.

از استفاده از بالشی که خیلی سفت یا خیلی عمیق باشد خودداری کنید. این می تواند باعث شود که ماهیچه های گردن شما در طول شب خم شود.اگر تشک شما نا مناسب است، در نظر بگیرید که آن را با یک تشک متوسط ​​محکم جایگزین کنید این نوع تشک می تواند از کمر و گردن شما پشتیبانی کند.

در طول روز ، سعی کنید هنگام ایستادن، راه رفتن و نشستن، به خصوص هنگام کار روی میز یا استفاده از رایانه، وضعیت مناسبی را حفظ کنید. به جای خم کردن گردن خود سعی کنید تلفن خود را در مقابل چشم نگه دارید و به آن نگاه کنید.

از نگه داشتن تلفن خود بین گوش و شانه خودداری کنید.

به طور منظم ورزش کنید. فعالیت بدنی می تواند به تقویت ماهیچه های شما از جمله گردن شما کمک کند. همچنین می تواند به بهبود وضعیت بدن شما و تسکین استرس کمک کند؛

مواردی که باعث ایجاد ماهیچه های سفت می شود.

علت گردن درد بعد از خواب1

تمریناتی برای تقویت گردن شما

چند تمرین ساده می تواند به قوی نگه داشتن عضلات گردن شما کمک کند، و این ممکن است خطر بیدار شدن با درد را در گردن شما کاهش دهد.

کشش گردن

مستقیم دستان خود را کشش دهید.به آرامی سر خود را به سمت چپ بچرخانید تا زمانی که احساس کشش جزئی کنید.

10 تا 20 ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی سر خود را به سمت راست بپیچید و همین کار را انجام دهید.

از هر طرف 3 یا 4 بار تکرار کنید. می توانید هر روز این تمرین را انجام دهید.

دمبل

با پاهای خود به اندازه عرض شانه از هم بایستید.

چانه و گردن را صاف نگه دارید.

با داشتن دمبل در هر دست ، به آرامی شانه های خود را به سمت گوش های خود حرکت دهید. حرکت را به آرامی انجام دهید تا احساس کنید عضلات در قسمت فوقانی پشت و گردن شما منقبض می شوند.

یک ثانیه نگه دارید و سپس هنگام بیرون کشیدن شانه های خود را به پایین بکشید.

8 تا 10 بار تکرار کنید. این تمرین را هفته ای 3 بار امتحان کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

درد گردن اغلب به خودی خود بهبود می یابد. اگر گردن درد بعد از چند روز مراقبت از خود بهتر نشد، یا اگر درد بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید تا دریابید که چه چیزی باعث درد شما می شود.

اگر درد گردن را با هر یک از این علائم را دارید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید:

تب

سردرد

درد قفسه سینه و تنگی نفس

توده ای در گردنتان

تورم غدد

بلعیدن

بی حسی یا سوزن شدن در اندام شما

دردی که در بازوها یا پاها پخش می شود.

مشکلات مثانه یا روده

در آخر

بیدار شدن با گردن درد یک مشکل شایع است. اما روش هایی برای کمک به حل این مسئله وجود دارد.

در وضعیت بالش ، تشک و وضعیت خواب خود تغییراتی را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که محیط خواب تا حد امکان راحت باشد.

در طول روز، به وضعیت بدنتان توجه کنید و سعی کنید موقعیت خود را اغلب تغییر دهید تا ماهیچه های شما در حالت آرام و ساکت بمانند. ورزش منظم همچنین می تواند به سالم نگه داشتن عضلات گردن شما کمک کند.

Source: www.healthline.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: