چگونه آسیب‌ های رایج در هنگام وزنه زدن درمان می‌شوند 2022

درمان آسیب های ورزشی

بیشتر افراد وزنه‌ می‌زنند تا حجم ماهیچه‌هایشان بیشتر شده، بدن سفت شود یا سوخت و ساز افزایش یابد. وزنه زدن تمرین ورزشی مفرحی است که جسم و ذهن شما را درگیر می‌کند.

پژوهش‌ها حاکی از آن است که تمرین با وزنه، نه تنها ترکیب بدن شما را بهتر می‌کند و به شما ظاهری مستحکم‌تر می‌دهد، بلکه برای سلامت جسم‌تان نیز بسیار مفید است و حتی می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را در شما کاهش دهد.

اما متأسفانه اگر احتیاط‌ نکنید، این ورزش می‌تواند خطرناک نیز باشد. ممکن است به علت بلند کردن نامناسب وزنه، استفاده‌ی بیش از حد از ماهیچه‌ها یا تلاش برای بلند کردن وزنه‌های خیلی سنگین دچار آسیب ورزشی شوید.

در این مقاله بعضی از آسیب‌های رایج در وزنه‌ برداری مطرح می‌شوند و راه‌هایی برای درمان آن‌ها بیان خواهد شد.

صدمات رایج در نواحی از بدن اتفاق می‌افتند که اغلب در بلند کردن وزنه دخیل هستند، نواحی‌ای همچون کمر، شانه‌ها و ساق پا.

 سندروم ایمپینجمنت یا گیر شانه

این آسیب به دلیل التهاب تاندون‌های اطراف ماهیچه روتاتور کاف  (گردنده‌ی سر دست) ایجاد می‌شود. این مشکل معمولاً هنگام بالای سر بردن وزنه‌ها، پرس نشسته و پرس شانه به وجود می‌آید.  معمولاً اولین علامت این آسیب، وجود درد در ناحیه جلوی شانه و کناره بالای بازو است. در آغاز درد تنها وقتی حس می‌شود که بازوها بالا می‌روند، اما وقتی آسیب وخیم‌تر شود ممکن است این درد هنگام دراز کشیدن یا بعد از ورزش نیز احساس شود. در سندروم گیر شانه، درد در ناحیه زیر آرنج متوقف می‌شود. دردی که پایین‌تر از آرنج نیز گسترش می‌یابد، ممکن است نشان دهنده‌ی مشکلی دیگر، مثل گرفتگی عصب باشد. 

چگونه آسیب‌های رایج در هنگام وزنه زدن درمان می‌شوند

پارگی روتاتور کاف در شانه

ورزش‌هایی که می‌توانند منجر به سندروم گیر شانه شوند، ممکن است باعث پارگی ماهیچه‌ی روتاتور کاف نیز بشوند. با وجود این، پارگی شرایطی جدی‌تر است که با درد فوری همراه است. اگر شدت پارگی زیاد باشد، ممکن است برای درمان حتی به جراحی نیاز باشد.

التهاب تاندون کشکک

التهاب تاندون کشکک، آسیب تاندونی است که کشکک زانو را به قلم پا متصل می‌کند. این آسیب معمولاً در نتیجه‌ی سفت شدن بیش از حد ماهیچه‌ی چهار سر یا استفاده‌ی بیش از حد از آن است. این حالت تنش‌هایی به کاسه‌ی زانو وارد می‌کند که باعث ایجاد تورم می‌شود. این شرایط با درد نقطه‌ای در عمق کاسه‌ی زانو مشخص می‌شود. وزنه ‌برداری یک ضرب، بلند شدن ناگهانی و هر گونه بلند کردن وزنه با پاها می‌تواند باعث ایجاد این آسیب شود.

کشیدگی  و رگ به رگ شدن کمر

در کسانی که وزنه‌ برداری می‌کنند کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر رایج است. رگ به رگ شدن شامل پارگی یا کشیدگی رباط‌های کمر می‌شود، در حالی که کشیدگی، می‌تواند باعث پارگی ماهیچه‌ها یا تاندون‌ها شود. علائم رایج در هر دو مورد، درد، التهاب و مشکل در حرکت دادن کمر هستند. پرس نشسته، بلند کردن وزنه تا ناحیه کفل و پیچیدن، برخی از تمرین‌هایی هستند که ممکن است منجر به این آسیب‌ها شوند.

فتق دیسک

یکی دیگر از آسیب‌های رایج بین وزنه ‌برداران فتق دیسک است. فتق دیسک حالتی است که در آن یکی از دیسک‌های بین مهره‌ها دچار مشکل می‌شود. مهره‌ها در واقع استخوان‌هایی هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفته و ستون فقرات را تشکیل می‌دهند. دیسک بین مهره‌ای یک ماده نرم ژل مانند است که مرکز آن نرم‌تر بوده و در اطراف آن یک ماده سخت قرار گرفته است. فتق دیسک هنگامی رخ می‌دهد که قسمت مرکزی نرم‌تر دیسک از بخش بیرونی آن جدا شود.

این آسیب می‌تواند در اثر تلاش برای بلند کردن وزنه‌های سنگین، بیش‌تر با استفاده از ماهیچه‌های کمر نسبت به ماهیچه‌های ساق پا رخ دهد‌.

چگونه آسیب‌های رایج در هنگام وزنه زدن درمان می‌شوند 3

چگونه از آسیب‌ها پیشگیری کنید

به وزنه برداران توصیه می‌شود برای جلوگیری از دچار شدن به آسیب‌های رایج کارهای زیر را انجام دهند:

  • قبل از بلند کردن وزنه حرکات کششی انجام دهید و ماهیچه‌های خود را به خوبی کشش دهید. اگر ماهیچه‌ها قبل از ورزش کاملاً گرم شده باشند، از کشیدگی‌ها، رگ به رگ شدن، پارگی‌ها و سایر آسیب‌های رایج در وزنه ‌برداری جلوگیری خواهد شد.
  • می‌توانید ورم‌ها را با مصرف داروهای ضد التهاب کاهش دهید. همچنین می‌توانید از مکمل‌ها یا غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده کنید که به رفع التهاب کمک می‌کند. برای کاهش التهاب استفاده از کیسه‌های یخ نیز مفید است.
  • وزنه‌برداران اغلب حتی پس از شروع درد، به ورزش ادامه می‌دهند، این کار وضعیت را بدتر می‌کند. کسانی که وزنه می‌زنند باید از بدن خویش آگاه باشند. اگر در حین انجام یک حرکت احساس درد کردید باید به خود استراحت بدهید. اگر هنگامی که درد دارید دست از فعالیت‌ بردارید، به آسیب‌ها فرصت التیام خواهید داد.
  • فراموش نکنید که اگر دچار آسیب‌های جدی‌تری مثل پارگی ماهیچه‌ی روتاتور کاف در شانه یا فتق دیسک شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

Source: www.symptomfind.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: