بهترین قرص برای گردن درد عصبی، گرفتگی، آرتروز گردن: سلکوکسیب

بهترین قرص برای گردن درد عصبی، گرفتگی، آرتروز گردن: سلکوکسیب

قرص برای گردن درد عصبی و انواع دیگر درد گردن، یک نوع مسکن و درمان خانگی درد محسوب می شود. گاباپنتین، سلکوکسیب، دیکلوفناک، باکلوفن، استامینوفن، ایبوپروفن قرص برای آرتروز گردن و گرفتگی گردن و از جمله دارو های درمان فوری گردن درد ،  می باشند که در ادامه به تشریح آن ها خواهیم پرداخت.

گردن درد یکی از علائم اصلی بیماری دیسک گردن است که در آن دیسک های بین مهره ها دچار فتق یا آسیب می شوند و گاهی اوقات به اعصاب فشار وارد می کنند. بهترین قرص برای درد گردن بسته به تشخیص دقیق علت درد می باشد.

انواع قرص گردن درد، از مسکن ها گرفته تا داروهای ضد التهابی مانند استروئیدها، می توانند درد گردن شما را در دوران نقاهت کاهش دهند. بسته به درجه درد گردن و نوع بیماری دیسک گردن، می توانید این داروها را به تنهایی یا همراه با فیزیوتراپی یا سایر درمان ها مصرف کنید.

قرص برای گردن درد

بهترین قرص برای گردن درد

 

استامینوفن (تیلنول): قرص برای گردن درد عصبی

استامینوفن معمولاً یکی از رایج ترین مسکن ها برای گردن درد عصبی است. این می تواند برای درمان خانگی گردن درد مفید باشد و به عنوان قرص برای گردن درد استفاده شود، اما این تصور غلط را که پاراستامول کاملاً بی ضرر است را رد نکنید زیرا در داروخانه موجود است. مطالعات نشان می دهد که استفاده منظم از استامینوفن می تواند به کبد آسیب برساند، حتی در افرادی که دوز توصیه شده را مصرف می کنند. برای اطمینان از اینکه استامینوفن را تا حد امکان ایمن مصرف می کنید، دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید و بیشتر از آنچه روی برچسب نوشته شده و توسط پزشک توصیه شده است، مصرف نکنید.

برای کاهش خطر ابتلا به کبد، هنگام مصرف استامینوفن از نوشیدن الکل خودداری کنید. علاوه بر این، استامینوفن ممکن است بخشی از برخی از داروهای بدون نسخه باشد که می توانید مصرف کنید. به تمام برچسب های دارو نگاه کنید تا مطمئن شوید که استامینوفن زیادی مصرف نمی کنید.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

ایبوپروفن (Motrin، Advil) و ناپروکسن (Aleve) در درمان بیماری دیسک گردن رایج هستند زیرا هم درد و هم التهاب را کاهش می دهند. مانند استامینوفن، بسیاری از NSAID ها بدون نسخه در دسترس هستند، اما باید با احتیاط مصرف شوند. NSAID ها می توانند عوارض جانبی جدی مانند خونریزی گوارشی، زخم و آسیب کلیه داشته باشند، به خصوص با استفاده طولانی مدت. NSAID ها همچنین با افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مرتبط هستند.

مهارکننده های انتخابی Cox-2 نسل جدیدی از NSAID های تجویزی و قرص گردن درد هستند که با نسخه در دسترس هستند و ممکن است اثرات روده ای کمتری داشته باشند، اما ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته را نیز افزایش دهند.

مهم است که برچسب ها را با دقت بخوانید و هرگز از مقدار توصیه شده توسط پزشک تجاوز نکنید. همچنین به دلیل احتمال تداخل دارویی، باید از مصرف NSAID ها با برخی داروها خودداری کنید. در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید. اگر بالای 65 سال دارید و/یا مشکلات کلیوی دارید، به ویژه در مصرف NSAID ها مراقب باشید.

پس از ارزیابی فواید و خطرات، پزشک تصمیم می گیرد که آیا باید NSAID ها را مصرف کنید یا خیر.

قرص سلکوکسیب برای گردن درد و گرفتگی گردن

سلکوکسیب یا سلبرکس نوعی داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است. بر خلاف سایر NSAID ها، مهارکننده های COX-2 با لخته شدن خون تداخلی ندارند، بنابراین برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) استفاده می کنند، ایمن تر هستند.

سلکوکسیب که در قرص های 100 و 200 میلی گرمی موجود است، یک یا دو بار در روز با حداکثر دوز روزانه 800 میلی گرم مصرف می شود. سلکوکسیب برای آرتریت روماتوئید نوجوانان در کودکان 2 ساله استفاده می شود. سلکوکسیب برای افراد مبتلا به آلرژی به سولفانیل آمید، آسپرین یا NSAIDها یا افرادی که دارای برخی عوامل خطرزای قلبی عروقی یا گوارشی هستند توصیه نمی شود.

واکنش بدن افراد به دارو و قرص گردن درد بسیار متفاوت است. اگر اولین داروی آزمایش شده مؤثر نبود، باید انواع دیگر را برای تسکین امتحان کنید.

قرص دیکلوفناک برای گردن درد و آرتروز گردن

قرص دیکلوفناک دارویی است که تورم (التهاب) و درد را کاهش داده و به عنوان قرص برای آرتروز گردن مورد استفاده قرار می گیرد.

برای درمان دردها و همچنین مشکلات مفاصل، ماهیچه ها و استخوان ها استفاده می شود. این شامل:

  • آرتریت روماتوئید و آرتروز گردن
  • رگ به رگ شدن و کشیدگی در عضلات و رباط ها
  • کمر درد
  • گردن درد
  • دندان درد
  • میگرن
  • نقرساسپوندیلیت آنکیلوزان – این امر باعث التهاب ستون فقرات و سایر قسمت های بدن می شود

این دارو به صورت قرص دیکلوفناک ، کپسول دیکلوفناک و شیاف عرضه می شود. اینها فقط با نسخه در دسترس هستند.

همچنین می توان آن را به صورت تزریقی یا قطره چشمی نیز تجویز کرد. اینها معمولاً فقط در بیمارستان داده می شوند.

ژل دیکلوفناک با قدرت بالا (حاوی 3٪ دیکلوفناک) برای درمان کراتوزهای اکتینیک (لکه های پوسته پوسته و خشک پوست ناشی از آسیب نور خورشید) و به عنوان پماد برای گردن درد می توانند استفاده شوند. این درمان معمولاً پس از ارزیابی توسط متخصص پوست شروع می شود و در اینجا پوشش داده نمی شود.

مسکن های مخدر برای تسکین درد گردن

به دلیل خطرات و عوارض، مواد افیونی اولین قرص برای گردن درد عصبی و انواع دیگر درد گردن نیستند. مواد افیونی مانند کدئین (که در تیلنول با کدئین یافت می شود)، هیدروکودون (موجود در ویکودین و لورتاب) و اکسی کدون (که در اکسی کانتین یافت می شود و در پرکاشن و پرکودون یافت می شود) می توانند درد گردن را در شرایط به خصوص شدید و غیر مخدر تسکین دهند. مسکن ها برای تسکین درد کافی نیستند. همچنین ترامادول، مسکنی مشابه دارو. اگرچه مواد افیونی برای درد موثر هستند، اما باید با احتیاط مصرف شوند زیرا می توانند باعث خواب آلودگی، حالت تهوع، یبوست و افسردگی تنفسی شوند. این مسکن ها همچنین دارای پتانسیل سوء استفاده و اعتیاد هستند. مسکن های دارویی بهتر است برای مدت کوتاه (یک تا دو هفته) و زیر نظر پزشک استفاده شوند.

استروئیدها برای گردن درد

استروئیدها مانند پردنیزون (دلتازون، ارسون، استرپرد) با کاهش التهاب عمل می کنند. اگرچه می توان آنها را به صورت خوراکی مصرف کرد، استروئیدهای تجویز شده برای گردن درد گاهی اوقات مستقیماً به ستون فقرات تزریق می شوند. مطالعات نشان می دهد که تزریق استروئید درد گردن را در کوتاه مدت تسکین داده و سبب درمان سریع گردن درد می شود. اگرچه اثربخشی آن برای دردهای مزمن شناخته شده نیست. شایع ترین عوارض جانبی استروئیدهای خوراکی کوتاه اثر قند خون بالا، احتباس آب و زخم معده است. برای اپیدورال خطر عفونت، سردرد و خونریزی وجود دارد. عوارض جانبی استروئیدهای خوراکی که معمولاً استفاده نمی شوند شامل افزایش وزن و در موارد نادر فشار خون بالا و پوکی استخوان است.

باکلوفن: شل کننده های عضلانی برای درد گردن

باکلوفن یک شل کننده عضلانی است و سایر شل کننده های عضلانی سفتی عضلات را آرام می کنند و برخی مطالعات نشان می دهد که می توانند درد گردن را در چند روز اول آسیب حاد تسکین دهند. هنگام استفاده از این داروها مراقب عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، وابستگی و احتباس ادرار باشید. این داروها بهتر است در زمان کوتاه و زیر نظر پزشک استفاده شوند.

گاباپنتین: داروی ضد تشنج

داروهای ضد تشنج توسط FDA برای درمان تشنج تایید شده اند. داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین (Neurontine)، کاربامازپین (Tegretol) و پره گابالین (Lyrica) می توانند به درد گردن مرتبط با آسیب عصبی و یا گردن درد عصبی کمک کنند. مشخص نیست که داروهای ضد تشنج چگونه به عنوان قرص گردن درد عمل می کنند، اما اعتقاد بر این است که آنها بر درد مغز تأثیر می گذارند. عوارض جانبی شامل سرگیجه، خواب آلودگی، مشکلات بینایی و استفراغ است. بیمارانی که از این داروها استفاده می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای افکار خودکشی باشند. این خطر ممکن است در افرادی که این افکار یا اعمال را در گذشته داشته اند بیشتر باشد. اگر هر یک از این علائم مانند خلق و خوی ضعیف (افسردگی)، تحریک پذیری، بی قراری، نوسانات خلقی، حملات پانیک، یا تغییرات خلقی یا رفتارهای جدید یا بدتر را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر یا اقدامی برای خودکشی دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای TCA برای درمان گردن درد مزمن، به ویژه گردن درد عصبی استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین به عنوان قرص برای گردن درد اشاره کرد که می تواند به درد مزمن و خواب آلودگی کمک کند. مشاهده اثر ممکن است چند هفته طول بکشد. عوارض جانبی شامل خواب آلودگی، خشکی دهان، یبوست و احتباس ادرار است.

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: