گردن درد در کودکان : علت و درمان 2022

گردن درد در کودکان : علت و درمان 2022

 

گردن درد در کودکان در حالی است که بر آمدگی و کبودی های جزئی در دوران کودکی شایع است، اما تجربه درد گردن در کودکی، عذاب آور است. طیف وسیعی از موارد وجود دارند که موجب درد گردن در کودکان می شوند. در نتیجه، شناسایی علت برای تعیین بهترین دوره درمانی بسیار مهم است.

درد گردن اغلب موقت است و طی 1 یا 2 روز بدون انجام درمان بهبود می یابد. اما گاهی اوقات درد گردن مزمن است و بر کیفیت زندگی کودک، فعالیت های اجتماعی و آموزش آنها تاثیر می گذارد.

فشار عضلات بر گردن ممکن است به دلیل خشونت در بازی یا استفاده طولانی مدت از رایانه یا تلفن همراه و به دنبال آن، نشستن نادرست باشد. توجه به گفته های کودک در هنگام توصیف علایم بسیار مهم است و به شناسایی علت اصلی گردن درد و درمان هرچه سریع تر آن کمک می کند.

درمان گردن درد در کودکان به علت آن بستگی دارد. در کوتاه مدت، داروهای خانگی به تسکین درد کودک کمک می کنند.

گردن درد در کودکان

درمان های خانگی

گردن درد در کودکان 2

برخی از داروهای خانگی ساده ممکن است به درمان درد خفیف یا درد متوسط گردن در کودکان کمک کند. شما نیز بهتر است از این روش ها در درمان گردن درد کودک خود استفاده کنید و روند بهبود او را تسریع کنید.

در 2-1روز اول، یخ به کاهش تورم و التهاب کمک می کند. یک بسته یخ یا کیسه یخ را در حوله ای بپیچید و هربار به مدت 20 دقیقه آن را بر گردن کودک خود بمالید و ماساژ دهید. اگر گردن درد در کودکان بعد از چند روز ادامه یابد، گرما نیز از روش های درمانی به شمار می آید. برای استفاده از این روش، کمپرس گرم یا پد گرمکن برقی را به مدت 10 دقیقه روی گردن کودک خود قرار دهید.

علاوه بر آن، حمام و دوش آب گرم نیز ممکن است به آرامش عضلات خشک و سفت و تسکین درد، کمک کند. فرزند شما ممکن است با کشش گردن در طول روز یا با ماساژ ملایم تسکین یابد.

برخی از داروهای بدون نسخه نظیر استامینوفن، دارای فرمول هایی هستند که برای کودکان بی خطر است. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نظیر ایبوپروفن نیز ممکن است در تسکین گردن درد در کودکان، موثر باشد.

قبل از استفاده از داروها، حتما دستورالعمل های موجود در آن را رعایت کنید و از دادن نسخه های پرقدرت بزرگسالان به کودکان خردسال، خودداری کنید. اما اگر پزشک داروهای خاصی را برای فرزند شما تجویز کرده باشد، استفاده از داروهای مذکور بلامانع است.

تغییر سبک زندگی

برخی از تغییرات سبک زندگی به جلوگیری از بروز گردن درد در کودکان کمک کرده و منجر به درمان خانگی گردن درد می شوذ.

برای کودکانی که برای مدت طولانی از تلفن های هوشمند یا سایر دستگاه های دارای تکنولوژی استفاده می کنند، بایستی به دنبال راهکارهایی جهت کاهش اثرات آنها بود. برخی از این روش ها شامل موارد زیر است:

  • در حین استفاده از تلفن همراه، دراز بکشد و فشار وارد شده بر گردن خود را کاهش دهد.
  • نگه داشتن تلفن همراه هم سطح با چشم ها به منظور صاف نگه داشتن گردن و نشستن صحیح
  • استراحت های کوتاه در زمان استفاده از تلفن همراه به منظور کاهش فشار بر گردن

علاوه بر روش های ذکر شده، برخی از حرکات کششی نیز به بهبود گردن درد در کودکان و جلوگیری از بروز درد در آنها کمک می کند. این حرکات شامل موارد زیر است:

  • کشش چانه به سمت چانه ها
  • کشش گردن به چپ و راست
  • کشش گردن به جلو و عقب

استفاده از این حرکات کششی و ورزش گردن درد به صورت روزانه و هر روز به مدت 3 دقیقه در بهبود گردن درد در کودکان موثر است. اما توجه داشته باشید که کودک این حرکات را به آرامی انجام دهد و هیچ خشونتی در کار نباشد. همچنین اگر این تمرینات باعث درد شد، نباید انجام شود. زیرا موجب تشدید درد و ناراحتی در فرد می شود.

علاوه بر آن، ممکن است برخی از کودکان نیاز به تغییر وضعیت خواب خود داشته باشند. این روش ممکن است در تسکین گردن درد در کودکان کمک کند. برخی از تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • به سمت پشت یا کناره ها بخوابند
  • از یک بالشت بین زانوهای خود استفاده کنند
  • استفاده از بالشتی کوچک و هم سطح با گردن به جای استفاده از بالشت بزرگ

علل شایع گردن درد در کودکان

همانطور که مشخص است، درد گردن در کودکان بی دلیل نیست و حتما علت خاصی دارد. شناخت این علل و توجه به آنها موجب کاهش دفعات ابتلا به گردن درد می شود. پس بهتر است در ادامه به بررسی برخی از دلایل احتمالی گردن درد و درد ستون فقرات در کودکان بپردازیم.

وضعیت فیزیکی گردن

حالت نامناسب ممکن است به درد گردن منجر شود. به خصوص در کودکانی که برای مدت طولانی به نشستن پشت رایانه، استفاده از تلفن های همراه، تماشای تلویزیون می پردازند. این موارد موجب قرار گرفتن کودکان در یک موقعیت خاص می شود. مدت زمان طولانی جهت مطالعه کتاب نیز به گردن درد منجر می شود.

هر حرکتی که به معنای خم کردن سر به پایین باشد، به گردن فشار وارد می کند. همانطور که محققان اعلام کرده اند، داشتن درد اسکلتی و عضلانی در کودک نشانگر وجود مشکل بزرگتری است. اگر این مشکل درمان نشود، کودک با درد مزمن در بزرگسالی مواجه می شود.

فعالیت های بدنی

برخی از کارها نظیر بازی خشن یا ورزش سنگین از جمله علل مهم در گردن درد در کودکان است. افتادن، ضربه به سر یا حرکات نامتداول در حین فعالیت بدنی، موجب بروز درد می شود. پزشک مربوطه گردن فرزند شما را از هرگونه آسیب دیدگی مورد بررسی قرار می دهد.

طرز خوابیدن

 

گردن درد در کودکان 3

کودک ممکن است در موقعیتی بخوابد که موجب فشار عضلانی به گردن و شانه های خود شود. گردن درد در کودکان اغلب موقتی است. اما موجب ایجاد مشکلات مختلف در فعالیت های روزمره می شود. به عنوان مثال، ممکن است در انجام کارهای ساده ای نظیر چرخاندن سر خود یا استفاده از کوله پشتی به مشکل بر بخورد.

تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی در پاسخ به عفونت های ساده مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا متورم می شوند. گره های لنفاوی متورم باعث بروز درد در یک یا دو طرف گردن، درست در زیر گوش ها و فک می شود. داروهای ضد درد به تسکین علائم سرما خوردگی یا آنفولانزا کمک می کند. اما برای عفونت هایی که به مرور زمان بهبود نیافته اند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و آنتی بیوتیک یا درمان دیگری را جهت کاهش گردن درد در کودکان، استفاده کنید.

مننژیت

گردن خشک و سفت ممکن است نشانه عفونت شدیدتری باشد. اگر کودک تب داشته باشد و قادر به حرکت دادن گردن خود باشد، ممکن است به مننژیت دچار شده باشد. اگر به این بیماری توجه نشود، سلامتی کودک به خطر می افتد. علایم دیگر مننژیت عبارتند از:

  • سردرد
  • زخم و بثورات
  • مشکل در غذا خوردن

علل دیگر

برخی از موارد نادر نیز وجود دارند که ممکن است موجب گردن درد در کودکان شود. این دلایل شامل موارد زیر است:

  • آسیب دیدگی ناشی از سقوط یا تصادف رانندگی
  • سرطان
  • آرتروز دوران کودکی
  • گردن درد در کودکان 4
  • زمان مراجعه به پزشک

    همانطور که اشاره شد، در بیشتر مواقع گردن درد در کودکان، موقتی است. اگر درد گردن بیش از چند روز ادامه داشته باشد، بهتر است برای تشخیص بهتر با پزشک مشورت کنید. هر کودکی که علائم سرگیجه، سردرد و بی حسی را همراه با گردن درد تجربه می کند، بایستی به پزشک مراجعه کند.

    پزشکان معاینه فیزیکی را برای کمک به تشخیص علت گردن درد در کودکان انجام می دهند. علاوه بر آن، سوالات مختلف در رابطه با این مشکل را جویا می شوند. ممکن است از عادات کودک از شما سوال کنند. علاوه بر آن، از آزمایشات تصویربرداری جهت بررسی صدمات احتمالی استفاده می کنند.

    نتیجه گیری

    گردن درد در کودکان شایع است و اغلب اوقات به صورت موقت است و با مرور زمان از بین می رود. با این وجود، برخی از دلایل درد گردن جدی است. در نتیجه، شما به عنوان والدین باید به شکایات کودک خود توجه کنید.

    تغییر سبک زندگی به اصطلاح عاداتی که منجر به درد گردن می شود، کمک می کند. همچنین داروهای خانگی ساده نیز گردن درد در کودکان را تسکین می دهد. در نهایت بهتر است در رابطه با این موضوع با پزشک مربوطه مشورت کنید و روند بهبود فرزند خود را تسریع بخشید.

    Source: www.medicalnewstoday.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: